Jump to content

Nye "VannTro" skal kjøpes, tips til båt rund 40 fot(import)


VannTro

Recommended Posts

Det var ikke 950, men 915hk. Jeg kjenner ikke så mye til motorene SAP, men husk at disse med 650 er til yrkesbruk(sto i ambulansebåt med vannjet) og har muligens det "tilbehøret" som kreves.

Var en VP-mekaniker som satt med PC tilkoblet som hadde spurt om han ville endre på det. Som du sier var det nok uansett smart å si nei takk :-)

Tror som du sier at han kanskje heller bør se på muligheten for sluring på gearet. Det så litt i overkant brutalt ut når de gikk til/fra brygga......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Alt kommer an på propeller og giring. Så høy tomgangsfart kan indikere noe for store propeller eller høy utveksling.

 

Jeg kjører av og til en W52 med 2 D12 800.

Dette er moderne 52 fot med søkke og snøre som i praksis nok ikke er så veldig mye større enn denne som jeg tipper ville blitt kalt 50' etter dagens målestokk.

 

Dette eksemplaret har vært målt til rett over 40 knop rett ut av fabrikk, fjærlett og med hjemlengsel som er meget raskt for en akselbåt. Normalt gjør den ca 38 fullbunkret og innflyttet, og da brenner den ca 320 l/t. Tomgang på begge motorer gir 7,5 knop. Propellene mener jeg er 28 x 41" 4 blad og giring er 1,71:1. ZF IRM 325A.

 

Disse kassene kan utstyres med slurefunksjon, noe som ville vært praktisk da det sparker godt å sette kjerra i gir ved finmanøvrering.

 

Tipper denne vil gjøre ca 40. Time will show :-)

 

I dag ble det gitt litt gass med denne Princessen, men ikke full. Stoppa på 37 knop og manglet da 2-300 rpm på full pupp. Tok ikke sjansen på å gi alt da oppliningen av motorene ikke er helt hundre. Den må også ha på noen flaps da den har blitt litt i tyngste laget med disse motorene og ikke gikk spesielt pent i sjøen(satt på hekken).

Da fikk vi altså ikke noe helt klart svar på farten, men jeg vil jo tro den runder 40 knop med flaps og WOT.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Da var turen kommet til å ta litt oljeservice på motor, gear og aggregat. Dette ble egentlig en repetisjon av hva sap_2000 gjorde for litt siden. Samme filtre, samme oljer og samme prosedyre med pela vakumkanne.

Forskjellen er vel at jeg må ha 5,5 liter olje på kassa og han klarer seg med 4 liter. I tillegg ble det oljebytte på aggregatet. her fikk jeg ikke tak i filter, så det får komme til høsten.

Ja, det blir nok ganske likt som deg sap_2000, skifte før ferie og skifte før opplag.

Noen bilder ble det også tid til.

Her er krabaten som får litt ny smurning

bilde

 

Her er remediene som skal til

bilde

 

Til slutt fikk denne litt ny olje, men i dennes tilfelle er det mineralsk 15W-40 som skal benyttes

bilde

 

Til slutt måtte jeg selvfølgelig ta et bilde av støydemping/vannseparator-systemet som er tilkoblet aggregatet i anledning tråden om støy fra aggregat i uthavn.

I dette tilfelle skal man ha "gode ører" for å bli plaget.

bilde

 

Da skulle det tekniske være i orden for ferieavgang førstkommende fredag  :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bilutstyr AS på Rundtom i Drammen. De har også Meguiars PlastX som er helt rå på kalesjevinduer og plexiglass.

http://www.bilutstyr-drammen.no/Default.aspx

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Når 17. mai nå er over og båt nok en gang får fylle hjerne-barken satt jeg å tittet litt på filtre til motoren min, Cummins QSB 5.9

Da ser jeg at det har kommet en oppgradering på oljefiltre fra Fleetguard. Det som heter LF3959 har nå fått en oppgradering som heter LF3894.

Begge filtre er 30 micron, men effekten som på det gamle var oppgitt til 95% er på det nye filtret oppgitt til 100%. Altså bedre filtrering.

Teknisk LF3894: https://catalog.cumminsfiltration.com/catalog/partsearch.do?reqCmd=PartInformation&partNumber=LF3894&partflag1=5&forPartNumber=LF3959

Teknisk LF3959: https://catalog.cumminsfiltration.com/catalog/partsearch.do?reqCmd=PartInformation&partNumber=LF3959&partflag1=5&forPartNumber=LF3894

 

Dette kan jo være av interesse for dere med Cummins QSB 5.9 motorer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei VannTro  :smiley:

 

LF3894 har eksistert noen år tror jeg. Ble/ blir omtalt som "premiumfilter" til en høyere pris.

