Jump to content

Juksemaker på Finn.no


svebe

Recommended Posts

Dette er nok neppe de eneste 200 kr som dusten har svindlet til seg. Strategien er vel å svindle til seg mange småbeløp som hver for seg er så små at ingen gidder gjøre noe med det.

 

Helt klart en strategi, velkjent sådan, og vi går i fella igjen og igjen som de dumme nautene vi er. Når ikke den profesjonelle aktøren FInn.no som (delvis) lever av dette gjør noe så ser jeg for egen del ingen grunn til å ta denne jobben for 200 kroner, en jobb som trolig vil koste mange tusen og ikke bringe inn en eneste krone. Spis stoltheten, glem hele greia og håp på bedre vær og en god sommer er mitt råd. Sier jeg som snart reiser hjem fra sol og varme til norske lavtrykk med sol i regn og vindbygene!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Å si at ikke finn gjør noe er jo feil det står på siden deres at de ikke anbefaler forskuddsbetaling, hva mere kan de gjøre mener du Mouche? Det er jo jeg "du" og hvermannsen som gjør feil og godtar forskuddsbetaling

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Du burde kanskje ikke betalt rett på konto? Finn har løsninger for det.

Veldig greit å være etterpåklok, men allikevel - 200 kroner er ikke mye penger, og vi nordmenn har tradisjon for å stole på hverandre. Jeg ville helt klart ha gjort det samme som OP.

 

Som OP sier, det er ikke pengene, men prinsippet, irritasjonen og tapt tid som er kjernen her.

 

Og som andre har vært inne på, dersom denne personen har det som levebrød å drive med slik svindel, så bør han stoppes.

 

Belaste samfunnet med politianmeldelse og rettslige skritt for 200 kroner i en sak hvor den fornærmede har oppført seg lite klokt og i strid med de råd som tjenesten finn.no opplyser om? Joda, en skurk er en skurk om beløpet har tre eller fjorten sifre, men......

Politianmeldelse er helt på sin plass dersom man er blitt svindlet, samme hva slags beløp det er snakk om.

 

Jeg tror ikke politianmeldelse er store belastningen for samfunnet, det tar ikke politiet mange sekunder å stemple papiret med "henlagt pga bevisets stilling". Dersom én og samme person får mange anmeldelser på seg kan det jo imidlertid være at politiet velger å bruke ressurser på det.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til og med jeg er smart nok til å skjønne at om man skal ha svindel som levebrød så finnes det raskere veg til noe tilnærma et slikt levebrød enn å "selge" deler til gamle påhengsmotorer på finn.no.

Dette er nok en skrotnisse med garasjer og uthus full av gammel dritt som han sper på ei eller annen urettmessig trygd med å selge fra. Litt smålurvete type som ikke er så nøye med å sjekke om han faktisk har delene før han selger dem.

Mi erfaring med sånne er å sørge for at de aldri får fred på telefonen. Er bare å kaste alle hemninger og benytte hver en ledig stund til å påminne han om at dere to har noe utestående. Om du ikke får de tohundrekronene tilbake så kan du ihvertfall sørge for at han forbanner seg selv for å ha hatt noe som helst med deg å gjøre.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å si at ikke finn gjør noe er jo feil det står på siden deres at de ikke anbefaler forskuddsbetaling, hva mere kan de gjøre mener du Mouche? Det er jo jeg "du" og hvermannsen som gjør feil og godtar forskuddsbetaling

 

Ja, "hvermansen" er "dum", enig i det, men FINN kunne svartlkiste denne personen

 

Politianmeldelse er helt på sin plass dersom man er blitt svindlet, samme hva slags beløp det er snakk om.

 

Prinsipielt er jeg enig med deg, og fint om noen gjør det, men kanskje problemet ikke hadde oppstått hvis man tok seg bryet med å lytte til noen enkle råd som jo også fremkommer på Finn's sider? Forebygging (unngå problemet med enkle midler) er billigere enn reparasjon og selv en anmeldelse som henlegges har en kostnad som trolig er langt større enn de 200 kronene det her er snakk om.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

vi nordmenn har tradisjon for å stole på hverandre.

