Jump to content

Montering av ekstra batteri, brukt pluss nytt ok?


jensemann2

Recommended Posts

Ok. Og etter et par døgn til, vil det "nye" batteriet ha en selvutladning som drar det ned til 12,7. UTEN at det er tilkoblet noe som helst.

 

Paralellkobler du et nytt ladet batteri med ett som er nesten utladet, vil det gå en strøm, JA.

Til slutt sitter du igjen med 2 batterier som er under "halvladet".

 

Kobler du et oppladet sterkt sulfatert batteri sammen med et oppladet nytt batteri, tipper jeg at intet skjer. Men hvis du måler strømmen (f.eks. ved start av motor) på begge batteriene, vil antall ampére fra det nye batteriet være vesentlig større enn fra det sulfaterte! Men det sulfaterte vil være med å gi et tilskudd, selv om det kanskje er lite.

Dette er slik JEG tenker om MIN batteribank. Og den dagen det sulfaterte batteriet gir for lite, byttes det ut. ganske enkelt.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ok. Og etter et par døgn til, vil det "nye" batteriet ha en selvutladning som drar det ned til 12,7. UTEN at det er tilkoblet noe som helst.

 

JA Helt korrekt! Det nye batteriet vil prøve og lade opp det gamle helt il det er tappet ned til de er utbalansert og det er de når begge batteriene er 12,7 Volt.

 

Paralellkobler du et nytt ladet batteri med ett som er nesten utladet, vil det gå en strøm, JA.

Til slutt sitter du igjen med 2 batterier som er under "halvladet".

 

Ja dette er også helt korrekt

 

Kobler du et oppladet sterkt sulfatert batteri sammen med et oppladet nytt batteri, tipper jeg at intet skjer.

 

Her tar du feil Ujevningen vil som sagt starte omgående og i løpet av en dag eller 2 ligger begge på laveste verdi som sagt

 

Men hvis du måler strømmen (f.eks. ved start av motor) på begge batteriene, vil antall ampére fra det nye batteriet være vesentlig større enn fra det sulfaterte! Men det sulfaterte vil være med å gi et tilskudd, selv om det kanskje er lite.

 

Det er det ingen som kan svare sikkert på men forutsetter du at batteriene er identiske vil jeg tro at CCA verdiene står i proporsjon til hvor sulfatert batteriet er.

 

Dette er slik JEG tenker om MIN batteribank. Og den dagen det sulfaterte batteriet gir for lite, byttes det ut. ganske enkelt.

 

Det er sikkert greit for DEG, men ikke anbefal andre å gå i samme fellen for det.

 

Om du ligger med landstrøm vidgenerator eller solcellepaneler vill jeg synes at dette er greit for da vil batteriene toppes. Hvis ikke ville jeg ikke hatt mer en 0,1 volt forskjell i vilespenning på batteriene. Om du har 5 batterier på hver 100 Ah og ett av de har 12.7 mot 12.8 på de andre og du kun bør belaste de med 50% så har du allerede mistet 20% av kapasiteten allerede før du begynner å belaste banken

Link to post
Share on other sites

Hvilken felle?

Les hva jeg hele tiden skriver: Når jeg ikke har lading, kobler jeg startbatteriet fra!

 

I det øyeblikk du begynner å belaste, vil spenningen begynne å synke litt. De 0,1 volt differanse vil være borte og hvert av batteriene vil gi sitt, etter hvilken egenimpedans de har. Et svakere batteri vil gi mindre strøm (ampere) enn et nyere / sterkere.

Jeg skriver også at: Ved lengre tids lagring uten lading, kobler jeg samtlige minus-poler fra.

Det neste jeg gjør ( og som jeg IKKE har nevnt tidligere ) er å måle hvilespenningen på hvert batteri FØR jeg kobler dem til; DEN målingen vil fortelle meg endel om batteriets tilstand SAMMEN med syrevektsmålinger.

 

Det du tar opp her, mener jeg er flisespikkeri og er med på å forvirre. Du sier at det ene batteriet ( av 5 stk) har 0,1 volt lavere hvilespenning, og dermed vil HELE bankens Ah reduseres med 20%???? Underlaget på DET regnestykket vil jeg at du viser meg. Tar jeg feil, skal jeg være den første til å beklage!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hei

Beklager at jeg ikke har lest alle detaljene i alle dine innlegg i denne tråden. Tror ikke folk flest gjør som deg og kobler batterier inn og ut og kopler - poler i fra. Det blir for mye pes.

Ellers er innlegget mitt helt korrekt. Det samme er regnestykket med 5 stk 100 Ah batterier.

