Jump to content

Er det forskjell på biltema olje og dyr olje?


Revys

Recommended Posts

Noe tilsvarende fra Castrol blir vel Castrol Tection Global 15W-40 som i den nettbuttikken koster 221,- for en femliter, eller omtrent 44,- kroner literen.

 

For de fleste fritidsbåteiere vil det si en besparelse på kanskje ti kroner ved hvert oljeskift når man bruker Biltema sin olje.

 

Jeg bruker denne olja i dag og betaler nok ikke mer for den (påplusset mva.) enn for Biltemaolja (inkl. mva). Kjøper vanligvis 60 liter i slengen på 20 liters kanner. Går en kanne på hver motor til oljebytte og 1 er alltid ombord for etterfylling.

 

Så jeg fortsetter selvfølgelig med Castrol, også siden den har vært benyttet siden motorene var ny. Så langt uten noen form for driftsproblemer.

 

Bilverksteder jeg kjenner til kjøper i dag ofte inn smørolje i 1000 liters bulkcontainere og sparer naturligvis store summer i innkjøp på dette kontra i småemballasje da det er en enorm avanse på smørolja opp mot vanlige forbrukere.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er uansett bra at ikke alle handler olje hos Biltema. Overskuddet går vel til de svenske eierne ?


 

Noe tilsvarende fra Castrol blir vel Castrol Tection Global 15W-40 som i den nettbuttikken koster 221,- for en femliter, eller omtrent 44,- kroner literen.

 

For de fleste fritidsbåteiere vil det si en besparelse på kanskje ti kroner ved hvert oljeskift når man bruker Biltema sin olje.

Biltema har også 10-liters kanner med noen av oljetypene bl.a. 15W-40, med literpris på 40 kroner.

I den danske nettbutikken med Castrol kommer jo norsk moms og frakt i tillegg til prisene så det er jo ikke helt sammenlignbart med å stikke innom Biltema rundt svingen liksom.

 

Biltema har også denne Innenbords marinediesel olje 15W-40 (VOLVO VDS-3) som tydeligvis er en høyere kvalitet til 75 kroner literen http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Innenbords-dieselolje-15W-40-30569/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men hvordan vet du at den ene oljetypen er renere og bedre enn den andre, kun på grunn av at den den er dyrere, Adeno?

Jeg vet ikke, jeg mener og tror, og har ingen bevis for at den ene er bedre enn den andre, eller om det er Coca Cola i kannene for den saks skyld!

 

...men jeg har rett og slett råd til å betale en tier ekstra for olje som jeg mener og tror er renere og bedre.

Link to post
Share on other sites

Det at noen ønsker å bruke titusenvis av kroner, og ofte hundretusenvis av kroner på en båtmotor, for så å spare en tier ved oljeskift ved å handle olje på Biltema, får være opp til hver enkelt, og det er som tidligere nevnt ikke slik at jeg tror at Biltemas olje fører til havari eller ikke holder spesifikasjonene, men jeg har rett og slett råd til å betale en tier ekstra for olje som jeg mener og tror er renere og bedre.

Sunt bondevett..helt enig

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke, jeg mener og tror, og har ingen bevis for at den ene er bedre enn den andre, eller om det er Coca Cola i kannene for den saks skyld!

 

 

Jeg bruker Biltema på begge bilene, båten og Vespaen. Og har ikke opplevd forskjell fra oljen jeg brukte før (stort sett Valvoline i forskjellige varianter) annet enn på lommeboka. Bruker mineralsk i båten, syntetisk på bilene og syntetisk totaktsolje på scooteren og kanteklipperen. Den eldste bilen har vel nå fått over 100.000 km på Biltemas syntetiske, og trives like godt som alltid før. Så jeg heller mot at Biltemas oljer holder tilsvarende kvalitet som andre merker, men at salgsvolumet tillater lavere pris. Jeg ser i alle fall ingen grunn til å kjøpe dyr olje når den billige fungerer like bra...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg er nok av samme syn som Index. I tillegg vil jeg tro at for båtmotorer som går mellom 50-100 timer i året, vil selv lavkvalitetsoljer gjøre sin nytte. Fritidsflåten bytter jo en gang i året stort sett, så regner BT som helt ok der. Dessuten ikke noen av oss som vet hvilken olje de bruker. Eneste jeg er sikker på at oljen holder det forpakningen sier, ellers ville de blitt saksøkt for lenge siden. Olje er fortsatt ikke dyrt å produsere bare uhyggelig mye fortjeneste og avgifter på produktene.