På LF3959 er filtreringsmaterialet vanlig papir/ cellulose, mens på 3894 er det noe syntetiske greier de kaller for Stratapore.

 

Leste en gang en diskusjon hvor det var noen som debatterte  om det ble mindre oljesirkulasjon gjennom strataporefilteret (QSB filtrerer ca 1/10 av oljen som kommer fra pumpa).

Noen mente da at en større andel av oljen fra pumpa dermed ville gå utenom filteret, og om det var heldig eller ikke med tanke på at evt. fremmedlegemer teoretisk kunne gå flere runder i systemet før det havnet i filteret

 

Bet meg ikke så mye merke i det da folk mener mye rart, men det kom et svar (lurer på om det var Tony fra SB Mar) som løst etter hukommelsen gikk noe slikt; "Som autorisert serviceforhandler anbefaler jeg til enhver tid det siste produsenten (cummins/ Fleetguard) kommer med" -og svarte dermed ikke på problemstillingen.

 

Som privatperson og en som har skrudd og overhalt Cummins i mange år, så han ikke noe galt med og bruke LF3959 og heller bruke penger på den høyest sertifiserte oljen (CES 20078), og gjerne bytte den og filteret noe oftere enn minimumskravet.

 

Har ikke i nærheten av kompetanse til å mene det ene eller det andre, men har selv brukt LF3959 og bytter den og olja (20078) relativt ofte  :saint:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei SAP. Da har jeg ikke fulgt med i timen  :diving:

 

Tenker jeg tar en prat med de på Bilutstyr Drammen og hører om de har noen tanker om dette, men det blir sikkert å fortsette med Tection Global og 3959.

Så hyggelig liv som motoren har i disse saktegående båtene så kunne man nesten kjørt på flytende Melange  :wink:  Har ikke vært over 1500 rpm i år og mest går det rundt 1350.

 

Snakkes !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, disse late amerikanerne lever jo rene slaraffenlivet ombord i trawlerne.

Jobber lett og blir foret med den fineste drikken, hehe.

 

Jeg, som deg tusler mest på 1300-1500 rpm som er rundt 20-23% load. Det er jo ingenting på en motor som er rated for 5000 timer i året hvorav 75% kan være på full spiker (HD rating).

 

Pleier en gang i nye og ne, sånn ca hver 10. time eller noe slikt å kjøre den rolig opp på 22-2400 i noen minutter så den får opp ladetrykk og EGT og "jobbet" litt.

 

Har Bilutstyr Drammen Castrol olja? Ser maritim har gått over til Valvoline i år. Valvoline har en olje med 20078 spec, så er ikke noe stress, men kunne tenkt meg å fortsette med castrolen.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Nå sitter jeg her og suger til meg av lærdom og viten om hvordan forholdet til en motor skal være.

Jeg er nede og klapper på Vetusen min i tide og utide, og sier gjerne "ha det bra" når jeg forlater båten, men kanskje jeg burde ta en "natta-sang" også.

Kjærlighet og omsorg er i grunnen ganske enkle greier, og man får ofte igjen mye mer enn man gir.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei SAP.

Jeg begynte også å Google etter Castrol når jeg så at Maritim hadde sluttet. Bilutstyr har den ikke, men jeg skal sjekke om de har noe annet med 78 spec. Synd for Maritim var rimelige på olja. Blåste for øvrig ut litt i går på vei ut fjorden, men det er liksom ikke samme som på Forden der jeg tåkela omgivelsene :-)

 

Erik,

Har ikke erfaring med Separ. Her sitter det Racor 900 og med litt modifikasjoner virker det i hvert fall bra(fjerner metalskålen i bunn og erstatter dreneringspluggen med kran).

 

Zitt

Kjærlighet er undervurdert og av og til hjelper det med bønn og trommer :-)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har handlet olje der tidligere, men tenkte ikke på det nå. Takker for påminnelsen :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei VannTro.

Fant en artikkel av Tony Athens vedrørende LF3959 og 3894 og tenkte på det vi diskuterte over.

Virker som CMD en gang kom med en bulletin ang redusert gjennomstrømning på 3894 på tidligere QSB. Men hva er "tidlige" QSB? Tony skriver at han aldri selv har sett problemet, men slangene opp til filterbraketten ble gjort om "a few years back"

 

 

Artikkel her http://www.sbmar.com/articles/cummins-6b-qsb-oil-filters/

 

Skal bytte olje på skuta nå og slet litt med å få tak i filter, men fikk bestilt på LaSa. Holder meg til 3959

 

Driver med "ny" bolig om dagen. Ble "litt" mer enn vi hadde planlagt og er blitt til total rehab. Plages fælt med at jeg har mindre tid til båt enn jeg ønsker denne sommeren :-(

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...