Jump to content

Nye "VannTro" skal kjøpes, tips til båt rund 40 fot(import)


VannTro

Recommended Posts

Den så fin ut Lano :thumbsup:

 

Jeg driver å sjekker mulighet for å montere vinsj fra Muir bak(samme som jeg har foran) og importøren importerer også et anker som kalles Mantus.

Dette leveres i en 30 kg variant som også er veldig interessant(se innlegg her: https://baatplassen.no/i/topic/101270-nye-vanntro-skal-kjoepes-tips-til-baat-rund-40-fotimport/?p=1583038 )

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Rochna kom bra ut i den store MBM-testen http://www.holmsbuprammen.no/ankertest/AnkertestMBM.pdf . Jeg vil vel tippe at Mantus, som synes å være en kopi av Rocna, eller omvendt, ville komme nogenlunde likt ut.

Best ut kom alikevel det spinkle aluminium Fortress ankeret på kun 10 kg. Den absolutte looseren var Brucekopien Claw. Noe å tenke på for alle oss som seiler rundt med en Brucekopi på hekken og tror vi har ett av markedets beste ankere. :rolleyes:

Legg også merke til rariteten Hydrobubble med flyteelement, som faktisk var en av de aller beste. Dette til en pris av omlag en fjerdedel av Brucekopien.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Takker for linken REM !

Det var en ganske stor test med mange ankere. Jeg hadde egentlig besyemt meg for 25 kg Rocna, men dette andre ankeret ble aktuelt siden leverandøren av vinsjen seger dette. Forskjellene fra Rocna et at det er spissere, er tyngere i "tuppen"(har bly-innlagt der) og er demonterbart(om noen skulle behøve å stue det bort). Dette gjorde det enkelt å velge(det er også litt rimeligere enn Rocna). Nå må jeg bare vente til mandag for å få et komplett tilbud(firma er opptatt på Oslo Boat Show) så får jeg se om det bøir aktuelt med Muir vinsj og dette ankeret eller om prisen på vinsjen fremstår som "landeveisrøveri". Om den gjør det så blir det Anchorlift med Rocna....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Forskjellene fra Rocna et at det er spissere, er tyngere i "tuppen"(har bly-innlagt der)

Tror denne testen burde bevise en gang for alle at det ikke er vekten det kommer an på når det gjelder ankere. Vinneren som sakt veier kun 10 kg. Blandt de beste finner du også Hydrobubble på kun 7,5 kg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Blyet er ikke der for å dra opp totalvekten, men for å få mere vekt i spissen slik at det snur seg riktig vei raskest mulig(helst alt på vei nedover). Eller har nok utformingen alt å si som du er inne på REM.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Alt til sitt bruk, men tyngre jo bedre. og spissere og vekt i "nebbet", også til det bedre.

Og det finnes ankere som setter seg så voldsomt at de sliter med å få dem løs igjen, og det er jo heller ikke så bra. :)

Rocna, Spade, Bugel, Manson, er alle meget gode. De spisse lette er kun gode på spesielle bunnforhold.

 

Jeg har selv 33 kg Rockna + 15 kg Spade som kaffeanker,(da dette er sammenleggbart og lett å stue bort.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Fikk endelig kommet meg til Drammen og kikket på nye VannTro :-)

 

For en flott skute som gir en følelse av å være vesentlig større enn modellnavnet tilsier.

 

Hel ved og gjennomtenkt fra A til Å. Ikke tvil om at Clipper nyter godt av en seriøs importør som har jobbet tett mot verftet for å tilpasse store og små detaljer til nordiske forhold.

 

Vi fikk oss en tur ut på Drammensfjorden i regnværet og lekt oss litt med oppsett på autopilot og radar :-)

 

Takk for en hyggelig båtkveld VannTro :-)

Håper vi treffes i begynnelsen av ferien før kystene splittes :-)

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Tusen hjertelig takk for all hjelpen SAP, du er et unikum :thumbsup::thumbsup::thumbsup: Jeg ble 10 ganger bedre kjent med eget utstyr i løpet av en kveld med deg ombord.

Jeg tror ikke det finnes så mange som kan navigasjons-elektronikk og bruken av det så godt som deg uten at de har det som yrke !

