Jump to content

Prosjekt: Squirt 11 Foot - enda et selvbygger prosjekt..


Odmar

Recommended Posts

På mitt dekk som sikkert blir ferdig en gang, kommer jeg til å legge flere lag med epoxy for forsegling og styrke, samt mange strøk med en 2-komp klarlakk. SKal ikke råde deg tl hva du skal gjøre, men slik vil jeg gjøre på min.

 

Kryssfiner-plater m/epoxylimt finer blir meget stabilt. Med forsegling med epoxy får du ytterligere styrke i dekket, samt at du kan bruke knallhard 2k-lakk for slitestyrke og utseende.

 

Hvis du liker å skrape og kline med olje og lakk fungerer 1komp sikkert greit, men for meg er det viktig å gjøre jobben "en gang for alle" så langt jeg kan. Med epoxy og flere lag med 2komp-lakk regner jeg med å bare vaske og polere den de første 10-15 åra. Blir som en plastbåt.

Nå skal det tillegges at jeg også forsegler båten innvendig med epoxy.

Link to post
Share on other sites

OK, da må du støpe inn dekket i epoxy og lakke med 2k. Hvis du legger på en vanlig olje/lakk vil du ha en flate hvor vannet kan trekke inn i konstruksjonen. Når man forsegler med epoxy er det viktig at det er tett overalt, hvis ikke skader du intergriteten i skroget, og vann vil trekke inn og ødelegge. Alle flater må forsegles, også skruehull, dekksgjennomføringer og alt annet.

Link to post
Share on other sites

Etter en del pussing, knoting, lapping osv fikk dekket det første strøket med epoxy

 

img_1966.jpg

 

Samt at luka som skal være bak copkpit fikk samme behandling.

 

men bilede le ikke opploadet riktig.. :nonod:

 

For å legge bøken var egentlig lett nok, jeg følte nok at den var en smule tør i veden. Mulig det ikke er det største salget. Men for en farge....

 

........"det blir bærre lækkert"......

 

Hva for 2k lagg skal jeg legge ovenpå epoxyen?

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Så har jeg kommet frem til lakeringen, har kommet frem til at Jotun sin topgloss er den billigste av de anerkjente merkene.

 

Legger ved noen bilder hvor luken er midlertidig satt i for å kunne få ett helhetsbilde. den er jo riktig tøff.

 

imag0146.jpg

 

imag0147.jpg

 

så nå ser jeg lyset...

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Merkeryen er foreløpig død, undervandshuset er ikke til å rikke seg samt at etter en grundigere gjenomgang av det resterende maskinelle viste det seg at det heller ikke var gnist på pluggene heller.

 

Motoren blir foreløpig stående i kjelleren her inntill jeg eller noen andre forbander seg over den. Så hvis noen vil gi den en sjanse kan den overdras for en fornuftig pris. Eventuelt taes den i bytte mot en anden motor som virker, selfølgelig med ett mellomlegg....

 

Så jakter jeg videre på noe som kan gi fremdrift med fosiltbrennstoff.. tips motas med takk..

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har ikke sumert enda, men jeg har tatt vare på alle kviteringer osv. Jeg har bestemt meg for å ikke gjøre det før den er i vannet.

 

Budsjettet før jeg gikk i gang var ca 15 tusen. Men reelt hva det har kommet på har jeg ikke den villeste anelse om.

 

Men jeg har handlet under veis ettersom jeg trenger matrialer, alt jeg har brukt er mer eller mindre hyllevarer i enver Biltema, byggmakker osv.

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Om du hadde brukt en annen topcoat, som f.eks Hempel sin, da hadde du nok kanskje sluppet unna en del arbeid for og få den til og se mer jevn ut og ikke som en blomkål, men så koster jo den det hvite i øyet åsså da.. så skjønner godt du brukte BT sin :) Har du foresten vannslipt enda?

 

Morro og se er, får lyst til å begynne og bygge selv! hehe.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er båten kommet ut fra kjelleren og opp i garasjen for den siste klargjøring. Eneste problemet er at jeg ikke pt har en kontrollboks som fungerer på Meringer, den som jeg hadde til Merkeryen går tilsynlatene feil vei? Er det noen som har noen tips? eventuelt om det er mulig å montere kablene inne i motoren som det var lagt oppp til på Merkeryen.

