Jump to content

Solcellepaneler


rhea

Recommended Posts

joda, synspunkter har jeg i rikt monn.

Solpaneler er dyre. Får å få 10A ladekapasitet, trenger du 3X50W paneler. De tar stor plass, og de gir ikke 50W. Ikke så ofte i alle fall. Får de skygge på seg, eller været er disig, vinkelen mot sola ugunstig mv. får ladingen radikalt ned. 3x50W paneler, går løs på 16 500 , i tillegg kommer kabling, regulatorer osv sov. Mao. ikke svært billig akkurat

 

Hva betyr så dette ? Det betyr at du trenger enda mer paneler, for å klare 10A lading. Men vent nå litt. Du har motorbåt ? Med 70A dynamo ? For skarve 3500 eller deromkring, kan du oppgradere denne til en 140A dynamo, med skikkelig LADAC. Den lader mer på 6 minutter, enn solpanelene klarer på en hel time. Et batteri eller tre ekstra, koster nesten ikkenoe. Kanskje en dynamo ekstra ? Brakett osv kan sikkert lages av en fingernem kar, med sveiseapparat. Bare tenker høyt jeg..

 

Personlig konklusjon; solpaneler er for seilbåter. Har man stort forbruk av strøm, må man ha MANGE paneler for at det skal hjelpe no særlig. Har man lavt forbruk, hjelper de innmari mye. Men med to kjøleskap, og kjøleboks i tillegg, ville jeg satset pengene mine på noe annet. Rett og slett. For meg med lite forbruk, og ditto lite gangtimer på motoren, blir det litt annerledes.

 

Men jeg vil også heller øke dynamokapasiteten, enn å tapetsere skuta med paneler, som koster skjorta og gir lite i batteriene. Så får man heller satse på et lite panel, som kan holde batteriene i trim, om man ikke har landstrøm. Men det er en annen historie.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har hatt solcellepanel i mange år nå, og mener jeg har god nytte av dem. Mine er på 60watt tilsammen, og det betyr at jeg f.eks. kan ligge 5 fine sommerdager i uthavn med kjøleskapet på i motsetning til 4 før jeg starter motoren. Uten kjøleskapet kan jeg ligge nesten ubegrenset. Og mellom helgene topper de opp batteriene. Om vinteren under lys burka gir de perfekt vedlikeholdslading.

 

Men husk på at det ikke skal mye skyer til før strømmen går ned. Og monterer du dem horisontalt, får du selvfølgelig mindre ut av dem enn om du stadig retter dem vinkelrett på solen. Midtsommer i sydnorge når solen står på det høyeste, ca.60 grader over horisonten, får du vel 80% av teoretisk strøm. Står solen 30 grader over horisonten, får du maks. 50%. Og egentlig blir strømmen da ytterlige lavere da solstrålene har mer atmosfære å trenge gjennom. Selv kommer jeg opp i 3amp under ideelle forhold midsommers.

 

Og dekker du til noen av cellene (skygge fra f.eks en mast), kan spenningen fort komme under 12volt og du får null strøm. Et godt panel skal ha 36 celler på hver ca. 0,55volt. Dette gir en tomgangsspenning på 20volt (derfor må du ha regulator dersom panelet er stort og batteriet lite). Så har du kraftig skygge på 10 - 15 av cellene, blir spennngen for lav til at du får noen strøm.

 

Og de panelene du henviser til, egner seg nok bedre til å lade opp mobiltelefonen din enn et digert blybatteri.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke noe om ytelsen på vindmølle i forhold til pris, men en vindmølle på båten din ville jo bli litt dominerende, - og støyende? Ellers finnes/fantes det også slepegeneratorer uten at jeg vet noe om ytelsen til slike. Og de er/var fo mest tenkt til seilbåter under seil.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke noe om ytelsen på vindmølle i forhold til pris, men en vindmølle på båten din ville jo bli litt dominerende, - og støyende? Ellers finnes/fantes det også slepegeneratorer uten at jeg vet noe om ytelsen til slike. Og de er/var fo mest tenkt til seilbåter under seil.