Dette kan jo også omformuleres til "vi nordmenn har tradisjon for å være naïve", men faktisk er jeg stolt av å komme fra en kultur hvor man tradisjonelt har kunnet stole på hverandre. Det er helt vidunderlig at slike ting som f.eks. selvbetjente turistforeningshytter kan eksistere, hvor man bare låser seg inn selv, forsyner seg med den maten man har lyst på, lister opp hva man har tatt på et ark og betaler i kassa ved avgang. Gjestehavner også - det er sjeldent aktiv kontroll med hvem som har betalt gjestehavnsavgift - det ligger en stolthet i at man gjør sitt beste for å få betalt gjestehavnsavgifta, selv om det er uklare instruksjoner om hvordan den skal betales (og det er også greit at det ikke føres mye aktiv kontroll når man bare skal et ærend i butikken og ikke har lyst til å betale kr 160 for ett døgns opphold).

 

... og det burde være helt unødvendig å betale gebyrer for depositeringstjenester hvor kjøper betaler til tredjepart før varen er mottatt, og selger får utbetalt beløpet bare når kjøper sier at han har fått produktet (og hva skjer når posten roter bort produktet?).

 

Til og med jeg er smart nok til å skjønne at om man skal ha svindel som levebrød så finnes det raskere veg til noe tilnærma et slikt levebrød enn å "selge" deler til gamle påhengsmotorer på finn.no.

Det er vel unektelig et poeng, du har sikkert veldig rett i at dette ikke dreier seg om bevisst svindel. Dette er jo en klassisk "sykdom", og jeg har vel litt av den selv - lover ting jeg ikke burde ha lovet, optimistisk i alt av tidsestimater, utsetter ting som ikke burde vært utsatt, glemmer av ting og roter bort ting. På de siste turene til seilbåten har jeg ikke hatt med noe som helst langermet, rett og slett fordi jeg hverken kan finne fleece-jakken eller regnjakken som jeg skulle ha tatt med meg om bord.

 

... selv en anmeldelse som henlegges har en kostnad som trolig er langt større enn de 200 kronene det her er snakk om.

Tja - en politianmeldelse er uansett på sin plass dersom det dreier seg om overlagt bedrageri eller trusler om vold. Dersom det rett og slett er snakk om en person som ikke finner gjenstanden han har lovd å sende, så er forliksråd riktig instans. For 200 kroner vil nok de fleste heller spise tapet enn å gå til forliksråd, men det skader ikke å purre med trusler om forliksråd. Behandling i forliksråd koster 750 kroner, dette kan man kreve motpart for.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at mange her har skjønt budskapet mitt, det er ikke pengene, men tap av junifisket + irritasjon som er greia. De 200 kronene blåser jeg i. Jeg har meldt inn savn av to pakker til Posten Norge, disse kommer til å "henge" på selger da de ikke vil ha på seg at de roter bort post.

 

Har handla med flere av skrotnissene i mange år - alltid har vi blitt enige - enten det har vært feil på deler eller annet. De fleste av disse kara som selger deler via Finn er hvite folk. Når jeg nå har startet opp denne "hetsen" så velger jeg å oppgi at selger har adressen: xxxx xxxxxxxxxx. Dette gjør jeg for ikke å "så" mistenksomhet til de selgerne som er hvite.

 

Jeg gidder ikke anmelde dette. At jeg er godtroende skal jeg fortsette med, og heller være glad for alle de gangene jeg har fått reservedeler til min egen skrothaug :wink:

 

Kommer tilbake med mer info hvis jeg får besøk...Da legger jeg ut alle personalia om vedkommende, og så er jeg heldig som har masse flotte kompiser i nabolaget. :smiley:

Kommentar fra moderator: Postnummer slettet. For å unngå misforståelser og spekulasjoner bør finnkoden oppgis.
Er det et firma så sier reglene at de skal varsles om at saken er tatt opp på forumet, samt at varsleren må opptre under fullt navn.
Link to post
Share on other sites

Har nettop vært utsatt for en lignenede episode selv, men ikke på Finn. Jeg har avskrevet kr 250 på tapskonto. For så lite beløp kroner er det bare glemme hele saken og ta det som en lærepenge, sogar en billig sådan, i stedet for å ødelegge hverdagen med gå å ergre seg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Og en kjapp runde med Google så er det utrolig hva man finner ?

