Jump to content

Volvo Penta D6-370 klarer ikke maks turtall


BingoBonzo

Recommended Posts

Takk for sist på Resø BB! Som jeg nevnte for deg bør dette være et reklamasjonsforhold. Båten bør leveres med prop som er tilpasset normalt bruk og vekt.

 

Hadde to fantastiske dager på Uhrsholmen før vi freste til Horten i går kveld. Og nå kom møkkaværet.

Link to post
Share on other sites

Takk for sist Frese på! Hyggelig å treffe deg og et fabelaktig sted som vi skal besøke igjen!

 

Skal ta kontakt med leverandøren, er enig med dere at dette burde være reklamasjon. Frykter at jeg
kanskje vil motta følgende argumentasjon tilbake:

1. Dette var ikke noe problem i fjor, hvorfor melder du i fra først nå?

2. Fabrikken tester, oppgir og antar 100L Diesel og vann og 2 voksne. De er ikke villige til å reklamere
da vi har lastet båten utenfor deres oppgitte tall/forutsetninger.

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Ingen groe sier du, men lenge siden båten ble spylt under så alikevel nok slim til at motoren sliter? Jeg ville i så tilfelle vurdert å beholde propellene og heller spylt båten en ekstra gang i sesongen.

 

Nei, det er ingen groe og jeg mener bestemt at det lille slimet som er der er ikke nok til skape problemet med for lite turtall.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

har du noe særlig for lite turtall fortsatt? hvor mye skal det være og hvor mye har du maks nå?

det er ihvertfall vanlig på en båt som din at man sliter med å komme opp i plan når båten er fullastet om bunnen ikke har blitt spylt på flere mnd. selv om det ikke er noe særlig synlig groe.

Ellers var det ingen som foreløpig svarte på hvilket merke propeller du bør kjøpe og det skyldes kanskje at det ikke finnes noe bedre alternativ enn Volvo?

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare noen enkle spørsmål.

Er båten helt ny for deg ?

Har du hatt høyere turtall og mere fart tidligere ?

Var båten ferielastet og har du eventuelt hatt ferielastet båt tidligere ?

Hadde båten ligge mange uker ubrukt da dette oppsto ?

 

Grunnen til spørsmålene er jo at det virker som du har noe erfaring med denne båten fra tidligere siden du reagerte på slapp motor nå.

Om du har hatt bedre ytelser tidligere med samme last i båt kan du utelukke feil propeller.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

.... men syntes at motoren var litt slapp (tok lenger tid enn vanlig før den kom opp i plan). 10 minutter senere var det litt mer sjø og jeg gikk av til ca 2000 omdr. da noen i båten skulle bevege seg.

 

Gikk så på igjen med full gass men kom ikke opp i mer enn 2500 omdr. Gikk av igjen, ventet 2 minutter før jeg gikk på igjen. Da kom jeg opp i nesten 3000 omdr. men etter en liten stund senket motor turtallet automatisk til ca. 2500.

 

Ingen feilmeldinger i det hele tatt, motoren høres helt frisk ut, ingen ulyder eller andre indikasjoner.

 

Dette kan umulig forårsakes av feil propellerstigning. Her mangler det over hundre hester hvis toppfarten er redusert tilsvarende manglende turtall. Dieseldyr på tanken kan fort tette forfilteret og da får du redusert ytelse. Du kan sjekke dieselfiltrene på nytt, regner med at du har drenert filtrene. Finnes også en sugesil i tanken på noen båter. Ved å ta ut tankmåleren kan du titte ned i tanken hvis det ikke er mannlokk.

Det kan jo være andre ting også men det burde vises på Vodia.

Link to post
Share on other sites

Har du et normalt godt selvpolerende bunnstoff, så er det neppe noe groe eller slim under skroget overhode. Til nøds litt i vannlinjen og på drev og akterspeil.

 

Dette stemmer bra, bruker Hempel Mille Ultra og båten ligger i havn med veldig lite groing.

har du noe særlig for lite turtall fortsatt? hvor mye skal det være og hvor mye har du maks nå?

 

Har ikke vært oppe i over 3400 rpm siden jeg startet denne tråden, ligger vanligvis på 3300-3350.

 

Det skal være 3500 rpm.

Er båten helt ny for deg ?

Nei, fikk den levert ny 1 juli 2012

 

Har du hatt høyere turtall og mere fart tidligere ?

Ja

 

Var båten ferielastet og har du eventuelt hatt ferielastet båt tidligere ?

 

Ja og ja

 

 

Hadde båten ligge mange uker ubrukt da dette oppsto ?

Nei

 

Grunnen til spørsmålene er jo at det virker som du har noe erfaring med denne båten fra tidligere siden du reagerte på slapp motor nå.

Om du har hatt bedre ytelser tidligere med samme last i båt kan du utelukke feil propeller.

Det kan være at den var noe mer lastet i år enn i fjor, har blant annet montert inn en 50L vvb (og tatt ut den gamle 22L) og denne sitter montert relativt langt bak i motorrommet. Men vi snakke ikke mye mer.

Dette kan umulig forårsakes av feil propellerstigning. Her mangler det over hundre hester hvis toppfarten er redusert tilsvarende manglende turtall. Dieseldyr på tanken kan fort tette forfilteret og da får du redusert ytelse. Du kan sjekke dieselfiltrene på nytt, regner med at du har drenert filtrene. Finnes også en sugesil i tanken på noen båter. Ved å ta ut tankmåleren kan du titte ned i tanken hvis det ikke er mannlokk.

