Jump to content

Montering av ekstra batteri, brukt pluss nytt ok?


jensemann2

Recommended Posts

Jeg har et 115 aH batteri i båten med on/off bryter. Nå ønsker jeg å montere et ekstra batteri med Off-1 -1+2 -2 bryter. Jeg får ikke koblet kun startbatteri til motoren da alt elektrisk er koblet på en stor bus bak motoren, så det blir for mye styr å koble om. Så derfor vil jeg bruke en slik vendebryter så jeg kan velge hvilket batteri jeg vil bruke fra. Men så til spørsmålet: kan jeg koble sammen et 115 aH nytt batteri med et brukt 115 aH batteri? Det 115 aH batteriet er ganske nytt og har en hvilespenning på 12,82 etter 4 timer.

Link to post

Forbruksbanken min består av tre stk 145 ah batterier. Alle ar av samme fabrikat/type, men to er fra 2009 og det tredje fra 2005. Disse har stått sammenkoblet siden 2010. Dette funker helt fint og har ikke medført noen problemer. Selv om dette i følge enkelte skulle medført den sikre død for alle batteriene.

 

Å koble sammen et nesten nytt batteri med et nytt bør etter mitt syn gå helt fint.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Å paralellkoble to batteri - dvs slik at du får 12 volt ut av to batteri med 12 volt kvar. det er heilt greit so lenge begge batteria er i orden. Det vil sei - å blanda bly / syre, AGM og gel i samme oppsett, det er å be om trøbbel.

Å seriekobla to batteri - slik at du får 24 volt utav to 12 volts batteri - det er i slike tilfelle at du reduserer levetiden på det beste batteriet. Det er i ei slik kobling det er viktig at batteria er av samme type, størrelse og alder.

 

Magne

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post

Det kan du, men vær klar over at du reduserer levetiden på det nye batteriet når du gjør dette. Hvor mye kommer an på tilstanden til det gamle.

 

Gjennom de 11 årene denne påstanden har blitt jevnlig gjentatt her på BP har, meg bekjent, ingen kommet med noen forklaring annet enn at de har hørt det av andre.

Det er en myte som ikke lar seg avlive, bl.a. fordi den antagelig bringes videre av de som selger batterier.

Og som fører til at et ukjent, sannsynligvis betydelig, antall batterier kastes hvert år.

Synd, både pga forurensning og at det er en unødvendig ekstrautgift for båteierne.

 

Batterier som skal parallellkobles må være basert på samme teknologi, og alle celler må være i orden.

Men forskjell i fabrikat, alder og størrelse har ingen praktisk betydning i en båt hvor de jevnlig lades og utlades.

Link to post

Har sett slike påstander, men ikke giddet å kommentere tidligere.

Riktig som Ingar sier: Så fremt du har samme batteritype, bør dette være uproblematisk.

 

Sjøl har jeg 1stk AGM (startbatteri, som frakobles under stilleligge), og 4-5 alminnelige blybatterier av forskjellig størrelse.... Har hatt dem montert i båten i 4 år nå. Ingen problemer! (Og jeg har mye strømforbruk ombord! Sjekker stadig syrevekt og tilstand / ladestrøm/ spenning på samtlige. Men hvert av dem er frakoblet etter lading i vinterhalvåret!)

Det som skjer (i hvert fall hos meg, og dette har jeg målt!): Under start er ALLE batterien innkoblet!

Størst startstrøm trekkes fra det batteriet som har lavest impedans, altså AGM; Når starteren trekker strøm, synker spenningen litt FRA AGM-batteriet, noe som gjør at det går litt strøm fra de andre batteriene også, som igjen fører til at startSPENNINGEN ikke synker så mye... altså lettere start.

Det samme vil skje om du har forbruksbatterier (GEL eller hva de heter), men etter som disse har en noe høyere impedans, vil ikke "strømtilskuddet" til starteren bli like stort, men noe blir det.

 

Under gange eller landstrømslading er alle batteriene tilkoblet, mens under stilleligge uten landstrøm er AGM fraskillt med bryter.

 

Under lading (enten med motor eller lader) vil det batteriet som er mest sultent, trekke mest strøm, deretter kommer de andre "dilltende" etter. Ladespenningen likeså.

