Jump to content

Solcellepaneler


rhea

Recommended Posts

Har også vurdert solcellepanel, men forløpig lagt dette prosjektet på is. Et par timers gange på motoren gir det samme som et solcellepanel må bruke et par dager på å lade. Da syntes jeg ikke dette står helt i forhold når det gjelder bl.a pris. Muligens varer batteriene noe lengre, men man kan jo saktens kjøpe noen batterier for prisen man må betale for et skikkelig panel.

 

Har foreløpig ikke hatt problemer med strømmen om bord. Skulle det bli manko på strøm kan jeg jo enten kjøpe et ekstra batteri og/eller redusere litt på forbuket. Bl.a. kan man bruke parafinlampe istedenfor el-lys etc. Så kan man ta seg en tur innom en gjestehavn i løpet av ferieturen - og der tanke batteriene mette og gode.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Min Steca 1010 laderegulator har begynt å slå av "hovedbryter" til forbrukerne :confused: Den har vært i bruk i kun ett år.

Hva som plutselig har skjedd har jeg ingen formening om, men tok kontakt med selgeren som ummidelbart har sendt meg en ny regulator.

Jeg har denne regulatoren på hytta og har ikke fått målt om det er noen andre feil med den.

 

Har andre noen erfaring med denne regulatoren?

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

hei er det noen som har erfaring med solcellepanel jeg har bare et forbruks batteri 115 ah det blir litt lite i en helg så batteriet er tomt søndags morning da skrur jeg også av kjøleskapet om nettene jeg har vurdert et panel på 18w og ladestrøm på 1,20 amper er dette nok til å vedlikeholde batteriet så jeg får mere strøm til forbruk takker fo alle svar :cheers:

 

mvh

Mewa 2

Link to post
Share on other sites

Her er det nok ett eller flere ekstra batterier som er løsningen, uten tvil! Gjerne kombinert med en landstrømslader om du har strømuttak i hjemmehavna, hvis ikke kan jo evt et solcellepanel være aktuelt for lading mellom turene. Men et 18W panel for å forlenge tiden i uthavn, det blir for snaut!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har to stk 8 amp solcellepaneler,herlig å se at både fryseren og kjøleskapet kan gå dagen lang mens batteriene får påfyll,på solfattige dager må nok fryseren skrus av,men en 5 liters kanne med is hjelper godt som kuldemagasin om natten.

Betyr mye at panelene vinkles mot solen og at de er rene.Litt blomsterstøv på panelene reduserer effekten merkbart.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Har panel på 60watt eller noe sånnt som ble kjøpt på Alternativ Energi i Grimstad. Det er av hyttetypen med en aluminiumsramme rundt. Det tørr jeg ikke gå på. Men maritikatalogen mener jeg bestemt de selger paneler som er flate og som skal tåle at man trokker på dem! Forøvrig holder mitt panel nesten akkurat så vidt det er kjøleskapet på sommeren med rimelig bra vær! Vi lå 5 dager i ro uten å starte opp. har 2 batterier på 110amp pr stk til forbruk. Var aldri under 12 volt. Nå skal det sies at jeg var veldig forsiktig med hva jeg brukte strøm til ellers

Redigert av alma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg et 76W panel da det var salg på Maritim. Med 70% avslag ga jeg 1800,- så vidt jeg husker. Dette er typen med aluramme, og ikke egnet å trå på, sjøl om cellene i seg selv vil tåle det. Dette vil lade med drøyt 6 Amp under optimale forhold, og vil dekke det vi har av daglig forbruk når vi ligger i uthavner på sommeren. Vil ikke montere det fast, men planlegger en oppbevaringsramme bak soffaen på fly. Når jeg trenger å lade henter jeg det fram og vinkler det direkte mot sola vha. puter eller annet.

Jeg trenger en regulator som begrenser spenningen for ikke å koke batteriene. Noen som har erfaring her?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kjøpte regulatoren min sammen med panelet. På bruksanvisningen så sto det at om panelet skulle kobles til regulatoren før batteriet ble koblet til (eller var det motsatt) og om det var fullt sollys når jeg koblet panelet til regulatoren måtte jeg legge noe over (Handkle papplate eller lignende) å fjerne gradvis. Dette forsto jeg var for å ikke ødelegge regulatoren. Om det er viktig aner jeg ikke. Ganske spesielt.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Etter min mening, er det kun en virkelig god regulator for solcellepaneler, - MaxPower fra anerkjente Naps. Den har en spesiell logikk som spesielt ved litt utladete batterier gir 30 - 40% mer ut enn mer konvensjonelle regulatorer. Har en slik selv for mine paneler på totalt 166W, og den er meget effektiv. Brosjyre finner du her. Du du kan få den fra Maritim. Den er ikke blant de rimeligste kr.1147,- , men er verd pengene.