 

Lars H.

Jo, den ville blitt dominerende på min båt.

Nå har ikke jeg tenkt og montere noe alternativ strømkilde enda.

Lurte egentlig bare på hvor mye strøm ei mølle gir i forhold til panel.

 

Syns panelene er for dyre enda

Link to post
Share on other sites

Vet ikke noe om ytelsen på vindmølle i forhold til pris, men en vindmølle på båten din ville jo bli litt dominerende, - og støyende?

At vindgeneratorer støyer, er en myte som blir gjenntatt til det kjedsommelige. Det hører til unntakene at vindgeneratorer bråker. De aller fleste merker er så godt som lydløse. På hekken på Kornelia sitter det en Aerogen. Den er så lydløs at kona klarte å stikke hånda inn i den uten å tenke seg om :cryin: Hun må sies å ha vunnet kampen, et av bladene på generatoren brakk, mens hun "bare" fikk et 10 mm kutt inn mellom to fingre...

 

Forøvrig er en vindgenerator mer effektiv enn et solpanel av "normal" størrelse. Jeg har målt 13A (så godt som utladet batteri) fra den vi har, mens solcellepanelet bare gir 3-4 A på maks.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Har bare et enkelt spørsmål jeg.

Solcellepanel er jo dyrt, i forhold til vindgenerator ihvertfall.

 

Er det mere og hente på en vindgenerator?

Vind er det jo plenty av.

 

Bare lurer litt jeg

 

 

 

VEEEL. Ruthland er vel ikke markedets mest effektive, men her er ladekurven for to modeller, type stor & type liten.

 

Bilde

 

Rød linje = Ruthland 503

Blå linje = Ruthland 913

 

Hvis du ligger et sted med 10kn over mølla, gir den lille under an A og den store gir omlag 2A.

 

Ligger du et sted med 20KN vind over mølla, gir den lille 2A og den store gir 6A .

 

Blåser det 20KN der jeg ligger for anker, foretrekker jeg å flytte meg. Om jeg kan.

 

PS:

Ruthland 503; 3950 kr

Rutland 913; 6480 kr

 

Monteringsbøyler, regulator osv kommer selvfølgelig i tillegg. Mao. ikke gratis dette heller..

 

 

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jaja, var ikke så billig som jeg trodde kanskje.

Men fordelen er vel uansett at man har lading døgnet rundt bare det blåser litt.

I motsetning til solcelle som ikke funker noe særlig etter skumring.

 

Vindmølle er nok ikke aktuelt for meg. I hvertfall ikke på nåvænde båt.

 

Har bare lurt på dette en stund..

Link to post
Share on other sites

Likeså har jeg tenkt å ha en svært så enkel løsning på hytta, og ser at

disse selges det en del av. Er det søppel, eller har de noe for seg?

Jeg har kjøpt solcellepanel til hytta som er på 80W – KC80-1 og prisen er kr 4200,-

 

Panelet kan også brukes om bord i båt.

 

Brakett til panelet koster kr 500,-

 

Styringstavler fra Steca i Tyskland. Betegnelse og pris er PR1010 10A kr 1050,-

Sikringsboks med tre kurser (slik at en kan lage tre kurser ut fra

styringstavlen) - pris kr 150,-

 

Jeg har tekniske data som jeg kan oversende på epost - det samme gjelder selger.

 

Da hytta er under oppføring kan jeg ikke si noe om kvaliteten.

Link to post
Share on other sites

Lars_Herman, har du link eller bilde til den du har? Hvilken pris snakker vi her ?

Den jeg har ser sånn ut:

Bilde

Ifølge produsenten kan den gi opptil 19 A, men som Suzuki sier, da hadde jeg nok flyttet meg hvis det var mulig... Den gangen jeg målte 13A lå vi i en beskyttet bukt med fralandsvind. Ankeret satt godt ned i gjørma, og vi hadde det helt greit ombord, bortsett fra at batterispenningen var 9,5-10 V, ikke nok til å fyre opp motoren for å lade (ikke spør hvordan det gikk til at spenningen hadde blitt SÅ lav...)

