Jump to content

Er det forskjell på biltema olje og dyr olje?


Revys

Recommended Posts

billig mat i norge er iallefall lav kvalitet.

 

 

Hvilket heller ikke stemmer i følge tester hvor det billige produkter fra f.eks First Price har kommet meget bra ut.

 

http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/lavprismat-er-sunnere-og-har-bedre-smak-3972500.html

 

Men nå lever vi i et land hvor folk flest gladelig betaler 40 kroner literen for vann på flaske på en bensinstasjon selv om vannet i springen er gratis og av minst like god kvalitet.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

På den ene side har jeg lyst til å tro at det må være en sammenheng mellom pris og kvalitet. På den annen side har diskusjonen her om olje fått meg til å tvile. På andre områder som "hardware" til båt har jeg opplevd å "få det jeg betaler for". Bestefattern sa alltid "kjøp billig-kjøp dyrt". Hadde han rett?

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

For et par år siden ble jeg fortalt av en kar på Biltema i Sarpsborg at oljen (da var det en ordinær multigrade motorolje til bil jeg skulle ha) ble levert av Statoil.

Hvor riktig dette var da og er nå, vet jeg virkelig ikke. Men det var ihvertfall betryggende der og da :smiley:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Nå er det gjetatt noen ganger at det er spec'en i forhold til det maskineriet oljen slal brukes på som gjelder, ikke fargen på plastdunken, prisen og hvem som selger den. Og i dag er det lite lite til ingen sammenheng mellom pris og kvalitet på mange ting, og i noen/mange tilfeller gjelder det også smøroljeprodukter.

Link to post
Share on other sites

så biltema har ikke egen oljeproduksjon i Bangladesh med barnearbeidere, tvilsomme råvarer og forurensede rør og forpakninger ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vi blir nok aldri enige om olje , når en først kom innpå dettre med verktøy fra biltema , har jeg fremdeles verktøy jeg kjøpte i 1986 på biltema i saprborg ,det rare er at alle tror dette verktøyet er noe dritt fra biltema, det kan vel ikke stemme helt da jeg har brukt dette daglig på bilverkstedet siden den gang og er fremdeles brukbart! selvfølgelig er dette det dyreste dem hadde den gang tror det var 10års garanti, hadde tidligere en trimmet Dieselmotor som jeg har kjørt ca 600timer med den har gått til tider hardt (i Båt) og brukt 15-40w diesel olje mineral fra Biltema , når jeg solgte motoren brukte den ikke olje og gikk like fint som før , noen snakker om longlife olje ,ja det er olje beregnet på lange service intervaler, men dem nye Diesel motorene i dag er mye renere og forurenser ikke oljen så mye som dem gamle , derfor kan dem ha lengere intervaler på oljeskift , så er det litt slik at dem kan ta blodpris for at det heter "Longlife "olje også ;-)

Link to post
Share on other sites

. På andre områder som "hardware" til båt har jeg opplevd å "få det jeg betaler for". Bestefattern sa alltid "kjøp billig-kjøp dyrt". Hadde han rett?

Mvh

Arne

Vil si både Ja og Nei.

Å kjøpe billig batterier som holder i 4 år eller dyre som holder i 12 år totalt samme pris.

 

Som en direktør sa, når kunden har han bestilt skummamelk er det dårlig butikk og produsere fløte til han.

En gammel Ford og en Formel 1 bil har ikke samme spec på olja.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

så biltema har ikke egen oljeproduksjon i Bangladesh med barnearbeidere, tvilsomme råvarer og forurensede rør og forpakninger ?

 

I mitt tidligere liv som aktiv forretningsmann hadde jeg et par leveregler. En av dem var at om du søker korrekt informasjon, gå til kilden. Satt i et møte en gang og laget oversikt over konkurrerende priser. Vi var usikre på et par av dem, så jeg ringte dit, presenterte meg, sa vi laget oversikt som vel alle var tjent med at var riktig, og fikk prisene jeg trengte :smiley:

 

Så om du er over gjennomsnittlig interessert i dette med barnearbeidere mv, anbefaler jeg at du ringer eller skriver Biltema og spør. Er du høflig og pragmatisk vil jeg bli overrasket om du ikke får et svar du er fornøyd med. Det vil være i Biltemas interesse.

 

Lykke til - la oss høre hvordan det går om du ringer.

