Jump to content

Hekkbølger med alvorlige konsekvenser


Wasco

Recommended Posts

Går ikke, går jo på autopilot med track til neste waypoint,blir for mye styr å svinge da.

 

Jeg regner med at du vil svinge unna dersom kursen din er rett over en annen båt. Men hvor nærme synes du du kan gå en annen båt før du må legge om kursen? Er det greit å gå så nærme at hekkbølgende dine forårsaker at noen brekker ryggen?

 

Nå regner jeg med at du kom med denne kommentaren for å provosere men det finnes tydeligvis de som mener at sjøen er for alle og er du på sjøen må du regne med bølger. Og de irriterer jeg meg over, og sier inne i meg "DUST".

Link to post
Share on other sites

Min drøm er en dad å forfølge en råkjører til hytta/båtplassen hans for å så kjøre i halvplan med min cabincruiser frem og tilbake foran båtplassen hans mens jeg ler. Og jeg gir meg ikke før han står på kne på brygga og ber med hendene over hodet om at jeg skal slutte.

Link to post
Share on other sites

Går ikke, går jo på autopilot med track til neste waypoint,blir for mye styr å svinge da.

 

regner med dette er ironisk ment.

 

det værste jeg vet som tom ass skriver er disse hel....s store beistene som skal passere på 10-20 meters avstand i fra før av rufsete sjø.. normalt følger jeg bølger \dønninger etter beste evne for å skåne mine og familiens nerver. men når de passerer såpass nærme , blir det plutselig et kaos av bølger i hytt og pine. og en 45 foter kan lage utrolig store hekkbølger når den kjører i stor sjø. i hvertfall antar jeg at han sakker ned noe i forhold til flatt vann for å ta bølgene på en bedre og mindre ubehagelig måte.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

to som (tilsynelatende) går i følge med halve havet på slep og passerer 10-15 m unna på hver sin side med meg imellom, enda farvannet er minst en halv mil bredt.... da kan jeg jo ikke en gang snu mot sjøen fra noen av dem; den kombinerte sjøen treffer meg og hiver allting rundt.

(opplevd øst for stora Kornön onsdag i forrige uke)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at du vil svinge unna dersom kursen din er rett over en annen båt. Men hvor nærme synes du du kan gå en annen båt før du må legge om kursen? Er det greit å gå så nærme at hekkbølgende dine forårsaker at noen brekker ryggen?

 

 

regner med dette er ironisk ment.

 

:yesnod: :yesnod:

Var ironisk ment.

Men lurer ofte på om det er sånne tanker som virrer mellom de to hjerne cellene som funker oppe i hue, på de som "kjører" disse Sunami produsentene.

 

Båten vår tusler for det meste i 6,5 - 7 knop og lager da ikke akurat noen Sunami hekkbølger.

drar jeg på til maks som er 9,5 -10 så er det noe, men fremdeles mye mindre enn Balticen vi hadde før.

 

Men uansett så holder jeg god avstand til andre båter.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Min drøm er en dad å forfølge en råkjører til hytta/båtplassen hans for å så kjøre i halvplan med min cabincruiser frem og tilbake foran båtplassen hans mens jeg ler. Og jeg gir meg ikke før han står på kne på brygga og ber med hendene over hodet om at jeg skal slutte.

 

det beste forslaget jeg har lest hittil - sikkert noen som mener det er selvtekt og at det umoralsk osv men det hadde vært tøft :flag:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alltid vondskap. men dumskap (mangel på godt sjømannsskap).

 

En elev hadde oppdrag å kjøre en svær cabincruser for et firma som var skikkelig stor innen lakseoppdrett. Båten ble brukt til å fraktet potensielle kjøpere ut til oppdrettsanleggene etc. Han gav meg følgende oppgave: Jeg kom fra Sognefjorden og skulle til Ålesund. Like sør for Florø passerte jeg som innhentende en tysk seilbåt som gikk for motor. Da jeg passerte for full fart knyttet han neven til meg. Gjorde jeg noe uliovlig?

 

Mitt svar: Din j**la sjøtorsk. Kan du ikke tenke deg hvordan seilbåten oppførte seg når du passerte den bakfra på kloss hold? Tenk om kona var under dekk for å lage mat og disse voldsomme overhalingene kom uventet på henne. Dersom du hadde gjort skade på mennesker eller båt ved din uvettige oppførsel, hadde du blitt straffeskyldig. Men det er alt for sjelden at slik idiotisk oppførsel blir straffet, dessverre.

 

Et annet eksempel: En tresnekke på 23 fot var på vei inn til Geiranger, og ble innhentet av en svær cabincruser som passerte for full fart på kloss hold. Snekkeeieren knyttet neven mot føreren av cabincruseren. Dette resulterte i at cc returnerte og tok en ekstra runde rundt den arme snekka for full fart. Det er i slike situasjoner en skulle ønske at det var mulig for politi å ta affere.

