Jump to content

Solcellepaneler


rhea

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har hatt solcellepanel i mange år nå. De er på 60w tilsammen og er fastmontert. Lå ute nå i helgen uten landstrøm torsdag til søndag med kjøleskap igang hele tiden pluss varmeren på om kveldene. Da er det greit med 1 - 2 amp. ladning i timesvis hver dag når solen skinner (og det må den for at det skal bli noe effekt!). Ellers er slike paneler utmerkede til topplading i uken mellom helgeturene. Og om vinteren med båten på land og lys presenning gir de en fullverdig vedlikeholdslading. Men jeg er enig, - de er svært kostbare.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er vi enige om at de er dyre men de hjelper til uansett hvor mye eller lite batterier dere har ombord. Jeg selv har solcellepaneler på Heira,3x 115amp batterier, kjører kjøleboks, trykkvann, eletrisk toalett og mye annet dilldall. Har ennå ikke gått tom for strøm da de er full ladet etter hele uken i havnen med mating fra panelene :wink:. Se litt på denne linken så skjønner dere at det er mye som tar livet av batteriene våre :wink:.

http://www.ladac.no/pagesNo/BatScoolNo.htm

Kort sagt så er min erfaring med paneler veldig bra, prismessig kan diskuteres når de snakker om ladac,nye dynamoer og utvidet batteribank, det er billig det!!!!!!! :sailing:

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er vi enige om at de er dyre men de hjelper til uansett hvor mye eller lite batterier dere har ombord. Jeg selv har solcellepaneler på Heira,3x 115amp batterier, kjører kjøleboks, trykkvann, eletrisk toalett og mye annet dilldall. Har ennå ikke gått tom for strøm da de er full ladet etter hele uken i havnen med mating fra panelene :wink:. Se litt på denne linken så skjønner dere at det er mye som tar livet av batteriene våre :cool:.

http://www.ladac.no/pagesNo/BatScoolNo.htm

Kort sagt så er min erfaring med paneler veldig bra, prismessig kan diskuteres når de snakker om ladac,nye dynamoer og utvidet batteribank, det er billig det!!!!!!! :puke:

 

Er enig i at solcellepanel hjelper til, men mitt poeng heira er at hvis grunnlaget (dvs batteribank/dynamo) ikke er bra nok, vil du få problemer ved kun å montere solcellepanel på en "dårlig" bank uansett.

 

Tenk deg et senario hvor du drar ut og det skyer til, Jonhei har et batteri (F,eks 85 amp). Ifølge ladac har vi til rådighet ca 55% av batteriets kapasitet, dvs ca 45amp i dette tilfelle.

 

45 amp og et forbruk på gjennomsnitt 3amp i timen sier det seg selv at på en dårlig dag uten særlig sol vil batteri være raskt tomt, og  :sleep: holder ikke lenger ønsket temp.

 

Mitt synspunkt er:

1: få på plass en skikkelig batteribank. (Eks. 2 stk 115 amp) og sørg for at dynamo sørger for skikkelig lading av disse.

2: Holder ikke dette kan man plusse på med solcellepanel, men da har du uansett 55% av 2x115 = ca 120amp, dvs 3 ganger så mye strøm tilgjengelig uten hjelp ved dårlig vær----

 

:wink:

 

 

GipsyGirl, en del av samme havn som HEIRA...... :cool:

Link to post
Share on other sites

Mitt synspunkt er:

1: få på plass en skikkelig batteribank. (Eks. 2 stk 115 amp) og sørg for at dynamo sørger for skikkelig lading av disse.

2: Holder ikke dette kan man plusse på med solcellepanel, men da har du uansett 55% av 2x115 = ca 120amp, dvs 3 ganger så mye strøm tilgjengelig uten hjelp ved dårlig vær----

 

:cheers:

Vi prøver igjen!

En FM 8-12 har dynastarter som lader på likestrøm. Disse dynastarterene lader bedere jo høyere turtall, og lader ikke under 500 omdreininger så derfor anbefaler jeg et panel.

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Vi prøver igjen!