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er båten fortøy nede i havna... Jeg har en Meriner 25 på den det virker litt i overkant, har enda ikke gitt den full guffe. Jeg jobber litt med å fintune tilten på motoren i forhold plane egenskapene. Men en båt som vekker oppsikt i havne er det.

 

Det kommer bilder nærmere helgen..

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Da har jeg tatt en tur i den med en GPS. Crusing speed er 15-20 knop og top er 25. Den fungerer helt fin, men på top speed så er det ikke ønskelig med bølger. Men i 15 knop sitter den fin i vannet og takler bølger overraskende godt. Svingene blir ikke de krappeste, enda jeg har montert slingrekjøler på henne. Hun sklir seg kjennom fullfartsvingene.

 

Men en fin båt som tiltrekker seg oppmerksomhet, hun skiller seg ut i forhold til de hvite plastbåtene med blå stripe.....

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Skulle ut i dag for å ta bilder til BT tråden.

Motoren kutter etter at den har gått en 10 til 15 minutter. Men den starter veldig greit igjen. Jeg kommer meg til land når jeg kjører litt over tomgamg.

 

Har fått ett tips om at jeg skal prøve noen andre tennplugger, er det andre ting som kan være problemet.

 

Motoren har nr. 695 S 003676 eller 8 somsiste siffer.

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Kutter den hver gang etter 10-15 minutter, eller kuttet den etter 10-15 minutter på siste tur, og deretter går den bare på litt over tomgang. EN viktig forskjell.

 

Hvis det kun har skjedd på siste tur vil jeg prøve å demontere forgasser og få blåst rent dyser. Kan være noe har tilstoppet fullfartsdysen.

Sjekk farge på tennpluggene. Pluggene skal ha lik farge. Skal være kledelig brune. Er de grå har du antageligvis for mager blanding. Er de sotete/svarte får den for mye eller pluggene har feil varmeverdi. Hvis den nederste er hvit/grå og den øverste brun har du utett simring mellom blokk(powerhead) og stamme. Skrujobb.

 

Hvis den fortsatt ikke går over tomgang etter forgasser-rens, er det tenningen som står for tur. Du må få målt statorviklingene og switchboxen. Droll er en jæ&%l på å finne riktige motordata ut fra serienummer. Han kan kanskje hjelpe deg med hvilke verdier du skal ha.

Hvis feilen kommer hver gang etter 10-15 minutter kan det jo tyde på at ett eller annet skje når motoren blir driftsvarm. For du har OK kjøling?

Da er det vel at den har feil blanding feks pga tette dyser, eller at noe av elektronikken ikke tåler å bli varmt.

 

Begynn med det enkleste først, at du har riktige plugger og ren forgasser.

 

Mange på forumet som har skrudd bøttevis mer på motorer enn meg, så start eventuell en ny tråd som tiltrekker seg motorfolket her inne.

 

Og vi venter på actionbilder av deg og båten nå når den ligger på vannet. :cool:

Link to post
Share on other sites

Ser du har fått gode råd allerede ...

 

Må du pumpe på belgen før du starter motoren etter at den har stoppet ??

Symptomene kan tyde på nedsatt funksjon på bensinpumpa, men det kan du sjekke ved å pumpe litt på belgen under kjøring....

( Slapp membran og/eller defekte ventiler ( kan være et lite rusk som gjør at disse ikke tetter 100% )

 

Kan være elektronikken.... men her er jeg ikke så kjent da dette antagelig er en Yamaha motor.... hadde det vært en Mercury motor hadde jeg mistenkt høyfarts viklingene på statoren...

Swith boksen .... noen mulighet til å spraye denne med kjølespray ?? ( hvis boksen går varm under bruk )

 

Plugger ... mulig, disse kan finne på mye rart :smiley:

Rett plugg skal være NGK B-7HS

 

 

Hvordan er det med kjøle temperaturen på motoren ?? hvor varm blir den ?? ( alderen tilsier tid for ny impeller )

 

695 S 003676

25 M 695-003446 > 695-008330 1980

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...