Link to post
Share on other sites

selvfølgelig er det mange IDIOTER men det er ingen unskyldning for og oppføre seg slik ,Du kommer ikke langt med argumentet "jeg visste ikke bedre" når det gjelder vilket som helst kjøretøy utenom båt .

 

Det må til en test der det kan avgjøres om du innehar tilstrekkelig iq for og føre båt , i likhet med bil ( får ikke lapppen om du pløyer avgårde gjennom gågata så fotgjengere spruter) der du må bevise du har tilstrekkelig kompetanse og forståelse for og føre kjøretøyet .

 

Det virker som det har blitt litt bedre i mine nærområder (ryfylke,Stavanger)men om jeg er i båten en hel dag ser jeg fremdeles minst 3 som aldrig burde vert på sjøen ,(hekkbølger,fart,manøvrering,kjøring innfor badebøyer,osv,osv)

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

Det måtte jo komme før eller siden, men då mange tilnærmet hjernedøde motorbåtførere på fjorden..

 

Ja, det er for mange as**oles løs på sjøen i motorbåt. Men heldigvis konverterer de i hopetall til seilbåt etter hvert. Så snart er vi vel kvitt hele hopen tenker jeg. :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alltid vondskap. men dumskap (mangel på godt sjømannsskap).

for sjelden at slik idiotisk oppførsel blir straffet, dessverre.

 

Et annet eksempel: En tresnekke på 23 fot var på vei inn til Geiranger, og ble innhentet av en svær cabincruser som passerte for full fart på kloss hold. Snekkeeieren knyttet neven mot føreren av cabincruseren. Dette resulterte i at cc returnerte og tok en ekstra runde rundt den arme snekka for full fart. Det er i slike situasjoner en skulle ønske at det var mulig for politi å ta affere.

 

 

Da hadde jeg kastet de jeg hadde av blysøkker og alt annet innen rekkevide...

Link to post
Share on other sites

Ja, det er for mange as**oles løs på sjøen i motorbåt. Men heldigvis konverterer de i hopetall til seilbåt etter hvert. Så snart er vi vel kvitt hele hopen tenker jeg. :lol:

 

Har og lagt merke til det .. (Gir vist mere status og ha seilbåt, kan dermed ha hvite seilklær i tillegg til skipperhua ) og det som skjer her i stavanger er att yrkestrafikken holder på og tørne ,siden herr og fru rass*** har fått med seg att SeilebÅÅÅT har forkjørsrett :crazy: så de har jo erta på seg alt av ferger her , som igjen går ut over meg siden fergene tar hevn når de ser en seiler :rolleyes:(rødnebåta er jo alltid en risikosport og møte,passere,eller forsøke unngå )

Redigert av mikke (see edit history)

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

Båtplassen har uttallige innlegg om hekksjøer, dens problemer og "opphavet" bak. I mange trekkes det frem at et økende antall nye båteiere, med dertil liten forståelse for sjøen, kan være en forklaring. "Generalene" forstår ikke konsekvensene av sin kjøring. En liten sak slo meg:

 

Det kan umulig være slik at alle de "ferske" har kjøpt seg raske bølgebrytere. Altså, det må være et stort antall "ferske" som kjører rundt i (store/dyre) seilbåter, skjærgårdsjeeper og selvsagt også helt ordinære og gjerne saktegående båter og joller. Kan det være mulig at denne kategorien "ferskinger" ikke helt har forstått alt de heller, selv om båtene dere går/blir kjørt sakte? Kom på tanken etter en del innlegg som at "pyntegjenstander burde festes med borrelås", "kaffekopper og lysestaker falt i dørken", "slik kjøring kan medføre fare for dem som driver med matlaging" og "alle løse gjenstander ble slengt rundt omkring". (omtrentlige sitater om hendelser som skjedde under fart, både midtfjords og andre steder).

 

En annen teori har vært et samfunn som utvikler seg i en egosentrisk retning, jeg gjør / eller vil ha det slik det passer meg! Med andre ord, "jeg kjører akkurat så fort det passer meg, uansett hvor mye mine hekkbølger skaper av problemer". Kanskje denne formuleringen passer også: "om jeg ligger i dorgefart, om så er på feil side av leden, så forventer jeg at andre tilpasser farten og avstanden slik at jeg kan nyte dagens suppetallerken uten ubehag".

 

La meg presissere: Ja, uvettig kjøring forekommer. Men, at problemet er så stort som man kan få inntrykk av her på BP, kjenner jeg ikke meg igjen i. En del framstillinger synes å være av typen fiskehistorier.

