VannTro Svart 25.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2014 (redigert) Den så fin ut Lano Jeg driver å sjekker mulighet for å montere vinsj fra Muir bak(samme som jeg har foran) og importøren importerer også et anker som kalles Mantus. Dette leveres i en 30 kg variant som også er veldig interessant(se innlegg her: https://baatplassen.no/i/topic/101270-nye-vanntro-skal-kjoepes-tips-til-baat-rund-40-fotimport/?p=1583038 ) Redigert 25.April.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 (redigert) Rochna kom bra ut i den store MBM-testen http://www.holmsbuprammen.no/ankertest/AnkertestMBM.pdf . Jeg vil vel tippe at Mantus, som synes å være en kopi av Rocna, eller omvendt, ville komme nogenlunde likt ut. Best ut kom alikevel det spinkle aluminium Fortress ankeret på kun 10 kg. Den absolutte looseren var Brucekopien Claw. Noe å tenke på for alle oss som seiler rundt med en Brucekopi på hekken og tror vi har ett av markedets beste ankere. Legg også merke til rariteten Hydrobubble med flyteelement, som faktisk var en av de aller beste. Dette til en pris av omlag en fjerdedel av Brucekopien. Redigert 25.April.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 25.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2014 Takker for linken REM ! Det var en ganske stor test med mange ankere. Jeg hadde egentlig besyemt meg for 25 kg Rocna, men dette andre ankeret ble aktuelt siden leverandøren av vinsjen seger dette. Forskjellene fra Rocna et at det er spissere, er tyngere i "tuppen"(har bly-innlagt der) og er demonterbart(om noen skulle behøve å stue det bort). Dette gjorde det enkelt å velge(det er også litt rimeligere enn Rocna). Nå må jeg bare vente til mandag for å få et komplett tilbud(firma er opptatt på Oslo Boat Show) så får jeg se om det bøir aktuelt med Muir vinsj og dette ankeret eller om prisen på vinsjen fremstår som "landeveisrøveri". Om den gjør det så blir det Anchorlift med Rocna.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
REM Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Forskjellene fra Rocna et at det er spissere, er tyngere i "tuppen"(har bly-innlagt der) Tror denne testen burde bevise en gang for alle at det ikke er vekten det kommer an på når det gjelder ankere. Vinneren som sakt veier kun 10 kg. Blandt de beste finner du også Hydrobubble på kun 7,5 kg. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 25.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2014 Blyet er ikke der for å dra opp totalvekten, men for å få mere vekt i spissen slik at det snur seg riktig vei raskest mulig(helst alt på vei nedover). Eller har nok utformingen alt å si som du er inne på REM. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 25.April.2014 Del på Facebook Svart 25.April.2014 Alt til sitt bruk, men tyngre jo bedre. og spissere og vekt i "nebbet", også til det bedre. Og det finnes ankere som setter seg så voldsomt at de sliter med å få dem løs igjen, og det er jo heller ikke så bra. :) Rocna, Spade, Bugel, Manson, er alle meget gode. De spisse lette er kun gode på spesielle bunnforhold. Jeg har selv 33 kg Rockna + 15 kg Spade som kaffeanker,(da dette er sammenleggbart og lett å stue bort. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Fikk endelig kommet meg til Drammen og kikket på nye VannTro :-) For en flott skute som gir en følelse av å være vesentlig større enn modellnavnet tilsier. Hel ved og gjennomtenkt fra A til Å. Ikke tvil om at Clipper nyter godt av en seriøs importør som har jobbet tett mot verftet for å tilpasse store og små detaljer til nordiske forhold. Vi fikk oss en tur ut på Drammensfjorden i regnværet og lekt oss litt med oppsett på autopilot og radar :-) Takk for en hyggelig båtkveld VannTro :-) Håper vi treffes i begynnelsen av ferien før kystene splittes :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 27.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 Tusen hjertelig takk for all hjelpen SAP, du er et unikum Jeg ble 10 ganger bedre kjent med eget utstyr i løpet av en kveld med deg ombord. Jeg tror ikke det finnes så mange som kan navigasjons-elektronikk og bruken av det så godt som deg uten at de har det som yrke ! Jeg tror ganske sikkert vi kommer til å dvive rundt i Vestfold-skjærgården den første uka av ferien og det hadde vært veldig hyggelig om vi kunne hatt en kveld i samme havn før dere går nedover Svenske-kysten ! Skal hilse fra rederinnen og takke for all hjelp til hennes navigasjons-duppeditt-novise I dag skal det pumpes luft i den nyinnkjøpte jolla og spyles og vaskes før helgeturen går ut på Breiangen et sted...... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 Tror Sapèn er velkommen i flere båter Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Onkel Lars Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 (redigert) off...kordan får dokker råd til disse fine båtene. Redigert 27.Juni.2014 av Onkel Lars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OC393 Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 off...kordan får dokker råd til disse fine båtene. Det er snakk om prioritering det. Noen Kjøper hytter andre er mer interessert i båtliv. Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 27.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 Sønn av "gniere" i generasjoner :-) Neida, dette er hytta vår og huslån er nedbetalt. Takker for øvrig for kompliment "onkel" Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