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Pris og kvalitet henger alltid sammen.. Tja.. noen liker å la seg lure av påstanden uten å tenke selv.. Hvorfor er noen oljer dyre... Det kommer vel an på hvor mange ledd som skal legge på sine prosenter..

 

Hadde bilen på Service på Mitsubishi, første service på 15000km, der ble det fylt på Shell olje.. til den nette sum av 1150 kroner pluss mva for 5,5 liter, som er 1440 kroner inklusive.. Dette gir en liter pris på 261 kroner (hvilken Shell olje det var, har jeg ikke sjekket fortrengte dette etter at bankkortet var dratt med et sikkert smil)... Denne oljen er neppe bedre enn BT sin full syntetisk.. kan jo tenkes det er samme oljen tappet i parallell linjen på det samme raffineriet

 

Så hvorfor koster denne olje mye.... Vel en kan jo regne litt tilbake.. starter med 261 kroner, uten mva er det 210 kroner som er greit.. Av dette skal Mitsubishi ha sin del, verkstedet.. mulig dette kjøpes inn vi en Mitsubishi Norge sentralt, som også skal tjene en slant, deretter skal Shell Norge tjene en slant, så skal Shell Europa tjene en slant og Shell internasjonalt tjene en slant osv., så er en tilbake til prisen ut av raffineriet.. Det er sikkert flere ledd som skal tjene, diverse lager og transport firma..

 

Om en er stor og kan kjøpe stort direkte fra kilden, så vil en spare flere ledd.. som skal ha sin del av kaken

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Rart hvordan høy pris, gir høy opplevd kvalitet.

 

Har bodd flere år i statene. Der var Penntzoil noe en kjøpte billig på supermarkedet. Budweiser var noe billig skvip. Skulle helst drikke overprisa Ringnes, og oljen skulle helst være dyr, importert.

 

Her i landet er det motsatt.

 

Ikke vet jeg.

Link to post
Share on other sites

Dette er intr. lesning, myter og markedsføring har mye å si. Dessv. er ikke Statoil/Biltema-olje med... :smiley:

 

1. Her er det nesten kun adhesjonsegenskapene til oljen som testes. Miljøet i en motor er langt mer sammensatt og krever langt flere egenskaper av oljen.

 

2. At Statoil har tappet og pakket olje for Biltema sier lite om hvilke additiver som inngår i oljen på "Biltemas flasker". Additivene utgjør opptil 25% av moderne avanserte smøreoljer.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Så om du er over gjennomsnittlig interessert i dette med barnearbeidere mv, anbefaler jeg at du ringer eller skriver Biltema og spør. Er du høflig og pragmatisk vil jeg bli overrasket om du ikke får et svar du er fornøyd med. Det vil være i Biltemas interesse.

 

Lykke til - la oss høre hvordan det går om du ringer.

Egentlig er jeg ikke så interessert i dette, men jeg jobber vegg i vegg med Biltema Harstad og kjøper stadig vekk bl.a. olje der så jeg kan jo spørre dem når jeg er innom.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kjører ikke Biltema en pristrategi, innkjøpspris + en fast ( lav ) prosendel. derav prisen?

 

Biltema har tidligere brukt Mobil olje, om de har Statoil nå eller andre aner jeg ikke, men til vanlige motorer er den mere enn bra nok og iht speck.

 

Da jeg seilte for ca 15 år siden byttet vi olje i fra Statoil til Mobil på hovedmotorene. Motorene ble noe renere i veivhuset med Mobil, men dette er neppe representativt i dag, slitajemessig merket vi ikke noen stor forskjell da motorene kun var gått ca 20 000 timer.

Statoil oljen funket dårlig på Sperre starteluftkompressorene. Det ble mye koksing på ventilene. Tålte tydeligvis ikke den høye tempen. Gikk deretter over på Esso olje og problemene forsvant. Må innrøme at her var det stor forskjell hos oss.

 

Det er så klart forskjell på oljer, men om noen er dokumentert bedre på alle områder vet jeg ikke. Uansett, de fleste fritidsmotorer når ikke 3000 timer før de skrotes & da har merkelappen på 15-40 oljen lite og si.

Link to post
Share on other sites

Vil også si meg helt enig i dette med kortere bytte intervaller av motorolje.

Ordet long life olje får jeg frysninger på ryggen av..... dette er olje som er konstruert for å minske avgassutslipp og miljø. Har ingenverdens ting med å få en motor til å vare lenger. I tillegg skal motoren gå så mange km før bytte.... stakkars motorer.... og automatgirkasser for den del, har vært mye tull med dem pga. dette long life greiene.