Har mange timer på sjøen i områder med mye trafikk hvert år. Minst 100 av dem i liten jolle, hvor jeg fisker i områder hvor jeg forventer tette passeringer. I løpet av 20 år har jeg en opplevelse hvor jeg virkelig var bekymret. En cabincruiser :rolleyes: holdt på å kjøre på meg, klientellet var tydelig på vei fra nærmeste pub og hadde tydeligvis ikke sett meg. Skummelt, JA!

 

Kanskje noen som har kjøpt seg "Hytte på sjøen", og tatt begrepet litt for bokstavelig? La oss ihvertfall ikke lage problemet større enn det er.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

La meg presissere: Ja, uvettig kjøring forekommer. Men, at problemet er så stort som man kan få inntrykk av her på BP, kjenner jeg ikke meg igjen i.

Jeg kjenner meg heller ikke igjen i dette.

Båttrafikken i skjærgården er tidvis veldig tett, spesielt i juli. Alle kan ikke ta hensyn til alle - hele tiden. Dessverre.

 

Tror også oppfattelsen av hekksjø er veldig situasjonsbestemt.

Vi ble i dag passert av Redningsskøyta Odd Fellow. Vi tøffet i ca 6 knop, jeg anslår at de hadde 8-9 knop da de passerte.

Dette var i Langgårdssund, på en av de smalere passasjene. Antar at de passerte på ca 15 meters hold. Hekkbølgene var velvoksne....

MEN, poenget er: Dette gjorde meg ikke noen ting. Jeg endret kurs, "parerte" bølgene, holdt meg fast og endret kursen tilbake igjen.

Jeg synes at dette var greit, da de var ute for å utføre en nyttig jobb.

I tillegg var tidspunktet greit. Vi hadde ingen servering fremme, hverken brødskive eller kaffekopp.

 

Jeg lurer på om jeg hadde reagert tilsvarende dersom det hadde kommet en stor flybridge-båt og passert på samme måte.

Spesielt om jeg da hadde hatt en full kaffekopp.

 

Situasjonsbestemt reaksjon? I alle fall er det nok slik for meg.

 

img_3705.jpg

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Disse hekksjø-båtene er en pest og en plage, både på svenske- og norskekysten. Hvis de absolutt har så dårlig tid, hvorfor må de følge den indre leden ? De kan bare gå utaskjærs og så koste på uten å plage andre.

 

Man møter jo andre (og jeg kjenner mange) som har hatt mange forskjellige (større og større) båter og som nå har svære flybridge-båter, og de viser hensyn til omgivelsene. Det virker som om det er dem som har en eller annen 40-50-foter som første båt som kjører gris.

 

Jeg har forresten aldri sett at noen av dem ser seg tilbake og ser all elendigheten de forårsaker... :cryin:

 

 

I Arendal, inn Galtesund, har vi fått et slikt skilt. (Det vil si.. Ikke helt likt, men en bølge med strek over.)

 

:giggle: Man prøver å ta hensyn, men har man en større båt blir man uglesett av misunnelsen selv. Litt bølger må man regne med, men viktig å avpasse farten etter forholdene.

Link to post
Share on other sites

:giggle: Man prøver å ta hensyn, men har man en større båt blir man uglesett av misunnelsen selv. Litt bølger må man regne med, men viktig å avpasse farten etter forholdene.

Nei da, vi er ikke misunnelig. Vi har bare møtte mange av dere tsunamislepere som gir f**, så de av dere som er ok...

Vi bare slår dere under en og samme kam alle sammen.

 

Samma som de halvfete 50åringene i mærce som svinkjøre dette.

 

:lol::cool:

 

Velkommen til bp forresten :flag:

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei da, vi er ikke misunnelig. Vi har bare møtte mange av dere tsunamislepere som gir f**, så de av dere som er ok...

Vi bare slår dere under en og samme kam alle sammen.

 

Samma som de halvfete 50åringene i mærce som svinkjøre dette.

 

Puh, Heldigvis gikk jeg klar her, da jeg er laaangt unna 50 åra :lol:

Link to post
Share on other sites

He-he, hadde nok trenkt mer enn 10 år for vendt meg til den tanken :eek:

 

Slapp av, forvandlingen kommer raskere enn du tror.

 

Hilsen en som er 50 :yesnod: , med Toyota :yesnod: , seiler rundt i 6-7 knop :yesnod: , men ennå ikke bestefar. :sweat:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Lurer på om dette med uvettig kjøring er geografisk betinget? Har ikke opplevd noe annet enn at folk holder vikeplikt fra styrbord og holder ok fart der det trengs i "området" mitt, iallfall.. Bortsett fra en som ville kjøres ned på vannskuter, skar inn rett foran oss, fra babord, max 3 meter foran, vi gikk for fullt , dvs 25knop. Slo av på gassen vek til styrbord. Fortalte guttene mine hvorfor vedkommende var idiot, så det fikk litt opplæringsverdi... :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...