Jump to content

Hekkbølger med alvorlige konsekvenser


Wasco

Recommended Posts

Denne saken hører egentlig hjemme i BP's nyhetsoversikt.

Men synes alikevell den bør få litt mer oppmerksomhet.

 

Haugesunds Avis melder dag om en kvinne i 50 årene fra Karmøy som opplevde et svært lite hyggelig møte med en av hekkbølge generalene.

 

En kvinne i 50-årene fra Karmøy er innlagt på Haugesund sjukehus med brukket rygg etter at hun ble kastet rundt i sin egen båt etter dønninger fra en råkjører

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det måtte jo komme før eller siden, men då mange tilnærmet hjernedøde motorbåtførere på fjorden..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Merkelig at disse med store båter skal holde så høy fart, der andre velger å gå sakte nettopp med tanke på hekkbølger.

Vi ble tatt igjen av en princess 48 på vei inn til Grebbestad tidligere i år. Vi lå i ca 7-8 knop (alle andre også). Da denne princesen raste forbi i sikkert 18-20 knop. Våres tv, kaffetrakter,blomster,oljelamper og det meste i kjøleskapet raste ned/ut.

Slike trenger vi ikke på fjorden :nonod:

Link to post
Share on other sites

Det verste må vel være at enten er disse førerne totalt dumme eller så vet de ikke bedre (aldri sett bakover). Tidlig sommer i år lå vi fortøyd ytterst ved et anlegg i Ryfylke (Helgøysund). Så kommer det en båt, størrelse 40-45 fot som begynner på P... (uten at det betyr noe), i høy fart inn i sundet. Fører av båten sakker av på farten, fra plan til halv-plan :headbang::puke: Så han lager faktisk større hekkbølger i sine 10-12 knop en han ville gjort dersom han hadde fortsatt i 25. Snakker om mangel på IQ.... Båtene som lå ytterst på anlegget hoppet opp og ned som en sprettball.

 

Og dette er ikke første gang jeg har opplever dette....

 

10 minutter senere kommer det en tilsvarende båt. I samme fart inn i sundet, men han sakker av. Går gjennom sundet i 5-6 knop. Ingen bølger. Han viste hvordan båten skulle føres :wink:

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Gummibåtballetten er stort sett bare irriterende og til fare for seg selv. Hekksjøgeneraler som ikke er i stand til å bedømme avstander er litt verre.

 

Synd at ikke båten ble identifisert. Det kunne jo vært en passende påskjønnelse å la vedkommende betale for det halve året med sykmelding som nå må dekkes av felleskassa.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig en svært dramatisk sak og med fatale følger, men det kan vel også tenkes at saken er mer nyansert enn flere uttrykker her?

 

"Gutten (12), som kjørte båten, ga så gass og prøvde å manøvrere seg unna de enorme bølgene som kom imot dem." Brå gass i "en liten robåt med påhengsmotor" kan også være en god oppskrift på brå og uforutsette bevegelser av båten?

 

Jeg er helt enig i at det er en del uvettig og hensynsfull kjøring til sjøs og at det er værre nå enn for noen år siden, men når man er "et stykke ut i fjorden" så kan det faktisk tenkes at det kan komme noen bølger.

 

For ordens skyld har jeg aldri hatt en båt som har avgitt større bølger enn at jeg kan passere en kajakk med god samvittighet. Mest sannsynlig er det kajakken som passerer meg. :blush:

Link to post
Share on other sites

Jeg har registrert at ved passering av skilt med "Sakte fart", setter noen ned farten fra 18-20 til 9-10 knop. Enkelte tror kanskje at man dermed har oppfylt intensjonene med skiltet, men for en planende båt er dette ikke nok! Som et eksempel lager min båt de største hekkbølgene rundt 10 knop, og må derfor ned i 5 - 6 knop for at hensikten med "Sakte fart"-skiltet skal oppnås. Det betyr at jeg for må helt ned på tomgang, da jeg med begge motorene innkoblet gjør over 5 knop på tomgang. Alle burde studere virkningene av sine hekkbølger i forskjellige hastigheter. Tipper at det blir en aha-opplevelse for noen!

Link to post
Share on other sites

Tar med en historie fra forrige uke i Arendal gjestehavn. En større Saga kommer i maks hekkbølgefart tett inn på gjestebrygga. Trolig for å være først inn mot ledige plasser.

 

Resultatet er at båter og kaffekopper går vegg-imellom. En seilbåt fikk bruceankeret slått ned på vannposten og slo av en kobling slik at vannet sto meterhøyt til værs. Hele gjestehavna uten vann, men ble raskt ordnet opp i og fikset av gjestehavna. En armada båtfolk var på vei bort til tullingen, men han forsvant selvsagt like fort som han kom.

 

Dagen etter ble vi forbikjørt i Tromøysundet av en Princess 45 i 5 knops området. I det den passerer presser en større Viknes seg imellom Princessen og baugen vår med bare noen meters klaring. Vi går selvsagt vegg imellom.

 

Hvem har sluppet disse tullingene løs på sjøen? Åpenbart noen bare driter i andre en seg sjøl!

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I fjorårets hekksjøgeneral tråd kom det jo fra diverse hold at hekksjø ikke var farlig og at vi som blir plaget av det ikke har noe på sjøen å gjøre...

Håper forsvarerne av idiotisk kjøring nå skjønner at folk faktisk kan bli skadet. Kjenner at jeg fortsatt blir veldig provosert av hekksjøgeneralene og enda mer av dem som forsvarer det.