Link to post
Share on other sites

Hifo,

 

Igjenkoksa EGR ventiler og tette partikkelfiltre har vel lite med motorolje å gjøre... har en motor så mye gjennomslag at dette er grunnen blir det feil å legge skylden på motoroljen som har intensjonen å smøre og ikke å forbrenne.

Lav eksostemp og miljødieselen er grunnen til disse problemene.

 

Det er mye å lese på nett om dette .Dette er bare et passlig dårlig eksempel .

5.7 Smøreoljekvalitet og partikkelutslipp

SAE International har i en rapport fra oktober 2002 dokumentert at valg av smøreolje

har betydning for partikkelutslipp fra tyngre dieselkjøretøy, se figur 4. Studien viser at

høykvalitets smøreoljer gir lavere utslipp av partikler (PM) i avgassene.

Figur 4 Utslipp av partikler ved bruk av ulike smøreoljer

 

Dog er jeg nok enig i at de to grunnen du nevner er hovedårsaken . Men å utelukke at oljekvaliteten også har en viss rolle oppi dette blir helt feil... OG man må ikke glemme at veivhusventilasjonen går tilbake i innsuget , og der kan forskjellene på en høykvalitetsolje ( additiver ) og en lavkvalitets , samt hyppigheten av skiftene være av stor betydning ..

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det er nok viktigst å bruke den oljen som er foreskrevet fra motorfabrikken , selv om en bruker en svært dyr olje så kan det bli helt feil for noen motorer, så prisen har nok lite med kvaliteten å gjøre da oljen må gjennom strenge spessifikke kontroller. Selgerne , spesielt bensinstasjonene ser ut til å spekulerer i å lure kunnskapsløse olje kjøpere da det der ser ut som målet er mere å forvirre enn å hjelp til å ta rett olje ,å blir en usikker så velger de fleste den dyreste for sikkerhets skyld.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lært at olja som blir anbefalt i nyere dieselmotorer i dag har med friksjon å gjøre, dvs, høyere friksjon, mere partikler og avgasser. Derfor 0w long life olja som gir lite friksjon, lite friksjon og avgasser. Vi er nok enige om dette vil jeg tro, diskusjonen handler om billig olje er dårligere enn dyr olje. Ikke merke og slik, bare pris.

 

 

Det er mye å lese på nett om dette .Dette er bare et passlig dårlig eksempel .

5.7 Smøreoljekvalitet og partikkelutslipp

SAE International har i en rapport fra oktober 2002 dokumentert at valg av smøreolje

har betydning for partikkelutslipp fra tyngre dieselkjøretøy, se figur 4. Studien viser at

høykvalitets smøreoljer gir lavere utslipp av partikler (PM) i avgassene.

Figur 4 Utslipp av partikler ved bruk av ulike smøreoljer

 

Dog er jeg nok enig i at de to grunnen du nevner er hovedårsaken . Men å utelukke at oljekvaliteten også har en viss rolle oppi dette blir helt feil... OG man må ikke glemme at veivhusventilasjonen går tilbake i innsuget , og der kan forskjellene på en høykvalitetsolje ( additiver ) og en lavkvalitets , samt hyppigheten av skiftene være av stor betydning ..

Link to post
Share on other sites

 

Det er mye å lese på nett om dette .Dette er bare et passlig dårlig eksempel .

5.7 Smøreoljekvalitet og partikkelutslipp

SAE International har i en rapport fra oktober 2002 dokumentert at valg av smøreolje

har betydning for partikkelutslipp fra tyngre dieselkjøretøy, se figur 4. Studien viser at

høykvalitets smøreoljer gir lavere utslipp av partikler (PM) i avgassene.

Figur 4 Utslipp av partikler ved bruk av ulike smøreoljer

Siden dette er hentet fra nett: Har du en link til kilden som du kan legge ut?

Link to post
Share on other sites

Dette er vel relativt irrelevant for lystbåteieren som ønsker en olje som tilfredstiller motorprodusentens krav om kvalitet og viskositet uten å koste mere enn nødvendig.

Oljen blir nok for de flestes vedkommende byttet oftere enn strengt nødvendig, så dermed er det jo greit å finne den mest kostnadseffektive oljen.

Noen skifter 3 liter olje og noen skifter 15-30 liter olje i slengen og kun for noen av desistnevnte utgjør literprisen en vesentlig kostnad.

 

Men nå handlet jo tråden egentlig om 2-takts olje som er noe helt annet i denne sammenheng.

Da er det langt enklere å velge olje da man ikke trenger å ta hensyn til viskositeter men kun at olje tilfredstiller TC-W3 eller evt. andre kvalitetsnormer for utenbordsolje som motorprodusenten krever.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...