Jump to content

Nye "VannTro" skal kjøpes, tips til båt rund 40 fot(import)


VannTro

Recommended Posts

Hallo, jeg er vant til vårpuss og båt og du er nok en større petimeter enn jeg noen gang kommer til å bli :giggle:

 

Så, så JulieIII, jeg får si som jenta første gangen, den var ikke såå stor.... :giggle:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Men den størrelsen på fly dere har, ville jeg heller malt en stor H på gulvet akter og tenkt annen farkost enn RIB :giggle::smiley:

Visste det var noe jeg hadde glemt... Nå er det faktisk noen gærninger i tyskland som har laget en større variant som en mann kan sitte i...

 

bilde

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er jo bare å gi den du har masse proteinpulver :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takker masse SoBo ! Når blir det noen lange uker før henting :-)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvis du velger å gå for billigvariant av jolle VannTro, så har eg en 8 fot(tror eg) som guttungen kjøpte for to år siden hos Bakken Motor. Vi valgte 3,5 hk fordi den var ca halve vekta av en 4-5 hk.

Vi har kjøpt en litt større rib til å ha bakpå, så vi lurer på om vi skal kvitte oss med jolla.

Redigert av Tviking (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må forhøre meg litt med W-Yacht på onsdag Tviking, men takker for tipset. Kommer tilbake til deg om det blir aktuelt :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ingen hast VannTro. Den er såpass rimelig at eg orker ikke stresse så mye med salg. Har allerede solgt en båt i dag. La Uttern på finn i går kveld og hatt stor pågang. Solgte den til førstemann som kom før eg dro på jobb. Tydligvis for lavt prisforlangende :-)

Link to post
Share on other sites

Kjekt med raske handler uansett da :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Altså. Jeg har tynde kontorarme, men alligevel har jeg en Yamaha 9'9 firetaktsmotor på hækken. Den vejer 40 kilo men alligevel går det da ok med at få den ned fra beslaget og på gummibåden (en Brig 275 med glasfiberbund der sidder i snapdavider). Det er et spørgsmål om teknik. Jeg bærer ikke motoren ud i båden og sætter den på. Derimod trækker jeg agterenden af gummibåden op på badeplatformen, så den ligger stabilt. Så løfter jeg motoren af beslaget og bærer den de 1,5 meter hen til gummibåden. Vipper beslaget så motoren er tiltet op og sætter motoren på i optiltet stand. Hvis det giver mening.

 

Til sidst skubber jeg bare gummibåden i vandet.

 

Modsat når motoren skal af: motoren tiltes op, og agterenden af gummibåden trækkes op på badeplatformen så motorbenet rager ind over badeplatformen. Så af med motoren. Hen på beslaget og båden op på snapdaviderne.

 

Men havde jeg en trawler så gik jeg for løsningen med en kran og en båd a la SAP's.

Link to post
Share on other sites

Apropos motor på brakett, så husker jeg en artikkel i RS magasinet for ett eller to år siden. Gamle redaktøren i båtmagasinet har seilbåt. Hadde kjøpt en liten kran montert ved brakett hvor han enkelt heiset motor opp og ned.

 

Her er en tråd herifra rundt samme tema:

https://baatplassen.no/i/topic/55332-loeftekrane-for-paahengsmotor-til-montering-paa-pushpit/

Link to post
Share on other sites

Altså. Jeg har tynde kontorarme, men alligevel har jeg en Yamaha 9'9 firetaktsmotor på hækken. Den vejer 40 kilo men alligevel går det da ok med at få den ned fra beslaget og på gummibåden (en Brig 275 med glasfiberbund der sidder i snapdavider). Det er et spørgsmål om teknik.

 

Jeg tror faktisk dette innlegget fikk meg til å tenke litt. Det som var min situasjon tidligere var at jeg hadde en Fjord 880. Denne har aktercabin som Scan Baltic og motorfestet satt på rekka på toppen av denne akterkabinen. Motoren veier 37 kg og da ble det en ganske så mye lengre vei og ikke minst høyere opp den skulle. Jeg fikk det til, men det var tungt.

Nå er det jo egentlig bare snakk om å løfte fra jolla og opp på badeplatformen, noe som jo er mye lettere.

Jeg tror faktisk jeg skal prøve muskel-metoden og se om ikke det går helt ok. Da blir det en Brigg 300 eller lignende i snap-daviter. Ved å stå med et tau på flybridgen burde det være helt ok å få den opp da jeg også klarte det fint med en Aquaquick jeg hadde på Fjorden.

 

Takk for at du bragte muskelkraft på banen Major Andy :thumbsup:

 

Ellers var jo løsningen til vennen til Laluna genial, men sikkert ikke helt rimelig.

