Jump to content

Er det forskjell på biltema olje og dyr olje?


Revys

Recommended Posts

Støtter folk i båt fullt ut her!

Den evigvarende diskusjonen blir nok holdt varm av folk som tror ting er dårligere fordi prisen er lavere, veldig enkelt å snu på flisa og si at "merkevaren" er overpriset. Jeg er mekaniker "ikke at det lager noe fasit" men en viss forståelse av smøring av maskinerier har jeg. Er nok ganske sikker på at BT olja ikke blir brukt i formel1..... men vi bruker olje i normale motorer og i tillegg båtmotorer som går kalt og fint med masse kjøling. To taktsolja blir aldri gammel og de fleste av oss bytter motorolje og gearolje hver vår eller høst når motoren kanskje har gått mellom 50-100 timer. Olja er tilnermet like blank når vi bytter den. Olja til Biltema ER god nok for vårt bruk bare spesifikasjonene blir fulgt. Har ingenting med reklame å gjøre, bare det at det er enkelt og billig.

Redigert av Kaptein Gjelseth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette kan vel debatteres i årevis, men personlig brukte jeg ca 90000 på ny 2takter for en 3 års tid siden,

men av en eller annen grunn så kjøper jeg ikke olje på billig salg,mener kvalitet og pris osv osv.

Fullt mulig biltema sin er lik bra men innsparingen på året er kanskje en flaske whisky og det er

maskinen værdt.

Link to post
Share on other sites

Har kjørt såkalte "billig"-oljer i alle år på mine biler. (Jeg er nå rundet 50). Aldri har jeg opplevd problemer av noe slag. Mye av dette er BT-olje. Så lenge oljen er god nok -ER den god nok.

Jeg lever heller etter filosofien å skifte olje etter 10-15.000 KM heller enn å kjøpe en lurium-olje til astronomiske priser for at jeg skal slippe å skifte så ofte. Med å skifte ofte får du driten ut av motoren. DET er en stor fordel.

Men jeg VET om iallefall 1 Caravelle T5 som var inne for sin første service. Der var det såkalt long-life intervall og olje. Der måtte det brukes diesel for å få oljen tynn nok til å få den ut av motoren.....

 

Har selv en caravelle som gikk på girolje fra Møller(GL-5).... Skrapte og var treig i giringen. Søkte opp på bilen hos Valvoline og der skulle bilen ha en helt annen girolje (GL-4). Bytta til den som Valvoline anbefalte, og jammen var kassen som ny. Klikker i gir som en drøm nå. Dessverre har ikke Biltema GL-4 lenger.....

 

Har alltid brukt BT-2-takstoljen og. Null problemer. Nå har jeg 4-takt og jaggu går ikke den og som en drøm på BT-mineral olje..... Ifølge Yamaha skal den vel ikke det.... hehe.

 

kan også få si at BT-olje ER Statoil. Traff butikksjefen for den største BT-butikken i Bergen på en fest. Og han kunne bekrefte at BT-oljen er Statoil-olje. De fikk bare ikke gå ut med det grunnet prispolitikk. Men nå syns jeg BT-oljen gebynner å bli dyr og....

 

Folk må gjerne kjøpe olje til dobbel pris for min del. Det er en fri verden tross alt....

Link to post
Share on other sites

Kjenner at virkelig får lyst til å diskutere nå..... Stort smil :-)

 

Når jeg bytter olje på bilen min på jobben "som er en av de største på markedet" får jeg da 6liter til 260kr som er innkjøpsprisen til oss. Dette er olje fra en av de store produsentene.

 

Mener dere da at jeg burde gå og kjøpe samme oljen dyrere hos en annen butikk for at den psykiske kvalitetsfølelsen skal bli større?

 

Dere må for all del kjøpe dyre oljer og få godfølelsen men det blir helt feil å si at billigere olje er dårligere.

 

Bare vennlig fra min side så jeg ikke blir misforstått :-)

Link to post
Share on other sites

Har brukt Biltema på alle mine 2taktere.. Fra 5 hestere til 130 hester.. Til sammen 6 motorer siste 15 år.. Og utrolignok har det aldri vært noe problem med de.. Brukte også Shell/Esso/Statoil iblant da jeg var tom for bt.. Og utrolig nok merker jeg ingen forskjell..

Nå ligger ikke je å sniffer eksosen fra motoren, så kan jo hende det er minimale forskjeller..

 

Har nå 4takt men har ike bytta olje ennå,, får se hva det blir..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg lever heller etter filosofien å skifte olje etter 10-15.000 KM heller enn å kjøpe en lurium-olje til astronomiske priser for at jeg skal slippe å skifte så ofte. Med å skifte ofte får du driten ut av motoren. DET er en stor fordel.