Men det er viktig å sjekke cellene (batteriene) med jevne mellomrom. Kortslutter en celle (det ser du på syrevekten) kan det batteriet (cellen) være med på å trekke 'endel' strøm fra alle de batteriene som er paralellkoblet.

2-4 ganger i sesongen tar jeg en rask sjekk med syremåleren på samtlige celler; hvis et batteri begynner å få ugjevne målinger på enkelte celler, taes dette batteriet øyeblikkelig ut av batteribanken.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Du har faktisk kommentert tidligere Marwin, men dette har vært oppe så mange ganger at alle som har vært med i endel år sikkert har mistet oversikten, meg selv inkludert.

Som du skrev for over 7 år siden, så lenge man ikke lar de stå i parallell i lang tid (typisk over vinteren) uten vedlikeholdslading har det ingen betydning.

 

I motsetning til mytesprederne har jeg faktisk gjort noe konkret for å komme til bunns i saken: :saint:

 

https://baatplassen.no/i/topic/19677-batteribanken/page-2#entry229773

https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/page-6#entry411951

Link to post

Med over 4000 innlegg er det ikke lett å huske alle detaljer for en gammel mann :-)

 

Men vi kan vel konstatere at denne myten er avlivet, helt til noen med skikkelig kunnskap kommer og legger frem FAKTA som viser noe annet.

(Noe jeg tviler på! Med mindre Ohms lov forandres da... :-)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Hvorfor så pirkete? Og hvorfor behøver en slik streng å bli STOOR??

Men greit. (For de som er i villrede og lar seg skremme av et ord de ikke har hørt før):

Vi har(minst) 4 forskjellige betegnelser for motstand:

*Resistans, ohmsk motstand, f.eks. varmeovn, glødelampe og lignende. Lar seg lett måle med ohmmeter.

*Reaktans, vekselsstrømsmotstanden i en spole. ( tilnærmet kortsluttning (ved tykk kobber) målt med ohmmeter)

*Capasitans, vekselsstrømsmotstanden i en kondensator, tilnærmet intet utslag på ohmmeter.

*Impedans, som er en samlebetegnelse for all mostand. Ved vekselstrøm er denne frekvensavhengig.

 

Når jeg i innlegg #9 dessverre (for noen) brukte betegnelsen 'Impedans' , mente jeg indremotstanden i batteriet.

HVIS noen vil ha forklaring på hva indremotstand er (også kan kalles egenimpedans), finnes dette på nettet, eller jeg eller mange andre kan utrede det.

Tillegg:

Store strenger? Let litt på denne nettsiden, så vil du se at det mest omtalte emnet er forbundet med strøm ombord; batterier, ikke minst lading og generatorer + pluss alle mulige og umulige fenomener tilknyttet dette!

Tillegg 2:

Vekselstrømsbatteri? NO problem! Men du trenger en 'inverter' i tillegg for å lage den vekselstrømmen. (Men den blir drevet av f.eks. et batteri!)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Ser jeg kunne formulert spørsmålet litt anderledes. Jeg lurte bare på hvorfor du skrev impedans og ikke resistans, og om dette kanskje hadde en mer betydning enn jeg tidligere har lært. Noen batteritester bruker vekselstrøm for å finne konduktansen og ut fra dette bestemme/tippe SoC og CCA på batteriet, men dette er normalt ikke noe man snakker for mye om i båthavna...

Kommentaren om størrelsen på tråden var ironisk ment med henvisning til det du selv peker på.

Redigert av eiaro (see edit history)
Link to post

Konduktans....DEN glemte jeg :sweat: Takker!

Konduktans er ledningsevne. Er ikke det det inverse av resistans mon tro?? :saint:

(Vi kan gjerne ta med flere snurrepipperier også, men det blir å dra det for langt...) :giggle:

 

Men fra fleip til alvor:

Jeg bruker uttrykket impedans av gammel vane når det gjelder strømforsyning :yesnod: Da snakker jeg om nett-impedans, og/eller hvor stivt nettet er. På et anlegg / bygg / hus er DET (det stiveste punkt) som regel hovedsikring inn, eller hvis trafo står i bygget, på sekundærsiden på trafo.

