Arne2 Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 (redigert) 18 hours ago, småbåtentusiasten said: Mye av Biltemas 230 Volts kontakter og diverse elektriske ting holder dårligste kvalitet etter min erfaring, f.eks kortslutning nede i kontakten pga dårlige fester av metallet. Den galvaniske skilletrafoen (25-231) til 500 Kr vet jeg intet om. Min erfaring med Biltema er vel at kvaliteten varierer noe. Mesteparten er meget bra, men ikke alt. Noe er greit nok i forhold til pris. Ellers så er jo en "galvanisk isolator" og en "skilletrafo" to forskjellige løsninger, i hver sin prisklasse. En galvansik isolator kobles inn i jordledningen og kan bare forebygge krypstrømmer som følge av ganske små spenninger. En skilletrafo fungerer i større grad og gjør jobben sin under alle forhold. En artikkel med oversikt over problemstillingen her: https://knbf.no/rad-tips/item/galvanisk-taering-i-havn Også en bra beskrivelse her: http://www.mildebatlag.org/strom.pdf Redigert 9.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euromatic Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Om noen har spørsmål om http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-maritim-skilletrafo er det bare å fyre løs. Den produseres av airlinktransformers.com i England. En kontinuerlig kapsitet på 1600VA burde holde for de fleste båter. Større versjoner kan leveres, men sjekk om du virkelig trenger dette. Omtalte transformator tåler fint dobbel belastning i kortere tid. (5 min) Airlinktranformers har allerede levert over 3000 transformatorer i Norge som benyttes av eiere av elbilen Renault Zoe der man kun har tilgang til IT nett. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Flott at forhandler er på banen. Kan denne bare ligge feks i en cockpitbenk for lett å kunne ta den ut av båten når det slal være minst mulig vekt ombord? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Euromatic Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Det er tett og kan selvfølgelig benyttes på den måten. Selv foretrekker jeg fastmontert løsning. Den kan bestilles uten kabler og monteres som en del av det permanente opplegget ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Spørs om ikke jeg skal ta på meg ansvaret å teste på BPs vegne ?. Finnes den på lager nå? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lars H. Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Har denne trafoen softstart? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne2 Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 (redigert) 1 hour ago, Euromatic said: Den produseres av airlinktransformers.com i England. En kontinuerlig kapsitet på 1600VA burde holde for de fleste båter. Større versjoner kan leveres, men sjekk om du virkelig trenger dette. Omtalte transformator tåler fint dobbel belastning i kortere tid. (5 min) Hei, men er det forhandler? Tøft! Har denne noen form for innebygd overbelastningsvern, for eksempel et termisk vern? Kan man overbelaste den slik at den ødelegges eller vil den koble ut automatisk? Hvis den eventuelt ikke har softstart, vil den allikevel kunne startes på en kurs som er beskyttet med en C16 jordfeilautomat? (Som brukes i ganske mange båthavner.) Redigert 9.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Personlig tykker jeg 1600VA er i minste laget...... De fleste brygg-kontakter er vel sikret til 10A...... kjører man en ovn + VV-beredern......så er man straks opp i 10A Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Euromatic skrev 1 time siden: Omtalte transformator tåler fint dobbel belastning i kortere tid. (5 min) Å anbefale å overbelaste trafoen (lite eller mye) virker utrolig lite seriøst! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne2 Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 (redigert) 4 minutes ago, Lars H. said: Å anbefale å overbelaste trafoen (lite eller mye) virker utrolig lite seriøst! Mye av det tekniske utstyret som leveres av de store leverandørene er jo spesifisert på den måten. Det gjelder jo for eksempel også alle de automatsikringene som står i båthavnene. De tekniske normene inklusive NEK 400:2018 forutsetter jo også en slik "overbelastning". Hva med å la leverandøren få svare? Redigert 9.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Ja, jeg venter på svar om softstart, og også svar på andre spørsmål sendt via epost. Men det er jo helg, så vedkommende må få tid til å sjekke opp. At en 16A sikring på stolpen ikke slår ut før den blir overbelastet med 10-20% gjør jo ikke saken bedre, Da kan en jo risikere å belaste trafoen som egentlig er oppgitt til 1600W med opp i 4000W før sikringen slår ut på land. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Lars H. skrev 17 minutter siden: Å anbefale å overbelaste trafoen (lite eller mye) virker utrolig lite seriøst! Støtter den, her godkjenner importør overlast uten å gi referansedata fra produsent. I motsatt fall er en treg sikring beregnet for sjokklaster som varer kort tid, sekunder. Som start av motorer, sveis, etc. Hvor en tilsvarende kvikk sikring bryter strømmen. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 2 minutes ago, Hulda said: Støtter den, her godkjenner importør overlast uten å gi referansedata fra produsent. I motsatt fall er en treg sikring beregnet for sjokklaster som varer kort tid, sekunder. Som start av motorer, sveis, etc. Hvor en tilsvarende kvikk sikring bryter strømmen. Nå er det vel slik at alle produkter med innebygd termisk vern fungerer på den måten, inklusive automatsikringene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Arne2 skrev 23 minutter siden: Nå er det vel slik at alle produkter med innebygd termisk vern fungerer på den måten, inklusive automatsikringene. Tror vi ikke kommuniserer veldig godt. Gidder ikke mer av denne tråden. Tilfører ingenting jeg har bruk for. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 (redigert) Jeg har kikket litt på den tekniske dokumentasjonen og for å komme opp med et foreløpig svar på mine egne spørsmål inntil importøren eventuelt bekrefter: Dette er et produkt som er CE merket, som er produsert i EU og det produsenten ved CE merkingen garanterer at alle EU sine sikkerhetskrav og produktstandarder er oppfylt. https://airlinktransformers.com/product/datasheet-pdf/boating-transformer-bt1642 Det kan se ut som at produktet har et innebygd termiske vern for overbelastning og at transformatoren kan starte tilkoblet en C16 Automat. (Men for en B10 automat, så kan det vel knipe litt.) Ut i fra sitt design med termisk vern så vil det i henhold til CE merkingen og det regelverket som ligger bak være slik at produktet skal tåle en temporær overbelastning. Ellers om CE merkingen: https://www.standard.no/standardisering/ce-merking/ Når produktet er merket på denne måten så behøver importøren strengt talt ikke å gjøre noe annet enn å henvise til produktets CE merking og at produktet er produsert i EU. Ser det også finnes noen andre litt større modeller. Tror ikke de finnes i Norge, med mindre at importøren skulle finne det for godt å ta dem inn. https://airlinktransformers.com/product/datasheet-pdf/boating-transformer-bt3240 Redigert 9.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 (redigert) Takk for nyttige kommentarer Arne2, jeg setter i hvertfall pris på denne diskusjonen, selv om enkelte er litt gretne..?. Så hva skjer egentlig om man overbelaster en slik? Redigert 9.Juni.2019 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Arne2 Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 (redigert) Jeg er nok selv sikkert ikke av de minst påståelige, så jeg får nå ta selvkritikk på det, og ellers så er det jo slik at vi alle tar feil en gang i blant, og hvis det ikke var slik, så var det jo ingen ting å lære. Nå er jeg selv egentlig en nybegynner på båt, men EU sitt regelverk, elektriske installasjoner, produktnormer og regelverk det har jeg jo vært litt borte i. De aller fleste maskiner og motorinstallasjoner er jo utstyrt med et termisk vern, og når man overbelaster et stykke tid så sier dert "klakk" og så tripper vernet, og så må man "resette", eventuelt vente til temperaturen har gått ned. Noen termiske vern er designet for og garantert å skulle kunne klare tusenvis av slike utløsninger, mens andre tåler litt færre. I bygninger så bruker man automatsikringer som skal tåle ganske mange utløsninger og effektbrytere som tåler noe færre utløsninger. Hvis man overbelaster på termisk verk så skal jo "gjenstanden" normalt tåle det og det skal ikke oppstå noen skade. Allikevel så bør man vel "bruke hue" og ikke overbelaste mer enn nødvendig. Det blir vel som med en motor. Om man kjører den på full gass så skal den jo tåle det, men hvis man holder på med det hele tiden, så kan det jo være noe som til sist tar skade. En "maskin" eller "et teknisk utstyr", med stikkontakt, skal jo normalt tåle å bli belastet fram til overbelastning og automatisk utløsning, uten å ta skade av det. Her er det imidlertid produsenten og importøren som er den nærmeste til å svare mer