Jump to content

Volvo Penta D6-370 klarer ikke maks turtall


BingoBonzo

Recommended Posts

Du kan sette på ekstra interceptorer. De funker også i par. VP har også en software som heter trim assist som kan hjelpe deg. Den installeres via EVC. Den styrer drevtrimmen din - mulig den også kan kobles til interceptorene

 

Klart vi har mer info om speedrails :smiley: jeg søkte på google baatplasse bitteliten speedrails - og vips fant jeg denne :cheers:

https://baatplassen.no/i/topic/92393-valg-av-trimflaps-skal-opp-i-stoerrelse-vanlige-eller-ql-type/

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan sette på ekstra interceptorer. De funker også i par. VP har også en software som heter trim assist som kan hjelpe deg. Den installeres via EVC. Den styrer drevtrimmen din - mulig den også kan kobles til interceptorene

 

Jeg pleier ikke å bruke interceptorene når jeg kjører vanlig, kun til å komme opp i plan. Trenger ikke Trim assist heller da jeg må trimme maks inn (og interceptorer maks ned) for å komme opp i plan..

Er det vanlig å bruke interceptorene hele tiden mens man kjører for å få løft bak? Det vil vel føre til at man taper noen knop og øker drivstofforbruk?

 

 

Klart vi har mer info om speedrails :smiley: jeg søkte på google baatplasse bitteliten speedrails - og vips fant jeg denne :cheers:

https://baatplassen.no/i/topic/92393-valg-av-trimflaps-skal-opp-i-stoerrelse-vanlige-eller-ql-type/

Riktig, fant Roca sine, men stusset også litt på at de var beregnet til maks 2,5tonn.

 

Liker konseptet, kan kanskje se ut som om jeg har skaffet meg et nytt prosjekt :smiley:

(Vil jo uansett være verdt et forsøk da rails+løft koster 1/6 av nye propper.)

 

Har tolv tommeltotter og mer kunnskap om andre ting enn båtskrog: Er det virkelig greit å bare skru det fast rett i skroget??

(Vil anta at svaret er ja, Ocke Mannerfeldt pleier jo å ha rede på båt :wink: , er bare naturlig skeptisk og redd for at jeg kan gjøre noe galt)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at interceptorer har akkurat den motsatte effekten av hva du tror. De løfter hekken og gir mindre våt flate - dermed jobber motoren lettere

 

De små skruene på speed railens går neppe gjennom skroget ditt :eek: Jeg vil tro at monteringen er svært enkel. Slip bort bunnstoff til ren gelcoat, gjør rent med acepton, fyll interceptoren med passende mengde klin (type tech 7 el), press fast. Skru så fast de små skruene med masse klin (tech 7 el) i forborrede hull fyllt godt opp med klin (tech 7 el). Har ikke montert mine selv - men jeg vil tro det er så enkelt - for det kosta ikke stort å få NW til å montere de :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hmm... interessant lesning dette, som TS har jeg litt problemer med å få maks turtall på Motor. Har hatt båten siden 2005 og kan ikke huske at problemene var tilstede de første årene, men de 3-4 siste årene har det vært tiltagende ( har vel fylt båten med mere Stæsj også) På våren når jeg tar ut båten, går det som regel greit, får da maksturtall på 3400-3500 (Burde vært 3800) og toppfart 33 kn.

Utover sesongen med litt groing etc. går det stadig dårligere og August i fjor med halvfulle tanker kom vi ikke lenger opp i plan. Fikk tak i en slik chip boks som avhjalp noe, men fikk ikke mere enn ca. 22 kn. på maks, og motoren jobbet svært tungt. Har 22 p. propeller og har insett at jeg må bytte til 20 P props. som er Mercruiser sine minste. Har fått tak i disse og tenkte å få de skiftet ila. vinteren.

 

Planla helgetur med båten i helgen som var, den hadde da stått ubrukt i 5 uker, drev var ganske grodd og krevde litt rengjøring skraping før jeg overhodet turte å starte.

Vel, helgeturen ble kort, da nesa pekte i været,og maks. 9,3 kn. 3 pers i båten og halve tanker. Begynner å bli litt irriterende dette.

