Jump to content

Volvo Penta D6-370 klarer ikke maks turtall


BingoBonzo

Recommended Posts

Min erfaring er at å kjøre drevene ned til -3 eller 4 på lavere planingsfart gir mindre motstand enn å kjøre trimplanene langt ned.

 

Har endel kjøreerfaring fra NW390, men med KAD motorer som er lettere enn dine D6.

Om man skulle ligge i 21-24 knop fungerte det best med -4 på drevene synes jeg.

Kjører aldri drev ned til maks (-6 til -7) for å spare kardangleddet.

 

Tallet på indikatoren er vel også relativ til skjoldet og ikke nødvendigvis til akterspeilet som kan være noe forskjellig fra båt til båt(type)?

 

Også enig med mhemil, med at drevtrim blir mindre effektivt jo større båten er. Dvs man vinner mindre på å trimme drevene ut ved høyere hastigheter.

 

Prøv selv neste gang du er ute å cruiser MA og se hva du selv synes fungerer best på din båt :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Men hvilken hastighet cruiser du på? Hvis du ser i brukermanualen så står det litt om drevtrimming der. I cruisehastighet skal du trimme drevet ut slik at motoren går lettest mulig men ikke så mye at baugen begynner å slå. Interceptorer eller trimplan kan du bruke for å kompensere for sidevind eller skjevlasting, altså for at båten ikke skal krenge til ene siden. Min erfaring er at trimplan bør stå omtrent i 0 grader ift skroget og at du trimmer baugen opp til beste fart med drevtrimmen. Å kjøre med interceptorer eller trimplan med noe særlig utslag ned kan virke stabiliserende men i cruise på smul sjø bør du trimme baugen opp og da er ikke trimplan tingen.

 

Jeg cruiser vanligvis i 24-25knop. I smul sjø går det greit å trimme drevet ut, men hvis det er bølger/med/mot/vind så kjører jeg med drevet trimmet maks innover for å sikre at jeg ikke detter av plan.

 

Jeg tror jeg bestiller en time for løft/spyling/påsetting av speed rails (burde egentlig gjort en ting av gangen, får vurdere om jeg tar den ekstra tiden og kostnaden) og så får vi se om det bidrar i positivt retning.

 

Mtp på speed rails, er det noen haker ved å bruke det? Jeg mener, hvis det kun er positivt så er det jo nesten rart at dette ikke er standard på mange båter? Eller at skrogene blir laget med innebygde?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Så lenge man trenger ekstra løft i hekken kan jeg ikke se noen negative sider med disse. Man vil få akterenden ut av sjøen og plane tidligere og med mindre motorkraft. Mange båter har betraktelig mere vekt bak ( og generelt) enn hva skroget er optimalisert for.

Det kan det være litt fare for overplaning hvis hastigheten blir for høy.

 

Skal prøve slike på min viknes også, der er motor og alle tanker akterut. Merker at på sommelast er båten treg og "si i raua " På min båt som er akselbåt vil jeg antakeligvis overplane på fullfart vinterstid med tom vann/septik og slakke dieseltanker( 24-25 kn), men det er et lite offer for bedre og billigere seilas i normal marsjfart ( 16-18 kn)

Link to post
Share on other sites

Jeg har PTA (Power Trim Assistant) på mine motorer. Dette er ingen smart assistent, men kun en ferdigprogrammert trim som funksjon av RPM. Dvs. man har 5 step man kan stille inn. Default setting på D6 er :

 

RPM TRIM

1 Tomgang–2499 - 3

2 2500–2999 0

3 3000–3199 +1

4 3200–3499 +1

5 3500–WOT +1

 

Jeg bruker sjelden PTA.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville forsøkt forskjellige trimvinkler i de ulike hastigheter. Begynn med lettest mulig båt og maksfart. Skriv ned trimvinkel, turtall, fuelflow og fart for hver knop ned til den går ned av plan, så gjør du det samme med tung båt. Du kan prøve med interceptorer også. Husk at båten må være ren under, på drevet og propellerene. Ellers er jeg enig at trimplan må brukes noe annerledes på båter med strake aksler eller pods.

Link to post
Share on other sites

Marginalt......

Selv har jeg 4,5 tonn og 8,6 liter på tolv sylindre men ingen kunstig åndedrett.

Jolla er på rett over tonnet og har 6,3 liter performance V8'er :cool:

Men tilbake til saken: forutsatt at båt og motor fungerer som det skal burde det gå med denne motoren i trådstarters båt, han kunne dog ha nytte av et noe lettere propellsett hvis han ikke kan cruise i høyere fart noe jeg tipper hadde vært gunstig med dette skroget. Idéellt blir det aldri med for liten motor men med nok turtall kan han holde den i plan.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi er langt i fra undermotorisert :smiley: men enig med deg ellers

Tenkte vel egentlig på TS og meg selv. Vet ikke om det har mye betydning, men jeg har 0,062 hk pr.kg. båt (tørrvekt) og TS har vel litt i undrkant av det, nå har vel de grønne en en litt annen momentkurve enn min svarte og drar antagelig noen fordeler av det.