utdypende på det. Det framgår også av EU sitt regelverk at produsenten er forpliktet til å levere med en nødvendig grad av dokumentasjon som beskriver riktig bruk av produktet og eventuelt riktig installasjon. Helt generelt så er det vel også slik at utstyr uten stikkontakt forutsetter en "installatør" eller en "profesjonell bruker", mens at når produktet leveres med stikkontakt så skal det mer være tilpasset "hvermansen". Her er det nok også en stor forskjell på produkter produsert i EU og importert av en grossist som har holdt på noen år på det norske markedet og enkelte andre produkter/leverandører. Hvis man ønsker å starte opp et AS som markedsfører billig utstyr fra Asia som ikke oppfyller noen av produktnormene så er det vel langt på vei fritt fram for det. Når man så har solgt "mye" så legger man ned selskapet og så er det ingen til å følge opp produktmangler og garantisaker. Det er sånn sett ikke helt uten betydning hvor produktet er produsert, hvem som er produsenten og hvem som er importør. Hvis man kjøper inn selv via ebay og fra Asia så sitter man selv med det hele og fulle produktansvar for produktet. Brenner huset eller båten, så har man selv ansvaret for det. For "maskiner", som vel er det som jeg er mest vant til så er dokumentasjonkravene slik: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-05-20-544#KAPITTEL_12 En slik skilletrafo med plugg og støpsel vil vel sannsynligvis falle inn under "forskrift om elektrisk utstyr". https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-10-10-1598 (Her er det også dokumentasjonskrav, men litt annerledes. (Se § 7 pkt. 2) De norske forskriftene er bare en "tilpasning" av EU sitt regelverk slik at disse reglene gjelder likt i EU og Europa. Når man kjøper utstyr, som er ment for en sluttbruker, fra en norsk leverandør så er det lov om forbrukerkjøp som gjelder. Kjøper man pr webshop så har man også angrerett. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34 Redigert 9.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euromatic Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Hyggelig at det er interesse for produktet. Trafoen har en mykstart slik at man fint kan koble den inn på en 10A kurs. Når det gjelder størrelsen så kan vi levere større transformatorer, men ser ikke noen grunn til at folk skal kjøpe noe større og dyrere enn nødvendig. Kortvarig overbelastning er helt vanlig og er ufarlig. Det er kun varmen som kan ta livet av en transformator. Da vil lakken på viklingene bryte sammen og kortslutninger oppstår. Vi har 2 stk stående på lager i Tønsberg og disse gis bort til to personer som vil teste og lover å legge ut sine erfaringer her i forumet. Send gjerne en epost til amb@euromatic.no. Vi spanderer også frakten. Kommer snart en webshop (skilletrafo.no) . Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Mail sendt Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Euromatic Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 (redigert) Begge gitt bort! (Borgstein og Framtia) Redigert 9.Juni.2019 av Euromatic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 (redigert) Søren der var jeg for sein, men det er klart at dette produktet fungerer. Ingen grunn til å tro noe annet. Det blir uansett spennende å lese testresultatene. Redigert 9.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Utfyllende test loves :-). Jeg var heldig som satt og ventet på flere innlegg i tråden, båtplassen på sitt beste dette. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Arne2 Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 (redigert) Og så var det den nokså enkle løsningen som heller ikke bør medføre noen sammenkobling av jordsystemene. Så sant dette er et lovlig produkt, så bør dette også kunne fungere: https://www.maritim.no/trippeluttak-schuko-20m Har aldri sett noe krav om at en skjøteledning skal være koblet til jord i begge ender. Redigert 9.Juni.2019 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Borgstein Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Dette gleder jeg meg stort til å teste. Flere båter i vår havn har slitt med tæring tidligere, jeg bruker derfor svært sjeldent eller aldri landstrøm, nå vil jeg begynne å bruke dette fremover. Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 9.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2019 Er en kommersiell båthavn erstatningspliktig hvis det viser seg at tæringskader har kommet pga feil på deres eget landstrømanlegg? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.