Jump to content

Juksemaker på Finn.no


svebe

Recommended Posts

Da bør du tenke deg om før du poster lenker hvor navnet og adressen til vedkommende kommer frem, ettersom det er deg selv som har lagt ut informasjon nok til at enhver som klarer å dytte inn noen data fra finn.no hos Google enkelt kan finne ut det aller meste om vedkommende du hevder har svindlet deg.

Leser du egentlig hva du selv skriver Adeneo?

 

.....her er du fullstendig på trynet.

Det er vel ikke stort jeg har skrevet i denne tråden, så det er ikke så mye jeg kan være "på trynet" på ?

 

Du mener altså at dersom den informasjonen som er lagt ut her i tråden ikke hadde vært postet av trådstarter, så hadde jeg fortsatt klart å finne en hel del informasjon om vedkommende som trådstarter mener er en "svindler", eller mener du at det ikke er så lett som å klikke på lenken til finn.no (hvor annonsen nå er slettet), klippe og lime navn og adresse inn i Google, og få opp en hel del informasjon om vedkommende som henges ut som svindler i denne tråden.

 

Jeg har dessverre ingen krystallkule, men poengterer at det tar to minutter å finne ut svært mye om "selgeren" ut i fra den informasjonen som er postet i denne tråden, og det er mulig det er "på trynet", men man bør være forsiktig med hva man legger ut på nett, særlig i en tråd som dette, og dette gjelder forsåvidt også "selgeren" i dette tilfellet som har lagt ut en hel del informasjon om seg selv på nettet som er lett å søke opp for enhver idiot.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har selger ringt og berettet at han har vært bortreist, men vil sette penger inn på min konto i løpet av morgendagen. Han synes det var leit at facebook profil ble nevnt , spesielt likte han ikke at samboer ble dratt inn i dette. Jeg møter han på dette.

 

Har gitt selger en avtale på at tråden skal slettes så fort pengene er inne på min konto. Så får vi håpe for ettertiden at dette var en engangs episode og sammenfall av uheldige omstendigheter.

 

Ja, enten et sammenfall av uheldige omstendigheter, eller så er eneste årsaken til at du (kanskje) får igjen pengene nettopp at fb og dama og litt mer enn "luringen" hadde regnet med ble dratt inn.

Link to post
Share on other sites

 

Da bør du tenke deg om før du poster lenker hvor navnet og adressen til vedkommende kommer frem, ettersom det er deg selv som har lagt ut informasjon nok til at enhver som klarer å dytte inn noen data fra finn.no hos Google enkelt kan finne ut det aller meste om vedkommende du hevder har svindlet deg.

 

De aller fleste aner ikke hvor lett det er å søke opp informasjon på personer. Man trenger latterlig lite startinformasjon for å nøste opp i forretninger, interesser og annet.

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan svebe gi garanti for at tråden blir slettet? Trådene eies av battplassen.no ved Ingar. Ikke det at jeg tror Ingar ikke "knerter" den, men allikevel.

Terskelen for å bruke nettet som eget våpen er lav og det blir fort et tveegget sverd..

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

etter 4 uker sendte jeg en ny e-post, men fikk ikke svar på denne. Sendte deretter en sms, hvor jeg informerte at jeg kom til å "henge" han ut på diverse båtforum, bla. Båtplassen. Dette var på en tirsdag, og han ringte meg umiddelbart opp og fortalte at han hadde satt pengene tilbake på min konto på søndag. Han lo av hele saken og kalte det en fillesak.

Da har selger ringt og berettet at han har vært bortreist, men vil sette penger inn på min konto i løpet av morgendagen. Han synes det var leit at facebook profil ble nevnt , spesielt likte han ikke at samboer ble dratt inn i dette. Jeg møter han på dette.

 

Har gitt selger en avtale på at tråden skal slettes så fort pengene er inne på min konto. Så får vi håpe for ettertiden at dette var en engangs episode og sammenfall av uheldige omstendigheter.

