Jump to content

Solcellepaneler


rhea

Recommended Posts

Da antar jeg at en fornuftig prioritering av pengene er å først kjøpe en god regulator og deretter et solcellepanel for vedlikeholdslading (forutsatt at båten brukes nogenlunde regelmessig).

Ja, først "basis" og så "luksus" etterhvert.

 

Men her dreier det seg jo først og fremst om solcellepaneler.

 

Liten konklusjon:

1.) alt er avhengig av behov, plass og penge.

2.) bruker man motoren mye, så lønner seg solceller bare for støtte og vedlikehold.

I så fall holder det også med mindre paneller, mens en fornuftig dynamoregulator er nesten en "må".

3.) hvis man (f.eks. som seiler) ikke bruker motoren mye så er det bra med solceller,

fordi disse virker som "buffer" over hele dagen.

Litt ladning er bedre enn ingen ladning, men med solceller av i dag kan man realisere mye,

fordi det finnes faktisk ikke noe umulighet for solceller.

Det finnes faste "solcell-kasser", noe kan bøyes, limes, rulles borte, man kan la tilpasse cellene

til nesten enhver form av overflatene der cellene skal plasseres og man kan får solceller også

slik at cellene kan plasseres rett på seilene ( :rolleyes: )

Så er det mulig til å forsyne hele båten med bare solceller, også om vinteren (untatt helt i nord, selvfølgelig.)

Og så er man på "punkt nr. 1.) igjen.

4.) bruk av solceller i uthavn.

Her gjelder faktisk det samme som i punkt 3.)

 

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Men her dreier det seg jo først og fremst om solcellepaneler.

Sant nok. Jeg har utsatt denne investeringen til jeg vet mer om hva slags havneplass jeg får fra neste år. Blir jeg liggende på på svai blir det nok vindgenerator i stedet for solceller. Dersom det blir solcelleløsning har jeg sansen for fleksible paneler som kan surres på bomtrekket, men de er dyre.
Link to post
Share on other sites

Lekkert Sebaldus :nonod:

...ikke vær så negativt.

Hvis han eieren er klok, så har han montert slik at cellene kan beveges i flere rettninger.

 

Fordeler:

a) bruk som bord:

- kan ryddes opp lett etter hver måltid (sving opp, så forsvinner alt med en gang).

- kan rengjøres lett, hvis det er glas på overflaten.

 

b) bruk som komfyr:

- er panellet montert på tykk plate, uten lufting på bakside, kan man steke egg på panellet.

(gjelder mer sørligere områder)

 

c) bruk for framdrift

- ved riktig stilling virker solpanellet i tillegg som besanseil.

- hjelper også når man ha mistet masten.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dersom man har et lite solcellepanel for vedlikeholdslading - kan man lade batteriet fra to kilder samtidig? Jeg har en 6A-lader fra biltema av samme type som Ingar har anbefalt her annet sted, som jeg eventuelt kan fastmontere slik at den lett kan plugges inn. Hvis jeg kommer til gjestehavn med strøm - må jeg da ta bort solcelleladeren dersom jeg er så heldig å få 220V til biltemadingsen?

Redigert av Fenix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er du helt sikker på det Andreas? Jeg mente også dette frem til idag. Da jeg var nede i båten idag, så jeg at solcellepanelet ladet med 1,5A selv om landstrømladeren (intelligent lader med senseledning) var tilkoblet. Da jeg koblet fra solcellepanelet, spratt ladestrømmen opp i 15A (nå fra landstrømladeren). Så på en eller annen måte har landstrømladeren blitt lurt av spenningen fra solcellepanelet. Har ikke fått tid til å tenke mer over det nå i varmen, men det må ha noe med senseledningen som leser feil spenning. Det er mulig solcelleregulatoren slipper gjennom spenningspulser på over 14,4volt slik at landstrømsladeren blir lurt til å tro at batteriet er "stapp fult".

 

Regulatoren for solcellepanelet er en enkel greie jeg har konstruert selv som ikke yter solcellepanelet full rett, så jeg vurderer å kjøpe en "smart" regulator, MaxPower fra Naps. Noen som vet om forhandlere her i landet? Rekker ikke å få den fra Hjertmans i Sverige som har tilbud på SEK 850,- frem til 1. august, da jeg drar på ferie ganske snart.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Poste restante er jo en ide, men hvordan gjør en det? Kan jeg bruke hvilket som helst knøtt lite postkontor langs kysten ned mot Marstrand? Ikke vet jeg hva postkontorene heter eller hvor de befinner seg. Og større steder som Strømstad, Lysekil osv. holder vi oss vanligvis langt unna. Er det noe Hjertmans ordner for meg dersom jeg ringer dem? Å handle på denne måten er nytt for meg.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

ja;Lars H. Sånn du skisserer er akkurat sånn du gjør det.

