Jump to content

Lakk til ny tresnekke...erfaringer?


killmeister

Recommended Posts

heisann.... Jeg har bygget meg en ny åpen tresnekke... den er nå mettet med linolje og terpentin. (De fire siste strøkene var med internationals impregneringsolje) Jeg er vell fast bestemt på og lakke denne utvendig og innvendig...men hvilke lakk har dere gode erfaringer med??

Båter er furu på eik, med mahognydetaljer...

I første omgang må jeg finne noe som kan forsegle oljen. Kokt linolje har vært vurdert, men har sett enkelte båter med soppangrep hvor jeg mistenker linolja og stå bak. Derfor jakter jeg en "ny" løsning...

 

Legger ved et bilde for morro skyld... https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21495/1.jpg

 

takker for innspill!

Link to post
Share on other sites

veeel...det å bygge den selv, er en sannhet med modifikasjoner...jeg har en utrolig nevenyttig svoger so har hjulpet meg! Det hadde ikke vært mulig uten ham. Men vi har hugget tømer i setesdal og skjært og høvla... så det blei helt fra bunnen av. Takker for positiv tilbakemelding!

Jo...jeg lurte på og lakkere den innvendig...noen dårlige erfaringer med dette?

Ja D2 er et alternativ, men det er vel en olje? Tenkte lakk pga hardheten...

Link to post
Share on other sites

Legger inn bildet her, en så flott båt fortjener å bli vist fram uten å måtte klikke på en link....

 

1.jpg

 

Selv har jeg også god erfaring med Owatrol D2. Lett å vedlikeholde senere, bare å vannslipe lett (med olje) og smøre på et nytt strøk.

Hvilken motor har du satt inn i snekka ?

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Nydelig Båt ! Men vi ser alt for lite av den.. :nonod:

Kan du ikke fylle på med masse bilder her, gjerne også med beskrivelse av byggeprosessen og hvordan dere gjorde ting underveis.

Dette er en båt som treffer rett i sjela på meg, og det hadde vært utrolig artig å lese MYE mer om prosjektet. Vi vil ha en skikkelig byggetråd, dette byggeprosjektet er for flott til å forbigås i stillhet :smash:

Hvor fikk dere tegninger fra, eller har dere gjort det selv også? Hvis det finnes tegninger på denne kunne jeg godt tenkt meg å kjøpe ett sett selv.

 

Når det gjelder oljing ville jeg gjort det på følgende måte (etter oppskrift fra en båtbygger)

Halvblande rå linolje og amerikansk terpentin. Deretter tilsette 10% antipest. Smøre/sprøyte på til treverket er fullstendig mettet. Tar nok ett par dager.

Har sett en som modifiserte en hagesprøyte. Satte inn en luftkobling i lokket og koblet den på hobbykompressoren. Skrudde ned trykket fra kompressoren på reduksjonsventilen så det ble passe trykk i kanna. Nå kunne han helle på 4-5 liter med oljeblanding og gå rundt båten og dusje denne uten stress. Sparer deg for mye tidsbruk i forhold til pensel.

Rå linolje har mye mindre molekylstruktur enn kokt linolje og vil naturlig trenge dypere inn i treverket. Når du tilsetter amerikansk terpentin skjer to ting. Det ene er at den blir mye tynnere og trenger enda lenger inn. Det er de som hevder at de kan stryke skroget utvendig til treverket begynner å svette innvendig, men dette har jeg ikke forsøkt selv. En annen egenskap med terpentinen er at den tilfører oksygen slik at linoljen herder. Stryker du bare med rå linolje vil den ikke herde i dybden hvor oksygen ikke kommer til naturlig.

Når treverket er mettet etter noen dager med påstryking, går du over til kokt linolje, eventuelt med litt terpenting for å få det til å flyte ut pent. Den kokte linoljen har større molekyler, så den trenger ikke så veldig langt inn i treverket, men det gjør ikke noe nå når det er mettet med rå linolje og terpentin. I motsettning til rå linolje så herder den i løpet at ett døgn eller to.