En FM 8-12 har dynastarter som lader på likestrøm. Disse dynastarterene lader bedere jo høyere turtall, og lader ikke under 500 omdreininger så derfor anbefaler jeg et panel.

Min VP MD2 har også dynastarter. MEN - den er etterutrustet med en ekstra dynamo som lader forbruksbanken. Braketten til denne kan kjøpes fra VP. Det er ikke mulig å få til et lignende opplegg da ? Jeg slipper også surret med dioder, skillerele osv, da jeg har 2 helt separate kretser..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hei

Solcellepaneler gir svært god batteriøkonomi, da batterispenningen stort sett er på topp. Det vil si at batteriene lever lenge! Dette greier du nesten aldri med ren dynamolading.

Vi bruker båten i helga. Det vil si 2 døgn bruk og 5 døgn lading. Med 60 watts panel får vi ca. 3 A hver time. Da får vi ca 100-200 Ampertimer gratis lading mellom hver tur. På en ferietur over flere uker har en jo ikke denne fordelen, men allikevel det holder til kjøleskap og vannpumpe.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Vurderer å gå til anskaffelse av solcelle anlegg til min båt. Prøvde å finne tråder for dette uten hell. Jeg er sikker på at det her i forumet finnes mange meninger om dette, og det jeg gjerne skulle ha fått opplyst er :

 

Hvilke leverandører finnes der/forhandlere

Utstyr som kreves/planskisse

Kostnadsnivå

Kan utstyret brukes fleksibelt, slik at dette også kan brukes på hytta ved behov

Hvilken effekt kan hentes ut

 

Samt gjerne få høre litt om hva slags erfaring andre båteiere har med utstyret, da også vintersbruk/dårlige værtider.

 

I min båt har jeg 4 forbruksbatterier (stor familie/derav 2 kjøleskap og av og til kjøleboks på toppen!!!), eget batteri for vinch, samt startbatteri. Har også egne batterier (2 stk) for tv og pc bruk (tør ikke koble disse til batterisentral da jeg er redd dynamo sliter for tungt (70 amp))

 

Håper på mange og utfyllende svar. Ha en fortsatt god sommer.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Må innrømme at jeg også har anskaffet meg et solcelle panel rett før ferien, og da hatt litt erfaring med dette.

 

Jeg kjøpte både panel og regulator fra http://www.hjertmans.se/ da jeg kunne kjøpe det inn via slektninger i Sverige. www.seatronic.no har lignende paneler.

 

- Solcellepanel:

Solpanel 40W 700x545x4 36 3år 4180.- (jeg ga 3600,- på tilbud).

Flexibla solpaneler för fast montage. Genom att lägga solpanelen på en tunn rostfri plåt kan vi nu erbjuda en flexibel panel med garanterad lång livslängd. Tål att böjas upp till 2cm/m.

 

Bilde

 

- Regulatoren: (990,-)

Solcellsregulator MaxPower. Optimerar batteriladdningen från solceller med Max Powers MPPT-teknik. MPPT-tekniken omvandlar överspänning till ström vilket ger upp till 35% mer laddning.

(Kan koble flere paneler samtidig opp til denne regulatoren.)

 

- Montering:

Meget enkelt, skrudde fast (med sika) panelet på doghouse taket, med kabelgjennomføring. Skjøtet (loddet) kabler rett under taket hvor jeg gikk over til 10 kv kabel for å få minimalt med tap på veien, og monterte regulatoren i batterirommet. Deretter fortsatt 10kv kabel med sikring før batteri.

 

- Erfaring:

Meget fornøyd.  :smiley:

 

Færre start av motor for lading ute på holmene enn i fjor, med samme forbruk til tross for mye dårlig vær. Målte lading på ca 2 amp til tross for litt disig vær ved montering. Nå ligger båten i havn mellom helgene, og batteriene blir hele tiden ladet til tross for mangel på landstrøm. :cool:

 

mvh

GipsyGirl

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Så vidt eg kan sjå etter ein liten runde på internet så er det dårleg med 24V paneler for oss "konsumenter".

