Jump to content

Solcellepaneler


rhea

Recommended Posts

Jeg har to forbruksbatterier a 115A + 1stk startbatteri (avskilt) på 70A. Forbruk: Kompr. kjøleboks( snill på strøm), el dopumpe, bilradio/cd spiller, ikke noe ut over det vanlige med lys ol. Hvor stort panel vil en trenge for å holde kjøleboksen igang 3-4 dager i en uthavn?

Link to post
Share on other sites

Jeg har to forbruksbatterier a 115A + 1stk startbatteri (avskilt) på 70A. Forbruk: Kompr. kjøleboks( snill på strøm), el dopumpe, bilradio/cd spiller, ikke noe ut over det vanlige med lys ol. Hvor stort panel vil en trenge for å holde kjøleboksen igang 3-4 dager i en uthavn?

Det er vel egentlig umulig å svare på sprøsmålet ditt. I praksis bør du ikke ta ut mer enn hva halve forbruksbanken din gir, dvs 115A Ah, før du lader batteriene igjen. Skal dette holde 3 døgn må du i gjennomsnitt ikke bruke mer enn 1,5 A uten solceller. Med ett 60 W panel kan du vel maks få et tilskudd på 12 Ah pr. døgn - dvs 0,5 A pr. time i snitt.

 

Skaff deg et Battmeter ("tankmåler for batteribanken") så blir livet utaskjærs bedre også!

Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tidligere hadde jeg ikke panelet fastmontert og kunne flytte det litt rundt slik at en fikk best mulig effekt da hadde jeg ikke noen problemer med å ligge 4 dager med panel på 52 watt, nå har jeg det fastmontert på taket .og en får da litt mindre effekt regner jeg med .

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har bestemt meg for å kjøpe solcelleanlegg til båten.

 

Har seilbåt med to forbruksbatterier - hvert på 140 Ah. Er inneforstått med at det skal noe til å lade opp disse med et solcellepanel. Men jeg har ikke strøm på brygga. Det betyr at eneste lading blir dynamoen på motoren (som jeg ønsker å bruke så lite som mulig - selvsagt) og/eller lading v/gjestehavn. Motivet for innkjøp av anlegget blir derfor å redusere motorbruk og liggedøgn i gjestehavner. Etter en helg med mye forbruk, blir jeg litt stressa av tanken på at motoren må gå noen timer for lading etc. Det ville vært herlig å kunne slippe å tenke på strømmen. Bare legge til på båtplassen søndag kveld, og vite at solcellene ville gjøre jobben frem til neste helg.

 

Min utfordringer imidlertid plassen. Vanskelig å finne flater på dekket til et stort panel. Har vurdert et løst panel, men blir det ikke mye styr med flytting og kobling opp og ned :confused: Alternativet blir et lite panel fastmontert der jeg finner plass til dette. Her trenger jeg imidlertid råd fra mine venner her på baatplassen. Hvor langt ned kan jeg strekke meg (mht til plassbesparelse) før det ikke lenger er noen hensikt? Ønsker også å høre fra dere som har løse paneler.

 

Tips/råd mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville uansett heller valgt flere mindre enn et stort panel. Å finne plass er en ting som blir enklere; at skyggen forstyrrer da kanskje bare et panel mens de andre er uforstyrret er en annen. Men det koster jo litt mer; på den andre siden kan du kjøpe dem etterhvert.

 

Har forøvrig samme opplegg: 2 paneler som sørger for opplading mens båten henger på bøya.

Link to post
Share on other sites

Har vært inne på tanken Andreas. Starte med et panel og deretter utvide dersom det ikke skulle gi nok strøm.

 

Kunne jeg likevl få lov til å spørre om hvor store panelene dine er, hvor stor batteribank du har ...... og om du med ditt anlegg klarer å topplade anlegget fra helg til helg.

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg har belegg for det så oppfatter jeg alt under 10 Wp på en forbruksbank på en båt for leketøy. Men det kommer jo litt an på batteribankens størrelse.

 

Jeg ville koblet panelene bare i parallell og så gå inn i en felles regulator.

 

Puristene vil kanskje komme opp med innvendingen at strøm fra et produserende panel ville da koke bort gjennom et skyggelagt panel. Til det kan man si at denne skyggen må være nokså total før det blir merkbart. Men det man kan gjøre er å ha separate dioder for hvert panel (men de stjeler unødvendig spenning dersom regulatoren allerede inneholder en diode)

Link to post
Share on other sites

Dette med W/d er ofte ikke oppgitt.