Det kan jo være andre ting også men det burde vises på Vodia.

Burde ikke da båten ha gått bra etter at jeg byttet forfilter og hovedfilter første gangen jeg opplevde problemet? Skal se om jeg får sjekket filterene i morgen eller onsdag samt åpne opp mannlokket og sjekke inni tanken. Og som nevnt, ingen feil kom opp på Vodia når vi tok testturen.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Du har i hvert fall ikke for tunge propeller så glem den teorien.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Betyr det at du nå har toppturtall på 3400rpm og at denne feilen kom og varte en stund for så å forsvinne? Da kan det isåfall skyldes en feil på potmeteret i gasspaken.

Nei, feilen har vært konsistent siden jeg postet første innlegget i denne tråden for ca 1 måned siden.

Sjekk stigrøret. Om Bavaria er like kjipe på dimensjonen på disse rørene som på seilbåtene sine kan det være en slimplugg her

 

Ta av slangen, blås ned i tanken

Stigrøret, er det slangen som fungerer som utlufting fra dieseltanken? Skal se om jeg får sjekket den i morgen.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Stigrøret er det røret der diesel suges opp av tanken til motoren. Ender som regel i en stuss på toppen av tanken der diesel slangen er koblet på med doble slangeklemmer.

Takk for oppklaring, sjekkes i morgen!

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

I går var jeg ute en liten tur og tror du jammen meg ikke jeg klarte 3440 rpm og såvidt touchet 30knop (SOG)!!

 

Eneste forskjellen fra en full ferielastet båt var 1/2 vanntank (125L) , 1/2 dieseltank (250L) og ca 100KG mindre i klær/mat/drikke.
(Klart, legger du dette sammen blir det jo ca 500KG)

 

Uansett; sjekket litt videre i dag og:

  • Stigrøret er OK, gikk fint å blåse igjennom
  • Forfilteret var kun litt grått/brunt, ikke mye skitt der (skiftet uansett)'
  • Lyste oppi tanken, men vanskelig å se da det er helt mørkt (selv med god lykt)
    Skrapte nedi med en tang, men fant ingen antydning til skitt/dyr/etc

Kan være at båten "balanserer" litt når det gjelder vekten og at den treffer et "tipping-point" innenfor disse 500KG'ene?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Selv om det sies at dette ikke har noe med saken å gjøre her, så har jeg ihvertfall selv opplevd at spyling av båten gir noen få prosent ekstra fart som blir avgjørende for om man får en ferielastet båt med liten motor til å komme skikkelig opp i plan å nå rett turtall etter å ha spylt den midt i sesongen til tross for at jeg har brukt Hempel og det ikke var "synlig groe".

Som mange vet er det og vanlig å spyle seilbåter før viktige regattaer for å få et par prosent ekstra.

Link to post
Share on other sites

Ja, dette er vel minste motoralternativ i denne båten og med din erfaring nå i sommer ville jeg ha gått ned et hakk på propellerene.

Ja, jeg vil vurdere dette nøye. Sitter og tygger litt på dette med reklamasjon eller ikke. Får ta en telefon til forhandler og høre hva de sier. Dette blir jo litt i grenseland.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Oppfølgingsspørsmål i forbindelse med å gå ned et hakk på propellene.

 

Jeg har i dag G3 og vil med lett båt og gode forhold komme opp i 3450rpm og rett over 30 knop.

 

Hvis jeg så bytter til et sett med G2, som skal gi 150rpm mer, noen som har en anelse om hva det vil si for toppfarten?

 

Ved et bytte vil jeg også anta (setter pris på bekreftelse eller korreksjoner her):

  • Kommer fortere opp i plan
  • Vil lettere "holde" turtall, i da sliter jeg med at turtallet endrer seg avhengig av sjø-/vindforhold
  • Vil kunne gå litt ned på turtall for mer uanstrengt marsjtempo
  • I dag må jeg en del opp i turtall for å få optimal planingsvinkel, vil dette endre seg?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Høres i hvertfall ut som om du har helt feil propell

Du vil få raskere aksellerasjon. Toppfarten tror ikke jeg vil lide ettersom du neppe går over maks turtall på 3600 på motoren.

Optimal planingsvinkel: har du ikke trimflaps?

 

Et alternativ kan være å sette på større trimflaps og speedrails. Vi gjorde det på båten vår ettersom den ble litt tung i hekken når vi la jolla der (den veier 320 kg med full tank :smiley:) Det ga raskere planing og lavere forbruk (forbruket sank ca 10 liter/time på marsjfart).

 

Begge deler fikser du enkelt selv

Link to post
Share on other sites

Høres i hvertfall ut som om du har helt feil propell

Du vil få raskere aksellerasjon. Toppfarten tror ikke jeg vil lide ettersom du neppe går over maks turtall på 3600 på motoren.

Optimal planingsvinkel: har du ikke trimflaps?

 

Har QL Interceptor fra VP, men de bruker jeg kun når jeg skal opp i plan.

 

 

Et alternativ kan være å sette på større trimflaps og speedrails. Vi gjorde det på båten vår ettersom den ble litt tung i hekken når vi la jolla der (den veier 320 kg med full tank :smiley:) Det ga raskere planing og lavere forbruk (forbruket sank ca 10 liter/time på marsjfart).

 

Begge deler fikser du enkelt selv

 

Speedrails? Har du mer info eller link til dette?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...