BingoBonzo Svart 25.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Kanskje prøve Ringens Varv i Marstrand. De vet sikkert hvor NordWest har fått fra. Ringens Varv får fra Watski de også. Fikk tilbakemelding fra Watski, dette er nå utgående produkt, men hun skulle se om hun klarte å skaffe et sett som visstnok skulle ligge på et lager et sted i Sverige. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
mhemil Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Båtkjøpet er satt på hold skjønner jeg. Du monterer vel neppe speed rails på ny Princess . Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 25.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 (redigert) Båtkjøpet er satt på hold skjønner jeg. Du monterer vel neppe speed rails på ny Princess . Det ser nok ut som om det blir litt frem i tid, men skal kikke på V39/V42/V45 førstkommende lørdag, da får vi ihvertfall en fantastisk mulighet til å sammenligne og finne ut hvem vi liker best. Skrus uansett på speedrails, hvis de gir effekt vil det jo være positivt ved et salg. Redigert 25.September.2013 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BingoBonzo Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Da er speed rails satt på, gleder meg til å prøve båten så fort jeg får den på vannet. Litt sent i gang med vårpussen + at jeg for tiden ikke har fått sikret meg båtplass ennå. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 har du satt på større flaps også? Min erfaring er at større flaps og speed rails har hatt god effekt på båten vår. Raskere i plan når den er tungt lasta og ca 10 liter/time lavere forbruk på marsjfart Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 12.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 har du satt på større flaps også? Min erfaring er at større flaps og speed rails har hatt god effekt på båten vår. Raskere i plan når den er tungt lasta og ca 10 liter/time lavere forbruk på marsjfart Nei, har maks størrelse (450mm) flap/tab fra VP, slik at jeg beholder flapsen inntil videre. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Åja. Interceptorer ja. De kan seriekobles flere på hver side Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 18.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 (redigert) Åja. Interceptorer ja. De kan seriekobles flere på hver side Stemmer, har plass til flere. Men nå skal jeg forsøke med Speed Rails så fort jeg får den på vannet, så får vi evt se/vurdere neste steg. Redigert 18.Mai.2014 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
JRK Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Hei, Låner denne tråden litt. Har nok en relativt tung båt og får ikke maks turtall på motoren. Mener den gjorde 3400 omreininger da jeg kjøpte den for 3 år siden og nå får jeg 3300 omdreininger med fulle disel og vanntanker. Vurderer man da å redusere pitch på propellene eller eller går man bare ned til 3100 på marsj? Er det mekaniske forskjeller på D6/370, 400 og 430om man kunne chippe opp motoren? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 For å ta det siste først, det er mange forskjeller på disse motorene. D6-400/435 har andre injektorer, større aftecooler, turbo m.m. Det frarådes på det sterkeste å tukle med motorens styresystem for å presse ut mere hester. Hvis du ikke oppnår riktig turtall er det mest sannsynlig noe som er feil så sant propellerene er de samme som båten hadde da den var ny. Båten må være normalt ren under og ha normal vekt, altså den som er aktuell for deg og din bruk, typisk ferielastet. Propellerene skal være rene og uskadd. Det er ofte begynnende tette dieselfiltre som reduserer motoreffekten så dette må være i orden. Når alt dette er kontrollert kan du finne ut om motoren har mindre ytelse enn den skal, isåfall kan man mistenke injektorer eller ladetrykkssensor, klaffen i luftfilterboksen, tett eksos m.m. Med Vodia kan du kjapt eliminere sensorfeil. Hvis du vet hvilken propellerstigning du har kan du sjekke om andre med samme båt har samme stigning. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 (redigert) Først takk for svar. Da er det I hvert fall bare å glemme å oppgradere motoren. Glemte å si at motoren har vært sjekket av Vallø Motor uten at de fant noe unormalt med diagnoseapparatet. Båten er nysmurt og propellen er høyglanspolert.. Disse Viksund båtene er veldig forskjellig utstyrt, men har samme propel. Jeg vil tippe at min med Mase strømagregat og større batteribank, ekstra vanntank og ellers stort sett alt av ekstrautstyr som er mulig å få, veier denne sikkert 500 Kg mer en stlandard båt. Har hevet vannlinjen med en til to cm. Er det da kanskje å forvente at man ikke får maks turtall og at pitch bør endre? Redigert 19.Mai.2014 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2014 Ja, det er nok ikke unormalt. Hvilken fart får du på forskjellige turtall og hva er maks fart på båten? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2014 Har ikke testkjørt iår , men da jeg kjøpte båten gjorde den 25-26 knop og nå klarer den 23-24. Årets observasjon er litt usikker det jeg ikke fikk med meg vindretningen. Tror at båten skal gjøre 26-27 Knop Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 30.