BingoBonzo Startet 5.Juli.2013 Del på Facebook Startet 5.Juli.2013 Var på vei over til Strømstad fra Tønsberg, kjørte først rolig i 10 minutter for å håndtere fendere + sørge for at motor var blitt varm. Passerte Bolærne i greit driv, men syntes at motoren var litt slapp (tok lenger tid enn vanlig før den kom opp i plan). 10 minutter senere var det litt mer sjø og jeg gikk av til ca 2000 omdr. da noen i båten skulle bevege seg. Gikk så på igjen med full gass men kom ikke opp i mer enn 2500 omdr. Gikk av igjen, ventet 2 minutter før jeg gikk på igjen. Da kom jeg opp i nesten 3000 omdr. men etter en liten stund senket motor turtallet automatisk til ca. 2500. Ingen feilmeldinger i det hele tatt, motoren høres helt frisk ut, ingen ulyder eller andre indikasjoner. Jeg skal nedi motorrommet nå og sjekke diesel filter, kjølevannsfilter og ellers ta en sjekk. Noen som har noen tips til hva dette kan være eller hva jeg bør se etter? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
MajorAndy Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Ladetryksgiver? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Med feil på ladetrykksgiver kommer ladetrykket sent opp, men den bør kunne karre seg opp i maks turtall. Slår kompressoren inn som den skal? Hyler det fra kompressoren ved rundt 2000rpm Første bud er å sjekke dieselfilter og lyft tilførsel Har du EVC display? I så fall kan du sjekke ladetrykket og se om det stemmer med spekken. Skal finne linken til spekken. Her er tenisk spekk med turbotrykk på ulike turtall http://www.volvopentastore.net/files/t_d6_370a.pdf Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 5.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Takker for tips, her er status så langt: 1. Sjekket luftfilter -> OK, rent og pent 2. Skiftet for-filter for Diesel -> Det var møkkete 3. Forsøkt å skifte hovedfilter for Diesel -> Dette fikk jeg ikke til, det var en "stang" nederst i filteret, rett over skruehullet der den pluggen (med kabel skal). Denne stangen sperret pluggen som skulle skrues inn. Litt merkelig all den tid filteret ble kjøpt på VP verksted i fjor.. Skal se om jeg får tak i et annet filter i morgen. 4. Videre fant jeg at Magnetventilen (Electrovalve) til dieseltanken var posisjonert på tvers av dieselstrømmen. Jeg vet ikke om det er korrekt eller om ventilen skal peke i sammen retningen som dieselen strømmer. Vet egentlig ikke hva denne ventilen gjør? -> Noen tips på hva som er riktig posisjon på denne ventilen? Tusen takk for turbotrykkoversikten, skal ha den klar når jeg testkjører i morgen! Da er det en ny runde ned i motorrommet for å se om det er andre ting som jeg kan sjekke. Fyr løs hvis du kommer på gode sjekkpunkter! Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 (redigert) Når du sier hovedfilter, er det finfilteret på motoren under håndpumpa? Her har du art nr. http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746210-23-7428.aspx Redigert 5.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 5.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Ja, det stemmer og fant akkurat ut at jeg satt med del # 3583443 som er erstattet med 21718912, skal se om jeg får tak i den nye lørdag morgen. Takk igjen Bitteliten! Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Elektroventilen på tanken, hva er det? Volvo del eller kran på tanken? Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 5.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Ventilen sitter rett etter for-filteret, se dette bildet: http://sdrv.ms/13yZM6O Etter nærmere ettertanke tror jeg at den fungerer slik at den stenger ventilen når motoren stoppes og åpner ventilen igjen når motor startes. Det forklarer dermed hvorfor den stod i av-posisjon. Fint om dette kan bekreftes/avkreftes Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli.2013 Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 (redigert) Sånn ventil har ikke jeg vært borti, men jeg vil tro at den skal stå åpen år motoren går ja Kom på en ting. Har du sjekka drevet og at du ikke har noe rundt propellen? Redigert 6.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 6.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 (redigert) Propell og drev ser bra ut! Har testet nå og får en del høyere Kpa verdier enn de som var på listen du sendte meg. RPM 1500 2000 2500 3000 3500 Oppgitt 10 28 70 134 188 Min Båt 10 60 130 170 200 Jeg vet ikke hva dette betyr?? Den karrer seg sent opp i turtall, kan det være ladetrykksgiver? Hvordan eventuelt feilsøke denne? Hmm, skal ikke være lett dette her. Redigert 6.Juli.2013 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli.2013 Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 Ladetrykksgiveren får du ikke feilsøkt. Kommer ingen feilmelding heller. Du må nok køpe/låne og teste. Skru av sorte alu plata over motoren, oppå motoren, omtrent ved intercooleren sitter det en føler med ledning på. Ta ut, sett inn ny, prøv Får du øyere toppfart må enn før? Jeg fikk det, men tregere i plan Slår kompressoren inn som den skal? Enklet å se om du kjører med luka oppe og noen ser etter Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 6.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 Da har jeg kjørt en testtur med verksmesteren på Vallø Motor, han kjørte diagnose og testet, men fant ingen feil. Verdiene på turbotrykket er fortsatt ikke i henhold, men motor fungerer som den skal. Forsøkte å finne ladetrykksgiveren, men fant den ikke. Får vente til neste gang jeg er innom et verksted og høre med de. Uansett, motor er brukbar, men litt slapp, det får vi leve med og i morgen putrer vi mot svenskekysten og trekker sørover. Takker sålang for alle tips og råd! Nå er i allefall alle filtere og sjekk gjennomført, det er jo positivt! Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 6.Juli.2013 Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 (redigert) Ladetrykksgiver gir ikke feilmelding Anbefaler at du tar kontakt med Ringens Varv. Se www.ringensvarv.se for kontaktinfo. Her får du god hjelp Jeg ble rådet til å kjøre pent med motorene da jeg hadde denne feilen Ladetrykksgiveren er nr 4 på bildet. Tar 5 min å bytte http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746210-30-35716.aspx Redigert 6.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Ladetrykksgiver gir ikke feilmelding Anbefaler at du tar kontakt med Ringens Varv. Se www.ringensvarv.se for kontaktinfo. Her får du god hjelp Jeg ble rådet til å kjøre pent med motorene da jeg hadde denne feilen Ladetrykksgiveren er nr 4 på bildet. Tar 5 min å bytte http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746210-30-35716.aspx Skal ta en ny og grundig titt i morgen etter giveren, har en ny en liggende så da får jeg sikkert byttet. Er på vei sørover, så stikker eventuelt innom Ringens Varv litt senere. Ble opptatt med at vindusviskere sluttet å fungere i dag! Visket i 0,5 sekunder før de stoppet, det er ikke sikringen og kontrollboksen har strøm.. Får snakke med Bavaria på mandag og høre hva de sier. Leste litt mer i tråden; kompressor slår inn, har lavere topphastighet, må tilte drev max inn + max med trimtabs for at båten skal gå i plan, tar laang tid. Igjen Bitteliten; tusen takk for tips og linker! Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Du må skru av den rillete alu plata som ligger oppå motoren. Den sorte du kan gå på. Under den finner du en helt vanlig motor Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 (redigert) Har nå funnet og bytte giveren, den var malt grønn og med den siste tegningen fant jeg den. Det ble dessverre ingen forskjell, motoren er fortsatt litt slapp, men det er til å leve med. Nå ligger vi på Usholmen og koser glugg ihjel på uthavn!! Får se om jeg stikker innom Ringens Varv og får en sjekk der. Redigert 11.Juli.2013 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2013 Del på Facebook Svart 11.Juli.2013 Bunnen eller drevet er ikke grodd alt vel? Du får hilse Ringens Varv fra oss Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 (redigert) Kan det hende at man får en dose med diesel som ikke er bra? Fylte 300L i Lysekil (Anbefales, hyggelig betjening og de slo av en krone på dieselen + rundet av ift isen til barna ) og nå virker det som motoren er litt kvikkere. Har 520L tank slik at det fortsatt er noe igjen av den dieselen som jeg fylte før jeg opplevde at motoren gikk tregt (På Vallø). Bunnen eller drevet er ikke grodd alt vel?Du får hilse Ringens Varv fra oss Ikke groe på drev eller bunn. Skal jeg hilse fra Bitteliten? Er i Marstrand nå og skal plukke opp en ny Wiper Control Box på Ringens Varv i morgen :-) Forfølger ikke motorproblemet noe mer p.t. da det ser ut som om det går greit. Redigert 14.Juli.2013 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Eureka Svart 14.Juli.2013 Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 skudd i blinde, men kan du ha hatt dårlig lufting av dieseltanken? full tank og diesel som har gått opp i en slange med for dårlig fall? -og at denne dieselen nå har rent ned i tanken ifbm sjøgang? Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 14.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2013 skudd i blinde, men kan du ha hatt dårlig lufting av dieseltanken? full tank og diesel som har gått opp i en slange med for dårlig fall? -og at denne dieselen nå har rent ned i tanken ifbm sjøgang? Er ikke sikker, vil situasjonen du beskriver være tilstede etter å ha brukt 100L? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
sap_2000 Svart 15.Juli.2013 Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Hvis det oppstår på nytt senere, prøv og åpne tanklokket og se om det blir noen forskjell. Bare for å utelukke den biten. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eureka Svart 15.Juli.2013 Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Som sagt, bare et forslag. Erfarte selv, på en Grandezza31, at lufteslagen hadde mangelfullt fall. Slangen lå slik at det ble en "vannlås". Oppdaget ved at dieselen kom sprutende i retur ut påfyllingshullet. Kappet bort 50 cm slange og fikk lagt kontinuerlig fall. Riktignok ikke lik problemstilling som din, men erfaring om at det slurves i montering og dårlig lufting av tanken. Se om du kommer til og inspisere hele lufteslangen. Ligger det en "vannlås", løft på den og du kommer sikkert til å høre det surkle ned i tanken. Hos oss ble det overtrykk, hos deg kan det jo være vakuum. Sitér dette innlegget Link to post
Sealily Svart 15.Juli.2013 Del på Facebook Svart 15.Juli.2013 Opplevde det samme som "Eureka", med at dieselen kom i retur ved fylling. Da var "flammegitteret" i avluftingsstuss full i irr, og således nesten tett. Så denne kan du jo også kontrollere når du først sjekker slangen.Husker ikke at jeg hadde trøbbel med å få fullt turtall på maskinen p.g.a. dette. Sitér dette innlegget Viksund 800 Futura, Viksund 310 St,Cruz, Barracuda 1125Ex, Sealine SC38, Nidelv 725 Sport Link to post
BingoBonzo Svart 3.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2013 Tilbake etter 4 ukers tur-retur Bohuslän og jeg tror nok at verksmester på Vallø Motor hadde rett. Han mente at jeg hadde for stort propeller-sett montert i forhold til ferielastet båt. Har testet alle gode forslag og resultatet er det samme. Vil vurdere å gå ned et hakk på propeller-størrelse ila vinteren og se om det kan gjøre susen. Noen tips til hvor jeg kan få kjøpt gode propeller? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2013 Del på Facebook Svart 3.August.2013 Har du valgt propeller selv? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.