Hva er poenget med en slik tråd om den ikke får stå til evig tid? Fra selgeren sitt ståsted er det klart et ønske om sletting, men for den allmenne interessen og muligheten til å se at dette faktisk er en engangsepisode og et sammenfall av uheldige omstendigheter vil forsvinne med en sletting.

 

Nå vet jeg ikke om de kriterier som er satt for å omtale bedrifter er fulgt i tråden... Det er vel moderator sin kontrollfunksjon til syvende og sist.

Link to post
Share on other sites

D

Har gitt selger en avtale på at tråden skal slettes så fort pengene er inne på min konto. Så får vi håpe for ettertiden at dette var en engangs episode og sammenfall av uheldige omstendigheter.

 

Håper moderator kan "fryse" tråden inntil videre

Det ligger et ansvar ved oppstart av sånne tråder.. Kan nesten garantere den blir stående her til beskuelse i "all" fremtid.. Teit , men sånn er ståa.. Håper jeg tar feil og at den blir slettet.

 

 

Da bør du tenke deg om før du poster lenker hvor navnet og adressen til vedkommende kommer frem, ettersom det er deg selv som har lagt ut informasjon nok til at enhver som klarer å dytte inn noen data fra finn.no hos Google enkelt kan finne ut det aller meste om vedkommende du hevder har svindlet deg.

 

Jeg som ikke var spes interessert fikk jo FB profilen i trynet når jeg åpnet neste side.. Du har lagt den ut selv og må stå for den formidlingen..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Jeg som ikke var spes interessert fikk jo FB profilen i trynet når jeg åpnet neste side.. Du har lagt den ut selv og må stå for den formidlingen..

 

Og det gjør jeg selvfølgelig, det er ingen regler hverken på forumet eller i samfunnet forøvrig som sier at man ikke kan poste lenker til Facebook, at noen er så naive at de tror deres Facebook profil er "hemmelig", eller at den ikke er det første som kommer opp i Google, tyder på at enkelte ikke forstår at alt som legges ut på nettet er tilgjengelig for hele verden, enten det er en lenke til finn.no eller hele livshistorien man har lagt ut på Facebook.

 

Poenget var, igjen, at å poste en lenke til en annonse hvor navn, adresse og telefonnummer til vedkommende som man henviser til som juksemaker i emnetittelen kanskje ikke er noe sjakktrekk.

Link to post
Share on other sites

Da er denne saken avsluttet for mitt vedkommende, og jeg lærte faktisk ganske mye.

 

Ikke om PayPal og Payex og alle de andre mulighetene, for jeg er en flittig bruker av disse tjenestene også. Moderator utviser godt ansvar og håndterer tråden proffesjonelt.

De 200 kronene er kommet tilbake og de settes rett inn på vimpelkontoen.

 

Kan forøvrig nevne at jeg fikk tak i en brukt gearhendel (litt dyr) fra en hyggelig kar fra Vestfold. :smiley: Så da blir motor montert på brakett og makrellen/pir'n går en utrygg framtid i møte. Fortsatt god sommer!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei! Ser at posten er et år gammel men prøver allikavel. Har gjort samme blemma som trådstarter og forhåndsbetalt til denne fyren fra Vestskogen.

Har aldri før vurdert og forhåndsbetale en vare, men følte at de vart vert risken i.o.m at alt virket troverdig. Tenkte at visst EG skulle drive med svindel på nett så hadde eg ikkje akkurat valgt dette markedet(brukte deler til påhegsmotorer). Beløpet eg har betalt er betydelig større en de trådstarter betalte.

De eg i hovedsak lurer på er om de er noen her på forumet som har motatt varer fra denne fyren?

Link to post
Share on other sites

Er vel på tide med en politianmeldelse av den fyren nå? Hvis det nå er riktig at han ikke sender deler, bør vi vel rapportere til finn.no om "mistanke om svindel" (rapportere regelbrudd), hvis mange nok gjør det må vel Finn stenge annonsene hans? Regner med det er en selger som heter Axxxxxx...

