Jump to content

Prosjekt: Squirt 11 Foot - enda et selvbygger prosjekt..


Odmar

Recommended Posts

Enderlig har jeg fått bilde av båten i vannet - får ta til takke med dette i første omgang. Jeg kommer tilbake med fler fullfartsbilder.

 

img_2282.jpg

 

Var ute med en kompis, båten gjorde 27 gps knop på helt flatt vann. Ser ut til at jeg må senke motoren en smule samt en større propell. Eller ett orginalt undervanshus på motoren..

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Da har jeg sumert opp alle utgiftene jeg hadde for å bygge denne båten. Jeg startet med to skrutvinger en sløv sag og en bateridrill av ok kvalitet. I summen nedenfor så er det innkludert verktøy, ny stikksag, 25 skrutvinger, båndslipemaskin osv osv. samt styring, kontrollkabler til gas/gir, lanterner osv..

 

Alt i alt kom hele prosjektet ex motor på 17500.- Det vilsi 350.- pr uke i utgifter all den stund jeg har brukt ca.50 uker på prosjektet..

 

Syntes ikke det var ille - verktøyet ligger der jo........til nestegang...

 

Så bare gå i gang....

 

PS det å gi gas og akslerere opp til en 25-27 knop i selvbygd skute er bare deilig....

Redigert av Odmar (see edit history)

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

mere bilder og video! :)

 

takker for info om prosjekt og priser, prøver finregne hva en riviera vil komme på tipper rundt 30-40 med verktøy og trevirke eks motor/gir, motor får jeg for ca 15k med ecu, men det kommer jo en grei sveisejobb på grenrør med vannkappe samt gir/aksel, men <80-90 totalt vil jeg tro, som jo er overkommelig, blir å bestille tegning en av dagene og "prøvebygge" litt...

 

angående strømuttak fra motor er jeg litt usikker på hva du mener, er motoren snorstart, og du ønsker 12V ut til lanterner osv på båten?

Link to post
Share on other sites

Ta ett bilde av "elektronikk-siden" av motoren, så kan vi se om det er en likeretter e.l. der.

Har en Mercury 25hk stående. Den har snorstart, men har også uttak til 12V i form av en likeretter og en ledning med plugg liggende nede på bunnplaten i motordekselet. Tror de fleste motorer over 10-15hk har uttak for 12V pga krav til lanterner osv.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg syntes det var fryktelig gøy å bygge - klør litt etter å komme i gang med nytt prosjekt bygget på erfaringene fra dette. Er det noen som har lyst til å overta/kjøpe dette med alt tilbehør??

 

Her er Finn koden 19453989

 

Prisen er diskutabel...

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Hvis en konfirmant kjøper båten av deg, legger i vei ut i litt for store bølger, båten flipper rundt og synker pga manglende oppdriftsmidler etc. Da tror jeg du skal slite med å overbevise både foreldrene og retten om at de ikke kjøpte en båt, bare masse utstyr levert i en plastet trekasse...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har nå fått båten ned i kjelleren for å rehabiliter og gjøre båten i stand etter sommerens kjøring.

 

Skroget skal pusses ned for så bli sparklet opp og males for å lage en smmooth overflate. Dekket skal av og legges nytt. Bøken som jeg brukte bølget seg so bølgeblekk - dette kan du se på bildene.

 

Men mitt spørsmål er at når jeg ga full guffe hadde jeg en overplaning av båten, kann dette bli komenser ved å flytte setene\føreposisjonen bakover.... eller er detandre modifikasjoner jeg kan gjøre som senke\heve kotorposisjonen.

 

Jeg mottar svar og synspungter med den største takk.....

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Holder det ikke med å tilte motoren lenger ut slik at du får løftet baugen litt?

 

Når du først er i gang med rehabiliteringen, flipp den rundt og sjekk bunnen. Sjekk at du ikke har en "hook". Legg ett rettholdt på bunnen. Den siste meteren av bunnen må være helt plan, med max 1-2mm glippe. Har du mer enn det er det mulig du har grunnen til overplaningen. Da er det fram med sparkel og slipebrett... :yesnod:

Og overgangen mellom bunn og akterspeil må være skarp. Har du en radius her vil det også påvirke negativt da båten ikke slipper vannet så lett. Mer sparkel..

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Odmar!