 

Viss ein ser på "proff" markedet så finns det nok leverandører, f.eks denne: http://www.solara.de/ Men det er sjølvsagt risiko for at "proff-paneler" har "proff-priser...", så det er mogleg at kombinasjonen 24V og rimelege paneler ikkje er så godt å få til...

 

Trur det enklaste og rimelegaste er å seriekople to 12V paneler, det blir jo akkurat det samme bortsett frå at du har to fysiske einheiter. Effekten du får ut av arealet som er til disp blir jo uansett det samme.

 

mvh

 

Rossicus

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vurderer å gå til anskaffelse av solcelle anlegg til min båt. Prøvde å finne tråder for dette uten hell. Jeg er sikker på at det her i forumet finnes mange meninger om dette, og det jeg gjerne skulle ha fått opplyst er :

 

Hvilke leverandører finnes der/forhandlere

Utstyr som kreves/planskisse

Kostnadsnivå

Kan utstyret brukes fleksibelt, slik at dette også kan brukes på hytta ved behov

Hvilken effekt kan hentes ut

 

Samt gjerne få høre litt om hva slags erfaring andre båteiere har med utstyret, da også vintersbruk/dårlige værtider.

 

I min båt har jeg 4 forbruksbatterier (stor familie/derav 2 kjøleskap og av og til kjøleboks på toppen!!!), eget batteri for vinch, samt startbatteri. Har også egne batterier (2 stk) for tv og pc bruk (tør ikke koble disse til batterisentral da jeg er redd dynamo sliter for tungt (70 amp))

 

Håper på mange og utfyllende svar. Ha en fortsatt god sommer.

Dette sitatet skrev jeg august 2004, men fikk jeg surret meg til å investere i anlegg ? Neida.

 

Nå i vinter SKAL det imidlertid gjøres, men så er det slik at utviklingen innen teknisk går i hundreognitti. Noen av medlemmene som har lyst og anledning til å beskrive sine erfaringer med nye anlegg? Hvor fåes dette rimeligst ?

 

Likeså har jeg tenkt å ha en svært så enkel løsning på hytta, og ser at

disse selges det en del av. Er det søppel, eller har de noe for seg?

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme erfaring som JRK. Benytter solcellepanel fastskrudd horisontalt. Det gir kanskje 12 ah pr døgn om sommeren hvilket ikke er stor hjelp på et forbruk på 40-50 ah pr døgn, men det hjelper. Det som derimot er aller viktigst er at det gir batteriene topp spenning mellom hver bruk og det forlenger levetiden på batteriene betydelig i tillegg til at vi altid starter på "topp".

Link to post
Share on other sites

Likeså har jeg tenkt å ha en svært så enkel løsning på hytta, og ser at

disse selges det en del av. Er det søppel, eller har de noe for seg?

Minner jo mistenkelig om denne fra Clas Ohlson, omtrent samme fysiske mål. Den gir 125mA max. Spørsmålet er i så fall hva du forventer av panelet.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Minner jo mistenkelig om denne fra Clas Ohlson, omtrent samme fysiske mål. Den gir 125mA max. Spørsmålet er i så fall hva du forventer av panelet.

Jeg forventer ikke mye, jeg har på hytta 2 batterier som drifter lamper. Jeg har til nå tatt dem èn gang i året for å lade dem, men tenkte disse kunne eliminere den jobben?

Link to post
Share on other sites

Jeg så litt på prisen også, hundrelappen billigere hos C O i øyeblikket.

 

Jeg har ikke erfaring med solcellepaneler, men montering betyr mye etter det jeg har skjønt. Om dette panelet vil gi noe på en overskyet dag vet jeg ikke. Om vi antar at dette panelet greier å gi i snitt 100mA 4 timer om dagen i 365 dager vil det bli 146 Ah i påfyll pr år. Om tallene mine er realistiske aner jeg ikke, mulig jeg er optimistisk med antall soltimer. Om tallene er rimelige så bør dette dekke ditt behov og litt til. Hvis ikke kan du jo hjelpe til ved å sette en lampe som lyser på panelet. :lol:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...