 

Du kan regne med at et gjennomsnittsbatteri tapper seg lineært fra 12.8 til 11,8 V med med 10 Ah /0,1 volt. Om du vil at batteribanken skal ha lang levetid sier vi gjerne at du ikke skal tappe banken mer en ned til 50 %. Det vil si at om alle batteriene er er friske kan du tappe 250 Ah. Om det ene batterier er 12,7 vil det dra alle batteriene ned til 12.7 Volt. Da mister du 10Ah x 5 batterier = 50 Ah Dette er 20% av de 250 Ah som normalt er tilgjengelig. Vankeligere er det ikke.



Og til slutt. Det som virkelig er trist om du ikke har kontinuerlig vedlikeholdslading er at du heller ikke får toppet de friske batteriene for de blir dratt ned av det dårlige og sulfateringsprosessen settes umiddelbart i gang.

 

Noen hevder her at mange halvgode batterier kastes helt unødvendig. Jeg vil påsta at mange nye batterier blir ødelagt fordi de settes inn i en allerede sliten batteribank.

Link to post
Share on other sites

Utladingen av et blybatteri er langt fra lineær, og hele regnestykket faller av den grunn sammen. Selv om utladingen ned til 'bare' 11.8 V er overfladisk lineær så er det ikke en normal antagelse man kan gjøre. I tillegg er kapasiteten målt ned til 10.5 V når denne stemples på batteriet og som alle vet er det veldig mye brattere kurve mot slutten.

Redigert av eiaro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Eiaro det er helt riktig som du hevder at den ike er lineær, men dette varierer med typen bly/syre batteri. Regnestykket faller ikke sammen av den grunn-.Men for å få satt opp ett regnestykke så må man linearisere. Som du selv sier er kurven bratt på slutten, derfor setter jeg opp 10,8 Volt. Men nå synes jeg ikke vi skal henge oss opp i om det er 40 eller 60 %. Poenget er om man ligger uten vedlikeholdslading og blander ett sulfatert batteri med ett nytt, vil det nye batteriet sakte men sikkert degenereres.

Link to post
Share on other sites

Spenningstapet er også mye brattere på begynnelsen av utladingskurven. Derfor tviler jeg ganske sterkt på JRK sin påstand om at 20% av kapasiteten ryker.

 

Her er en hel haug med utladingskurver for forskjellige typer batterier. Nesten samtlige begynner med et voldsomt fall for så å bli ganske så lineær etter en liten stund. Det betyr at batteriene kan miste en del spenning i begynnelsen uten å miste mye av kapasiteten. Derfor tipper jeg at du taper lite kapasitet ved å koble sammen batterier med litt ulik hvilespenning.

 

Men dette kan vi diskutere til vi blir blå. Er det noen som gidder å sjekke? Jeg foreslår følgende test:

 

- Finn to batterier med ulik hvilespenning (f.eks. et nytt og et gammelt bly-syre-batteri)

 

Test batteriene hver for seg:

- Lad begge batteriene helt opp på en eller annen måte som lar seg gjenta og koble fra laderen

- La batteriene stå uten noen tilkoblinger og mål spenningen med jevne mellomrom f.eks. i et døgn.

- Kjør en utladingsprofil på batteriene hver for seg og noter spenningen med jevne mellomrom og hvor mange amperetimer du får ut av hvert batteri

 

Test batteriene sammen:

- Lad begge batteriene helt opp på samme måte som tidligere og koble fra laderen

- Koble sammen batteriene i parallell til en batteripakke og mål spenningen på batteripakken med jevne mellomrom på samme måte som tidligere.

- Kjør en utladingsprofil på batteripakken og noter spenningen med jevne mellomrom og hvor mange amperetimer du får ut av batteripakken.

 

Så regner du ut forskjellen i kapasitet på batteriene hver for seg og i pakken. Hensikten med pkt 2 i testen (la batteriene stå i et døgn) er å la dem stabilisere seg etter ladingen (og i batteripakkens tilfelle; å jevne seg ut).

Link to post
Share on other sites

For å bevise feilen må jo testen også gjøres med to nye batterier, og vi skal da se en mer eller mindre dramatisk forskjell mellom bare nye batterier versus nytt og gammelt batteri. :)

Ett døgn er nok veldig lite i denne sammenheng. Selvutlading på et batteri med selvutlading på 25% per mnd og 100 Ah vil være 34 mA, altså mindre enn to LED. På 24 timer vil man da ha tapt 833 mA eller omtrent 6 A på 7 dager i selvutlading. I worst case må man doble dette for et system med to batterier der det verste trekker ned det beste (antagelse), og selv da er dette i min verden veldig lite. Jeg er også sikker på at Peukerts lov vil spille inn, som vil gjøre dette regnestykket enda bedre i favør av at å koble batterier er en akseptabel løsning. (Med en Peukerts faktor på 1.2 vil en utladingsstrøm på 34 mA kunne belastes i 7980 timer på et C20 100 Ah batteri, og kapasiteten ville da være tilsvarende C0.034 271 Ah).

