Jump to content

Gøta kanal til torsdag?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Da ser jeg Grethe er på full fart over mot norra älv etter et par timers hvile i Skagen :-)

Imponerende pågangsmot!

 

Viser at det er fullt mulig å komme seg et godt stykke på kort tid. 2 havkryssinger og 3 land på under et døgn er godt gjort.

Pratet med han isted, og han valgte å gå over da det ar veldig gunstige forhold nå, mens det var meldt mer vær i morgen.

Smart valg :-)

 

 

Vi ligger på Grethes favorittplass i Nidelva nå. Dvs nesten. Den var opptatt, så vi ligger 10 meter lengre sør fortøyd i en furu.

Takk for gode tips!

Var mye strøm i innløpet og de trange 90-graderene. Ca 2,5 knop som rev godt i båten og det ble endel ratting.

Jeg ser mange lokale båter går mellom Olavsholmen og den første lille holmen. For meg ser det ut som de går rett over skvalpeskjæret som er merket i kartet, men den må vel ligge litt til en av sidene.

Vi gikk i mellom 1. og 2. holme der ledstreken går. Håper det var riktig....

 

 

bilde

 

 

bilde

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er furua som er favoritt. . :-) den grunna som er mellom deg og den første lille holmen er på 1. 4 meter. Så der går du greit over.

Nærmer meg fersvann jeg og nå. :-) Grått her i dag..fint vær å sitte inne å kjøre.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det er furua som er favoritt. . :-) den grunna som er mellom deg og den første lille holmen er på 1. 4 meter. Så der går du greit over. Nærmer meg fersvann jeg og nå. :-) Grått her i dag..fint vær å sitte inne å kjøre.

Da traff vi riktig tre, lol :-)

 

Välkomen til sveariket :-)

Gikk det greit over det siste havet?

 

Ang den mellom oss og den første holmen. Den står som "awash (0,1m)" i Navionics HD, så jeg turde ikke å prøve.

Vil det si den er feilmerket i kartet?

Rakk ikke og konferere plotteren da det er kort mellom skjærene og mye strøm.

Fantastisk flott plass :-) Vi skal prøve å ikke ta med oss furua di, hehe :-)

 

 

bilde

 

 

 

bilde

Den mellom oss og holmen bak oss.

 

 

bilde

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Den er feilmerket ja. Ha på badebukse så kan du hen å stå på den. Der er litt bunnstoff på den. Så noen rekker ned til den.. det er to stk mellom deg og første holmen. Det ligger en til noen meter oppstrøms for holmen. Mener å huske at den er noe dypere. Men store båter rekker ned der og. :-) jeg går nesten altid på den siden mot Olavsholm. Jeg tilbrakte barneåra i en av hyttene rett bortenfor der du ligger nå. Oppstrøms. Har aldri gått på grunn på de to skjæra.. :-)

Når det gjelder siste havstrekket fra Skagen til Nordre elv, så gikk det veldig greit. Krysset rett før en svær stim av lasteskip. Nærmeste var vel ca 1nm unna. Men den gikk med sakte fart. Bak den igjen kom det et konteinerskip med over 17 knop. Men da hadde jeg krysset separasjonsleden. Så tror ikke de så meg som et stort problem. :-)

Innløpet til Nordre elv var litt småskummelt. Dybde over store avstander på 2m og flere steder nede på 1.5. På ekkolodd. Det sitter ca 30 cm under vann.. så dybde var vel reelt ca 1.8 m. Men når en ikke kan se bunnen pga grumsete vann.. ble litt skeptisk da. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige ord. Gleder meg veldig til slusing. Går videre til trollhettan på søndag tenker jeg. Resten av familien kommer hit til Kungelv i morgen. Så det blir en rolig dag i dag. Bare synd været er grått. Men båt er kos uansett. :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Så bra !

Bare hold ut et par timer nå, så kommer solen for å bli værende :-)

Kanalturer er så flotte i godt vær! Husk å bilder.

Har fryktelig lyst til å ta göta kanal selv.. Kanskje neste år....?

Kunne kombinert hjemturen med stopp i Tyskland også om det ikke blir kanalen tilbake.

 

Kunne du gitt meg sporvalget mellom Olavsholmen og første holme? Ser det ligger en stein 2 meter ut for odden vi ligger ved på BB side 5 meter unna båten vår nå. Er det bare å holde seg tett på den?

 

Er krysset på kartet riktig plassert, bare at dybden er feil?

Bedre at de bommer i kartet den veien, enn motsatt, lol :-)

 

Ellers vil jeg si dette var en nydelig plass. Vennebåtene er imponerte også :-)

I ettermiddag kommer en av ungene til nabobåten til Arendal med tog, så vi må inn å hente. Tenker vi tar Bavariaen og østre utløp tilbake til Arendal, og så utsiden av Hisøya tilbake i planingsfart. Jeg blir med som styrmann.

 

Er endel båter som passerer her i litt for høy gravefart etter min mening, men det "e vel bare slik mi gjer det her i Ærrendal".

Mange tar dog hensyn og snakker ned de meterene forbi båtene som ligger her :-).

 

Vennebåtene var imponerte når jeg viste tracket ditt i går kveld. Kanskje jeg kan få lurt de over fjorden en gang ;-)

Hjelper å se at andre gjør det og at det kun tar noen få timer :-)

 

 

God tur videre BL! Vi følger med på AIS og tråd.

 

 

bilde

Furua di står fast fortsatt, hehe ;-)

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

På loggen står det nå 138 nm. Grei liten dagsettappe. :-)

 

Her kommer to forslag til track ved olavsholmen..

Dette er det jeg bruker mest. Freser rett over 0.1 m. Så jeg antar at dypgang på min båt må være bare et par cm.. :D

bilde

 

Men anbefalt track er også et greit alternativ.

bilde

 

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Flott distanse BL :-)

Hva ble forbruket til Skagen?

 

Tusen takk for ruta :-)

 

Det var alt.2 vi kom inn. Vi stikker 1,3, kanskje opp mot 1,4 nå ferielastet og i ferskvann, så kan jo bare kjøre safe og runde den lille holmen.

 

Nå steiker sola skikkelig her

 

bilde

 

 

God tur videre :-)

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lov å sende solbilder.. :lol:

Forbruk? Hva er det?. Orker ikke regne på det.. :o

Men ca 88 nm.. å 120 liter.. men da stoppet pumpa. Men tror ikke det manglet mange liter. Kansje 10-20 liter.

 

Her ligger jeg nå. Fint. Men grått..

bilde

 

Kun 100 svenske pr døgn i gjestehavna. Pluss 50 for strøm. Billig. . :D

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Närmer oss Lilla Edet og förste sluse. Ekkoloddet sluttet å virke. Hmm. Ikke bra. Men men. Store skip går jo her..ser ikke ut som vi möter noen..bilde

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...