Klovn1 Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Hvor mye disel bruker disse to på tomgang og 8,5 knop? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Det var ikke 950, men 915hk. Jeg kjenner ikke så mye til motorene SAP, men husk at disse med 650 er til yrkesbruk(sto i ambulansebåt med vannjet) og har muligens det "tilbehøret" som kreves. Var en VP-mekaniker som satt med PC tilkoblet som hadde spurt om han ville endre på det. Som du sier var det nok uansett smart å si nei takk :-) Tror som du sier at han kanskje heller bør se på muligheten for sluring på gearet. Det så litt i overkant brutalt ut når de gikk til/fra brygga...... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 14.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2014 Alt kommer an på propeller og giring. Så høy tomgangsfart kan indikere noe for store propeller eller høy utveksling. Jeg kjører av og til en W52 med 2 D12 800. Dette er moderne 52 fot med søkke og snøre som i praksis nok ikke er så veldig mye større enn denne som jeg tipper ville blitt kalt 50' etter dagens målestokk. Dette eksemplaret har vært målt til rett over 40 knop rett ut av fabrikk, fjærlett og med hjemlengsel som er meget raskt for en akselbåt. Normalt gjør den ca 38 fullbunkret og innflyttet, og da brenner den ca 320 l/t. Tomgang på begge motorer gir 7,5 knop. Propellene mener jeg er 28 x 41" 4 blad og giring er 1,71:1. ZF IRM 325A. Disse kassene kan utstyres med slurefunksjon, noe som ville vært praktisk da det sparker godt å sette kjerra i gir ved finmanøvrering. Tipper denne vil gjøre ca 40. Time will show :-) I dag ble det gitt litt gass med denne Princessen, men ikke full. Stoppa på 37 knop og manglet da 2-300 rpm på full pupp. Tok ikke sjansen på å gi alt da oppliningen av motorene ikke er helt hundre. Den må også ha på noen flaps da den har blitt litt i tyngste laget med disse motorene og ikke gikk spesielt pent i sjøen(satt på hekken). Da fikk vi altså ikke noe helt klart svar på farten, men jeg vil jo tro den runder 40 knop med flaps og WOT. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 30.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Da var turen kommet til å ta litt oljeservice på motor, gear og aggregat. Dette ble egentlig en repetisjon av hva sap_2000 gjorde for litt siden. Samme filtre, samme oljer og samme prosedyre med pela vakumkanne. Forskjellen er vel at jeg må ha 5,5 liter olje på kassa og han klarer seg med 4 liter. I tillegg ble det oljebytte på aggregatet. her fikk jeg ikke tak i filter, så det får komme til høsten. Ja, det blir nok ganske likt som deg sap_2000, skifte før ferie og skifte før opplag. Noen bilder ble det også tid til. Her er krabaten som får litt ny smurning Her er remediene som skal til Til slutt fikk denne litt ny olje, men i dennes tilfelle er det mineralsk 15W-40 som skal benyttes Til slutt måtte jeg selvfølgelig ta et bilde av støydemping/vannseparator-systemet som er tilkoblet aggregatet i anledning tråden om støy fra aggregat i uthavn. I dette tilfelle skal man ha "gode ører" for å bli plaget. Da skulle det tekniske være i orden for ferieavgang førstkommende fredag Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 30.Juni.2015 Del på Facebook Svart 30.Juni.2015 Hvor kjøper du oljefilter ? Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 1.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Bilutstyr AS på Rundtom i Drammen. De har også Meguiars PlastX som er helt rå på kalesjevinduer og plexiglass. http://www.bilutstyr-drammen.no/Default.aspx Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 1.Juli.2015 Del på Facebook Svart 1.Juli.2015 Topp Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 17.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2016 Når 17. mai nå er over og båt nok en gang får fylle hjerne-barken satt jeg å tittet litt på filtre til motoren min, Cummins QSB 5.9 Da ser jeg at det har kommet en oppgradering på oljefiltre fra Fleetguard. Det som heter LF3959 har nå fått en oppgradering som heter LF3894. Begge filtre er 30 micron, men effekten som på det gamle var oppgitt til 95% er på det nye filtret oppgitt til 100%. Altså bedre filtrering. Teknisk LF3894: https://catalog.cumminsfiltration.com/catalog/partsearch.do?reqCmd=PartInformation&partNumber=LF3894&partflag1=5&forPartNumber=LF3959 Teknisk LF3959: https://catalog.cumminsfiltration.com/catalog/partsearch.do?reqCmd=PartInformation&partNumber=LF3959&partflag1=5&forPartNumber=LF3894 Dette kan jo være av interesse for dere med Cummins QSB 5.9 motorer. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 17.Mai.2016 Del på Facebook Svart 17.Mai.2016 Hei VannTro LF3894 har eksistert noen år tror jeg. Ble/ blir omtalt som "premiumfilter" til en høyere pris. På LF3959 er filtreringsmaterialet vanlig papir/ cellulose, mens på 3894 er det noe syntetiske greier de kaller for Stratapore. Leste en gang en diskusjon hvor det var noen som debatterte om det ble mindre oljesirkulasjon gjennom strataporefilteret (QSB filtrerer ca 1/10 av oljen som kommer fra pumpa). Noen mente da at en større andel av oljen fra pumpa dermed ville gå utenom filteret, og om det var heldig eller ikke med tanke på at evt. fremmedlegemer teoretisk kunne gå flere runder i systemet før det havnet i filteret Bet meg ikke så mye merke i det da folk mener mye rart, men det kom et svar (lurer på om det var Tony fra SB Mar) som løst etter hukommelsen gikk noe slikt; "Som autorisert serviceforhandler anbefaler jeg til enhver tid det siste produsenten (cummins/ Fleetguard) kommer med" -og svarte dermed ikke på problemstillingen. Som privatperson og en som har skrudd og overhalt Cummins i mange år, så han ikke noe galt med og bruke LF3959 og heller bruke penger på den høyest sertifiserte oljen (CES 20078), og gjerne bytte den og filteret noe oftere enn minimumskravet. Har ikke i nærheten av kompetanse til å mene det ene eller det andre, men har selv brukt LF3959 og bytter den og olja (20078) relativt ofte Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 18.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Hei SAP. Da har jeg ikke fulgt med i timen Tenker jeg tar en prat med de på Bilutstyr Drammen og hører om de har noen tanker om dette, men det blir sikkert å fortsette med Tection Global og 3959. Så hyggelig liv som motoren har i disse saktegående båtene så kunne man nesten kjørt på flytende Melange Har ikke vært over 1500 rpm i år og mest går det rundt 1350. Snakkes ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Ja, disse late amerikanerne lever jo rene slaraffenlivet ombord i trawlerne. Jobber lett og blir foret med den fineste drikken, hehe. Jeg, som deg tusler mest på 1300-1500 rpm som er rundt 20-23% load. Det er jo ingenting på en motor som er rated for 5000 timer i året hvorav 75% kan være på full spiker (HD rating). Pleier en gang i nye og ne, sånn ca hver 10. time eller noe slikt å kjøre den rolig opp på 22-2400 i noen minutter så den får opp ladetrykk og EGT og "jobbet" litt. Har Bilutstyr Drammen Castrol olja? Ser maritim har gått over til Valvoline i år. Valvoline har en olje med 20078 spec, så er ikke noe stress, men kunne tenkt meg å fortsette med castrolen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Zitt Svart 18.Mai.2016 Del på Facebook Svart 18.Mai.2016 Nå sitter jeg her og suger til meg av lærdom og viten om hvordan forholdet til en motor skal være. Jeg er nede og klapper på Vetusen min i tide og utide, og sier gjerne "ha det bra" når jeg forlater båten, men kanskje jeg burde ta en "natta-sang" også. Kjærlighet og omsorg er i grunnen ganske enkle greier, og man får ofte igjen mye mer enn man gir. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Hva mener herrene VannTro og SAP om Separ-filter? Tenker å innstallere SEPAR SWK 2000. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 (redigert) Hei SAP. Jeg begynte også å Google etter Castrol når jeg så at Maritim hadde sluttet. Bilutstyr har den ikke, men jeg skal sjekke om de har noe annet med 78 spec. Synd for Maritim var rimelige på olja. Blåste for øvrig ut litt i går på vei ut fjorden, men det er liksom ikke samme som på Forden der jeg tåkela omgivelsene :-) Erik, Har ikke erfaring med Separ. Her sitter det Racor 900 og med litt modifikasjoner virker det i hvert fall bra(fjerner metalskålen i bunn og erstatter dreneringspluggen med kran). Zitt Kjærlighet er undervurdert og av og til hjelper det med bønn og trommer :-) Redigert 21.Mai.2016 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Har byttet mange filterinnsatser både på Separ og Racor begge disse er meget gode saker. Kanskje bitte litt mer tungvint å få av lokket på Separ, da det er 4 muttere. Racor derimot har en stor vingeskrue på lokket. Uansett Separ er kvalitet. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 21.Mai.2016 Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Sjekk spec på olje fra Felleskjøpet. Traktorer idag bruker olje med god kvalitet. Jeg kjøper der. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 21.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2016 Har handlet olje der tidligere, men tenkte ikke på det nå. Takker for påminnelsen :-) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Hei VannTro. Fant en artikkel av Tony Athens vedrørende LF3959 og 3894 og tenkte på det vi diskuterte over. Virker som CMD en gang kom med en bulletin ang redusert gjennomstrømning på 3894 på tidligere QSB. Men hva er "tidlige" QSB? Tony skriver at han aldri selv har sett problemet, men slangene opp til filterbraketten ble gjort om "a few years back" Artikkel her http://www.sbmar.com/articles/cummins-6b-qsb-oil-filters/ Skal bytte olje på skuta nå og slet litt med å få tak i filter, men fikk bestilt på LaSa. Holder meg til 3959 Driver med "ny" bolig om dagen. Ble "litt" mer enn vi hadde planlagt og er blitt til total rehab. Plages fælt med at jeg har mindre tid til båt enn jeg ønsker denne sommeren :-( Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.