Link to post
Share on other sites

Stemmer de førstefender. Har vært i kontakt med finn.no og fått bekreftet at de har vært sendt Inn klager på fyren før, men antall klager kunne dei ikkje gå ut med. Problemet er at de må en anmeldelse til før finn.no gjør noke med saken. Litt rart at fyren har "baller" til og bruke heimeadressen, ikkje mindre en 2 facebook profiler + samboer. Skulle tro at en med eget firma ville bekymre seg litt over dårlig rykte?

Link to post
Share on other sites

Jeg blir strengt tatt litt oppgitt over enkelte holdninger som kommer frem i denne tråden. Dersom en selger gang på gang ovenfor ulike kunder krever forskuddsbetalt for varer som aldri blir sendt (og hvis vedkomne som hovedregel heller ikke returnerer pengebeløpene), så er det utvilsomt snakk om straffbar svindel. Vedkomne er en skurk og et samfunnsproblem - men nei, enkelte vil ha det til at det eneste problemet her er at kjøperene er dumme, som betaler på forskudd? Finn mottar massevis av klager på vedkomne, men toer sine hender - de har liksom gjort en god nok jobb ved å advare folk mot å betale på forskudd i retningslinjene sine? Og man skal la være å politianmelde vedkomne fordi det innebærer en for stor samfunnskostnad at politiet stempler "henlagt" på anmeldelsen?

 

Jeg vil på det sterkeste anbefale at man, av hensyn til hans fremtidige "kunder", gjør det man kan for å stoppe ham; politianmeldelse for svindel, klage til forliksråd samt klage til finn. Det skulle bare mangle!

Link to post
Share on other sites

Heilt enig Tobixen. Da dette er snakk om et betydelig beløp for min del blir de nok en politianmeldelse. Føler eg må drøye de litt til i.o.m at de ikke har gått en uke siden eg bestilte enda. Eg forskuddsbetalte ikke inn hele beløpet han skulle ha for varen, og fikk "skriftlig" kjøpskontrakt med han på melding med kontonummeret, pengene som skulle overføres før og etter eg hadde motatt varen og navnet på varen han skulle selge etterfulgt av Mvh A.....R...... Tenkte at kontrakt på melding er vel i teorien like bindende som noke annet.http://www.dinside.no/919486/sms-gjelder-som-bindende-avtale

Link to post
Share on other sites

Her er nok det beste å anmelde karen for svindel om ikke varen dukker opp og/eller karen svarer på henvendelser. En "kontrakt" på melding er like bindende den som andre kontrakter, så her det bare å kjøre i vei. Om karen er en svindler, og velger å bruke sine egen bostedadresse så leker han med ilden.. Det er ikke sikkert alle han forsøker å svindle er like glade for påfunnene og kreativiteten hans, noen av disse vil nok kunne bruke relativt "hardtslående" argumenter i diskusjonen omkring dette i ettertid. Men mulig han er så dum for alt jeg vet...

 

Følg dette tett opp og kontakt politiet om det ikke fører frem..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Om karen er en svindler, og velger å bruke sine egen bostedadresse så leker han med ilden..

Ja, det er rart! Så har man jo hypotese B, at det ikke er snakk om overlagt svindel, men om en skrotnisse som ikke evner å ta ansvar, ikke har kontroll på varebeholdning, økonomi, bestillinger etc, og som rett og slett ikke har det så travelt med få sendt ting avgårde. Selv om det ikke er snakk om overlagt svindel, bør vedkomne finne seg et annet levebrød! NAV om så! "Grovt uaktsomt bedrageri" er også straffbart!

Link to post
Share on other sites

Har fortsatt et lite håp om at de er snakk om en "skrotnisse" men begynner og tvile. Skal la tvilen komme han tilgode en liten stund til før eg gjør noke med saken. Hadde fortsatt vært interresant og komme i kontakt noken som har faktisk har motatt disse såkalte krabbeteinene, Suzuki,johnson og yamaha delene fra vestskogen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...