 

https://www.facebook.com/xxxxxxxxxxxx

Kommentar fra moderator: Har, under tvil, anonymisert Facebooklinken da en utenforstående er sterkt profilert på den siden.

Vi har hatt mange saker på forumet som i utgangspunktet har sett ut som svindel, men som etterhvert har vist seg å skyldes misforståelser, surrehuer, dratt på ferie, etc., men i dette tilfelle kan det virke som det ligger mere bak.

Jeg lar altså likevel hensynet til den utenforstående bli utslagsgivende.

 

Dette er overhodet ikke ment som noe kritikk av adeneo, tvert imot, at en sak belyses ut fra informasjon som finnes på forumet er bare positivt.

Link to post
Share on other sites

Nå er jo adressen og navnet opplyst i annonsen på finn.no, og omtrent det første som kommer opp hos Google er jo facebook profilen til vedkommende, slik at det er vel ikke akkurat veldig vanskelig å finne ut av.

 

Det var i grunn også derfor jeg la den ut, da den informasjonen som allerede er lagt ut i denne tråden er nok til å finne ut når han kjøpte eiendommen i Munkerekka, hvor mye han betalte for den, at han er selvstendig næringsdrivende, firmanavnet, hva firmaet driver med, hvem vennene hans er, facebook profilen til hans samboer og en hel del annet, forutsatt at det ikke er flere Andreas på samme adressen som selger båtdeler ?

 

Forøvrig høres det pussig ut at noen gidder å gjøre seg til kjeltring for 200 kroner, men har man ikke fått avtalt vare, og etter flere uker heller ikke fått tilbake pengene, så er nok de tapt, og det greieste er nok å gjøre som andre har nevnt, å glemme hele greiene.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke sånn lenger at man kan stole på folk, punktum. Har blitt lurt selv jeg og lærte min lekse av det, jeg fins ikke det spor voldelig av meg men fikk tatt igjen så det svei skikkelig :-) Han var på FB og absolutt alle vennene hans pluss alle i dette miljøet dette dreide seg om i Norge fikk greie på hva han drev med. Det var nesten verdt de tusenlappene jeg tapte. Fikk de etterhvert tilbake i avdrag fra statens innkrevingssentral :-) Lykkelig slutt på den saken.

Link to post
Share on other sites

Siden han driver firma er det enda mer interessant å anmelde.

Bare hvis det dreier seg om overlagt svindel - og det er vel egentlig lite som tyder på at det dreier seg om overlagt svindel. Dette er enten en som ikke har full kontroll på virksomheten sin, eller ting som er blitt borte i posten. I såfall er det en sivilrettslig sak. I første tilfelle er forliksrådet riktig instans - da vil man ganske sikkert få igjen pengene med renter. Prinsipielt sett er dette riktig vei å gå, men jeg tviler litt på at trådstarter finner det verd bryet. Dersom varene er blitt borte i posten, og partene skylder på hverandre, så kommer man seg ingen vei - da er det bare å spise opp tapet. Prinsipielt sett skulle man jo helst ha delt på regningen, men er man først blitt uvenner så er det den som har betalt på forhånd som sitter med skjegget i postkassa.

Link to post
Share on other sites

Da har selger ringt og berettet at han har vært bortreist, men vil sette penger inn på min konto i løpet av morgendagen. Han synes det var leit at facebook profil ble nevnt , spesielt likte han ikke at samboer ble dratt inn i dette. Jeg møter han på dette.

 

Har gitt selger en avtale på at tråden skal slettes så fort pengene er inne på min konto. Så får vi håpe for ettertiden at dette var en engangs episode og sammenfall av uheldige omstendigheter.

 

Håper moderator kan "fryse" tråden inntil videre

Link to post
Share on other sites

Han synes det var leit at facebook profil ble nevnt , spesielt likte han ikke at samboer ble dratt inn i dette. Jeg møter han på dette.

 

Da bør du tenke deg om før du poster lenker hvor navnet og adressen til vedkommende kommer frem, ettersom det er deg selv som har lagt ut informasjon nok til at enhver som klarer å dytte inn noen data fra finn.no hos Google enkelt kan finne ut det aller meste om vedkommende du hevder har svindlet deg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...