Jump to content

Galvanisk tæring - seildrev


GeirT

Recommended Posts

Det er klart man kan skrive under en kontrakt på noe slikt, og de fleste båtforeninger har dette i regelverket sitt, vanligvis med noe slikt som at båteier er ansvarlig for skader vedkommendes båt gjør på bryggeanlegget og andre båter i havna, selv om de fleste sikkert ikke har fått med seg at det er slik.

 

Forsikringsmessig blir det nok vanskeligere, båtforsikring i Norge dekker ikke uhell, og noe slikt som galvanisk tæring som var vanskelig for en legmann å forstå vil nok kvalifiseres som et uhell, og det er likegyldig for forsikringsselskapet hva båteier har skrevet under på av kontrakter, de forholder seg kun til sin egen avtale med båteier, som sier at forsikringen stort sett ikke dekker noe som helst, og under nær sagt ingen omstendigheter vil skader på bryggeanlegg og andre båter dekkes av din båts forsikring.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MEN ... hvilken "feil" har nabobåtene siden slik kan skje, og hvordan kan man sikre seg mot slik ?

Det er vel dette som omtales i de lange trådene om landstrøm og jording, som man aldri blir enige om ? (eller har man blitt enig? .. :blush: )

Er det slike tæringer man får fordi naboen sender til sjø via lokalt jord i stedet for å sende til land via kabel ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

adeneo:

Dette vil jo si at dersom man har skrevet under kontrakt som tilsier at man har ansvaret for skader på andre båter og bryggeanlegg, men at det er umuilg å forsikre seg mot dette, så kan en risikere personlig å måtte punge ut med 100,000 for ikke å si millioner av kroner som følge av et hendelig uhell?



Sæbø:

Har ikke fått alle detaljene ennå, men har hørt at det ble oppdaget ved at en dykker fikk seg en "karamell". Det jeg antar har skjedd, er at naboen har hatt jordfeil samtidig som det har vært brudd i jordkabelen hans. Forsåvidt kan man si at han hadde lokalt jordplan, bare at det var propellen hans som virket som jordplan. Noe av strømmen har så gått fra hans propell til min propell og til jord via min jordledning.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette vil jo si at dersom man har skrevet under kontrakt som tilsier at man har ansvaret for skader på andre båter og bryggeanlegg, men at det er umuilg å forsikre seg mot dette, så kan en risikere personlig å måtte punge ut med 100,000 for ikke å si millioner av kroner som følge av et hendelig uhell?

 

Dette er jo forsåvidt interessant, selv om det er litt off topic.

 

Litt søking på nettet etter reglement for båtforeninger og skader osv. så finner jeg flere, her er to eksempler :

Båteier har ansvaret for enhver skade som båt, dens fortøyning, mannskap eller gjester volder på bryggeanlegget, andres båter eller andre deler av havneanlegget.

 

http://www.knarberg.com/Skjema_2013/Reglement_KBF_0808_2011_2.pdf

 

Bruker som volder skade på båtforeningens anlegg eller andres båter, er erstatningspliktig for eventuelle tilhørende økonomiske tap

 

http://www.visnes-bf.no/vedtekter_og_reglement_2013.pdf

 

Etter litt søking på ansvaret man har i følge loven, så fant jeg denne artikkelen (og forsåvidt flere andre som sier det samme) :

 

 

Ansvarsspørsmålet på sjøen reguleres av sjøloven. Hovedregelen sier at ”hvert skip skal bære sin skade”. I praksis betyr dette at man kun kommer i ansvar på sjøen hvis man har vært grovt uaktsom.
Det er ikke sikkert at kollisjonen kommer som en følge av grov uaktsomhet. Det er svært vanskelig å bevise dette i praksis, det finnes mange hendelige uhell og tekniske svikter.
Dermed ender som regel hver båtfører opp med å betale for sin egen skade.
«Folk synes det er blodig urettferdig at de selv må betale selv om det er en annens feil.»
Robert Skar, Gjensidige
Skar trekker også fram et annet eksempel.
- Hvis det er uvær og naboens båt sliter seg fra fortøyningen og blåser inn i din, så er det sannsynlig at dette ikke blir vurdert som grovt uaktsomt. Da må du ta skaden på din egen kasko og betale egenandelen det koster, sier Skar.
Og det stopper ikke der. Skulle det bli avklart at den andre personen faktisk har vært grovt uaktsom er det likevel ikke sikkert forsikringsselskapet hans betaler. Det er nemlig ikke obligatorisk med ansvarsforsikring slik det er på veien. Dermed må du også i det tilfellet dekke skaden med din egen kaskoforsikring.