Leste på siden til krysserklubben at det er meget viktig at panelet står rett mot solen, maks 15 graders avvk. Det var jo for å få optimal ut av solen. De nevnte også at overskyet himmel var det samme som nesten ingen lading.

 

http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/solpan.htm

 

Kommentarer!

Stemmer dette?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kan bare bekrefte etter egen erfaring det med lett overskyet vær. Også det med vinkelen stemmer. Strømutbyttet i % av max er teoretisk lik sinus til solhøyden ganger hundre. Midsommer på Østlandet står solen ca. 60 grader over horisonten midt på dagen. Dermed får en da maksimalt 86% strøm av det oppgitte med horisontalt montert panel. Står solen 30 grader over horisonten, faller det til 50%. Ved å ha panelet på et stativ (gjerne på akterpulpiten som mange seilere har) og til en hver tid dreie det slik at det står vinkelrett rett mot solen, vil en i løpet av en dag kunne få betydelig fler Ah fra panelet enn på et horisontalt fastmontert panel. Men det var det praktiske da, gidder en hver time å dreie panelet?

 

NB! Jeg har nå lest gjennom artikkelen til SXK nevnt ovenfor, og det er noe av det mest riktige/realistiske (etter min mening) jeg noen gang har lest om solcellepaneler i båt. Jeg er selv ingen ekspert, men er/var en noenlunde oppegående elektronikkingeniør, og har erfaring med solcellepaneler i egen båt siden 1991.

Lars H.

(med 3x10W + 30W paneler)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette med W/d er ofte ikke oppgitt.

Leste på siden til krysserklubben at det er meget viktig at panelet står rett mot solen, maks 15 graders avvk. Det var jo for å få optimal ut av solen. De nevnte også at overskyet himmel var det samme som nesten ingen lading.

 

http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/solpan.htm

 

Kommentarer!

Stemmer dette?

Viktig og viktig...

Nei, det stemmer faktisk ikke, eller si bedre at det ikke er interessant for oss fordi båtene står ikke på betong..

Akkurat for dette forholdet nevner en seriøst produsent Wh/d, slik at man kan beregne behovet riktig.

Selvfølgelig er en forskjell av 10 - 15% en faktor, men også lys som ikke kommer i riktig vinkel på panellene

lever strøm "mye" strøm.

Så kommer det bare ann på bra kvalitet av solsellene, realistisk beregning av mengde/type panell mht. bruksområde, en bra regulator.

 

Men viktig er også at man ikke forventer for mye av en slik annlegg, minst hvis man ikke har alt for mye plass.....og/eller penge.

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Akkurat som Lars H sier: gidder man, eller kan man overhodet snu panellene i hele tida?

Det er det: "vær realistisk" ! (untatt når båten er klistret fast i havn :cool: )

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du er inne på noe veldig,veldig smart der.

Evt. en ekstra dynamo, om det finnes plass til det...

Mange langturseilere har direktedrevent utstyr, en amerikaner jeg var ombord hos hadde direktedreven frysekompressor, direktedreven kjølekompressor og en GIGANTISK dynamo til batteribanken.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er jo så en nesten får lyst til å kjøpe en stor dynamo til motoren og diesel for resten av pengene. 1 times kjøring hver annen - tredje dag burde kunne holde.

Unntatt driftskostnåder av en motor kaller jeg det "realistisk" :yesnod:

Men av faktor "gøy" og "ikke ubetydelig støtte" må ikke ses bort i fra.

Solseller virker ganske bra, bare kostnådene forstyrrer lit gleden.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Noe som jeg ser på som det viktigste ved bruk av solcellepaneler er muligheten til å topplade/vedlikeholdslade mellom to båthelger dersom en ikke har tilgang til landstrøm i havnen. Etter at batteriene er "fulladet" på hjemturen av en helg, står nemlig "toppingen" med redusert spenning ca. 13,5V i minst 16-18 timer igjen for å få de helt på topp og for å gi dem et langt liv.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, det stemmer, men ikke bare det.

Med nok dimensjon av panellene hjelper det om sommeren også for utviding av energireserven.

Jeg mener, det er dyrt, ja.

Men samtidlig skal ikke glemmes at en slik (kvalitets-) panell holder i minst 26 år.