 

Morsomt med teoretiske regnestykker... :)

Redigert av eiaro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen Eiaro,

 

Dette blir siste innlegg for min del i denne tråden. Peukerts lov er irrellevant i denne sammenheng. Den tar for seg batterikapasitets i forhold til hvor stor belastningen er. Det skrives også om å gjøre forsøk. Da får man bruke et gammelt sulfatert batter mot ett nytt fra samme leverandør. Det er det eneste realistiske. Lykke til

Link to post
Share on other sites

Les første spørsmpl på siste side. Tipper sønnak vet hva de snakker om: http://www.sonnak.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Sonnak_Sporsmal_og_Svar.pdf

Hmmm, dette fra Sønnak stemmer ikke helt da!

For det første, et blysyrebatteri begynner å sulfatere fra dag 1 ! (Har sagt det mange ganger før..) Mengden av sulfatering og hvor FORT det sulfaterer er helt avhengig av den behandling det får! ( lading og temperatur!)

For det andre: Å angi en levetid på bare 5-6 år i personbil og 2-3 år på en lastebil, er også feil! Typisk opplysning fra en leverandør som lever av å selge masse batterier!

Fordi: Hvis du behandler batteriet ditt riktig, passer på vannfylling (destilert vann!) og passer på at ladespenningen er korrekt, samt fyller på litt extra med en god lader i vinterhalvåret, vil batteriene vare minst dobbelt så lenge som dette skrivet fra Sønnak angir! Skjønner at tallene kanskje er et gjennomsnitt, men biler som bare har korte turer, MÅ ha tilleggslading!

Et vanlig eksempel er 2 paralellkoblede batterier i min HiAce fra 2005; De er ikke byttet siden bilen var ny og kommer til å fungere utmerket lenge enda; Bra syrevekt og ladespenning på 14,3 - 14,4 på topp fra generatoren.

Ansvarlige lastebileiere får også batteriene sine til å vare lengre en hva Sønnak antyder, ved riktig behandling!

Men: Enkelte busselskaper (Team i Tr.heim f.eks.) oppgav batterilevetiden til 2,6 år i snitt helt til vi tok tak i saken.

Årsak: På endestasjonene hvor bussene stod i 10 minutter med fulle lys i minusgrader, måtte de av miljøhensyn stanse motoren... Med forholdsvis korte turer og ikke tid/råd til etterlading OG at batteriene stod nær motoren med svært høye temperaturer, klarte aldri generatoren OG regulatoren å etterfylle batteriene. Resultatet var at de sulfatrte svært fort. Etter at vi anbefalte varmeskjærming og skikkelig ventilasjon for batteriene, at de byttet regulator med en som hadde høyere ladespenning enn standard, PLUSS at det etterladet batteriene, ble tallene ganske anderledes. Og med over 100 busser i selskapet, sparte de stoore beløp ( som batteriselgerne tapte...)

 

Med flisespikkeri som agenda, kan man kanskje ikke være helt uenig med noe av det JRK forfekter, men for alle (våre!) praktiske formål, mener jeg at slike diskusjoner er med på vanskeliggjøre forholdet med batterilevetid, kapasitet og lading.

Dette er sagt ørten ganger tidligere i dette forum:

Beste batterilevetid og kapasitet oppnåes ved passe på at:

Batteriet for riktig ladespenning (etter hvilken type de er),

Batteriet etterfylles med vann (for de batterier som krever DET,

Batteriene står i omgivelser som ikke blir for varme,

Batteriene renholdes, spesiellt på toppene og polene.

Batteriene bør / må ikke dyputlades mere enn beskrevet OG at

Batteriene bør lades snarest mulig etter større utladninger.

Følger man disse 6 punktene ( håper jeg ikke glemte noe), blir batteriets leverid vesntlig lengre enn det forhandlere antyder!

Og hvis Sønnak hardnakket holder fast på sine tall, er det kanskje en ide å finne en annen leverandør?

 

( bkelgaer skriveleif)

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Peukerts lov er irrellevant i denne sammenheng.

Så kjekt at vi kan velge hva som er relevant.

 

Hmmm, dette fra Sønnak stemmer ikke helt da!

For det første, et blysyrebatteri begynner å sulfatere fra dag 1 ! (Har sagt det mange ganger før..) Mengden av sulfatering og hvor FORT det sulfaterer er helt avhengig av den behandling det får! ( lading og temperatur!)

