Jump to content

Galvanisk tæring - seildrev


GeirT

Recommended Posts

Ikke Biltema nei, men her fant jeg noe utrolig enkelt og praktisk. Her må det imidlertid undersøkes nærmere med forhandler/importør omkring "egnethet". Noe av problemet ser til å være at kapasiteten er for liten til at denne "miniutgaven" kan være beskyttet av en C16 automatsikring, hvis den har behov for slik beskyttelse. 

 

http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-maritim-skilletrafo

 

Og litt mer "gjør det selv" for den som måtte være interessert:

 

https://www.defa.com/content/uploads/Documentation/Chargers-and-inverters/Marine/701266-Shore-power-kit_Mounting-Userguide_E11.pdf

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

6 hours ago, småbåtentusiasten said:

2) Er det tilstrekkelig å teste løsningen med et vanlig ohm-meter (multi-meter) eller på det kraftigere saker til som en såkalt "Megger"?

 

Hvis man skal uføre en formell sluttkontroll på en bygningsinstallasjon eller en elektrisk installasjon på en maskin, ut i fra de normene som gjelder for det, så er kravet at man skal bruke en "megger" med 500 eller 1000V testspenning.

 

For måling på egen båt så bør et vanlig ohm meter av god kvalitet fungere like bra.

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Framtia said:

Den så jo fiks ut, ren plug and play uten bivirkninger annet enn 13 kg og noen båtlapper?

 

Det ser jo ut til å være "plug and play" der man bare kobler den mellom landstrøm og båtstrøm. Det er jo imidlertid noe med kapasiteten og dette med en C16 automatsikring som bør undersøkes nærmere.

 

Man behøver jo ikke en gang å ha den tilkoblet hele tiden, skulle man tro, man kan koble den opp når man "går i fra båten med strøm på".

 

Her bør man vel imidlertid sjekke opp litt nærmere med importør/produsent, slik at man ikke "feilberegner".

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1600W blir vel i det minste for mange, det holder snaut  for en varmtvannsbereder pluss en hårføner. Men er det nok, er den vel grei dersom en sikrer den med en 6A sikring på sekundæren. Men hvordan er den koblet på sekundæren, midtuttak på sekundæren eller hva? Kanskje den har innebygget sikring og jordfeilbryter?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mye av Biltemas 230 Volts kontakter og diverse elektriske ting holder dårligste kvalitet etter min erfaring, f.eks kortslutning nede i kontakten pga dårlige fester av metallet.

Den galvaniske skilletrafoen (25-231) til 500 Kr vet jeg intet om.

 

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

småbåtentusiasten skrev 2 minutter siden:

Den galvaniske skilletrafoen (25-231) til 500 Kr vet jeg intet om.

 

 

Jeg vet i hvert fall at det ikke er noen skilletrafo, men en såkalt zinksaver, altså noen dioder koblet på jordledningen som skal ta seg av små jordfeil.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

18 minutes ago, Lars H. said:

1600W blir vel i det minste for mange, det holder snaut  for en varmtvannsbereder pluss en hårføner. Men er det nok, er den vel grei dersom en sikrer den med en 6A sikring på sekundæren. Men hvordan er den koblet på sekundæren, midtuttak på sekundæren eller hva? Kanskje den har innebygget sikring og jordfeilbryter?

 

Ja det er noen små problemstillinger her, som bør undersøkes. Det kan jo tenkes at enheten selv har en innebygd strømbegrenser slik at den ikke har behov for beskyttelse vha en automatsikring. Det kan jo nesten se slik ut, men det bør vel undersøkes med importør/produsent.

 

Hvis man kan koble skilletrafoen ut og inn ved behov, slik at man kan ha de 16 A tilgjengelig ved behov, så kan jo dette være en god løsning. Hvis man der i mot må redusere kapasiteten på eget anlegg til 6A på permanent basis, da er det jo ikke like bra.