 

Adressen blir da f.eks

Lars H.

Poste Restante

Strømstads Postkontor

XXXX Strømstad

 

De seriøse sjappene,som f.eks Hjertmans, sender deg pakkesporingsnummeret når den er underveis. Så kan du få BEKREFTET at den er framme, før du drar til postkontoret for å stå i kø.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

F.eks: 70A "X"-dynamo med standardregulator gi maks. 25A i 10 minutter, men deretter bare 9 til 13.

Mntja.

Ikke er jeg sånt elektrisk menneske men.....

Jeg har en sånn hvor "X" er Iskra.

Når jeg starter opp etter å ha ligget en stund, lader den med 20 A på tomgang.

Og gir jeg på, går ammmeteret rett i bånn på 30A.

Og der står den ganske lenge. Det vet jeg fordi jeg som regel kjører for motor til jeg er utaskjærs.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

er det noen som har praktiske målinger og erfaringer på forskjellen mellom Monokrystallinske og Polykrystallinske celler ?

 

Forskjellen angis å vøre ganske stor, iallefall på papiret. Ser for meg et 75-80W panel (minst, gjerne større )mellom sprayhooden og masta..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
vurderer å sette på et solpanel på Jokeren.

Har noen preferanser jeg ønsker, men det er også avhengig av priser osv.

 

Ønsker:

50W panel

systemspenning minst 16,5V

Solid, minst 25 år garanti

 

Ser seatronic har noen typer til omlag 3K3 i den nye katalogen, merket er Solara

Maritim selger typen Neste; fra omlag 3K8 for en 50W`er

Hjertmans har et NONAME panel til 2990, dette er også på 50W

Andre forslag ?

 

Er det noe å spare på import av et sånn panel ?

 

Tips til montasje mottas også. Er det mulig å sette på et stativ, uten at båten blir IMPETEUS look alike ? Panelene trenger jo friest mulig tilgang på lys, det vet jeg..

 

Alternativet er landstrømslader. Problemet er at bryggene jeg ligger på har verdens dårligste el nett, samtidig som jeg er usikker på dette med landstrøm. Derfor vurderer jeg altså solpaneler.

 

Suzuki

 

 

Noe nytt på denne fronten. :confused:

 

 

Har det kommet bedre type på markedet ?

Jeg vil også ha et panel liggende oppa dekksplata til luka

 

Hva er det beste merke. ?

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Intet nytt fra Nordfronten.

Solpanelene må være digre for at de skal bidra noe særlig. Ettersom jeg ikke ønsker å tapetsere båten fullstendig, har hele greia stoppet litt opp.

 

Ettersom jeg stort sett ligger for anker, kan kanskje en havltime motorkjøring på passende turtall aksepteres ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg vurdere å anskaffe solsellepanel, men når jeg leser denne råden er det mye pro/kontra panel og andre lademuligheter.

Slik jeg forstår det er det flere typer panel med ulike egenskaper og virkningsgrad.

Er det noen som forslag/anbefalinger om konkrete typer/merker panel?

Jeg tenker å montere ett eller flere fast på hyttetaket. De må tåle å tråkkes på, tåle litt svak bue, og må kunne lade selv med litt skygge. Mellom 60 - 100 W. Prisen har også noe å si.

Takker for innspill.

Link to post
Share on other sites

tåle litt svak bue

Jeg har ikke noe konkret forslag til deg, men jeg syns du bør tenke gjennom hvor viktig det er med denne buen. Fleksible paneler er betraktelig mindre effektive enn stive paneler. Hvis det bare er snakk om en svak bue, kan du vel bygge opp sidene (fylle igjen glippen på hver side) littegrann. Fleksible paneler er gjerne slikt man bruker til å legge ut midlertidig, f.eks over bommen når du ligger i havn og er ombord.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Fleksible paneler er betraktelig mindre effektive enn stive paneler. Hvis det bare er snakk om en svak bue, kan du vel bygge opp sidene (fylle igjen glippen på hver side) littegrann. Fleksible paneler er gjerne slikt man bruker til å legge ut midlertidig, f.eks over bommen når du ligger i havn og er ombord.

"Gummipaneler" og "noe-fleksible-paneler" er 2 par sko. Gummi-panelene er svjv av amorf material, mens de andre er - på samme måte som hyttepanelene - polykrystallin (sp?). Det er bare rammen/det mekaniske som skiller dem.

Link to post
Share on other sites

Kan også skrives slik:

 

"Gummi-panelene er så vidt jeg (Andreas) vet laget av et materiale som ikke har noen definert atomstruktur."

 

Dvs i motsetning til polykrystallinske paneler hvor atomene er sirlig stilt opp på rekke i en 3 dimensjonal struktur.

 

Omtrent

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...