Har skjønt gjennom div. innlegg på BP at min båt ligger akkurat i det man kan kalde undermotorisert,og problemene dukker jo også opp når båten har ligget noen mnd. i vannet.

Speed rails skal i hverfall undersøkes nærmere samt mont. av lettere props.

Så får vel kjøre "snekke" resten av sesongen:-)

 

Forøvrig er motoren en Mercruiser D 4.2 L-300 m/Bravo 3x drev.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at interceptorer har akkurat den motsatte effekten av hva du tror. De løfter hekken og gir mindre våt flate - dermed jobber motoren lettere

 

Jeg taper 2-3 knop hvis jeg kjører med mine interceptorer ute, den ligger mer riktig i plan (hekken løftes), men på bekostning av farten.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Hva med forholdet interceptorer/trim på drev.....Om du sliter med å få opp hekken av vannet skal du ikke trimme drevet ut. Om du sliter med en baug som subber vannet skal du trimme drevet.

En interceptor presser hekken ut av vannet, men den prsser også baugen ned i vannet(om den fungerer med samme prinsipp som trimflaps).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette var interessant informasjon. Jeg har i min uvitenhet gått rundt å trodd på markedsføringen om at interceptorer er mer effektive enn flaps. Dog har min egen logikk sakt meg at dette MÅ bremse farten mer enn tradisjonelle flaps.

Nå ser det ut som både Bitteliten og Mix kan bekrefte at det er slik og at bransjen går tilbake til flaps.

 

Er saken den at de løfter hekken effektivt, men også fungerer som en større "brems" enn flaps gjør ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Interceptorer gjør i prinsippet det samme som flaps. De øker det hydrodynamiske yrykket oppover på hekken. De raske RSene i Flyer klassen har interceptorer, og konstruktøren var veldig overrasket over hvor godt de virket. Men de båtene har jo motorer nok med sine 2xV10 MAN på 1000 hk hver.

 

Men VP sine er nok best for produsenten ved enkel montering. I praktisk bruk har jeg ikke hørt noen synes de er topp

 

Men det kan hende den enkleste løsningen for ts er å sette på et sett til med interceptorer

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enda han mister fart ved bruk av de han har ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke å miste fart som er saken med interceptor. Det er som Bitteliten sier å skape et undertrykk som løfter hekken opp. Jo større fart, jo mer undertrykk, altså løft i akterskipet.

 

I slike situasjoner, og grunnen til at det snakkes om trimflaps, er å øke vannlinjen i tillegg til å "styre løftet".

Med mer vannlinje akter, blir det også mer bæring i akterskipet. Tanken er da at den forlengede vannlinjen får båten letter over humpen, og at man kan enten gå ned i planingshastighet eller ha tyngre båt.

 

Begge løsningene trimmer båten, men det er to forskjellige løsninger på samme utfordring. Hver med sine god og mindre gode sider.

 

Med lengre vannlinje er teorien at han skal få maks turtall også med eksisterende propeller.

Link to post
Share on other sites

Bonus: hvordan opplever du forskjellen? Båtene du referer til det betydelig forskjell i vekt, størrelse, en og to motorer mv.

Må si meg meget fornøyd med interceptorene på min, båten kommer forholdsvis kjapt i plan på tross av en motor, båten veier vel 6 tonn fullt ferielastet og fulle tanker. Under kjøring er det bare små trimjusteringer som utføres kontant. Jeg har ikke kjørt tilsvarende båt med tradisjonelle trimplan.

Link to post
Share on other sites

Bonus: hvordan opplever du forskjellen? Båtene du referer til det betydelig forskjell i vekt, størrelse, en og to motorer mv. ...

Som du selv sier, Oteren, disse båtene er jo veldig forskjellige. Mitt største ankepunkt mot Interceptorene jeg hadde på Nidelven, var at effekten deres "kom veldig brått". Jeg måtte være varsom med trimmingen, ellers fikk vi forholdsvis brå reaksjoner. Som jo kan være ønskelig i spesielle situasjoner eller med båter beregnet på "kvikkere responser". Dagens Bennet flaps (som jeg også hadde på forrige båt, Windy 33), reagerer tregere og mere komfortabelt (synes jeg da :-)

Link to post
Share on other sites

Følger den. Scand 360 er en noget "kjillen" båt, små korreksjoner gir utslag. Dette læres meget fort, og interceptorene korrigerer kjapt. Et trykk eller tre er nok.