 

Med flisespikkeri som agenda, kan man kanskje ikke være helt uenig med noe av det JRK forfekter, men for alle (våre!) praktiske formål, mener jeg at slike diskusjoner er med på vanskeliggjøre forholdet med batterilevetid, kapasitet og lading.

Sulfatering er en del av utladingsprosessen. Desulfatering er en del av oppladingsprosessen. Den sulfateringen som ødelegger batterier er den sulfateringen som ikke blir løst opp av ladeprosessen. Så du har helt korrekt, og Sønnak har ikke spesifisert nok til å være korrekt... :)

 

Problemet er at myter ikke er lette å dempe, og man må derfor ned i kassen for flisespikkeri for å finne basisen i myten og så vise hvorfor den er uvesentlig.

Link to post
Share on other sites

Dette emnet har som sagt vært debattert i det vide og brede tidligere.

For spes. interesserte vedlegges noen linker:

Sønnak har vært med negative fortegn her tidligere:

https://baatplassen.no/i/topic/23810-slappe-soennak-batterier/?p=275066

 

 

Det DENNE strengen startet med, har også vært nevnt før:

https://baatplassen.no/i/topic/720-utvide-batteribank/?p=6666

 

 

Siden eiaro nevnte de_sulfatering, står det litt om det her:

https://baatplassen.no/i/topic/13954-de-sulfatering-av-batterier/?p=153335

 

 

God fornøyelse :-)

 

PS

Linkene på innlegg i Båtmagasinet stemmer ikke lenger.

Der hvor det vises til slike, anbefales å søke manuellt på de sidene.

Her er en om pulslading som funker:

http://forum.batmagasinet.no/index.php?/topic/28145-europuls-og-andre-pulser/#entry160822

DS

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Siden eiaro nevnte de_sulfatering, står det litt om det her:

https://baatplassen.no/i/topic/13954-de-sulfatering-av-batterier/?p=153335

Regner med du snakker om suflatering som har krystallisert seg og ikke lengre er fritt slik at det er med i prosessen som hele tiden skjer i batteriet. Bruken er jo sulfatering/desulfatering. Hvis sulfaten blir liggende lenge (udefinert) på platene kan denne krystallisere seg, og vil dermed ikke bli frigjort når batteriet lades.

 

Puls apparater kan til en viss grad avhjelpe og frigjøre krystallisert (bly)sulfat.

Link to post
Share on other sites

Da kan det jo være verd å nevne at større anlegg har ofte overvåking på den indre motstanden i batteriet for å kunne anslå om det er oppbygging av krystallisert blysulfat. Den indre motstanden vil være en grei indikator på om man skal koble av batteriet for å kjøre det gjennom en kondisjoneringsprosess der man 'mishandler' batteriet med høy spenning og høy strøm for å fysisk bryte løs krystallformasjonene. Men dette er jo helt off-topic da, og her eksisterer mye myter og meninger.

 

Spørsmålet er om man kan parallellkoble et velfungerende (men ikke nødvendigvis perfekt) gammelt batteri sammen med et nytt batteri.

Og de fleste faktaopplysninger tilsier at dette er helt OK. En del andre påstander bringer opp emner som ligger litt på siden av det opprinnelige spørsmålet, og for å kunne forøke å avlive mytene bør man forsøke å svare på dette også. Redigert av eiaro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Begynner ikke debatten å spore litt av nå? Spørsmålet er om man kan parallellkoble et velfungerende (men ikke nødvendigvis perfekt) gammelt batteri sammen med et nytt batteri.

:smiley: Du bidro jo selv med endel kurver... :thumbsup:

Svaret er kort og godt https://baatplassen.no/i/topic/101036-montering-av-ekstra-batteri-brukt-pluss-nytt-ok/?p=1447294

Tror det blir konklusjonen på denne strengen, for å si det enkelt :saint:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Men å anbefale sammenkobling av nye og gamle batterier slik du gjør er greit. Men så husker jo du på å koble disse fra hverandre da...

Eller hvor gamle batterier det finnes i en gammel Amazon, og at bussene i Trondheim sparer penger på å ha ladningen sin i orden er ingen krumspring altså :giggle::giggle:

 

Svaret mitt var ganske så topic er min konklusjon...

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den indre motstanden vil være en grei indikator på om man skal koble av batteriet for å kjøre det gjennom en kondisjoneringsprosess der man 'mishandler' batteriet med høy spenning og høy strøm for å fysisk bryte løs krystallformasjonene. Men dette er jo helt off-topic da, og her eksisterer mye myter og meninger.

 

Er denne indre motstanden mulig å måle for oss ikke-elektrikere utstyrt med et enkelt multimeter? Og i tilfelle, hva kan forventes å være normalverdier på friske batterier?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...