Link to post
Share on other sites

Problemet med "mange" av disse båtene som lagger hekksjø, er at de ikke slipper den gamle sjøen, dvs at reduserer de farten til 5-7 knop, kan det alikevell være ganske så store hekksjøer. Reduserer de farten, eller slår helt av og så går opp til 5-7 knop igjen, er sjøen mange ganger en annen.

 

En annen ting er jollene, de før ikke mye hets, da de også går ned fra plan til halvplan, for å kjøre forbi fortøyde båter langs brygge, fjell, o.l. Lager rimelig mye sjø de også...

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Link to post
Share on other sites

Disse hekksjø-båtene er en pest og en plage, både på svenske- og norskekysten. Hvis de absolutt har så dårlig tid, hvorfor må de følge den indre leden ? De kan bare gå utaskjærs og så koste på uten å plage andre.

 

Man møter jo andre (og jeg kjenner mange) som har hatt mange forskjellige (større og større) båter og som nå har svære flybridge-båter, og de viser hensyn til omgivelsene. Det virker som om det er dem som har en eller annen 40-50-foter som første båt som kjører gris.

 

Jeg har forresten aldri sett at noen av dem ser seg tilbake og ser all elendigheten de forårsaker... :cryin:

"Sommer... alltid!!!..."

Link to post
Share on other sites

*snip*

En annen ting er jollene, de før ikke mye hets, da de også går ned fra plan til halvplan, for å kjøre forbi fortøyde båter langs brygge, fjell, o.l. Lager rimelig mye sjø de også...

 

Ja slik jolle som jeg har feks. Så dette er noe jeg passer på selv, kan lage rimelige kaffevelter bølger.

 

Jeg er tilhenger av at mange steder skulle hatt "no wake" og ikke "5knop"

Link to post
Share on other sites

"No wake" skilt istedet for hastighetsbegrensninger.[...]
[...]Jeg er tilhenger av at mange steder skulle hatt "no wake" og ikke "5knop"[...]

 

Så en som ikke klarer å forstå at "sakte fart" eller "5 knop" ikke betyr "45 fot og større kan godt ligge i halvplan og 8-10 knop" skal plutselig bli både fornuftig og hensynsfull når han ser ett eller annet "ikke lage store bølger" skilt? :crazy:

Link to post
Share on other sites

Håper ikke dette sees på som X-postering, men siden det er to tråder om samme sak, svarer jeg på det samme her.

 

Forskjellen mellom denne saken og andre hekksjø situasjoner er at denne gang er det ikke kaffekopper og blomstervaser som har veltet.

 

Ulykker skjer. En mann snubler i fortauskanten, reiser seg opp og går videre. En annen snubler i samme kanten, men brekker lårhalsen.

 

Opplysning om årsak og konsekvens er det som må til. Regelverket er allerede der, men følges ikke av alle.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der det er fartsgrenser, får en bot for fartsoverskridelser. I Sverige er vel innseilingen til Strømstad et sted der svensk politi hanker inn bøter.

 

I utgangspunktet er en båt ansvarlig for de skadene bølgene påfører andre, uansett fart.

 

Men en kan også bli bøtlagt ved "moderat fart" når en lager store hekkbølger, også når en ikke gjør skade!

 

"Dømt for hensynsløs kjøring. (Båtvett 8. juli 2007)

3 båtførere er dømt i Aust-Agder tingrett for hensynsløs kjøring etter at de i sommer passerte Eydehavn ved Arendal. En politibåt observerte kjøringen og la merke til at hekk bølgene var ualminnelig store. Politiet mente at farten ikke var avpasset etter forholdene i det trange sundet.

De tre kammeratene fra Vestlandet kom i hver sin båt østfra og kjørte etter egen mening i en grei fart. Batene de kjørte var fra 33 til 38 fot. Politiet la imidlertid merke til at båtene laget ualminnelig store hekkbølger og bøtla førerene. Det ville de tre ikke godta. Dermed havnet saken i retten som nå har ilagt de tre 1.500 kr. hver i bot."

Link to post
Share on other sites

Jo da millisivert, men det er letter for lovens håndhevere og evt andre cowboy-politi, å se forskjell på hekkbølge og ikke hekkbølge.

Se forskjell på 4-5kn 8-10kn er ikke så lett å se...

Link to post
Share on other sites

Det har vel vært nevnt her før, at noen nasjoner opererer med "No wake" skilt istedet for hastighetsbegrensninger.

 

NoWakeZone.jpg

 

Bilde referanse

I Arendal, inn Galtesund, har vi fått et slikt skilt. (Det vil si.. Ikke helt likt, men en bølge med strek over.)

Redigert av Boywonder (see edit history)

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Båter, fart og bølger er det mange meninger om, men egentlig er det ikke værre enn at dersom båten holder mindre enn skrogfart så blir det som regel ikke så mye hekksjø å snakke om.

 

Halvplan betyr mer enn skrogfart, og da drar båten med seg mye vann og lager ekstra store hekksjø.

 

Nå skal det ikke så lange vannlinja til for å få skrogfart på 5 knop, så da lurer jeg litt på fartsvurderingene her.

Link to post
Share on other sites

Absolutt alle burde fått utlevert ei snekke, og sendt nedover fra Oslo til Strømstad, da forstår dem nok hva en bølge kan gjøre! Det blir å snu båten mot alle hekkbølgene som kommer, noe som er litt slitsomt!

 

Det værste er som dere nevner, dem slakker av litt, men da øker bølgene. Og en annen ting, når jeg er utpå med snekka og det er en eneste annen båt utpå, så skal den på død og liv passere meg med 10 meters klaring, dette irreterer meg stort, når man har store cabincrusere som gjør 4 dobbelt av min fart, så må det da gå ann og ta en sving utenom??? :headbang:

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...