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Sannhetens øyeblikk... Har akkurat fått prøvekjørt etter utsetting og resultatet ble nesten som før. Må bruke maks flaps/interceptorer + trimme helt inn for å komme opp i plan, bruker litt for lang tid.Max fart 28.4 knop (skal være 31). Eneste forskjellen jeg tror at jeg kan merke er at den misterlitt mindre fart i svinger enn før, men ikke stor forskjell. Turtall ligger på 3360-3380rpm. Detaljene: Båten er stoffet, fri for gruff, motor nyservet med filtere og det som hører med, full vann -og dieseltank,jolla sitter bakerst på badeplattform og jeg har med grill/fiskestenger/stæsj, dvs. nærme ferielastet båt. Jeg tror at dette er det jeg kan få ut av motor/båt med nåværende tyngde/HK/propell (G3). For å løse planingsutfordringen og manglende RPM ser jeg følgende muligheter (Rangert etter kostnad): 1. Leve med det 2. Justere effekt-uttaket, da spesielt i mellomregisteret 3. Bytte fra G3 til G2 propell 4. Kjøpe ny båt... NB! Dette er ikke en stor plage, lever fint med det, men er jo selvfølgelig alltid på jakt etter å optimalisere Setter også pris på hvis du har andre forslag som jeg ikke har tenkt på! Angående bytte fra G3 til G2 propell, noen som har noen erfaringen hva det vil si med toppfart ved å gå ned til G2?Det kan jo kanskje hende at jeg får riktig turtall ved en G2 og dermed blir toppfarten omtrent det jeg har i dag, men meden båt som er litt kvikkere i plan og som går litt lettere?? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
glalaks Svart 30.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2014 Uten at det kanskje betyr så mye, men jeg gikk ned et hakk på stigning på min båt 21 fot med påhengs. Akselerasjon ble mye bedre/lettere, og toppfart er tilnærmet lik, bare med høyere turtall. Så det kan jo lønne seg. Ikke sammenlignbart kanskje med påhengs og en diesel med kompressor og turbo osv, men prinsippet er vell ganske likt. Eneste jeg er usikker på er hva som gir best drivstofføkonomi. 25 knop med 4500 rpm eller 4200rpm.. Jobber lettere, men også høyere turtall. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Bitteliten Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 Max turtall er vel 3500rpm, så du burde kunne gå ned ett hakk på propell. Jeg merket stor effekt på vår båt av større flap og speed rail. De ble montert samtidig. vår båt er ikke undermotorisert i utgangspunktet. Jeg ville bare kompensere 320kg tung jolle på badeplatformen. Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 Hadde samme problem som deg. Maks turtall på ca. 3250. Jeg byttet fra G7 til G6 og fikk en helt annen hverdag!! Økte toppfart, tid for å få båten i plan osv. Anbefales!! Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 31.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2014 (redigert) ... Redigert 31.Mai.2014 av Aksept2014 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 1.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 (redigert) Max turtall er vel 3500rpm, så du burde kunne gå ned ett hakk på propell. Jeg merket stor effekt på vår båt av større flap og speed rail. De ble montert samtidig. vår båt er ikke undermotorisert i utgangspunktet. Jeg ville bare kompensere 320kg tung jolle på badeplatformen. Ja, tror nok at min jolle bakpå badeplattformen har mye av "skylden", er jo i utgangspunktet ikke langt unna minimum motorstørrelse på denne båten. Skal sjekke litt rundt og se om jeg får tak i noen rimelige G2 propeller, tror at det er mitt beste alternativ nå. Redigert 1.Juni.2014 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Jeg mister to knop fart på samme turtall med jolla bakpå Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2014 Motorene jobber sikkert litt hardere for og oppnå det samme turtallet når farten er to knop lavere. Du ser det vel på forbruksmåleren og load-faktoren om den vises også vil jeg tro? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 10 liter høyere forbruk i timen med jolla bakpå hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 10.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 På vei hjem fra Gluppö/Resö begynte båten å gå litt bedre og det bekrefter vel alt det vi har vært innom denne tråden. Med ca 500kg mindre last (diesel/vann/ferieutstyr) så gikk båten sånn som den skulle gå. Relativt greit opp i plan og passerte30 knop på slutten og faktisk 3500 rpm på motoren. Tydelig at det er de ekstra kiloene som gjør at planing m.m blir litt tyngre når vi har fulle tanker og mye last. Nå er jeg faktisk litt i tvil om jeg skal gå ned en propellstørrelse eller om jeg bare skal leve med det... Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 10.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Velg propell utifra den last du oftest har Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 10.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2014 Velg propell utifra den last du oftest har Av en eller annen grunn visste jeg at det ville være ditt svar Bitteliten Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.