 

10664-06.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset Lars. Jeg iler sporenstreks til Maritim og handler.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Nå har jeg koplet opp panel og regulator, men ingenting skjer. Jeg måler ca 15,5V fra solcella og inn på terminalene på regulatoren. Lampa lyser konstant grønt, slik at koplingene mot batteriet skal være ok. På terminalene ut av regulatoren måler jeg vanlig batterispenning, dvs 12,5V. (en del belastning fra forbrukere.) Jeg har fulladede batterier, men som sakt med en del forbruk. Jeg vil tro at regulatoren i slike tilfeller i hverfall bør gi vedlikeholdsspenning på omag 13,5V. Noen ideer, eller er det bare å dra til Maritim å bytte?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Du har nok ikke koblet feil, ikke feil på regulator heller. Du skriver jo at du har forbruk samtidig, hvor stort forbruk ?

Først etter noen timer i full sol vil spenningen stige og da uten forbruk, men også avhengig av hvor mye batteriene er ladet og størrelse.

12.5 Volt er ikke fulladet batteri som du skriver, det er vel 70% ladet. 100% ladet batteri viser 12,8 Volt.

Men visst du måler 12,5 Volt med endel forbruk, ja da bruker du nok mer strøm enn solpanelene leverer.

 

Mvh Kjell

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at regulatoren i slike tilfeller i hverfall bør gi vedlikeholdsspenning på omag 13,5V. Noen ideer, eller er det bare å dra til Maritim å bytte?
Nei, det blir ikke veldig mye spenning utav det. Kun med fulladede batterier og ingen belastning vil du se at spenningen stiger merkbart.

 

Jeg har et panel som lader med over 6A på det meste. Selv da stiger spenningen bare en tidels volt på battemeterer sommenlignet med intet solcellepanel tilkoblet. Det overrasket meg også, så jeg sjekket litt ved å koble til og fra panelet samtidig som batterispenningen ble avlest. Mye hyggeligere var det da og titte på displayet til solcelleregulatoren som fortalte at det gikk 6,2A inn, 2,5A videre til kjøleskapet og 3,7A til batteribanken.

Link to post
Share on other sites

Mye hyggeligere var det da og titte på displayet til solcelleregulatoren som fortalte at det gikk 6,2A inn, 2,5A videre til kjøleskapet og 3,7A til batteribanken.

Hvordan er dette koblet? Jeg regner med at du har koblet kjøleskap til forbruksbanken i tillegg til solcellepanelet/regulatoren?

Link to post
Share on other sites

Jeg har Amperetimeteller, og idag ba jeg kona se hva som skjedde på displayet mens jeg stod på fly og koplet til/fra solcella. Jeg har som sakt fulladede batterier og displayet viser 12,5V med ca 4 Amp løpende forbruk. Ampertimetelleren viste altså -4,2Amp. Ingen endring overhodet skjedde da jeg koplet til panelet på fly. Jeg ville trodd at panelet som er på 75Watt eller drøyt 7Amp ihvertfall burde gi et par Amp i det disige overskyede været vi hadde i ettermidag.

Måler jeg inn på regulatoren får jeg ca 15,5V fra panelet. På de to utgående terminalene måler jeg kun batterispenning på 12,5V.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Med ditt lille panel på 75W, kan du maksimalt få rundt 4A på denne tiden dersom du midt på dagen retter panelet rett mot solen uten en aldri så liten skydott. Skaff deg et tangamperemeter fra Biltema og mål om det går strøm fra regulatoren til batteriene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er dette koblet? Jeg regner med at du har koblet kjøleskap til forbruksbanken i tillegg til solcellepanelet/regulatoren?

Nei, kjøleskapet er kun koblet til solcellepanelregulatoren.

Regulatoren har inngang fra solcellepanelet, utgang til forbrukere(mitt kjøleskap) og inngang/utgang til batteribanken.

 

Den strømmen kjøleskapet bruker, får kjøleskapet fra solcellepanelet. Får det for lite eller intet, tar den det den trenger fra batteribanken. Produserer solcellepanelet mer strøm enn kjøleskapet bruker, havner resten inn i batteribanken.

Link to post
Share on other sites

Hei Rem.

 

Et solcellepanel leverer normalt ubelastet ca 19 volt. (OCV). I og med at regulatoren måler 15,5 volt på inngangen vil jeg si at panelet er belastet hvis det er lyst ute. Jeg ville sjekket om solcellepanelet er koblet til et sted hvor strømmen ikke blir målt gjennom shunten.

 

Det er ikke farlig om du sjekker regulatoren ut av saken ved å koble solcellepanelet direkte til batteriene uten regulator og sjekker ladestrømmen.

 

Da skal du ha ladestrøm uansett hvis det er lys ute.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...