Jump to content

Volvo Penta D6-370 klarer ikke maks turtall


BingoBonzo

Recommended Posts

Var på vei over til Strømstad fra Tønsberg, kjørte først rolig i 10 minutter for å håndtere fendere + sørge for at motor var blitt varm. Passerte Bolærne i greit driv, men syntes at motoren var litt slapp (tok lenger tid enn vanlig før den kom opp i plan). 10 minutter senere var det litt mer sjø og jeg gikk av til ca 2000 omdr. da noen i båten skulle bevege seg.

 

Gikk så på igjen med full gass men kom ikke opp i mer enn 2500 omdr. Gikk av igjen, ventet 2 minutter før jeg gikk på igjen. Da kom jeg opp i nesten 3000 omdr. men etter en liten stund senket motor turtallet automatisk til ca. 2500.

 

Ingen feilmeldinger i det hele tatt, motoren høres helt frisk ut, ingen ulyder eller andre indikasjoner.

 

Jeg skal nedi motorrommet nå og sjekke diesel filter, kjølevannsfilter og ellers ta en sjekk.

 

Noen som har noen tips til hva dette kan være eller hva jeg bør se etter?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Med feil på ladetrykksgiver kommer ladetrykket sent opp, men den bør kunne karre seg opp i maks turtall.

 

Slår kompressoren inn som den skal? Hyler det fra kompressoren ved rundt 2000rpm

 

Første bud er å sjekke dieselfilter og lyft tilførsel

 

Har du EVC display? I så fall kan du sjekke ladetrykket og se om det stemmer med spekken. Skal finne linken til spekken.

Her er tenisk spekk med turbotrykk på ulike turtall

 

http://www.volvopentastore.net/files/t_d6_370a.pdf

Link to post
Share on other sites

Takker for tips, her er status så langt:

1. Sjekket luftfilter

-> OK, rent og pent

 

2. Skiftet for-filter for Diesel

-> Det var møkkete

 

3. Forsøkt å skifte hovedfilter for Diesel

-> Dette fikk jeg ikke til, det var en "stang" nederst i filteret, rett over skruehullet der den pluggen (med kabel skal). Denne stangen sperret pluggen som skulle skrues inn. Litt merkelig all den tid filteret ble kjøpt på VP verksted i fjor.. Skal se om jeg får tak i et annet filter i morgen.

 

4. Videre fant jeg at Magnetventilen (Electrovalve) til dieseltanken var posisjonert på tvers av dieselstrømmen. Jeg vet ikke om det er korrekt eller om ventilen skal peke i sammen retningen som dieselen strømmer. Vet egentlig ikke hva denne ventilen gjør?

-> Noen tips på hva som er riktig posisjon på denne ventilen?

 

Tusen takk for turbotrykkoversikten, skal ha den klar når jeg testkjører i morgen!

 

Da er det en ny runde ned i motorrommet for å se om det er andre ting som jeg kan sjekke. Fyr løs hvis du kommer på gode sjekkpunkter!

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Ventilen sitter rett etter for-filteret, se dette bildet: http://sdrv.ms/13yZM6O

 

Etter nærmere ettertanke tror jeg at den fungerer slik at den stenger ventilen når motoren stoppes og åpner ventilen igjen når motor startes. Det forklarer dermed hvorfor den stod i av-posisjon.

 

Fint om dette kan bekreftes/avkreftes :smiley:

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Propell og drev ser bra ut!

 

Har testet nå og får en del høyere Kpa verdier enn de som var på listen du sendte meg.

 

 

RPM 1500 2000 2500 3000 3500

Oppgitt 10 28 70 134 188

Min Båt 10 60 130 170 200

 

Jeg vet ikke hva dette betyr??
Den karrer seg sent opp i turtall, kan det være ladetrykksgiver?
Hvordan eventuelt feilsøke denne?
Hmm, skal ikke være lett dette her.
Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Ladetrykksgiveren får du ikke feilsøkt. Kommer ingen feilmelding heller. Du må nok køpe/låne og teste. Skru av sorte alu plata over motoren, oppå motoren, omtrent ved intercooleren sitter det en føler med ledning på. Ta ut, sett inn ny, prøv

 

Får du øyere toppfart må enn før? Jeg fikk det, men tregere i plan

Slår kompressoren inn som den skal? Enklet å se om du kjører med luka oppe og noen ser etter

Link to post
Share on other sites

Da har jeg kjørt en testtur med verksmesteren på Vallø Motor, han kjørte diagnose og testet, men fant ingen feil.

 

Verdiene på turbotrykket er fortsatt ikke i henhold, men motor fungerer som den skal. Forsøkte å finne ladetrykksgiveren,

men fant den ikke. Får vente til neste gang jeg er innom et verksted og høre med de.

 

Uansett, motor er brukbar, men litt slapp, det får vi leve med og i morgen putrer vi mot svenskekysten og trekker sørover.