Likte også motorkranen, men om jeg klarer meg ute så er det enklere.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Kjenner jeg er passe irritert på du Vanntro og flere andre. Har bestemt meg fullt og helt grunnet mye reisevirksomhet i jobben at jeg ikke skulle ha stor båt på 2-3 år..... Denne tråd, og flere andre har klart å så tvil i mine beslutninger....

 

Gratulerer med kjempebåt!

 

Nyt tiden dere har foran dere, alltid gøy med nytt leketøy :-)

Link to post
Share on other sites

Takker masse for gratulasjon Verrie !

 

Hvis denne og andre tråder kan få deg til å vurdere å fremskynde planene så er det helt ok om du er litt irritert :giggle: , men husk at du skal ha tid til å bruke den.

Om abstinensene likevel er der så kan det vel kanskje på tide uansett om tiden ikke strekker helt til.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Slik ser løsningen vår ut. En Brig 280 RIB med 9,9/15 Hk Tohatsu 2T i IL davidere. Fungerer rimelig greit. Jeg lårer og løfter båten opp i krybba alene uten bruk av hjelpemidler og sikrer båten mot daviderne med en jekkestrap. Om denne skulle ryke, ifm en aktersjø som løfter jolle av krybba, har jeg i tillegg sikret med wire mot kryssholdt på båten.

bilde

Kjølen på RIBen ligger utenfor kanten på badeplattingen slik at jeg fortsatt kan benytte badeplattingen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Heisan REM,

 

Artig å se at den løsningen faktisk ser ut til å både gi litt plass igjen på plattingen samt å høre at det faktisk er mulig å håndtere med motoren montert.

Jeg snakket litt med SAP i dag(var en tur på besøk hos han og Karma i Son) og vi ser at Clipperen har langt høyere skrogsider og derav også noe høyere plassert plattform enn Intergrity 346. Jeg tror den er mer lik Phantomen din faktisk i både utforming og høyde. Det jeg har funnet ut at jeg MÅ, er rett og slett å få tatt noen mål for å finne ut hvilken båt som kan passe med for eksempel IL daviter. Jeg har også lyst på litt grov aktersjø for å se hvordan det ser ut bakpå der da. Jeg har inngangen midt på så jeg er dønn avhengig av å få gangplass på innsiden, men nå finnes heldigvis disse RIB båtene i forskjellige bredder og lengder :giggle:

Legger inn bilder tatt akter så kan du se utformingen selv. Totalbredden er 4 meter.

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Eftersom jag bara använder jollen till kortare transporter i hamn samt vid tillfälle att ankaret behöver flyttas och liknande så har jag kommit fram till att en LITEN gummibåt täcker vårt behov. Plus då att den inte är för otymplig på badplattformen.

 

Så sedan den gamla Quicksilver 230 i fjol tagit kvelden så har jag nu beställt en Arimar Flash 200 Rib.

 

Den har fördelen att vara liten och endast 130 cm bred.

Finns även i modellen Arimar Flash 220 som är lite längre men har samma bredd.

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Hei Ebonita,

 

Jeg hadde en AquaQuick RIB 300 tidligere som jeg syntes var liten nok, så noe mindre enn 275 tar jeg ikke sjansen på. Disse båtene er gjerne rundt 1.50 brede og jeg vil nok helst ikke ha noe smalere. Takker for øvrig for innspill :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Oi! Her har det virkelig vært utvikling de siste dagene. Jeg har tilbragt påsken i Hurghada, Egypt på kombinert ferie/rehab etter en litt uheldig båtrelatert insident rett før påske :rolleyes:. Har derfor ikke hatt mulighet til å følge utviklingen.

 

Gratulerer så mye med nytt, flott skip :thumbsup:! Det ser ut til å være et nydelig eksemplar.

Jeg har fått stor sans for disse trawlerne, og håper at jeg en vakker dag kan bli eier av noe tilsvarende :pray:. Jeg har imidlertid noen trinn igjen på stigen siden jeg selv er i ferd med å oppgradere til 25 fot. Men en dag.......

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Olepo,

 

Takker for gratulasjon ! Det er bare å holde drømmen i livet, en dag vil den helt sikkert realiseres da det blir stadig flere trawlere i kongeriket.

Tror det er mange som liker båtene og tanken om ett båtliv i ro og mak. Jeg tror faktisk det er mange seilere som også kan like disse båtene også.

Et alternativ når de ikke lengre orker å klore seg fast på dekk og stramme seil.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takker for gratulasjon Finnmarken, du får begynne prosessen du også :yesnod:

 

I dag gikk den på land og der blir den stående en stund da det skal bunnsmøres, monteres ankervinsj akter, rubbes/poleres/vokses, monteres badestige forut og fiksing av rekketrekk på flybridge.

Her er noen bilder fra opptaket:

bilde

 

bilde

 

bilde

 

I morgen går turen til Stavanger med fly for å ordne papirer og planlegge i detalj ting som skal gjøres.

Ankervinsjen akter blir med 10mm kjetting og 25kg Rocna anker mest sannsynlig.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...