Rå linolje og terpentin impregnerer i dybden, mens kokt linolje bygger opp slitesjikt og finish utenpå treverket.

Uten å kjenne D1 og D2, skulle det ikke forundre meg om det stort sett er rå og kokt linolje sammen med noe antiparasitt og terpentin....

 

Bladet "klassiska båtar" hadde nylig en stor test av linolje. Det var mye svenske produkter, men ett par kjappe ledetråder var at hvis oljen luktet godt og var klar, ikke grumsette, var det sannsynligvis en god olje. Det er få ting som lukter så intenst godt av sommer og båt som linolje og terpentin.

Har ett par dunker stående i en bod i garasjen, og hver gang jeg går inn der lukter det trebåt...mmmm... :cool:

Link to post
Share on other sites

Hei! Den ser jo flott ut!! :flag: Jeg bruker Epifanes lakk og synes den er helt fantatisk, men jeg vil fraråde deg å lakke på begge sider. lakker du på begge sider vil du lett få missfarging av fukt og lakken vill flasse. I mange åpne snekker er det lakket innvendig og oljet ute eller motsatt. Ellers så tenker jeg på Coelan (har abolutt ingen erfaring med den), men den puster og man blir rådet til å lakke/male på baksiden Coelan Mulig den kan benyttes, hvis man vil ha det blank på begge sider!?

Når det kommer til forseiling av oljen, kan kokt linolje brukes, men hvis du har brukt rålinolje og denne har fått ordentlig tid til å tørke, så skal du ikke behøve det før lakking. Lakker jeg har erfaring med er Inernational, Jotun Ravilakk, Epifanes. Synes Epifanes blir finest og blankest og den er veldig slite sterk!

Legger ved en link til www.trabatsakuten.nu/tipsotrix i tilfelle du ikke har lest den! Lykke til! :smiley:

 

Vil jo selvfølgelig se flere bilder!!

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm. Det er selvfølgelig mulig, Jeg har ikke merket noe til det, det eneste problemet jeg har hatt er at det har blitt matt rundt påfyllinshullet til dieselen. Ellers så har lakken vært nesten like fin etter vinteropplaget. ifjor valgte jeg å ikke lakke, det føltes totalt unødvendig fordi båten var like blank og fin! Men det er helt sikkert mange ulike erfariner med de fleste lakker, man må nok lete litt for å finne den som passer til sitt bruk!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen... Morsom med så mange positive tilbakemeldinger... Gir en ekstra boost for og jobbe sene kvelder...

Legger ved noen flere bilder...

Lakk ute og på "dekk og, benker og fiskepark" for så og bruke D2 på skrog innvendig? høres det fornuftig ut? Kanskje kokt linolje med antiparasitt under benker og dekk?

 

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

 

Det er bygget etter maler fra bestefaren til svogeren min brukte. Vi brukte midtmal, og maler på stemmene. Resten ble tatt på øyemål ut fra gammle bilder, og formeninger hvordan min "drømmebåt" skulle være... Som sagt er det svogeren som skal ha kred. for de avanserte tingene i prosjektet...

Redigert av killmeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er en fiske kum. Den er ikke bygget "tett" slik ded normalt er, ettersom jeg først og fremst er på jakt etter den ekstra styrken dette gir båten. Det er i tilegg kjempefint stuvrom, som det fort kan bli lite av i slike båter... Så for meg og kunne dele den opp litt, så jeg kan ha batterier, kjøleboks og div oppi der. Holder forøvrig på og pønske ut en løsning for "havnepresenning i sammarbeid med noen som syr slikt, for bedre beskyttelse når den ligger i brygga. Har noen skisser i hodet, men den skal bestilles i løpet av noen uker..venter på skatteoppgjøret....hehe...