 

Jeg tror ganske sikkert vi kommer til å dvive rundt i Vestfold-skjærgården den første uka av ferien og det hadde vært veldig hyggelig om vi kunne hatt en kveld i samme havn før dere går nedover Svenske-kysten !

Skal hilse fra rederinnen og takke for all hjelp til hennes navigasjons-duppeditt-novise :yesnod:

 

I dag skal det pumpes luft i den nyinnkjøpte jolla og spyles og vaskes før helgeturen går ut på Breiangen et sted......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sønn av "gniere" i generasjoner :-)

Neida, dette er hytta vår og huslån er nedbetalt.

Takker for øvrig for kompliment "onkel"

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I helgen ble ny-anskaffelsen testet. Brig RIB 330 med 9.8 Tohatsu 4-takt(hadde motoren fra tidligere). Det er jammen kjekt med et avkom som bare "må" ha jolle slik at jeg får alibi :-)

bilde

 

Vi lå for øvrig sammen med et vennepar i helgen med en P46 Riviera

bilde

 

De var uheldige og fikk motor-havari for 2 år siden, men i vinter fikk han kjøpt 2 motorer brukt og det var ikke noe hva-som-helst.

Her sitter det nå 2 x VP D12-650 med rating for yrkesbruk

bilde

 

Det ble faktisk ikke så dårlig med plass igjen heller. Her bilde tatt på siden av styrbord motor

bilde

 

Den største utfordringen er vel at denne ekvipasjen nå gjør 8,5 knop på tomgang :pray: :pray: :pray:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har ikke turt å teste enda da den ene motoren sugde litt falsk luft i slangekobling mellom skrog og sjøvannsfilter.

Kvalifisert gjetning av SAP var vel rundt 40 knop. Vi får se, skal vel gå litt sammen i ferien(eller henge etter :giggle: )

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har ikke turt å teste enda da den ene motoren sugde litt falsk luft i slangekobling mellom skrog og sjøvannsfilter.

Kvalifisert gjetning av SAP var vel rundt 40 knop. Vi får se, skal vel gå litt sammen i ferien(eller henge etter :giggle: )

Jeg tipper et parogførti hvis propellene er riktige.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Da har vi "konkurranse", jeg får prøve med 41 jeg da :lol: (skal komme tilbake med svar når vi har det)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da har vi dekket inn et godt område :-)

Jeg vet at de kan hente ut 915hk bare ved å programmere om motorene, men det blir nok ikke gjort....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Alt kommer an på propeller og giring. Så høy tomgangsfart kan indikere noe for store propeller eller høy utveksling.

 

Jeg kjører av og til en W52 med 2 D12 800.

Dette er moderne 52 fot med søkke og snøre som i praksis nok ikke er så veldig mye større enn denne som jeg tipper ville blitt kalt 50' etter dagens målestokk.

 

Dette eksemplaret har vært målt til rett over 40 knop rett ut av fabrikk, fjærlett og med hjemlengsel som er meget raskt for en akselbåt. Normalt gjør den ca 38 fullbunkret og innflyttet, og da brenner den ca 320 l/t. Tomgang på begge motorer gir 7,5 knop. Propellene mener jeg er 28 x 41" 4 blad og giring er 1,71:1. ZF IRM 325A.

 

Disse kassene kan utstyres med slurefunksjon, noe som ville vært praktisk da det sparker godt å sette kjerra i gir ved finmanøvrering.

 

Tipper denne vil gjøre ca 40. Time will show :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Som jeg sa, kvalifisert gjetning av SAP :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Enig. Blir spennende :-) vekten har nok økt litt på den også. Nå er det ca 3 tonn under dørken der ;-)

Hver knop fra 30 og oppover krever mye på en så stor båt med aksler. På rundt 40 møter det virkelig veggen og jeg tror ikke det spiller så mye rolle hvor mye mer man øker kraften.

 

Ang at man kan hente ut 950 hk ut av en 650 på en sikker måte stiller jeg meg litt tvilende til.

VP gjorde endel forandringer ift 715 når de lanserte 800. Større turbo med elektronisk styrt waste-gate, større varmeveksler, nytt innsprøytnigssystem og motorstyring for å nevne noe.

Tror jeg hadde latt de leve som de er, da den allerede antagelig er verdens mest overmotoriserte Princess, hehe :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...