Regner man dette ned på årlige kostnåder så blir det ikke så mye.

 

Unntatt kostnådene som oppstår ved kjøp er dette en fin tema.

Man kan regne alt, fra båt, via hytta, opp til bruk på hus.

Hvis man tar det teknisk så er solar riktig billig igjen,

spesiellt hvis man ellers må betaler fantasiprodukter som "nettleie" i tillegg. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest innleggene her på baatplassen, heller jeg nå i retning av å gå til innkjøp av et løst panel. Forstår det slik at det er helt avgjørende at panelet står i gunstig retning i forhold til solen. Et løst panel kan legges på dertil egnet plass når båten legges til kai etter endt helgtur. Vurderer det slik at fast montert panel ikke er så hensiktsmessig likevel da det er vanskelig å få dette montert optimal mht til solvinkelen (for meg er det utelukket å montere stativer med paneler på pushpit - et sted går grensen, rent estetisk........litt forfengelig må man vel være????). Dessuten forstår jeg det slik at man nærmest kan se bort fra ladeegenskapene underveis. Da er det likegreit å starte motoren og kjøre den en times tid (?).

 

Er dere enige i min konklusjon?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har desverre ikke målt hvor mye mine mater når vi er underveis. Men jeg stiller meg litt tvilende til påstanden at alt er håpløst dersom ikke forholdene er helt optimalt.

 

Lars H. har såvidt meg bekjent 3x10W på båten. Såvidt meg bekjent greier disse

- om vinteren

- under - riktignok lys - presening

- uten at de er rettet mot solen

 

å vedlikeholdet batteriene. Lars får selv kommentere. Langturseilere kalkulerer med et 120W-panel for å drive kjøleboksen. Tror ikke de kan gjøre det dersom man kan se bort fra ladingen underveis.

 

Ser du på Ellen MacArthurs båter o l så har de noen 100W installert, og det IKKE på stativ på hekken. Ikke ligger de særlig stille i havn heller men er BARE underveis og driver en god del elektronikk - inkl satellitsender. Hvorfor skulle de gjøre dette dersom det ikke funker med ladingen underveis?

Link to post
Share on other sites

Dessuten forstår jeg det slik at man nærmest kan se bort fra ladeegenskapene underveis. Da er det likegreit å starte motoren og kjøre den en times tid (?).

 

Er dere enige i min konklusjon?

Ja og nei, det kan ikke sis allminnelig.

Bruk av motoren/dynamo (spesiellt når den har standardregulator) innehenter realistisk heller

ikke voldsom mye strøm inne av "en time", mens man bruker diesel/bensin og sliter motoren.

F.eks: 70A "X"-dynamo med standardregulator gi maks. 25A i 10 minutter, men deretter bare 9 til 13.

Det blir inne av en time realistisk (sånt ca.) 10 til 15A

 

En 12V-solsellpanell med 225Wh/d gi (minst) 18,75A også ved dårlige forhold, men enda mer med

sterkt solstråling.

Solseller jobber også med udirekt eller svak lys.

Hvor sterkt dette lyset kan være kan alle fortelle om som ha vært på båten ved en sol(lys-)rik sommerdag.

Man kan gjemme seg under solskjermen, men blir solbrennt likevel pga. refleksjonene av vannet.

Så blir en solsellpanell også effektivt, men man må orientere seg på Wh/døgn (ikke Watt = peak).

Altså er fordelen med solsellene at disse jobber gratis, stille og permanent (selv under en lyskaster)

 

...og da kommer selvfølgelig dette igjen :smiley:

Omvent ser det ut ved bruk av en bra dynamoregulator (Sterling PDAR, ...f.eks. :lol: )

I så fall leverer dynamoet nærmest full effekt fra første minutte til absorbsjonsladning begynner.

Da leverer 70A-eksemplen vår 50 til 70A per time (etter regulering og på sultne batterier),

mens ingen solpanell har en sjanse i mot det selv under beste forhold.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Omvent ser det ut ved bruk av en bra dynamoregulator (Sterling PDAR, ...f.eks. :lol: )

I så fall leverer dynamoet nærmest full effekt fra første minutte til absorbsjonsladning begynner.

Da antar jeg at en fornuftig prioritering av pengene er å først kjøpe en god regulator og deretter et solcellepanel for vedlikeholdslading (forutsatt at båten brukes nogenlunde regelmessig).
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...