Sydvesten Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 (redigert) 1) når fall overbord uansett har dødelig utgang, f.eks. når man er alene ombord og vannet er såpass kaldt at man fryser ihjel i løpet av få minutter. 2) når man bruker en sikkerhetsline som man kan stole på. Jeg observerer ingen saklige motargumenter, men hodet mitt er visstnok av tre siden jeg våger å være litt skeptisk til vestpåbud? 1) Du vil lettere bli funnet, og det sparer samfunnet for store ressurser og familien for lidelser og uvisshet, mulig slikt ikke betyr noe for deg.. 2) Dette vil kun dekke fall over bord, men neppe kollisjon slik at du blir skadet og båten synker.., Da blir du med ned enkelt og greit. Det beste er kombinasjonen vest og line.. ved bruk av line har man åkke som en forankring i kroppen i for av sele om det skal være godt nok Redigert 22.Mars.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Selvfølgelig, faller himmelen i hodet på meg, vil det være best med vest. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 (redigert) Skal man virkelig ta hensyn til scenarier der en annen båt kolliderer i deg så du synker? I så fall er det mye annet man må påby for å sikre seg mot andre farer i samfunnet. Lynavleder på hodet, f.eks. Sent from my C6603 using Tapatalk Redigert 22.Mars.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
tobixen Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 ... og man trenger påbud om at alle foreldre skal kjøre ungene til skolen med bil. Det er alt for farlig å gå til skolen, man kan jo fort bli nedkjørt av en av alle de foreldrene som har funnet ut at det er tryggest å kjøre ungene til skolen med bil. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
millisivert Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 [...]2) Dette vil kun dekke fall over bord, men neppe kollisjon slik at du blir skadet og båten synker.., Da blir du med ned enkelt og greit[...] Har det at noen blir med båten ned grunnet sikkerhetsline i en båt som kjøres ned i det hele tatt skjedd i Norge? Ulykker med returperiode på over 50 år er det kanskje ikke nødvendig å lovpålegge tiltak mot, treskalle eller ikke? Hva med meteornedslag? Lovpåbud om å holde i rekkverket ved gange i trapper? Spesifikasjoner for lovlige materialer i skosåler på sko brukt i båt (selvsagt med en egen testprosedyre for friksjon mot ulike underlag)? Selv om det er lurt å bruke vest, er det vel ikke nødvendig å trekke alt ut i ekstreme absurditeter? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Vestpåbudet er ikke mer å diskutere. Vi har en selvstendig tenkende regjering for tiden, og de stoler på at folk vet å passe på seg selv, derfor ikke noe idiotisk vestpåbud.. Jeg personlig ser det som en selvfølge å bruke vest i åpen liten hurtiggående båt, det tror jeg de fleste andre forstår også, unntak vil der alltid være, det lever vi greit med... livet er som kjent ikke ufarlig å leve, og noen strekker det litt ekstra, de om det... Den dag kommer aldri at jeg sitter inne salongen på min egen båt med vest .... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 22.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2014 Vestpåbudet er ikke mer å diskutere. Vi har en selvstendig tenkende regjering for tiden, og de stoler på at folk vet å passe på seg selv, derfor ikke noe idiotisk vestpåbud.. Jeg personlig ser det som en selvfølge å bruke vest i åpen liten hurtiggående båt, det tror jeg de fleste andre forstår også, unntak vil der alltid være, det lever vi greit med... livet er som kjent ikke ufarlig å leve, og noen strekker det litt ekstra, de om det... Den dag kommer aldri at jeg sitter inne salongen på min egen båt med vest .... Helt enig. Sitér dette innlegget Link to post
