Jump to content

Prosjekt: Furuholmen 33


JohnC

Recommended Posts

Vet om flere som bruker teknikken med maskeringstape ja... Fungerer utroli bra på også store sprekker. Bare å smøre bunnstoff på utsiden av sprekken igjen. Personlig så villle jeg valgt Takisol sitt fiberkitt. Det inneholder en del fettstoffer som trekker inn i treverkt og blir der. Resten av massen blir igjen og blir en elastisk fuge som tyter ut av sprekkene da båten trutner. Til neste år, hvis båten skulle tørke, er det bare å ta en sparkelspade å presse det tilbake på plass. Har brukt dette på Vivvi i flere år nå, og ho har vært relativt tett hvert år :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Denne "teknikken" må du utdype litt....

Mener du at du bare maskerte sprekkene med maskeringstape...og så malte over det...eller???

Jepp. Jeg har båt i ferskvann, så jeg bruker ikke bunnstoff. Jeg maler båten under vannlinja, taper alle synlige sprekker, og maler over tapen. Tapen sitter bra til langt ut i sesongen, og dersom den faller av, er jo sprekkene trutnet for lenge siden. Fikk tipset her på BP, forresten, men husker ikke i farten av hvem.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Da er jeg just kommet tilbake fra en tur til Oslo hvor jeg har "forberedt" skuten på en tilværelse i vann om forhåpentligvis ikke så altfor lenge.

 

På denne skuten er det godt og vel 8m2 med fordekk som burde vært natet. Tidligere eier har begynt på dette, men enda står det godt og vel 70% igjen av dekket.

 

Mellom dekksplankene er det en 3 til 4 mm åpning hvor man da kan titte rett ned uder dekk. Hvordan får man natet dette da? Må det ikke være noe i bunn før man legge ned natemasse og hvordan får man isåfall dette til å bli liggende?

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger på bildene båtfolk.

 

her som har noen tips til hva jeg kan legge i disse åpningene som en midlertidig løsning?

 

jeg ville gått for margarin, holder bra som nødløsning og ikke noe dritt som er vanskelig og fjerne igjen.

dette har jeg selv gjort på trebåter jeg har hatt når jeg har satt de ut.

 

smør på margarin like før du setter den ut , det blir hardt i vannet.

Link to post
Share on other sites

Ja, her sitter jeg i Bergen og kan ikke annet. Båten står på land i Oslo og lengter etter en ny tilværelse her på vestlandet.

 

Største utfordringen min nå er logistikk!

 

Det er ikke aktuellt å la båten gå for egen maskin langs kysten så jeg venter nå tilbakemelding fra Seines rederi (Rana ekspress) om de kan ta båten med på deres neste tur. Jeg aner ikke om de skal laste i Oslo eller Drammen.

Min store utfordring er da hvordan jeg skal få buksert båten fra Bestumkilen og rundt neset inn til Oslo eller inn til Drammen. Er det noen her som kunne påtatt seg oppdrag av en slik art eller tipse om noen som kan uten at det koster et statsbudsjett?

Jeg kan ikke si noe om tidspunkt for dette da det avhenger av når Rana Ekspress laster :sailing: , men er jeg riktig heldig vet jeg mer om det i morgen den dag.

 

Og så gjenstår det jo å se om båten holder tett når den nå kommer på sjøen :diving:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Nating er ikke noe roblem. Det viktigste når du naterr et dekk erå gjøre skikkelig arbeid med en gang så har du et tett dekk lenge.

Det første du bør sørge for er at natesporet er helt tørt og rent. Er det det er det bare å fortsette med bunnbryter og primer. Til bunnbryter får du kjøpt en natetape som legges i bunn av sporet, ellr noen bruker bare en helt vanlig bomulltråd. Så er det viktig å prime skikkelig. Og her er det viktig å følge produsentens anbefalinger for å få et så godt resultat som overhode mulig.

Når primeren er ført på å stått så lenge som den skal er det bare å begynne å sprøyte ned i natemasse.

 

Skal ikke være vanskelig, og håper du forstår hva jeg mener...

 

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Største utfordringen min nå er logistikk!

 

Hei..

Nok en gang vil jeg annbefale deg å lage en ny tråd hvor du spør om det er noen som kan hjelpe deg med dette bukserings oppdraget...

 

Det vrimler jo av båtfolk i det aktuelle området, så det skulle vel ikke være umulig å finne en hjelpsom sjel

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...