 

Takker sålang for alle tips og råd! Nå er i allefall alle filtere og sjekk gjennomført, det er jo positivt!

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Ladetrykksgiver gir ikke feilmelding

 

Anbefaler at du tar kontakt med Ringens Varv. Se www.ringensvarv.se for kontaktinfo. Her får du god hjelp

 

Jeg ble rådet til å kjøre pent med motorene da jeg hadde denne feilen

 

Ladetrykksgiveren er nr 4 på bildet. Tar 5 min å bytte

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746210-30-35716.aspx

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ladetrykksgiver gir ikke feilmelding

 

Anbefaler at du tar kontakt med Ringens Varv. Se www.ringensvarv.se for kontaktinfo. Her får du god hjelp

 

Jeg ble rådet til å kjøre pent med motorene da jeg hadde denne feilen

 

Ladetrykksgiveren er nr 4 på bildet. Tar 5 min å bytte

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746210-30-35716.aspx

 

Skal ta en ny og grundig titt i morgen etter giveren, har en ny en liggende så da får jeg sikkert byttet. Er på vei sørover, så stikker eventuelt innom Ringens Varv litt senere. Ble opptatt med at vindusviskere sluttet å fungere i dag! Visket i 0,5 sekunder før de stoppet, det er ikke sikringen og kontrollboksen har strøm.. Får snakke med Bavaria på mandag og høre hva de sier.

 

Leste litt mer i tråden; kompressor slår inn, har lavere topphastighet, må tilte drev max inn + max med trimtabs for at båten skal gå i plan, tar laang tid.

 

Igjen Bitteliten; tusen takk for tips og linker!

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Har nå funnet og bytte giveren, den var malt grønn og med den siste tegningen fant jeg den. Det ble dessverre ingen forskjell, motoren er fortsatt litt slapp, men det er til å leve med. Nå ligger vi på Usholmen og koser glugg ihjel på uthavn!!

 

Får se om jeg stikker innom Ringens Varv og får en sjekk der.

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Kan det hende at man får en dose med diesel som ikke er bra? Fylte 300L i Lysekil (Anbefales, hyggelig betjening og de slo av en krone på dieselen + rundet av ift isen til barna :smiley: ) og nå virker det som motoren er litt kvikkere. Har 520L tank slik at det fortsatt er noe igjen av den dieselen som jeg fylte før jeg opplevde at motoren gikk tregt (På Vallø).


Bunnen eller drevet er ikke grodd alt vel?

Du får hilse Ringens Varv fra oss :smiley:

 

Ikke groe på drev eller bunn. Skal jeg hilse fra Bitteliten? Er i Marstrand nå og skal plukke opp en ny Wiper Control Box på Ringens Varv i morgen :-)

 

Forfølger ikke motorproblemet noe mer p.t. da det ser ut som om det går greit.

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

skudd i blinde, men kan du ha hatt dårlig lufting av dieseltanken? full tank og diesel som har gått opp i en slange med for dårlig fall? -og at denne dieselen nå har rent ned i tanken ifbm sjøgang?

 

Er ikke sikker, vil situasjonen du beskriver være tilstede etter å ha brukt 100L?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Som sagt, bare et forslag. Erfarte selv, på en Grandezza31, at lufteslagen hadde mangelfullt fall. Slangen lå slik at det ble en "vannlås". Oppdaget ved at dieselen kom sprutende i retur ut påfyllingshullet. Kappet bort 50 cm slange og fikk lagt kontinuerlig fall. Riktignok ikke lik problemstilling som din, men erfaring om at det slurves i montering og dårlig lufting av tanken.

Se om du kommer til og inspisere hele lufteslangen. Ligger det en "vannlås", løft på den og du kommer sikkert til å høre det surkle ned i tanken. Hos oss ble det overtrykk, hos deg kan det jo være vakuum.

Link to post
Share on other sites

Opplevde det samme som "Eureka", med at dieselen kom i retur ved fylling. Da var "flammegitteret" i avluftingsstuss full i irr, og således nesten tett. Så denne kan du jo også kontrollere når du først sjekker slangen.Husker ikke at jeg hadde trøbbel med å få fullt turtall på maskinen p.g.a. dette.

Viksund 800 Futura, Viksund 310 St,Cruz, Barracuda 1125Ex, Sealine SC38, Nidelv 725 Sport

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tilbake etter 4 ukers tur-retur Bohuslän og jeg tror nok at verksmester på Vallø Motor hadde rett. Han mente at jeg hadde for stort propeller-sett montert i forhold til ferielastet båt. Har testet alle gode forslag og resultatet er det samme.

 

Vil vurdere å gå ned et hakk på propeller-størrelse ila vinteren og se om det kan gjøre susen.

 

Noen tips til hvor jeg kan få kjøpt gode propeller?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...