 

Hva den gir normalt er ikke så lett å si, batteriet tar jo ikke imot særlig mye strøm når det er nogenlunde fulladet. Jeg så på en engelsk side, der lå den på ca 500£ + VAT, men det er uvisst om det er inkludert regulator. Hvem som selger dem i Norge er jeg usikker på, men jeg lurer på om "Hyttebutikken" gjør det. I tillegg må du uansett finne en måte å feste den på, det blir fort noen kroner hvis du ikke sveiser selv. Man kjøper mao ikke vindgenerator for å spare penger.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker kun solcellepanel til lading på sjøen om sommeren. Riktignok bor vi ikke ombord i båten da den kun er på 20'. Vi tar med 23m2 hustelt, 50l kjøleboks (Coolmatic CF-50) osv. ut og ligger på en holme to-tre uker i strekk.

 

På hytta har jeg 3 stk. 150W solcellepaneler (fra solkraft.no). All den effekten trengs ikke om sommeren så når juni begynner å nærme seg tar jeg med meg det ene panelet hjem. Tar det med ut på holmen sammen med en MPPT laderegulator, batterimonitor og et 110Ah fritidsbatteri. Panelet setter jeg bare på bakken oppetter et tre og flytter/snur det en tre-fire ganger om dagen for å få maks utav det. På en godværsdag kan jeg få over 50Ah lading totalt. Siden kjøleboks, radio og lys trekker ca. 35-40Ah om dagen så holder dette normalt tiden ut om været er bra. Kan jo trekke ihvertfall 80Ah fra batteriet i tillegg. Blir det dårlig vær dropper vi radio, endel av lyset og skrur ned kjøleboksen fra 0C til 5C. Blir det dårlig vær lenge drar vi hjem :)

 

Kunne ikke tenkt meg å dratt på et aggregat og hørt på det bråket (selv kun 50dB er maks irriterende når det ellers kun er naturlyder).

 

BTW, de som snakker om store dynamoer på bårmotoren: Et dyputladingsbatteri skal i motsetning til et startbatteri ikke lades med for stor strømstyrke. Anbefalt er 10% av merkeeffekt, dvs. at et 115Ah batteri skal ideelt lades med 11.5Ah. Man kan gå ned til 5% og opp til 13% men det bør ligge et sted derimellom. Lader man vesentlig mer (f.eks 140Ah dynamo og 3x115Ah batterier) vil man forkorte batteriets levetid vesentlig. Isteden for å holde 6-10 år holder det kanskje 1-2 år isteden før kapasiteten er vesentlig redusert. Grunnen til dette er at dyputladingsbatterier har få og store plater i motsetning til startbatterier som har mange, tynne plater. Dermed kan de ikke oppta eller levere store strømstyrker men de tåler mye bedre å lades kraftig ut. Et startbatteri bør helst ikke lades ut til mer enn 10% ofte, et dyputladingbatteri kan lades ut 50% og holde like lenge.

 

På hytta har jeg en generator til nødlading vinterstid om været er dårlig i lange perioder, gjennom en kombinert lader/inverter kan denne levere inntil 125Ah til batteriene. Siden jeg kun har en 750Ah batteribank (6x125Ah Varta Solar) har jeg begrenset ladestrømmen til 90Ah for å spare batteriene.

Link to post
Share on other sites

Et dyputladingsbatteri skal i motsetning til et startbatteri ikke lades med for stor strømstyrke. Anbefalt er 10% av merkeeffekt, dvs. at et 115Ah batteri skal ideelt lades med 11.5Ah. Man kan gå ned til 5% og opp til 13% men det bør ligge et sted derimellom.

Hei.

 

Er helt enig i at å lade med 10% av kapasiteten er ideelt. Men å si at en ikke bør gå over 13% er å være svært forsiktig. Moderne fritidsbatterier tåler fint 20% uten skade. Har selv 3x115Ah batteribank og 70A generator. Det blir akkurat 20%, og mine batterier er like bra nå etter 8 sesongers bruk som da de var nye (ikke vitenskapelig testet, men subjektivt erfart).

