Jump to content

Gøta kanal til torsdag?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Hei.

Vi har planlagt og lest litt om Gøta og Trollhetta kanal. Går det som vi vil, reiser jeg over fjorden til Skagen på onsdag eller torsdag til uken. Krysser videre over til Gøteborg. Planen er å møte resten av familien i Kungelv. For så å gå sammen oppover Trollhetta kanal og videre opp til gøta kanal. Hvor langt vi går opp tar vi som det kommer. Snur å går ned til Kungelv igjen. Regner med ca 7 dager i Kanalene. Litt lite tid. Det vet jeg. Men sånn får det være denne gangen. Vi skal også ha med mine foreldre i bobil langs landeveien. Så det kan bli en hyggelig tur. Men jeg har lagt ned totalt værforhold til uka. Er det dårlig vær blir kryssing over til svenskekysten avlyst. Og dermed og resten av turen.. men har noen spørsmål jeg gjerne vil bruke Bp sin erfaring på... :-)

Er det mulig å gå inn Nordre elv til Kungelv? Eller må man gå inn ved Gøteborg?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Ser ut for meg som det er mulig på kartet ja.. men stusset litt på noe restricted area.. som det sto... men da er det vel ok å gå der siden Vidar har gått opp. Takk for tips. Er det helt fullt i gjestehavnene langs kanalen nå? Eller finner en plass til en båt..?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hei Bjørn. Jeg gikk ned elven fra kungelv med en 26 fot biam 800 første halvdel av 90 tallet. Stusset litt på "restricted area" og fant ut at dette er et naturreservat. Om det er blitt begrensninger på bruk av båt i området vet jeg ikke. Men det ligger en båthavn i innløpet til Nordre elv og i 2006 var småbåtslusen ved saltvannsbarrieren i bruk.

Link to post
Share on other sites

Hei Bjørn.

Sitter å ser på kartet nå. Det grunneste partiet er før innløpet til elven i nordre elvs fjord. Dybden her er 2,2 meter. Opp til saltvannsbarrieren er dybden min 6 meter og elven er helt ren uten skjær. På oversiden går du midt i elven i hovedløpet vest for Savholmen og opp til Kastellegården/ragnhildsruin min dybde 7 meter og rent farvann.. Her kommer du til Munkholmen. Denne holmen er farbar på begge sider men størst dybde er det i østre løp med min 6 meter. Vestre løp min 2,8 meter. I østre løp holder du deg mot elvens østre side ved passering av noen små holmer ca. midt på Munkholmen. Når du har passert Munkholmen ligger kungelv rett fram og du passerer under E-6 brua. Hovedløpet går nå vest for Tjuvholmen . Ligg mot Tjuvholmen og fortsett langs den østre elvebredden opp til Bohusbron. Dette er en klaffebro. Rett før denne broen, er det 2 grunner du må se opp for. Fra Kungelv og til grunnene rett før broen er dybden min 10 meter og helt rent. Etter broen er det 2 løp ut til trollhettankanalen, her gir ikke kartet noen data, men mener at farvannet var rent her også. Avstanden fra brua til Trollhettankanalen er kun 0,5 NM. Husker ikke om det var merket led i elven, og kartet viser ikke noe, men kartet er ikke nytt.

Link to post
Share on other sites

Takk for uvurderlig god hjelp Vidar. Setter stor pris på dine bidrag. Kjenner jeg gleder meg. Blåser liten kuling nå. Men er meldt dreining til øst i morgen. Så da regner jeg med sjøen legger seg. Dermed blir det etter all sannsynlighet overfart til Skagen på torsdag morgen. Går så videre til Kungelv/Nordre Elv på fredagen.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer nok til å bruke M Ais. Båtens navn er jo GRETHE. Har bare Ais mottaker via vhf. Men det hadde vært gøy å treffe deg. Å høre litt om dine erfaringer. Vi får ikke helt bestemt oss for om vi skal ta Gøteborg på tur inn eller ut. Tar vi det på tur inn er jeg nok i Gøteborg på lørdag. Så går vi innover søndag. Hvordan passer det med din rute?

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Gikk nordre elv i 2003. Det var dypt nok for båten, men for en vestlending vant til dybder over 100m var det en prøvelse å seile med 2m klaring.... Stort sett er det vel også sandbund, så i lav hastighet er det vel ikke katastrofe med en berøring så lenge propellen er beskyttet. (En annen sak er at vi traff steingrunn mellom Fjällbacka og Grebbestad noen dager senere...)

Laholm

Link to post
Share on other sites

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvandsudsigter/skagerrak.htm

 

Synes dette ser lovende ut, nå blir det snart pakking i båt og to tre timer søvn før kursen settes mot skagen.

Gleder meg.

Endelig avgjørelse taes når jeg passerer Torungen fyr.

 

Grethe på M Ais.. hvis noen vil følge.

 

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Du må ha en riktig god tur over :-)

Jeg har lagt deg til i "my fleet" på marinetraffic appen nå. Er ofte endel våken, så skal følge med deg videre :-)

 

Så på DMI nå. Forholdene ser bra ut. Du er nok fremme i god tid før det blir noe vind utpå dagen i morgen.

Håper du får klart vær. Soloppgangen i skagerak er fantastisk flott. Husk å ta bilde :-)

 

Det var utrolig hyggelig å møte deg i dag, og tusen takk for skyssen opp til Maritim :-)

Du har jo nummeret mitt, så send gjerne en sms eller post her så vi vet du er kommet vel frem.

 

God tur!

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det var svært trivelig å treffe deg og. Så gleden er likemye på min side.

Kom uttaskjærs nå. Tykk tåke. Stoler ikke på radar og Ais . Så jeg avventer været. Gikk inn å la meg på Merdø.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det gikk bra over. Senket farten et par ganger for å tømme ut litt kaffi. Å rydde litt i ting som prøvde å stikke av. Men Nw 900 er en god sjøbåt .. :-)

bilde

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...