Ombord i båten er det batteripolene. Og fordi SPENNINGEN er så lav (12 / 24 volt) blir STRØMMENE desto høyere for samme effektuttak.

Såhh, det skal lite overgangsmotstand til for å lage et spenningsfall! en litt for tynn / lang kabel / ledning, eller at en skrukobling ikke er strammet nok f.eks. Og er koblingen litt for dårlig eller ledningen litt for tynn, vil spenningsfallet (det du taper i spenning) øke hvis strømmen øker. :smash:

Forståelsen av ohms lov, paralell- og seriekobling, vil løse det meste.

 

Alt dette er prediket mange ganger her :smiley:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.
Ingar, on 01 Jun 2013 - 23:59, said:

Gjennom de 11 årene denne påstanden har blitt jevnlig gjentatt her på BP har, meg bekjent, ingen kommet med noen forklaring annet enn at de har hørt det av andre.

Det er en myte som ikke lar seg avlive, bl.a. fordi den antagelig bringes videre av de som selger batterier.

Og som fører til at et ukjent, sannsynligvis betydelig, antall batterier kastes hvert år.

Synd, både pga forurensning og at det er en unødvendig ekstrautgift for båteierne.

Batterier som skal parallellkobles må være basert på samme teknologi, og alle celler må være i orden.

Men forskjell i fabrikat, alder og størrelse har ingen praktisk betydning i en båt hvor de jevnlig lades og utlades.

Dette er nok ingen myte men velkjent batterikunskap...

Selvutladningen i et nytt batteri er lavere enn i et nytt. Når du så kobler sammen nytt og gammel så vil det gamle batteriet med høyere egenutladning trekke med seg det nye friske batteriet. Da får du større utladning av det nye batteriet enn du normalt skulle ha og det må lades mere for å bli toppladet. Når man så vet at det er ladesyklusene og lave batterispenninger som fører til sulfatering av batterier så er det ikke vanskelig å forstå at dette er mere enn en påstand...

Denne linken forteller deg mye om batterier http://www.jenskleven.no/doc/FORSVARET_om_blybatterier.pdf
Link to post

Sikkert teoretisk riktig, men i bruks- og båtsammenheng vil de fleste også ta økonomien i betraktning. Å totalt skifte en hel batteribank når ett batteri tar kvelden, eller man ønsker å utvide banken med ett batteri f.eks., fordi en ønsker å gjøre der "riktig" gir ingen Nobelpris i økonomi. Jeg har både puttet inn nye batteri i banken og utvidet den. Dette har fungert utmerket i mange år.

Link to post

Selvutladningen i et nytt batteri er lavere enn i et nytt. Når du så kobler sammen nytt og gammel så vil det gamle batteriet med høyere egenutladning trekke med seg det nye friske batteriet.

 

Synd, men det slik slik feilinformasjon som gjør at myten aldri dør.

Man kan teorisere om dette, men de praktiske forsøkene jeg har gjort viser at strømmen som flyter mellom batteriene er neglisjerbar. Selv ved batterier som knapt kan bli mer forskjellige.

2-3mA kan ha praktisk betydning om batteriene blir stående i parallell i vinteropplag, men er uten noen som helst betydning så lenge båten er i jevnlig bruk.

Link to post

Har blybatteri fra 2009 og agm fra 2011 paralellt oppkobla (også om vinteren) og batteribryterene står inne hele året. lader med 14,8/13,8v både på dynamo og landstrømlader. Fyllt etter vann 2 ganger siden 2009 og andre gang var i april i år. Kvilespenningen på agm er 13,05v og på bly 13,02v , syrevekt 1,31 på alle celler i april 2013. Med andre ord har dette fungert helt fint selv om mange dømmer det nord og ned.

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post

Moderering er viktig på et nettfora Ingar...

Jeg og mange med meg bryter reglene vedr. sitering så du hadde din fulle rett, men denne var vel litt drøy...

 

Du sier at det jeg påstår er en myte, men jeg prøver igjen å gi trådstarter noe nyttig info. Og til deg Ingar så får du dokumentasjonen du savner nok en gang...

