Jump to content

Gøta kanal til torsdag?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

bilde

Da gikk vi opp i Göta Kanal. Tre sluser opp i första omgången.

bilde

 

Så ble det 40 min venting ovenfor slusene.. kö lenger inne. Ja ja. God tid. Det er jo ferie. :D

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det ser ut til å gå greit med dere Bjørn.

 

Slusing er en "sosial affære", treffer andre båtturister og fplk på land. :smiley:

 

Jeg har vært og hentet "skipet" i dag og parkert henne utenfor stuedøra for klargjøring til sommertur.

 

Det blir trailing over fjellet til helgen.

Link to post
Share on other sites

Må innrømme at jeg var veldig spent på slusing på forhånd. Så for meg mye som kunne gå galt. Men litt video på Youtube og lesing om temaet så har det gått overraskende bra. Matrosene har gjort en flott jobb.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Etter som jeg hører ligger det ferdige tau i Telemarkskanalen. Det gjør det ikke her.

Må ha med tau som er ca 10-12 meter lange. Oppslusning så legger du akterfortøyning rett opp, mens bauglina trekkes en båtlengde frem. Så er det bare for matrosen på baugen å trekke stramme tamper hele tiden. Da holder skuta seg intil kanten.

 

Når det gjelder mygg så er det ikke så rivgalt. Har sett det mye verre andre veier.. :-)

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Jeg har forberedt tauverket, myggremedier blir innkjøpt i morgen. kursen settes mot "harryland" på lørdag.

Tør ikke helt sette ETA, kjøring med stor tilhenger krever en del mere konsentrasjon enn en personbil.

Spesielt gjelde dete veier med humper og dumper, veier uten midtstripe: det meste av veien over det norske fjellet.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er lov med motor igang i Göta kanal, og antagelig ikke egnet i slusekamre med kombinasjonen stor løfteøyde og tett med båter, men i endel av slusekamrene vi forserte på vei hjem fra NL brukte jeg bare 1 stk akterspring og motor i gir.

 

Var veldig enkelt. Inn i kammeret, gjorde klar en 15 meters trosse i loop fra akterpullerten som ble hempet på et feste i sluseveggen.

Så motor i gir og justerte så roret så presset ble likt på de to kulefendrene. I vårt tilfelle var det stort sett 12-20 grader ror ut fra veggen.

 

Bonusen var at man bare trengte 1 stk tau, ingen etterstramming eller oppslakking nødvendig og båten var mindre påvirket av strømninger i kammeret.

 

Når porten åpnet seg forut er det bare å dra tauet tilbake og kjøre ut :-)

 

 

 

SAP -from my iPad using Tapatalk

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er en lettvint å grei måte å gjøre det på Sap. I Trollhättan kanal er löftehöyden 5-6 meter. Så der må byttes taufeste flere ganger. Men jeg regner med når jeg skal ned der at jeg er alene. Da pröver jeg med aktertamp og fjernkontroll på baugprop.. motor får man ikke lov å ha i gang. Host host volvo.. smoke on the water. . :-)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Motor igang: Vanligvis må du da ha skorsteinen på toppen av båten, ikke bakpå, slik at slusa ikke fylles med eksos.

Det ble ganske tett med eksos i slusene i telemark bare med å få båtene inn/ut av dype slusekamre (3x volvo + 1xbensin outboard)

Rutebåtene ligger som sap beskriver med en spring og thruster med en propell, men de er alene i kamrene. når vi lå der kunne vi i tillegg glede oss over å gasse ned noen kajakkpadlere med eksosen våres.

 

@ Bjørn: Jeg regner med at transporten tar såpass med tid at jeg ikke ankommer Sjøtorp før søndag kveld, alternativt at dette går veldig greit så kan jeg være der på ettermiddagen.

 

Men hvis jeg ser skuta di så hilser jeg på og: ser du en Ibiza24 som fører norsk flagg så gjerne hils på

Link to post
Share on other sites

Det hadde värt hyggelig. Blåser det for mye på söndag kan det jo hende jeg blir tvunget til landligge. Det vil tiden vise.. :-) Når du kommer til kanalen må du poste mye bilder.. :-) lärerikt for alle.. :-)Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

bilde

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Det var vel litt feil ordvalg. :-) bare å gå mot slusene i Göta Kanal. Så blir du enten vinket inn, eller du får grönt lys.Du kan bestille kanalturen på nett. Da sparer du 5 prosent. Turen vår fra Väneren till Vättern tur retur kommer på ca 4 k. Trollhättan kanal ca 1700 t/rSent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Www.götakanal.se.:-)Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Da har vi vendt baugen retning hjemover igjen. Turen fortsetter. Men vi skulle gjerne gått lenger. Litt vemodig.. men nye opplevelser venter likavel rundt hver sving. :-)

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Flott reiseskildring Bjørn !

Vi liker slike tråder akkompagnert av masse bilder :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

På kanalen er det ikke mye stress. Her tar ting tid. Men det gjör ikke noe. Så lenge en ikke kan få gjort noe med det må en bare senke skuldre å la roen virkelig ta tak.. :-) nå er ei jernbanebro i Lyrestad satt seg fast. Så nå er det ikke no trafikk på kanalen i det hele tatt. Frem med solstolen og boka.. å nyte livet. I Lyrestad. Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

bilde

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...