 

 

Så må spørsmålet være hva man skal forholde seg til, båthavnens reglement, og de færreste har skrevet under på en kontrakt om å overholde dette, utover at det er implisitt at man følger reglement når man har plass og er medlem av en forening, eller sjøloven ?

 

Et annet spørsmål må vel være, dersom man er grovt uaktsom, slik som beskrevet i artikkelen ovenfor, vil ikke da normalt forsikringsselskap kreve regress, ettersom de normalt ikke utbetaler erstatning som følge av grov uaktsomhet ?

 

Mulig at Worse på svare dette, da han sikkert vet mer om hva som er rettspraksis ?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

+Skulle tro dette Galvaniske skillet ville stoppe slike strømmer som jeg var utsatt for ? Noen som har erfaringer med disse ?

Byttet dynamo i fjor... litt usikker på om den er 2 polet - det kan være du har rett Popeye83

 

Ellers ligger båten forsatt på land. Drevet jeg fikk tak i var OK - men det var bare utenpå :sad:

Må kontakte "en venn" med riktig verktøy og kompetanse. Skal bli deilig når den igjen ligger på sjøen...... :thumbsup:

 

Geir :seeya:

 

Har du batteribryteren montert på minus så er dette desverre en konsekvens som kunne vært unngått når feil nr. 2 oppstår. Du får be han med riktig kompetanse sjekke dette.

Link to post
Share on other sites

Båtstrøm virker som en veldig komplisert oppgave, særlig etter å ha lest litt her inne. Er det noe som i det hele tatt kan anbefale et eneste navn eller firma på noen som kan ta en kvalitetsgjennomgang på en båt på Østlandet? Det virker som det er mange her inne som har mye peil. Mange har tydeligvis problemer, og mange ønsker sikkert og sjekke om de har problemer. Markedet må være stort.

Link to post
Share on other sites

MEN ... hvilken "feil" har nabobåtene siden slik kan skje, og hvordan kan man sikre seg mot slik ?

Det er vel dette som omtales i de lange trådene om landstrøm og jording, som man aldri blir enige om ? (eller har man blitt enig? .. :blush: )

Er det slike tæringer man får fordi naboen sender til sjø via lokalt jord i stedet for å sende til land via kabel ?

 

Dette handler mest sansynlig om DSB "tillatelse" om lokal jordplan som finnes i mange båter i dag, men som heldigvis ikke tillatepå nye båter. Lokalt jordplan handler om å klippe av egen jordleder og etablere et lokalt jord ala ringmursjording som mange hus har ved hjep av en metallplate under båten. Om du da får jordfeil i båten er tanken at strømmen skal gå til havbunnen. Nå vil alltid strømmen gå letteste vei og har nabobåten vanlig jordsystem,vil strømmen gå til landjord vi dennes jordsystem. Det er helt riktig at det var mange diskusjoner om dette for noen år siden. Det finnes bare en måte og sikre seg 100% og det er å installere skilletrafo.

Link to post
Share on other sites

Men hvis naboen har landstrøm med jordfeil, men man selv helt har frakoblet strøm (og ikke krypstrøm feil) DA er man altså trygg?

Men hvis naboen har landstrøm med jordfeil, men man selv helt har frakoblet strøm (og ikke krypstrøm feil) DA er man altså trygg?

 

Er det noen enkle/typiske måter/plasser å måle etter krypstrøm?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Link? bare må ha akilletrafo. Har sendt eit par henvendelser, men får svar at de bare leverer til industi...

Jeg handlet en 16A 230V Noratel skilletrafo gjennom "EXER Fitness Norge" i trondheim for 4år siden. Den kostet 7500kr og har fungert knirkefritt.

 

Farco selger vel Victron sin skilletrafo. Mulig du får "baatplassenrabatt" hvis du kontakter han.

Link to post
Share on other sites

Endelig på sjøen igjen. OV ligger igjen på båtplassen sin - uten å være tilkoplet landstrøm !