Men jeg VET om iallefall 1 Caravelle T5 som var inne for sin første service. Der var det såkalt long-life intervall og olje. Der måtte det brukes diesel for å få oljen tynn nok til å få den ut av motoren.....

 

Jeg har også mer tro på "vanlig" olje og kortere intervaller, enn "long life"

 

 

Dere må for all del kjøpe dyre oljer og få godfølelsen men det blir helt feil å si at billigere olje er dårligere.

 

kluet her er vel - hva er godt nok? og hvorfor bruke olje med egenskaper motoren ikke kan nyttiggjøre seg av.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Er nok veldig enig med "Kaptein Gjelseth" hadde alle vist hvor stor avanse dem som selger olje har er det ikke så vanskelig å sjønne , jeg kommer bestandig til å kjøre på BT sin olje så lenge det ikke bevises at den er noe dårligere en annen olje.

Link to post
Share on other sites

ikke helt i sammenhengen du lurer på og dette svaret vil sannsynlig gå under en av de mer unyttige på forumet her idag.

 

 

faren min tok av toppen på sin gode gamle granada for endel år tilbake (10 år ca) han leverte toppen til et verksted for overhaling og verksted mesteren som hadde godt over gjennomsnittet greie på motorer så på toppen før han så på faren min og sa " jaså... bruker du statoil olje?"

 

det gjorde han og det klarte verksted mesteren og se

 

jeg vil si at det er forskjell på oljer og vil gjerne bruke etpar hundre lapper ekstra på olje

Redigert av båtløskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir morsomt dette nå :-)

 

I verktøyskapet mitt på jobben er det nå ca halvparten Wurth og BT verktøy. Wurth verktøyet blir byttet ut med verktøy fra Biltema når det går i stykker..... hvorfor? Jo fordi verktøyet fra Biltema er MYE billigere OG bedre i flere tilfeller :-)

 

Avsporer noe fælt her nå men TS har vel fått en formening om hva han vil bruke av totaktsolje :-)

Redigert av Kaptein Gjelseth (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til dere som "tror" og som velger olje ut fra "at pris og kvalitet henger sammen". Fair enough. Det er ikke meningsfylt å diskutere tro og deres tro kan være minst like riktig som min egen.

Jeg spør meg heller om sannsynligheten for at Biltemas olje skulle føre til motorhavari og problemer uten at dette var alment kjent. Eller at andre billigmerker av olje gjør det. Hvorfor er ikke informasjon om slike mangler publisert på en slik måte at det er tilgjengelig? Den ene muligheten er at motorer havarerer jevnt og trutt pga Biltema-olje, men ingen gidder å gi beskjed. Pussig at slik fortsatt vil skje når vi kan kommunsere erfaringer så lett (internett). Den andre muligheten er at Biltema-olje havarerer motorer, men effektstørrelsen (antall motorer som havareres) er så lite at det ikke er stort nok til å bli fanget opp. Vel - hvis sannsynligheten er SÅ liten - er det noen grunn til å ta hensyn til det da. Den siste muligheten er at så lenge man skifter olje en gang i året så er dagens motoroljer spesifisert så høyt at man ikke vil rekke å få noe problem pga oljen.

 

Jeg vet trådstarters spørsmål i utgangspunktet gikk på 2T-olje, men prinsippet blir det samme.

 

For meg er det et lite paradoks at noen vil betale VESENTLIG mer for en olje uten at det er DOKUMENTERT at den er vesentlig bedre enn standard. Worst case kan man jo faktisk risikere at den dyre oljen faktisk har dårligere smøreegenskaper???? Hvis man ikke velger å "tro" noe annet da......

Link to post
Share on other sites

ble så mye oljeprat her nå at jeg skal ut å bytte olja på min Dnepr MT-16 motorsykkel - den som er på har ikke gått langt, nå skal den få biltema classic 20-50 :wink:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vil også si meg helt enig i dette med kortere bytte intervaller av motorolje.

Ordet long life olje får jeg frysninger på ryggen av..... dette er olje som er konstruert for å minske avgassutslipp og miljø. Har ingenverdens ting med å få en motor til å vare lenger. I tillegg skal motoren gå så mange km før bytte.... stakkars motorer.... og automatgirkasser for den del, har vært mye tull med dem pga. dette long life greiene.

Link to post
Share on other sites

Det en nevner lengre opp med reell pris på "anerkjente" merker er jo interessant.