En liten avsporing av tråden. Men på min er det G4 propeller på D6-350, med disse oppnår jeg maks turtall. Og båten oppfører seg likedan uten nevneverdig forskjell lastet eller ikke. Virker å ha truffet bra med propellen. Båthavnen ligger i nesten brakkvann uten mye groe, holder toppfarten stabil gjennom sesongen.

Link to post
Share on other sites

Var på vei over til Strømstad fra Tønsberg, kjørte først rolig i 10 minutter for å håndtere fendere + sørge for at motor var blitt varm. Passerte Bolærne i greit driv, men syntes at motoren var litt slapp (tok lenger tid enn vanlig før den kom opp i plan). 10 minutter senere var det litt mer sjø og jeg gikk av til ca 2000 omdr. da noen i båten skulle bevege seg.

 

Gikk så på igjen med full gass men kom ikke opp i mer enn 2500 omdr. Gikk av igjen, ventet 2 minutter før jeg gikk på igjen. Da kom jeg opp i nesten 3000 omdr. men etter en liten stund senket motor turtallet automatisk til ca. 2500.

 

Ingen feilmeldinger i det hele tatt, motoren høres helt frisk ut, ingen ulyder eller andre indikasjoner.

 

Jeg skal nedi motorrommet nå og sjekke diesel filter, kjølevannsfilter og ellers ta en sjekk.

 

Noen som har noen tips til hva dette kan være eller hva jeg bør se etter?

Du skriver ikke mye om hvilken fart du får ved ulike turtall men at du ikke bruker interceptorene og ikke trimmer drevet ut? Mener du skrev at du var oppe i 30kn med noe lettere båt og da trimmet du vel drevet ut?
Link to post
Share on other sites

Du skriver ikke mye om hvilken fart du får ved ulike turtall men at du ikke bruker interceptorene og ikke trimmer drevet ut? Mener du skrev at du var oppe i 30kn med noe lettere båt og da trimmet du vel drevet ut?

Vanligvis har jeg ikke brukt interceptorene når jeg har kjørt båten, samt at drevet har vært midtstilt, på 0. Nå kjører jeg med drevet trimmet maks inn -5 for å holde baugen nogenlunde nede.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Men hvilken hastighet cruiser du på? Hvis du ser i brukermanualen så står det litt om drevtrimming der. I cruisehastighet skal du trimme drevet ut slik at motoren går lettest mulig men ikke så mye at baugen begynner å slå. Interceptorer eller trimplan kan du bruke for å kompensere for sidevind eller skjevlasting, altså for at båten ikke skal krenge til ene siden. Min erfaring er at trimplan bør stå omtrent i 0 grader ift skroget og at du trimmer baugen opp til beste fart med drevtrimmen. Å kjøre med interceptorer eller trimplan med noe særlig utslag ned kan virke stabiliserende men i cruise på smul sjø bør du trimme baugen opp og da er ikke trimplan tingen.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg oplever det samme som BL: Min båd er så pas hæktung at jeg må bruge flaps under 26 knob for at få ret vinkel.

 

Men jeg er i tvivl om hvad det rigtige er:

 

1) 20-25 grader flaps men drevene i neutral (0)

2) Ingen flaps (0 grader) men så drevene i fx -4

 

Hvad vil egentlig i teorien fungere bedst?

Link to post
Share on other sites

Jeg opplever at trimming har liten effekt i forhold til flaps. Drevene står stort sett på -3 i hele fartsregisteret. Ønsker jeg å kjøre baugen ned benyttes flaps. Ved rolige forhold kan du jo kikke på SOG og finne den optimale konfigurasjonen. Høyest fart ved et gitt turtall må jo gi en grei indikasjon. På mindre båter har drevtrim mye mer å si.

Redigert av mhemil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...