 

Det nye drevet funket bra. Å ha byttet det hele selv gav god læring. Fikk veldig bra rettledning fra Volvo Penta rep. i Farsund,

Røykenes båt. Midt i en hektisk dag satte han av tid til å skimse opp gir/drev og lånte meg verktøy for trykkprøving og montasje.

Nå gleder jeg meg til båtsesongen !

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Min bror hadde en tilsvarende opplevelse i år.. 8 år gammel Volvo 2030 med 120s seildrev. Han har båten liggende på sjøen om vinteren og tar den bare opp noen dager hver vår for rengjøring og stoffing under. Han har satt på ny original Volvo anode på seildrevet hvert år. Han har også vært svært påpasselig med å maskere bort VC17 kopperbasert bunnstoff fra skroget og benyttet spesialbunnstoff for drevet.

 

Inntil i år har drevet sett ut som nytt...

 

Når båten kom på land i pinsen kunne vi konstatere at det var kraftig tæring rundt alle hullene for kjølevannsinntaket og hele veien rundt drevet i overgangen mot anoden. Her var det tært så mye at vi på flere steder så inn på to O-ringer som tetter mot oljen inne i drevet. Anoden (og propellen) var merkelig lite tæret. Det var både et hvitt og et gult (oksyd?)belegg på anodeoverflaten og jeg måtte skrape meg gjennom dette belegget før jeg kunne måle elektrisk forbindelse med et multimeter..

 

Drevet er så skadet at det lokale Volvoverkstedet anbefaler utskifting av drev (og gir?) siden det bare er et tidsspørsmål før det kommer vann inn i olja.

 

Båten har bare sporadisk vært tilkoblet 220V fra land i forbindelse med lading av batteriene og ved besøk i gjestehavner noen ganger i løpet av sommerferien.

 

Vi har brukt mye tid på å gruble på hva vi har gjort og hva som er forskjellig i år fra tidligere år.

Mye tyder vel på at anoden ikke har hatt god nok kontakt mot drevet. Vi har trodd at den lå an med elektrisk kontakt med hele flaten mot drevet, men det viser seg at den svarte overflatebehandlingen på drevet er isolerende. Dermed har anoden bare elektrisk kontakt i de to ørene som anodehalvdelene festes i. Det er mulig locktite på skruegjengene her har ført til at anoden det siste året har hatt for dårlig elektrisk kontakt.

 

Denne typen motor og drev skal i følge Volvo være elektrisk isolert fra hverandre. En manual oppgir isolasjonsmotstanden til 100kohm. Vi måler i størrelsesorden 5 kohm på denne motoren. Denne verdien får vi selv med båten på land og alt elektrisk frakoblet. Vi er litt usikre på hvordan isolasjonen mellom motor og drev er gjort, men vi mistenker at noe kan ha skjedd her.

 

Drev og gir byttes av et Volvoverksted så vi må jo regne med at isolasjonen mellom motor og gir blir utført korrekt.

.

Den gufne følelsen er at vi ikke helt vet om vi har årsaken til problemet. Vil jo helst slippe det samme synet ved opptak til neste år. Dermed må vi prøve å finne på en måte å følge med utover i sesongen.

Det er lite aktuelt å løfte opp båten flere ganger utover sommeren og vinteren..

Vi skal før sjøsetting måle isolasjonsmotstanden mellom motor og drev og ha som en referanse og også måle motstanden mellom anode og drev for å være sikker på god kontakt her. Jeg har dessuten lansert tanken på å feste en kabel til drevet inni båten. Ved å føre den andre enden ned i vannet på utsiden tilkoblet en stor anode når båten ligger stille vil vi i alle fall kunne se om denne anoden tæres i urovekkende hastighet. Noen som har andre forslag?

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Min bror hadde en tilsvarende opplevelse i år.. 8 år gammel Volvo 2030 med 120s seildrev. Han har båten liggende på sjøen om vinteren og tar den bare opp noen dager hver vår for rengjøring og stoffing under. Han har satt på ny original Volvo anode på seildrevet hvert år. Han har også vært svært påpasselig med å maskere bort VC17 kopperbasert bunnstoff fra skroget og benyttet spesialbunnstoff for drevet.

 

Inntil i år har drevet sett ut som nytt...