Jeg vet hva de ansatte hos leverandører av Castrol sine marineoljer langs kysten betaler for Castrols oljeprodukter til båt, bil, mc etc. I hele kartonger. Og den prisen er mer på linje med Biltemas priser enn hva selvsamme oljer blir priset til i butikkhyllene.

 

Ikke et vondt ord om Castrol, tvert i mot, men differansen mellom "ansattpris" og hyllepris er hinsides.

Link to post
Share on other sites

Det du skal bry deg om er at det i instruksjonsboka til motoren spesifiseres krav til hvilke "kvalitet" motoroljen skal ha. Dette er oppgitt i form av en kode. Jeg har kjørt min Toyaota Landcruiser 110.000 km på Biltema-olje nå. Jeg har aldri vært bekymret for motorhavari, men jeg har tenkt mere på om motoren slites mer på denne oljen og da kanskje forkorter livet sitt. En 20 åring som røyker 40 sigg om dagen dør nok ikke i morra, men han blir sannsynligvis ikke 100 år heller.

 

Mitt kompromiss har blitt å bytte olje og filter på 10.000 km selv om det i boka står at 15.000 km er godt nok og at BT-olja møter spesifikasjonene ihht. instruksjonsboka. Jeg kunne sikkert byttet på 15.000 km og brukt dyrere olje, men jeg har heller ingen garanti for at Mobil1 eller Penzoil er av bedre kvalitet. Det er nok mere sannsynlig at de er overpriset og ikke et hakk bedre enn BT sin. I allefall TROR jeg det og sover godt om natta. Hadde vært interessant å sett dokumentasjon på dette ja.

Link to post
Share on other sites

Blir morsomt dette nå :-)

 

I verktøyskapet mitt på jobben er det nå ca halvparten Wurth og BT verktøy. Wurth verktøyet blir byttet ut med verktøy fra Biltema når det går i stykker..... hvorfor? Jo fordi verktøyet fra Biltema er MYE billigere OG bedre i flere tilfeller :-)

 

Avsporer noe fælt her nå men TS har vel fått en formening om hva han vil bruke av totaktsolje :-)

 

 

på gamle jobben byttet vi også ut dyre og annerkjente merker verktøy med BT verktøy når det gikk istykker, det var ikke fordi det var bedre men fordi verktøyet var mye billigere og bytte ut selvom du måtte bytte dobbelt så mange ganger.

 

måtte fortsette avsporingen litt til hehe

Link to post
Share on other sites

 

Har selv en caravelle som gikk på girolje fra Møller(GL-5).... Skrapte og var treig i giringen. Søkte opp på bilen hos Valvoline og der skulle bilen ha en helt annen girolje (GL-4). Bytta til den som Valvoline anbefalte, og jammen var kassen som ny. Klikker i gir som en drøm nå. Dessverre har ikke Biltema GL-4 lenger.....

Biltema har helsyntetisk girolje 75W-90 nr 36997 som er GL4/GL5. Har stående en flaske Biltema delsyntetisk 75W-90 nr 36986 GL4/GL5 men den er utgått.

Mineraloljen 80W-90 nr 36978 de har er kun GL5 (OBS! Ikke for automatgir eller der en olje av nivå API GL-4 foreskrives).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Bruker Felleskjøpets olje jeg. Skal være samme olje som Statoil og Biltema.

 

Fant dette på et annet forum:

 

Bruker Biltema's olje på 80en min også. En ting jeg har lagt merke til som kan tyde på at Biltema's olje stammer fra Statoil er forseglingen på flasken. Denne er merket "Quality Seal", og denne forseglingen er 100% identisk på Biltema's og Statoil's oljeflasker!

Forøvrig har jeg nylig lagt merke til at BIltema's sorte startbatteri med indikator er 100% identisk (bortsett fra etiketten) til et Fulmen batteri som sto i en ny Peugeot vi fikk på jobb.

Link to post
Share on other sites

Olje er Olje sa en på 70 tallet da jeg var på et olje seminar hos Shell, bare den har den spec som din motor skal ha.

Hvor ofte en skal skifte olje, kommer an på bruken av bil /båt sa han.

De hadde en varebil som kjørte Stavanger Oslo retur to ganger i uka og han bodde 13/15 min fra jobben

og var på hytta 2/3 ganger i mnd.1 time unna..

Bilene bilene fikk samme olje påfylt.

Hans olje var kassabel etter 3 mnd.

Og oljen i varebilen var like god etter et (1) år.

 

Så hvorfor ikke Biltema olje hvis den har rett Spec.

Den er ikke bedre, men bare billig.

PS, eldre damer vil ha mineral.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...