OC393 Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 Flott båt. Misunner deg inne muligheten i kaldt dårlig vær. Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 (redigert) I helgen ble ny-anskaffelsen testet. Brig RIB 330 med 9.8 Tohatsu 4-takt(hadde motoren fra tidligere). Det er jammen kjekt med et avkom som bare "må" ha jolle slik at jeg får alibi :-) Vi lå for øvrig sammen med et vennepar i helgen med en P46 Riviera De var uheldige og fikk motor-havari for 2 år siden, men i vinter fikk han kjøpt 2 motorer brukt og det var ikke noe hva-som-helst. Her sitter det nå 2 x VP D12-650 med rating for yrkesbruk Det ble faktisk ikke så dårlig med plass igjen heller. Her bilde tatt på siden av styrbord motor Den største utfordringen er vel at denne ekvipasjen nå gjør 8,5 knop på tomgang :pray: Redigert 30.Juni.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Flott rib Jolle til arvingene slår alltid ann. 4 T påhengs er behagelig, både på forbruk og støy. P 46 med to D12- 650 det var heftig. 8,5 knop på tomgang må være en utfordring. Hva gjør skuta på toppfart mon tro? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Har ikke turt å teste enda da den ene motoren sugde litt falsk luft i slangekobling mellom skrog og sjøvannsfilter. Kvalifisert gjetning av SAP var vel rundt 40 knop. Vi får se, skal vel gå litt sammen i ferien(eller henge etter ) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Har ikke turt å teste enda da den ene motoren sugde litt falsk luft i slangekobling mellom skrog og sjøvannsfilter. Kvalifisert gjetning av SAP var vel rundt 40 knop. Vi får se, skal vel gå litt sammen i ferien(eller henge etter ) Jeg tipper et parogførti hvis propellene er riktige. Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Da har vi "konkurranse", jeg får prøve med 41 jeg da (skal komme tilbake med svar når vi har det) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
glalaks Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 43... Hvis jeg tar feil så er det nok feil propeller...;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Da har vi dekket inn et godt område :-) Jeg vet at de kan hente ut 915hk bare ved å programmere om motorene, men det blir nok ikke gjort.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Hmm går litt forsiktig ut jeg da og tipper på 37,5 knuter. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Alt kommer an på propeller og giring. Så høy tomgangsfart kan indikere noe for store propeller eller høy utveksling. Jeg kjører av og til en W52 med 2 D12 800. Dette er moderne 52 fot med søkke og snøre som i praksis nok ikke er så veldig mye større enn denne som jeg tipper ville blitt kalt 50' etter dagens målestokk. Dette eksemplaret har vært målt til rett over 40 knop rett ut av fabrikk, fjærlett og med hjemlengsel som er meget raskt for en akselbåt. Normalt gjør den ca 38 fullbunkret og innflyttet, og da brenner den ca 320 l/t. Tomgang på begge motorer gir 7,5 knop. Propellene mener jeg er 28 x 41" 4 blad og giring er 1,71:1. ZF IRM 325A. Disse kassene kan utstyres med slurefunksjon, noe som ville vært praktisk da det sparker godt å sette kjerra i gir ved finmanøvrering. Tipper denne vil gjøre ca 40. Time will show :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Som jeg sa, kvalifisert gjetning av SAP Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 (redigert) Enig med glalaks. Gjør den ikke over førti er det noe feil med propellene. :-) Ser den er oppgitt til 47 fot, 11.4t og 28 knop med 2x380hp. Blir spennende dette. Redigert 30.Juni.2014 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 30.Juni.2014 Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 (redigert) Enig. Blir spennende :-) vekten har nok økt litt på den også. Nå er det ca 3 tonn under dørken der ;-) Hver knop fra 30 og oppover krever mye på en så stor båt med aksler. På rundt 40 møter det virkelig veggen og jeg tror ikke det spiller så mye rolle hvor mye mer man øker kraften. Ang at man kan hente ut 950 hk ut av en 650 på en sikker måte stiller jeg meg litt tvilende til. VP gjorde endel forandringer ift 715 når de lanserte 800. Større turbo med elektronisk styrt waste-gate, større varmeveksler, nytt innsprøytnigssystem og motorstyring for å nevne noe. Tror jeg hadde latt de leve som de er, da den allerede antagelig er verdens mest overmotoriserte Princess, hehe :-) Redigert 30.Juni.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.