 

Når båten kom på land i pinsen kunne vi konstatere at det var kraftig tæring rundt alle hullene for kjølevannsinntaket og hele veien rundt drevet i overgangen mot anoden. Her var det tært så mye at vi på flere steder så inn på to O-ringer som tetter mot oljen inne i drevet. Anoden (og propellen) var merkelig lite tæret. Det var både et hvitt og et gult (oksyd?)belegg på anodeoverflaten og jeg måtte skrape meg gjennom dette belegget før jeg kunne måle elektrisk forbindelse med et multimeter..

 

Drevet er så skadet at det lokale Volvoverkstedet anbefaler utskifting av drev (og gir?) siden det bare er et tidsspørsmål før det kommer vann inn i olja.

 

Båten har bare sporadisk vært tilkoblet 220V fra land i forbindelse med lading av batteriene og ved besøk i gjestehavner noen ganger i løpet av sommerferien.

 

Vi har brukt mye tid på å gruble på hva vi har gjort og hva som er forskjellig i år fra tidligere år.

Mye tyder vel på at anoden ikke har hatt god nok kontakt mot drevet. Vi har trodd at den lå an med elektrisk kontakt med hele flaten mot drevet, men det viser seg at den svarte overflatebehandlingen på drevet er isolerende. Dermed har anoden bare elektrisk kontakt i de to ørene som anodehalvdelene festes i. Det er mulig locktite på skruegjengene her har ført til at anoden det siste året har hatt for dårlig elektrisk kontakt.

 

Denne typen motor og drev skal i følge Volvo være elektrisk isolert fra hverandre. En manual oppgir isolasjonsmotstanden til 100kohm. Vi måler i størrelsesorden 5 kohm på denne motoren. Denne verdien får vi selv med båten på land og alt elektrisk frakoblet. Vi er litt usikre på hvordan isolasjonen mellom motor og drev er gjort, men vi mistenker at noe kan ha skjedd her.

 

Drev og gir byttes av et Volvoverksted så vi må jo regne med at isolasjonen mellom motor og gir blir utført korrekt.

.

Den gufne følelsen er at vi ikke helt vet om vi har årsaken til problemet. Vil jo helst slippe det samme synet ved opptak til neste år. Dermed må vi prøve å finne på en måte å følge med utover i sesongen.

Det er lite aktuelt å løfte opp båten flere ganger utover sommeren og vinteren..

Vi skal før sjøsetting måle isolasjonsmotstanden mellom motor og drev og ha som en referanse og også måle motstanden mellom anode og drev for å være sikker på god kontakt her. Jeg har dessuten lansert tanken på å feste en kabel til drevet inni båten. Ved å føre den andre enden ned i vannet på utsiden tilkoblet en stor anode når båten ligger stille vil vi i alle fall kunne se om denne anoden tæres i urovekkende hastighet. Noen som har andre forslag?

Hei, bedre sent enn aldri. Jeg hadde det samme med samme motor og drev. Det var manglende isolasjon og jeg fikk omsider nytt drev fra volvo (men det var da båten var ny). Jeg fulgte det nøye etterpå, men var ikke fornøyd med at all sinken var spist opp etter hver kort sesong. Jeg fikk noen kyndige til å måle (det er visst bare å måle motstanden mellom drevet og motorblokken), og ganske riktig, motstanden var dårlig (måleinstrumentet piper). Jeg fikk en volvomekaniker til å gå over alle skruene mellom de to enhetene, og på den ene nederste skruen var isolasjonen fortsatt for dårlig. Etter at jeg fikk korrigert dette, er sinken langt mer intakt etter hver sesong, og jeg har ikke hatt tendens til tæring.

Link to post
Share on other sites

Kjedlige grejjer GeirT !!

 

skjedde det noe med radiojord ?

 

har du målt spenning mellom landjord o sjøen.....det kan vare åtskillige volt her om det er feil

noenstans på land, ikke sikkert att en zinksaver takkler dette

 

 

 

 

 

kjøp deg en skilletrafo....jeg kjøpte for 5-6 år siden...har ikke angret en sekund !

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nei jeg har ikke målt. Båten ligger i en annen havn (isfri)i vinter.

 

Jeg har ingen radiojord som er forbundet med andre saker. Jeg bruker KISS-SSB counterpoise (motvekt).