10.jpg

(er bare en middlertidig tralle... så den gir ikke riktig inntrykk av springet, men det er 12" spring, noe som gjør at den skal heves ca 20 cm i baugen i forhold til sånn den ligger der...)

Redigert av killmeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Både nevnte Epifanes og Schooner fra International er gode lakker. Å lakke bordgangene innvendig kan fort hindre treverket i å puste, så der holder det med oljing. Alle andre innvendige detaljer lakker du selvsagt :smiley:

 

Flott båt, som jeg gjerne skulle sett flere bilder av!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Oj oj, fpr en nydelig båt dere har spikket frem!

 

Jeg personlig, har en meget god erfaring med Jotuns Ravilakk. Den er meget blank, og gir en fin dybde og glans (glød) i treverket. Som det også blir sagt i denne tråden er at du må bare lakke en side og olje på innsiden av skroget. Bruk også Ravin på dekket.

 

Hvilken motoer skal du ha i henne? Send gjerne fler bilder.

 

 

Mvh Lang panne

Link to post
Share on other sites

Det var først meningen og bruke min gamle sabb diesel 6hk, men så fant jeg ut at denne ble for liten... Da var kun nytt alternativ ettersom alt annet ville være utroskap mot min kjære sabb 67' mod, som har fulgt meg uten dårlige dager de siste 12 årene :sweat:

 

Så da ble det en yanmar 3 syl 20Hk... Jeg kikket på mange, men da jeg etterspurte tilbud fra levrandører viste deg seg gang på gang at "komplett" ikke var så komplett alikavell. Da ble jeg sur, og kjøpte yanmar siden de hadde tatt med alt. (IB motor i Lillesand fortjener litt ros for den). Her fikk jeg en god pris, og ALT var med.

Det er jammen en god følese, når jobben skrider frem, og du finner ting i kassa du ikke tenkte på i utgangspunktet...

 

Hehe.. kanskje litt seint nå... men hvordan er lyden på disse??? er det noen lyd?? :giggle:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21495/11.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21495/12.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21495/13.jpg

Redigert av killmeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:eek::crazy: Fytterakkern for en båt!! :crazy::eek:

Her er det bare å ta av seg hatten :flag:

 

Litt videre spørsmål:

- Hvor lang tid har du brukt på prosjektet?

- Hva slags festemidler har du brukt til dekksbjelker og dekk?

- Hva slags masse har du benyttet i natene?

 

Videre til lakk og olje:

Jeg har, etter å mettet treverket med Owatrol D1, smurt inn skroget med Owatrol Edelolje. Dette gir en høyblank og perfekt finish. Se tråden om Vivvi for å se resultatene. På alle sliteflater som dekk, dollbord og taker har jeg benyttet Epifanes lakk, og dette er det ingenting å si noe på. Denne lakken er slitesterk og utrolig bra.

Innvendig på skroget er det lurt å ikke tette porene for mye da det blir mye jobb senre når du skal olje. Ville ikke brukt annet enn rå linolje og terpentin...

Link to post
Share on other sites

Med utgangspunkt i et tidligere liv som trebåteier (Festina Lente - Furuholmen tresnekke på 30 fot fra 1952) så ville jeg holdt meg langt unna Coelan! Det danner en helt tett hinne så lenge det er tett - og siden blir det bare sorgen hvis du ikke er nitid med å finne og behandle alle sår. Blåved og råte venter. Og båten vil ikke få den fine gløden som man gjerne vil ha i en trebåt - den forblir like blek. Vi har prøvd alle remedier: Owatrol D2 er ok, men ikke så slitesterk, Epifanes er dyr og sikker helt ok ellers, men hos oss er Ravilakk blitt brukt de siste fire-fem årene (kona har båten ennå -jeg har konvertert til plast). Og resultatet er flott glans, god holdbarhet, og veldig liten slitasje. Den inneholder også et stoff som gir en flott, gylden glød.