Det er ikke noe å få frysninger av , hvis du tillegger det den meningen den har.. Det menes nok at det er olje og ikke motoren som er long life.. Adeneo har nok tilnærmet fasiten ang billig vs dyr olje generelt .

 

Hvem ville brukt Biltemaolje på en D6 VP motor? Ikke jeg. Når det er sagt , er selvsagt Biltemas billigolje greit å bruke på mange motorer , men det er additivene som er dyre i oljer og det er nok forskjell på dyre og billige sånn generelt. Til en gammel båtmotor har det antagelig ingen hensikt å kjøpe dyr olje overhodet , da det er lite EGR ventiler , partikkelfilter osv som kokser igjen som på nyere motorer..( bilrelatert)

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

... Uansett, de fleste fritidsmotorer når ikke 3000 timer før de skrotes & da har merkelappen på 15-40 oljen lite og si.

 

Ta også i betrakting at de fleste marinemotorer i fritidsbåter kun går ca. 75 - 125 timer pr år. Alle typer olje med rett spec for motoren og fra anerkjente leverandører burde derfor være langt innenfor alle sikkerhets- og slitasjegrenser når oljen skiftes innen disse timeintervallene om høsten etter sesongen.

Er man derimot av den typen som kun etterfyller en skvett år om annet når peilepinnen blir "berrføtt", stiller saken seg antagelig noe annerledes. Jeg regner imidlertid med at vi er forbi den tiden nå da båtfolket brukte spilloljen fra bilen på marinemotoren i nok noen år.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ingen grunn for at en D6 ikke skulle gå greit med en biltema olje med rett speck ( eller hvilken som helst annen olje). Sjekker man innkøpsprisen i fra produsent vil den være tålig lik på de fleste oljer..

Er colaboksen på bensinstasjonen bedre enn den på rema fordi den er 50 % dyrere ?

Link to post
Share on other sites

Dersom en overlater service til merkeverksted, vil de bruke kostbar olje? Min erfaring er at de nødvendigvis ikke gjør det, så lenge den tilfredstiller oppgitte spesifikasjoner fra motorprodusent er det greit. Hvorfor skal jeg da kjøpe en kostbar olje når jeg skifter selv?

Link to post
Share on other sites

Nei, det er merkenavnet som er dyrt, markedsføring er dyrt.

Og det dyreste av alt er griske eiere, produsenter og ikke minst grossister og forhandlere.

De fleste skjønner dette, men noen lar seg alltid lure... og tror at det er additivene som koster skjorta.. Det finnes jo ikke noen oversikt på om det er tilsatt dyre additiver i dyr olje, og fin flaske med fancy logo og dyrt distribusjonsnett er ikke ansett som additiver. Noen tror på julenissen, andre er realistiske

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Først og fremst så ER det forskjell på smøreoljer. Var på et fartøy der vi tilnærmet doblet smøroljeforbruket pr. driftstime i hovedmaskinen ved å gå vekk fra Mobil's olje (Mobilgard 412) da rederiet hadde fått en bedre innkjøpsavtae med en annnen leverandør på olje med samme spesifikasjoner. Etter et års kjøring var veivhuset markant mer skittent enn tidligere og kostnadene vesentilg høyere enn tidligere pga. det økte forbruket. Vi gikk dermed tilbake til Mobil 1 igjen. Naturlig nok.

 

Når det er sagt så må man være klar over at det er kun småforbrukerne (den vanlige mann i gata) som erfarer disse store kostnadsforskjellene mellom det enkelte kaller for "dyr olje" og andre oljer som f.eks. Biltemaoljer.

Storforbrukere betaler langt mindre for den "dyre" smøroljen enn en vanlig forbruker gjør for en Biltemaolje. Selvsagt som følge av økt volum. Og man holder seg til leverandører som Statoil, Castrol, Mobil etc. Selv synes jeg ikke Castrols smørolje er dyr med min faste rabattsats hos leverandøren og vurderer derfor ikke overgang til annen olje.

 

Hva koster Biltemaoljen for literen, og hva er litersprisen for det trådstarter, evt. andre anser for dyr smørolje til vanlige marine diesel-fritidsbåtmotorer.?