Link to post
Share on other sites

Kanskje en ide at du sjekker litt mer før du oversvømmer tråden med duppeditter du finner på nettet, og spesielt duppeditter fra Biltema? :easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

DEFA er lovlig og helt greit. Det blir 'skjøteledningsprinsippet'. Trafoen er jeg mer usikker på. Skal man koble trafoen ut og inn ved behov, ville jeg heller kjørt DEFA. Skjekket ut en tilsvarende trafo for noen år siden, faktisk. Det var en som hadde tenkt å kjøpe 10 stk eller fler. Importøren kunne ikke besvare sentrale spørsmål. Forhandleren sluttet å selge dem.

Link to post
Share on other sites

33 minutes ago, Lars H. said:

Kanskje en ide at du sjekker litt mer før du oversvømmer tråden med duppeditter du finner på nettet, og spesielt duppeditter fra Biltema? :easter:

 

Akkurat dette har jeg nok sjekket og diskutert både med myndigheter og andre.

 

For et CE merket produkt så er jo prinsippet at det er produsentens og importørens ansvar å sørge for at produktet oppfyller de europeiske sikkerhetskravene og at produktet er egnet til den forutsatte bruk. Hvis regelverket for salg, markedsføring og CE merking har blitt fulgt så skal jo dette være "plug and play", og det skal normalt ikke være behov for endringer i båtens elektriske anlegg.

 

I gamle dager så var det et krav at elektriske produkter skulle være godkjent av et myndighetsorgan, vanligvis Nemko. I dag så er produktansvaret flyttet ut til produsent og importør og man baserer seg på et rapporteringsssystem og stikkprøvekontroll. I denne forbindelse så finnes det i dag en liste over ulovlige og ikke godkjente produkter.

 

https://www.dsb.no/lover/produkter-og-forbrukertjenester/artikler/farlige-produkter/

 

Her kan det nok være forskjell på "seriøsiteten" til importørene, men dette er jo et produkt som er produsert i England og EU slik at man kan regne det som sannsynlig at EU sitt regelverk har blitt fulgt.

 

Det finnes imidlertid mangt og mye å få kjøpt på Internett, og det vil jo alltid være en god ide å undersøke tingene litt nærmere.

 

Man bør kunne diskutere "fag" uten at noen blir støtt over det.

 

 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, Hulda said:

DEFA er lovlig og helt greit. Det blir 'skjøteledningsprinsippet'. Trafoen er jeg mer usikker på. Skal man koble trafoen ut og inn ved behov, ville jeg heller kjørt DEFA. Skjekket ut en tilsvarende trafo for noen år siden, faktisk. Det var en som hadde tenkt å kjøpe 10 stk eller fler. Importøren kunne ikke besvare sentrale spørsmål. Forhandleren sluttet å selge dem.

 

Det kan være noe der, og man bør jo undersøke litt nærmere.

 

Jeg har imidlertid sett litt på dokumentasjonen til Noratel for å se om produktet "skilletrafo i skjøteledning" er noe i retning av en "teknisk umulighet". Det kan se ut som at et slikt produkt er fullt ut mulig. Ser også at Noratel sin skilletrafo har innebygd beskyttelse for overbelastning, noe det engelske produktet sannsynligvis også vil ha, med mindre det dreier seg om noe "useriøst".

 

http://www.noratel.com/fileadmin/content/downloads/isolating-transformers/no/LS_LI.pdf

Link to post
Share on other sites

Ja, trafoen fra Noratel er jo godt dokumentert, noe som mangler på den fra nofuel.no. Jeg har sendt dem en mail om mer teknisk data. Blir interessant om de har noe å fortelle.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er vel egentlig ikke så mye "terra" i båt så det blir jo kanskje helle "stål stål" og ikke TT. (Prinsippet bak TT  - terra-terra er jo at de to jordingspunktene er forbundet via "terra" eller "jordsmonnet".)