Mvh,

Even

Link to post
Share on other sites

Vi begynte for noen år siden med og lete etter perfekte trær... De eldste er ca 250År! Det er ikke værst... lette i nordhellinger, der jeg visste det var mye grantrær...( Er visst fint med gran rundt, slik at de strekker seg etter lyset..

Så ble det hugget i februar når det var på det kaldeste, og barket omgående. Det ble skjært i mars og tørket på forskjellig vis. Malte blandt annet endeveden for og hindre sprekker.

 

Selve byggingen begynte etter elgjakten i oktober, men ble avbrudt da svogeren fikk panikk og måtte ha med seg de siste ukene av hjortejakta...hehe

Bording var ferdig lille julaften, og spant tre uker senere. Innredning mm. ble gjort i februar og to første ukene i mars.

 

Jeg har skrudd og proppet alle stavene på dekk og lignende, med syrefaste skruer. Natemassen er av merket simsons eller no sånt...husker ikke helt i farten.. var spesielt beregnet til nating. Fungerte veldig bra, men det "sank litt samen under herding, så det er viktig og fylle godt i.

 

Alt som er limt er lit med elastisk lim, med untak av proppene, de er limt med polyurtanelim fra bostic.

 

Skal være ferdig før sankt hans, men går på med teknisk fagskole og tar installatørprøven elektro ved siden av, så båten må desverre nedprioriteres noe et par mnd fremover...

 

Men..men...

 

Mange gode tips her om lakk med mer, noe jeg setter pris på!

Link to post
Share on other sites

Jeg er mektig imponert og misunnelig! Så kult å gjøre alt fra starten! :flag:

Hvis du tenker på koktlinolje inne i båten, så tenk på at bøss og møkk setter seg i det, det blir lett møkkete og stygt. Tror jeg bare ville brukt rå!

Link to post
Share on other sites

veeel...det å bygge den selv, er en sannhet med modifikasjoner...jeg har en utrolig nevenyttig svoger so har hjulpet meg! Det hadde ikke vært mulig uten ham. Men vi har hugget tømer i setesdal og skjært og høvla... så det blei helt fra bunnen av.

Nei når du ikke har hugget mahognyen selv så kan du selvfølgelig ikke si at du har bygget den selv :smash:

Men det du har gjort (og det er langt over hva en gjennomsnittelig selvbygger har gjort) så var dette et nydelig stykke arbeid. Gleder meg til å se den ferdige oljet/lakket.

 

MVH

Morten

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen!

Det har desverre blitt lite produktivt båtbygging den siste tiden, pga diverse eksamner... Men nå er det pån igjen :flag: Har bestemt meg for et par "småting" siden jeg maste på dere her inne forrige gang...

 

Det blir international sin schooner lakk utvendig... 10 strøk eller noe slikt...

Jeg har bestillt "havnepresenning" til bruk når jeg ikke er i blindleia...

 

Mitt inntrykk er da at jeg bør olje skroget innvendig, slik at jeg ikke risikerer flassing..??? Enig??

Som nevnt har jeg mettet det med linolje / terpentin som jeg lot tørke noen uker før jeg "toppet" det med noen strøk av impregneringsoljen til international.

Hva skal jeg nå bruke som "toppstrøk" innvendig??? Slik at ikke oljen tørker ut med en gang, og holder seg godt samt er greit og holde pent....

 

Lurte også på om det vil være lurt og legge på kokt linolje innvendig på motorkassen slik at oljen "forsegles" fra den siden også... er dette lurt???

(Motorkassen er av furu)

Link to post
Share on other sites

RaviLakk er et jotun produkt ja, og er bare egnet til behandling av trebåter om en halvblander det med Benar olje (jotun). Ravilakk er en veldig hard lakk og den eneste positive egenskapen den har er at den legger en del i tykkelsen når en smører!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...