 

(Spørsmålet gjelder 4-taks dieselmotorer men relevant uansett da enkelte slike var nevnt lengre opp i tråden)

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva koster Biltemaoljen for literen, og hva er litersprisen for det trådstarter, evt. andre anser for dyr smørolje til vanlige marine diesel-fritidsbåtmotorer.?

 

 

Biltema sin mineraloljebaserte dieselmotorolje koster 169,- for en fireliter, eller omtrent 42,- kroner for literen.

 

Noe tilsvarende fra Castrol blir vel Castrol Tection Global 15W-40 som i den nettbuttikken koster 221,- for en femliter, eller omtrent 44,- kroner literen.

 

For de fleste fritidsbåteiere vil det si en besparelse på kanskje ti kroner ved hvert oljeskift når man bruker Biltema sin olje.

 

Nå har samme nettbutikk også tilbud dersom man kjøper 4stk femliters kanner med olje, og literprisen blir da 42,- per liter, altså det samme som Biltema.

 

Fuchs har egen nettbutikk, og der får man en femliter med Titan Universal HD som er beregnet for båtmotorer til den nette sum av 339,- som skulle bli 68,- kroner literen.

 

 

Når det kommer til totaktsolje, så er vel oljens renhet og additivene som er tilsatt nesten viktigere i en olje som blandes med bensinen og brenner opp ville jeg tro, uten at jeg har noe greie på det, men jeg registrerer at det finnes dyre totaktsoljer på markedet, slik som Agip Racing 2T til 300 kroner literen, og denne oljen er vistnok testet opp til et turtall på 20k rpm, noe som er helt unødvendig for en påhengsmotor, men jeg ville nok valgt en skikkelig totaktsolje også, og det ekskluderer Biltema for min egen del, uten at jeg har noe bevis for at deres oljer er dårligere enn noe annet, men kun av generell erfaring med Biltema produkter forøvrig.

 

Det at noen ønsker å bruke titusenvis av kroner, og ofte hundretusenvis av kroner på en båtmotor, for så å spare en tier ved oljeskift ved å handle olje på Biltema, får være opp til hver enkelt, og det er som tidligere nevnt ikke slik at jeg tror at Biltemas olje fører til havari eller ikke holder spesifikasjonene, men jeg har rett og slett råd til å betale en tier ekstra for olje som jeg mener og tror er renere og bedre.

Link to post
Share on other sites

Hifo,

 

Igjenkoksa EGR ventiler og tette partikkelfiltre har vel lite med motorolje å gjøre... har en motor så mye gjennomslag at dette er grunnen blir det feil å legge skylden på motoroljen som har intensjonen å smøre og ikke å forbrenne.

Lav eksostemp og miljødieselen er grunnen til disse problemene. Oljeleverandøren som leverer til oss hadde nok dratt på smilebåndet om vi skulle legge skylden på dem med de problemene vi har med dette :-)

 

En D6 er vel på lik linje med andre vanlige kompliserte dieselmotorer i dag og jeg kan ikke se noen grunn til ikke å velge BT olja om spec'n er riktig.

 

Jeg er nødt til å se havarier/ utslitte motorer og dokumentasjon med oljemerke hvis jeg skal tro på dette rett og slett.

Link to post
Share on other sites

Men hvordan vet du at den ene oljetypen er renere og bedre enn den andre, kun på grunn av at den den er dyrere, Adeno?

Jeg er legmann når det gjelder selve innholdet i kannene og er ikke sikker på om jeg kan rangere Statoil, Esso, Castrol, Felleskjøpet, Fuchs eller Biltema på en skala over hvem som er bedre enn den andre. Høyst sannsynlig er det vel samme opprinnelse og tappekran på minst et par-tre av kannene, men med forskjellig merkelapp.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøper alltid 20 liters dunker med Volvo Diesel Oil 15W-40 - koster kr 850,- som blir kr 42,50- pr liter for "merkevare".

 

Jeg er også usikker på om Firstprise har spesielle høner siden deres egg er så mye billigere enn alle andre - nei egg er egg frittgående høner eller ei.

 

Eneste erfaring jeg har sett mht biltema olje er det faktum at en kompis sin 31 motor fikk alarm på lavt turtall med biltema olje med samme spec som Volvo sin på varm motor. Han skiftet olje til Volvo 15W-40 og problemet forsvant. Blir da litt i tvil selv om biltema etiketten sa oljen skulle være lik.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...