 

I tillegg til generatoren, har jeg 30A landstrømslader som jeg bruker en gang i blant, og 60W solcellepanel for vedlikeholdslading og opptopping mellom turene. Og så har jeg en Europulse "duppeditt"(!)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det skal nok mye til at din 70Ah dynamo gir 70Ah inn på batteriene. Husk på at strøm også forbrukes til diverse ting samt at regulatoren begrenser noe. Har du målt ladestrømmen med en batterimonitor som f.eks en Tri-Metric 2020 ? (forøvrig et fantastisk kjekt instrument som anbefales på det høyeste selv om det koster nesten 1500,- inkl. shunt).

 

Alt avhenger selvfølgelig av antall sykluser også. Et batteri som klarer 500 sykluser ved 10% klarer kanskje f.eks 250 sykluser ved 20%. Om du har 25 sykluser i løpet av året varer batteriene alikevel 10 år.

Link to post
Share on other sites

Det skal nok mye til at din 70Ah dynamo gir 70Ah inn på batteriene.

Min Valeo generator med Ladac regulator gjør faktisk det, nesten. Normal målt ladestrøm inn på batteriene pleier å ligge på vel 68A den første halvtimen etter en helg med en del forbruk. Deretter synker den selvfølgelig etter som batteriene blir mettere. (at du skriver 70 Ah dynamo, er vel kun en skrivefeil? :wink:)

Alt avhenger selvfølgelig av antall sykluser også. Et batteri som klarer 500 sykluser ved 10% klarer kanskje f.eks 250 sykluser ved 20%. Om du har 25 sykluser i løpet av året varer batteriene alikevel 10 år.

Helt enig, selv har jeg vel ca. 20 sykluser i året. Og mer enn 20 hjemturer fra uthavn i året, er det vel ikke så mange av vanlige båtfolk med båten i opplag om vinteren som har. Dermed vil jeg forsvare en ladestrøm på 20% av batterikapasiteten for det store flertall av båtbrukere.

 

Men for ikke å komme helt bort fra emnet for tråden, dette krever at batteriene ellers får godt stell, bl.a. med opptopping/vedlikeholdslading mellom turene med f.eks. et solcellepanel.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Min Valeo generator med Ladac regulator gjør faktisk det, nesten. Normal målt ladestrøm inn på batteriene pleier å ligge på vel 68A den første halvtimen etter en helg med en del forbruk. Deretter synker den selvfølgelig etter som batteriene blir mettere. (at du skriver 70 Ah dynamo, er vel kun en skrivefeil? :wink:)Helt enig, selv har jeg vel ca. 20 sykluser i året. Og mer enn 20 hjemturer fra uthavn i året, er det vel ikke så mange av vanlige båtfolk med båten i opplag om vinteren som har. Dermed vil jeg forsvare en ladestrøm på 20% av batterikapasiteten for det store flertall av båtbrukere.

Ok, med en Ladac stiller saken seg litt annerledes ja. Ah er selvfølgelig en stygg skrivefeil

:blush:.

 

Jeg er vel litt i hyttemodus nå, her ligger vi vel på 50-100 sykluser i året og da er det viktig å ta vare på batteriene. Batterimonitoren er utrolig kjekk å ha, den sørger for at jeg aldri lader ut batteriene mer enn 50%. Når batteribanken koster 7500,- er det greit å ikke ødelegge den. Batterimonitoren kostet kun femtedelen av dette, en billig forsikring som jeg garantert tjener inn igjen. Vil tro de fleste båteiere også kunne hatt god nytte av en slik.

 

Et annet sted her var det snakk om 140A dynamo, en slik blir ihvertfall for mye for en 3x115Ah batteribank :) 40% ladestrøm kan neppe være sunt for noe dyputladingsbatteri...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Med håp om litt mere sol og sommer kan jeg vurdert bruk av solcellepanel for å holde liv i noen slunkene batterier. Har noen erfaringer med bruk av slike remedier, - gir de noe brukbar

effekt? Mange hyttefolk er jo ivrige brukere av slike plater...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...