 

Alle batteri har selvutladning, gamle har mere enn nye. Det som ødelegger batterier er noe som heter sulfatering. Sulfatering oppstår i ladesyklusen og ved lav batterispenning. Når du så kobler sammen et nytt batteri med et gammelt så vil det med mest sulfatering og høyest egenutladning dra ned spenningen raskere enn på det nye, men siden disse er sammenkoblet så blir utladningen tilnærmet lik det dårligste. Det nye batteriet vil da ende opp med lavere spenning og et større behov for gjenoppladning enn om det stod oppkoblet alene.

Det du sier i din link med dine tester Ingar beviser faktisk at det eldste batteriet trekker med seg det nye uten at du selv forstår hva du faktisk har gjort...

Noen sier at de har blandet nytt og gammelt og at det fungerer. Klart det gjør det! Men man får redusert levetid og effekt kontra en helt ny bank under samme driftsforhold. Er man klar over dette og godtar konsekvensen så bland i vei.

Men bland for all del ikke ulike typer batterier, det kan være direkte farlig. Et 115AH batteri har masse energi som du garantert ikke vil ha frigjort ukontrollert.

La ved en god link fra forsvaret som omhandler lading og batteri i inlegget som ble slettet, her er den på nytt:

http://www.jenskleven.no/doc/FORSVARET_om_blybatterier.pdf

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post

Det med sitering skjønte jeg ikke, er du uenig i noe skal det taes opp i "generelt" forumet.

 

Det er ingen logikk i det du skriver, en utlading på 2-3ma (eller mindre, et av eksemplene viser 0.3ma, etter lenger tid lik null) fra et forbruksbatteri som gjerne er på 75-110 Ahr forsvarer ikke innkjøp av nytt batteri.

Og selv med to helt identiske batterier vil det flyte en strøm mellom dem en stund etter at de er koblet sammen.

 

Som hver gang dette er oppe blir det masse prat og teorisering, men ingen har testet hva som virkelig skjer i praksis.

Ingen med forskjellig batterier i parallell har heller rapportert om problemer, snarere tvert imot, som denne tråden også viser fungerer det helt fint.

Link to post

Har blybatteri fra 2009 og agm fra 2011 paralellt oppkobla (også om vinteren) og batteribryterene står inne hele året. lader med 14,8/13,8v både på dynamo og landstrømlader. Fyllt etter vann 2 ganger siden 2009 og andre gang var i april i år. Kvilespenningen på agm er 13,05v og på bly 13,02v , syrevekt 1,31 på alle celler i april 2013. Med andre ord har dette fungert helt fint selv om mange dømmer det nord og ned.

Just presis.

 

Til Fjellmatros:

Dette er det skrevet hyllemeter om i dette forum tidligere.

Sulfatering oppstår fra dag 1 ! Dess lavere cellespenning, og høyere temp., jo fortere går det. Søk på "sulfatering"...

 

Den linken du refererer til, er standard batteri-info, og ingen sensasjon.

Din påstand om redusert levetid, synes jeg du skulle legge frem fakta om! Noe som vil interessere oss alle!

 

Som jeg og andre tidligere har skrevet her: Levetiden på et batteri er avhengig av behandlingen.

 

*Salige ing. Per Smidt (ekspert på dette) hadde et nesten 20 gammelt batteri fra Troll batterifabrikk i sin Volvo Amazon, og den startet i minus 10 grader uten problemer.

 

*Jeg måtte kaste et nytt 80 Ah-batteri etter 1 mnd, fordi det var helt utladet (lyset hadde stått på i 3 uker...) MIN feil!

 

Og i mellom disse ytterpunktene ligger vi alle :yesnod:

 

Min ærbødige påstand er at sammenkobling av batterier (som jeg før har nevnt i denne strengen) IKKE medfører kortere levetid på batteriene i nevnelig grad. Men DET forutsetter at du steller batteriene dine korrekt!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Hei,

 

Myter eller påstander om myter. Om et batteri har en hvilespenning som er f.eks på 12.7 volt. Så forteller dette kort og greit at kjemien i batteriet legger seg på denne spenningen noen timer etter opplading. Kobler du da til et friskt batteri på 12, 8 volt så vil kjemien i det svake batteriet dra ned spenningen på det nye.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...