Jump to content

Prosjekt: Furuholmen 33


JohnC

Recommended Posts

God dag båtfolk!

 

Har i lenger tid vært leser her inne på forumet og har sittet mang en kveld og kost meg med tråder om restaurering og båtprat.

Nå tenkte jeg at det er på tide å bidra lit selv.

I helgen har jeg vært å sett på en 33 fots furhuholmen nede på østlandet og det ser nå ut som at denne skuten vil få ny hjemhavn her i Bergen

 

Kankje dette utvikler seg til å bli en liten dagbok for båten. Uansett så gleder jeg meg som et lite barn til å begynne arbeidet på denne.

 

Her er da den nye vakre damen:

furholmen_33.jpg

Link to post
Share on other sites

Velkommen til baatplassen....og ekstra hyggelig at det er en slik flott klassiker du har tenkt å gi deg i kast med.

Furuholmen er jo en av de flotteste båtene som pløyer bølgene langs vår kyst. Og en av de få trebåtene jeg synes er flottest når skroget er malt.

 

Håper inderlig du følger opp med bilder og oppdatering.

Gleder meg allerede :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nydelig dame det der :flag::flag: Hper virkelig at dette er starten på en tråd bestående av mye tekst og bilder!

 

Virkelig morro at det er fler som hiver seg i kast med skikkelig materiale :wink:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Takk for en hyggelig velkomst :)

 

Har ikke så mye historikk på båten, men skroget er bygd i Sarpsborg på 70 tallet og overbygg og dekk ble bygd i Kristiansand på 80 tallet. Om andre har kjenskap til skuten eller info om den så mottas det med stor takknemlighet.

 

tak.jpg

 

sturepos.jpg

 

stb_side.jpg

 

salong2.jpg

 

salong1.jpg

 

 

 

baug.jpg

Link to post
Share on other sites

Denne båten finnes det garantert historie på, spesielt siden den er såpass "ny". Ta kontakt med furuholmen plattgatter klubb, kanskje de kjenner til båten?????

 

Redigert: virkelig en flott båt!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Vivvi

Redigert av vivvi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt merkelig at overbygget og dekket ble skiftet allerede etter 10-15 år.

Hva skjedde med det orginale dekket og overbygget?

 

Men uansett - en kjempeflott båt med linjer som gjør godt langt inn i sjela :yesnod:

 

Hva slags motor sitter det i båten?

 

PS...fant svar på det spørmålet :yesnod:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=17693961

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger på bildene båtfolk.

 

Ja, om dette er en Furuholmen eller ikke vites ikke på nåværende tidspunkt. At overbygget IKKE er Furuholmen er det eneste som er helt sikkert. Jeg håper at jeg kan innhente mer informasjon på skuten etterhvert.

 

Akkurat nå så ligger båten på Østlandet og jeg sitter her på Vestlandet og verker etter å få den hjem. Forhåpentligvis så ligger den trygt fortøyd i regnbyene her i Bergen om noen uker.

 

Jeg drar ned til den nå førstkommende helg for å begynne å klargjøre den for sjøsetting. Planen er å få den på vannet, få den buksert inn mot Oslo hvor lastebåt står klar til å laste den ombord og sette kurs mot Bergen.

I den forbindelse så lurer jeg på om noen her har noen råd med tanke på å få båten "tett" til sjøsetting. Båten har stått tørt i en rekke år og det er vel unødvendig å si at den er langt fra trutnet. En del steder under vannlinjen er det en lysåpning på rund 3-4mm. Disse vil nok trutne på sikt, men pga tidspress så er det ikke sikkert at jeg får anleding til å la den trutne ferdig før den må bukseres avgårde for transport. Er det noen her som har noen tips til hva jeg kan legge i disse åpningene som en midlertidig løsning?

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som har noen tips til hva jeg kan legge i disse åpningene som en midlertidig løsning?

Jeg har hørt at sagflis kan være en billig og ukomplisert midlertidig løsning. Den er jo også lett å fjerne etterpå når du skal ha båten på land i ettertid. Margarin kan jo også være et alternativ, men det vet sikkert andre mer om.

 

Jeg har forresten lagt merke til båten din på land. Jeg holder til i samme havn, trenger du en hånd til helgen er det bare å si fra.

Link to post
Share on other sites

Vill ikke annbefale sagflis. Dette er en gammel metode som kalles mauring. Men dette ble brukt på båter som allerede lå på vannet og var truttnet, men alikevell ikke helt tette.

 

Problemet med å fylle sprekkene med sagflis, er at når sagflisa også truttner, vil den til slutt gjøre sprekkene enda større.

 

Det best er å bruke et stoff som ikke "setter seg" men som blir presset ut etter som båten truttner.

 

Farm er et annerkjent middel til dette. Dete er noe skikkelig griseri å holde på med. Men det presses ut etter som båten truttner.

 

Kan ellers annbefale P700 eller Tec7

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, knallfin båt!

 

Ikke bruk Sika, eller annet stoff som tørker og ikke presses ut når båten trutner. Jeg brukte Hempels; Proof 10 som fåes i patroner som går i skjelettpistoler og er greit å ha på hvis du varmer opp patronen i vann, eller foran en liten vifteovn. Dette stoffet presses ut på samme måte som Jotuns; Farm når båten trutner men det blir ikke så mye griseri når stoffet er i patron. :yesnod:

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Hempel sitt produkt som blir nevnt her virker lovende til mitt formål etter at jeg har lest databladet på produktet. Tror jeg går for den så får jeg heller holde margarinen på brødskiven for denne gang :smiley:

 

Nautilus: Veldig hyggelig av deg å tilby en hjelpende hånd. Kan være jeg benytter meg av den. Det er meg om mitt faderlige opphav som skal bort å sjøsette skuten og i og med at han er både blind og ved dårlig helse så er den beste hjelpen jeg får fra han gode råd og moralsk støtte.

 

Har også fått pris på frakt av båten, sjøveien Oslo og til min hjemmehavn i Bergen. Pratet med Seines rederi (ser de er brukt og anbefalt i flere tråder her) og de laster og losser båten for 12.500 + MVA.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...