Som nevnt tidligere i tråden sliter vi med å få båten i plan utover høsten, fulle tanker etter ferien, kan vi bare glemme:-)

Du har nok ikke sånne problemer nei Bitteliten :giggle: Jebo tenkte nok mer på trådstarter som har en tung 36foter med én 5,5 liters motor. Slagvolumet i liter bør være høyere enn vekta i tonn for turbomotorer.

 

Riktig det DD det var slik jeg tenkte.

Har slagvolumrt noe å si også? Trodde heller det var hvor mye båt pr hk?

Link to post
Share on other sites

Nettopp vært under båten og det gror i år også. Godt med rur på drev og propell fjernet. Anbefaler en sjekk nedentil før du handler propell.

 

Både dreimomentkurve og hk er viktig. D serien med kompressor og turbo har ganske heftige dreimoment på lavt turtall som drar båten raskt opp i plan.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenkte vel egentlig på TS og meg selv. Vet ikke om det har mye betydning, men jeg har 0,062 hk pr.kg. båt (tørrvekt) og TS har vel litt i undrkant av det, nå har vel de grønne en en litt annen momentkurve enn min svarte og drar antagelig noen fordeler av det.

Som nevnt tidligere i tråden sliter vi med å få båten i plan utover høsten, fulle tanker etter ferien, kan vi bare glemme:-)

 

370hk/6500kg = 0,057 hk/kg

 

Ikke rart at båten er sensitiv ift last/groe.

 

Nettopp vært under båten og det gror i år også. Godt med rur på drev og propell fjernet. Anbefaler en sjekk nedentil før du handler propell.

 

Både dreimomentkurve og hk er viktig. D serien med kompressor og turbo har ganske heftige dreimoment på lavt turtall som drar båten raskt opp i plan.

 

Ja, jeg begynner å falle ned på at det er groe og last som er min utfordring...

 

Planlegger uansett å gi Speed Rails et forsøk, da har vi skaffet oss et lite vinterlagringsprosjekt :smiley:

Hvis det kan hjelpe på planingsvinkel og forbruk så er jo det bare positivt!

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Windy 37 som vi hadde har 2x260 på 7 tonn

Tja, det blir vel omtrent 0,074 hk, pr. Kg båt. Da er vi på pluss siden igjen tror jeg.

En venn av meg har bavaria 35 med 2x d6 310 og merker vel knapt forskjell om det er 2 eller 10 personer ombord.

En annen har en skilsø 33 fb med singel kad 300, han må sende kona frem i båten hver gang de skal " dra på litt"

Kikker vi over atlanteren så ser jeg det er mye dobbel innstalasjoner allerede fra 27-28 fotere.

Er det litt særnorsk og selge båt/motorkombinasjoner som knapt nok holder mål?

Nettopp vært under båten og det gror i år også. Godt med rur på drev og propell fjernet. Anbefaler en sjekk nedentil før du handler propell.

Både dreimomentkurve og hk er viktig. D serien med kompressor og turbo har ganske heftige dreimoment på lavt turtall som drar båten raskt opp i plan.

Var heldig og fikk kjøpt noen billig prop. Av en kar som dykket på et fast skjær i indre oslofjord. Fikk de fikset for et par båtlapper, så jeg gir det et forsøk. Men ja, det gror godt på en litt for lite brukt båt i Sandefjord også.

Mener å ha lest at min gode svarte har topp moment rundt 2800 rpm. Og den grønne faktisk ned i 2400 rpm.

Sånn sett tror jeg VP scorer litt høyere, når marginene blir små.

Link to post
Share on other sites

Kikker vi over atlanteren så ser jeg det er mye dobbel innstalasjoner allerede fra 27-28 fotere.

Er det litt særnorsk og selge båt/motorkombinasjoner som knapt nok holder mål?

 

Helt andre avgifter der borte :-)

En 8,2 liter mercruiser 370HK med 3 år garanti koster 12.000 US $ i Amerika. det er rundt 74.500 NOK.

I Norge er det nesten 59.000 bare i HK avgift på samme motor

 

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Du kan sette på ekstra interceptorer. De funker også i par. VP har også en software som heter trim assist som kan hjelpe deg. Den installeres via EVC. Den styrer drevtrimmen din - mulig den også kan kobles til interceptorene

 

Klart vi har mer info om speedrails :smiley: jeg søkte på google baatplasse bitteliten speedrails - og vips fant jeg denne :cheers:

https://baatplassen.no/i/topic/92393-valg-av-trimflaps-skal-opp-i-stoerrelse-vanlige-eller-ql-type/

 

Tenkte jeg skulle få bestilt meg Speed Rails, men ser at Watski kun har MINI typen tilgjengelig mens jeg er på jakt etter MIDI (har sendt de forespørsel). Tips til hvor jeg kan få kjøpt MIDI varianten?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...