De bøkeplatene, var de satt inn med epoxy over og under?

 

Ellers er jeg enig med Honduras, sjekk profilen under og spander litt epoxysparkel. Bland ut med de rimelige microballongene til Biltema, så blir slipingen enkel også- Lykke til!!! :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da er båten pusset høvelig ned. Men før det kommer ett nytt Topcoat skal jeg ha på "step", dette for å gi båten mer løft og stabilitet. Som nevnt tidligere er denne Jolla følsom på vekt.

 

Jeg håper at et step langs med skrogkanten kan hjelpe litt på den situasjonen; I knekken mellom dørkplate og fribord.

 

Jeg tengte å ta en 1/2" 1/2" og dele på mitten med 45 graders vinkel. Høres dette fornuftigt ut?

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Etter en vinter med godt skiføre og mye sne. Har jeg og en kamerat sittet noen aftener og biskutert hvordan en får en båt til å gå hutigere. Dette i kombinasjon med en øl eller fem, dette er en glimrene måte å holde sjølivet vedlike i mørke aftener.

 

For det meste dreide det seg om rigg tuning og riggoppsett på moderne carbonrigger. Dette falt litt i fisk da vi fandt ut at vi baserte våres diskusjoner på 20 år gammel literatur Frank Bethwaite sin bok om "High Performance Sailing", utviklingen hadde godt fra oss og vi måtte ut å søke ny viten.

 

Den har vi fått - noe som har reultert i nye seil en nystøpt/stivet mast. Så egentlig gjenstår om våres teorier holder vann. Resultatet får vi i morgen - båten skal bli lettere å seile, mer høyde mot vinden og ikke minst at den skulle plane tidligere all den stund vi har btget mer "power" inn i rigg og seil.

 

Men min lille Squirt har også blitt biskutert. Jeg har tidligere nevnt problemene/ulempene som jeg syntes jeg hadde. Vi kom frem til at step kan være løsningen på noe av problematikken.

 

Jeg har nå satt det på, blir spennende om dette har noe for seg, men da har jeg i alle fall prøve. Og dette er det gøyale å ha ett prosjekt som dette. Prøve og feile.....

 

Tar gjerne imot komentarer på teoriene....

 

imag0266.jpg

 

Har tatt en 1/4" x 1/2" delt på mitten i 45 grader vinkel.

 

imag0267.jpg

 

Det var lettere enn jeg trodde og bøye de på plass.

 

imag0268.jpg

 

Selv synes jeg dette ser lovende ut.

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har båten kommet på vannet, deilig å merke at arbeidet med "vårpussen" har gitt resultater. Etter en prøvetur i går aften på padde/speil blangt vann var jeg spent på hvordan den oppførte seg med de nye "step" som jeg satte på her i våres.

 

Resultatet ble at den planet tidligere og jeg kunne tilte motoren to hakk opp/bakover for å heve bauen. Dette fungerte helt etter intensjonen. Samtidig som hun ble adskillig mer retningstabil i stor hastighet. Jeg hadde ikke med med GPSen så hastigheten fikk hjeg ikke målt; skal ha en god omgang justrering av motoren i løpet av uken.

 

Det nye dekket har blitt lekkert - har brukt BT sin tokomp klarlakk ser ut til å bli knall.

 

bilder kommer..

 

Deilig å komme i gang i igjen.....litt sprøtt men det å bare kruse rundt uten mål og mening noen timer en aften er fantastisk helene for kropp og sjel.

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

:headbang: :headbang: :headbang:

 

Bare så utrolig frustrerende og teit. Lag en egen tråd hvor du legger ut bilde. Fordelen er at det finnes bare en båt i hele verden som ser sånn ut. Får håpe det bare er en guttunge som ikke vet bedre. Da er den kanskje i nærheten.

 

 

***ser du kom meg i forkjøpet og har allerede opprettet egen tråd****

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten ble lokalisert i dag i nabo havnen til den jeg bruker til dagelig. Snakket med fler der nede og de sa at den har vært brukt fra den havnen hele helgen. Den var en kamerat sdom tilfeldigvis så den med tjuvknektetne oppi - politiet kom tre minutter for sent. Med bilnummer er tatt og adressen er funnet...

 

Men noen tips til å gjøre den tyverisikker? Kann jo ikke ta den opp i garasjen etter hver tur...

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...