 

I fjor gjorde jeg gjorde feilen med å ligge med permanent innkoplet landstrøm hele vinteren. Således har motoren og drev mest sannsynlig

vært tiljkoplet "land-jord" Når det så har vært lekkasje av spenning til sjø i nærheten kan det ha funnet veien til "land-jord" via

seildrevet mitt. Det er iallefall teorien. Så nå har jeg ikke strøm koplet til båtens system. Kun direkte til luftavfukter og av og til batterilader (uten jord).

 

Så får vi se om det går bra. Skileltrafoen skiller vel bare 230VAC - hva med jordingen ? Kan det samme skje hos deg at du plukker opp

spenning fra sjøen og den tar veien tilbake til "land-jord" via propell/motor...

 

Jeg skal måle isolasjonen mellom drev og motor, men kan liksom ikke se hvordan de er isolert. Både spline går jo inn i spor i motor.

Gear ligger direkte mot overflate på motor uten pakning - samme med boltene som fester dem sammen.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen radiojord som er forbundet med andre saker.

 

Så får vi se om det går bra. Skileltrafoen skiller vel bare 230VAC - hva med jordingen ? Kan det samme skje hos deg at du plukker opp

spenning fra sjøen og den tar veien tilbake til "land-jord" via propell/motor...

 

mellom radiojord byggde jeg en 'superkondensator' av rg58......så ingen krypström den vegen

 

har landjord frem til trafon.....men ikke noen jord på sekundærsiden.....jeg kan ta ut en flytende jord fra sekundærsiden, men ser ikke noen hensikt

(alternativt ett jordplan i sjøen forbundet med jord på sekundærsiden, men ikke heller der ser jeg noen hensikt)

(motorjord eller 'minus' er heller ikke forbundet noenstans med landjord......)

 

så jeg har ikke noe som kan plukke opp (eller ta ned!) spenning i vannet

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Bare et par oppklaringer GeirT:

Skilletrafoen skiller landstrøm og båtstrøm. Det er ingen jordingsforbindelse, denne er kuttet. Systemet er helt sikkert for alle spenninger.

Spline går ikke direkte inn i motor. Den sitter i en demperplate, denne kan lett isoleres. Pakning mellom motor og drev kan lages i PTFE, og man har samme materiale i skiver og isolasjonshylser.

Disse systemene fungerer, jeg har montert en rekke av dem. Dog ikke på slike motorer.

 

Det er ikke spenningen som gjør ugang i et tæringsforløp, det er overgangen av elektroner. I samme slengen skal man være klar over at om man satser på dioder som sperre mot uheldige strømmer, så virker diodene kun mot de første ca. 1,4 voltene. Spenning over denne grensen vil passere.

 

Gunga Din er litt ute og sykler på tynn is her... :-)

Link to post
Share on other sites

Landjord frem til trafoen: Men den skal ikke tilkobles

Flytende jord på sekundærsiden, ikke poeng...: Med jord ført frem til midt på sekundærspolen har du vanlig funksjon på jordfeilbryter (personvernautomat)(så kan man diskutere nødvendigheten, jeg har sekundærjord)

Alternativ til jordplan i sjøen: Forbudt i Norge (DSB)

Så her jeg ikke noe som kan plukke opp spenning...? Det er vel snakk om å kunne skape en krets, da skal man ha en potensialforskjell, bør ikke overstige 30 mV (hvis jeg ikke husker feil)

Link to post
Share on other sites

Landjord frem til trafoen: Men den skal ikke tilkobles------er bare koppled til primærsiden

 

Flytende jord på sekundærsiden, ikke poeng...: Med jord ført frem til midt på sekundærspolen har du vanlig funksjon på jordfeilbryter (personvernautomat)(så kan man diskutere nødvendigheten, jeg har sekundærjord)---har jordfeilbryter på sekundærsiden, men den trenger ikke noen jord

 

Alternativ til jordplan i sjøen: Forbudt i Norge (DSB)...vet ! har ikke dette, dessutom svensk flagg

 

 

Så her jeg ikke noe som kan plukke opp spenning...? Det er vel snakk om å kunne skape en krets, da skal man ha en potensialforskjell, bør ikke overstige 30 mV (hvis jeg ikke husker feil)...ser ikke hur jeg kan få en krets....???

 

men mulig jeg overser noe :blush:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...