 

Meget fra service fra Noratel kan bekreftes. Hentet en slik fram fra et lager, der den hadde ligget i masser av år. Fikk all nødvendig hjelp av Noratel selv om det ikke var snakk om noen garanti eller noe slikt. Kjempeproblemer med startstrøm, husker jeg. (Og vi fikk en installatør til å sette den opp.)

 

http://www.noratel.com/no/produkter/type/3lt-23/

 

Har også sendt en mail til det firmaet som selger "skjøteledning med skilletrafo" og etterlyst dokumentasjon og nærmere opplysninger. Får se hva de svarer. Har sjekket litt opp rundt firmaet også og det framstår som "bra og seriøst" med 15 ansatte og oppstart i 2003. Omsetning ca 30 mill.

 

 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En mulig og alternativ måte å bruke landstrøm på som koster lite og som bør beskytte båten.

 

Man kan tenke seg at man står i båthavna med en elektrisk drill. Så plugger man inn en skjøteledning i en stikkontakt på brygga og ledningen til drillen i denne skjøteledningen.

 

Er dette ulovlig, og er det noen lov eller regel som sier at en skøyteledning skal være jordet i begge ender?

 

Så tar man drillen med seg ombord i plastbåten, mens den elektrisk får energi fra land. Er det da farligere å sitte på dekket å bruke drillen enn på land og bruke den samme drillen? Er det ellers ulovlig?

 

Hva så hvis man bærer ombord en luftavfukter som er forsynt via en skjøteledning fra land, uten å være koblet til båtens elektriske anlegg og så setter den på.

 

Er dette ulovlig? Gir dette økt risiko? Vil ikke også denne løsningen gi en god beskyttelse mot elektrolytisk korosjon?

 

Finnes det da to brukbare metoder?

1. Skilletrafo

2. Skjøteledning fra land

 

??

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Framtia said:

26 kg, er du gal Gunga....??

 

Dette er jo 9 kg lettere enn Noratel sin. 

 

Det er jo ellers et interessant alternativ. Ser at de ikke har den på lager.

 

De har heller ikke lagt ut noen dokumentasjon eller nærmere beskrivelse.

 

Det er akkurat det, 35 kg (Noratel sin) i en forholdsvis liten båt hvor får man i praksis plass til det, med oppkobling og det hele?

 

Den varianten som tilbys hos nofuel.no synes jeg er attraktiv (forutsatt at den fungerer slik som annonsert) ved at den er forholdsvis liten og lett, og så kan den sannsynligvis kobles inn og ut etter behov, og stables vekk på "egnet sted" når den ikke er i bruk. I de periodene som man har behov for en skille-trafo så er vel forbruket normalt ikke så særlig høyt, med mindre man bor i båten eller noe slikt.

 

Det gjenstår jo ennå å motta dokumentasjon og å gå gjennom den.

 

Kjøper man av en etablert norsk leverandør, som har holdt på noen år, så er det jo forbrukerkjøpsloven som gjelder, med den grad av sikkerhet som det gir for kjøperen. Fungerer produktet ikke slik som opplyst, så har man jo krav på feilretting eller pengene tilbake.

 

Rettelse: Litt lettere modeller fra Noratel:

 

http://www.noratel.com/fileadmin/content/downloads/isolating-transformers/no/LSkomplett.pdf

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har Victron sin minste trafo. På størrelse med en skoeske og under 10 kg. Den holder 99.99 prosent av tiden. Kobler landstrømmen inn i den, og derfra inn i båten. Trenger jeg unntaksvis mer enn den klarer, kobler jeg landstrømmen direkte i båten. Jeg trenger derfor ikke en stor og dyr trafo, og det gjør nok de færreste hvis de aksepterer å ha strømmen utenom trafo akkurat de minuttene både berederen og støvsugeren må gå samtidig, eller mens en elektrisk komfyr går (det siste er det ofte ikke kapasitet til likevel). Så for ca 5’ pluss litt montering så er dette innenfor rekkevidde. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...