Auskar Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Er i mot det meste av slike regler og lover. Men - har kjøpt 5 stk flytevester nylig for å ha i min 16,5ft Hansvik. 2 stk for vekt opp til 90kg og 3 stk for vekt over 90kg. Dette fordi at eventuelle medpassasjerer skal ha valgmulighetene der og da - når de kommer i båten. Har ellers noen av de gamle redningsvester fra de gamle hurtigruter. Av de store Orange av nylon og isopor? Tror de jeg har er fra gamle Midnattssol - var i fra ett av de gamle hurtigruter som tilhørte Bergenske dampskipsselskap. Er godt synlige, sterke og med meget god flyteevne - de siste - dette vet jeg etter øvelser vi hadde på andre hurtigruter. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Redningsvester/drakter om bord skal en ha, ikke tvil, og nok til alle om bord er faktisk kravet. Bruker alltid drakt/vest når jeg farter rundt i ribben, eller annet åpent fartøy.. ellers ikke, men har det alltid lett tilgjengelig.. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 Vestpåbudet er ikke mer å diskutere. Vi har en selvstendig tenkende regjering for tiden, og de stoler på at folk vet å passe på seg selv, derfor ikke noe idiotisk vestpåbud.. Døren kommer nok på gløtt igjen, når en annen regjering sitter ved makten, eller evt når/hvis det kommer et EU-direktiv ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
RSL Svart 23.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2014 1) Du vil lettere bli funnet, og det sparer samfunnet for store ressurser og familien for lidelser og uvisshet, mulig slikt ikke betyr noe for deg.. 2) Dette vil kun dekke fall over bord, men neppe kollisjon slik at du blir skadet og båten synker.., Da blir du med ned enkelt og greit. Det beste er kombinasjonen vest og line.. ved bruk av line har man åkke som en forankring i kroppen i for av sele om det skal være godt nok Grei konklusjon i de siste innleggene syns jeg, men må kommentere SVs konklusjon om at vi skal ha vestpåbud. Han har nå snudd fra at det redder liv til at det skal innføres for å spare penger og etterlatte. Det skal bli lettere å finne liket er liksom det saliggjørende nå. Alternativ 2 som kommer inn som ett helt nytt fenomen i druksningsstatistikken han omtaler men ikke kan linke til, er at båter kolliderer og synker og da er det vistnok flott om man har både vest og line, slik at liket i tillegg til å flyte selv, også kan holde vraket flytende. Det er de aller aller færreste båter som synker etter en kollisjon mellom to båter, men dette er uansett så langt unna topic man kan komme. Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sydvesten Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 (redigert) Årets tall ser bra ut.. På årets to første måneder har blitt 12 druknede, hvorav 5 er fra fritidsbåt som er viktig for denne tråden,... Statistikken sier ikke noe om de hadde vest eller ikke.. men det kommer nok frem med tiden.. Tar en disse 5 og ganger 6 så ender vi år på 30 druknede fra fritidsbåt, lineær tilnærming.. Men det betinger at det ikke blir en økning i sommer månedene slik som i alle tidligere år.. Redigert 25.Mars.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jan E. Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Finnes det mer spesifikk informasjon om omstendighetene rundt disse 5 druknede? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Mouche Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Omkommet i fritidsbåt i januar og februar i Norge kan vel svært gjerne skyldes at de døde pga kulde heller enn pga drukning? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 (redigert) Det sikkert mange årsaken, det eneste en per nå vet er at det er flere i år enn i fjor. Med litt flaks så blir det flere uten vest som drukner i år enn i fjor. Så vil en får vite hva det totale antallet blir i januar neste år.. Regner med det holdningsskapende arbeidet som regjeringen driver vil gi gode resultater... De har i iallefall troen på på dette arbeidet, men jeg har har ikke sett så mye til det, like mye som de andre som lever i troen,.. Men det er viktig å bevare troen... iallefall for de som går ofte i kirken... og også dette året vil dessverre mange bli båret inn i kirken, og velsignet.. på grunn av at de ikke brukte vest.. Redigert 25.Mars.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jan E. Svart 25.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2014 Hva er mange? Flere en 2? Flere en 10? Hvor mange har faktisk omkommet pga ikke bruk av flyteelement? Er det i det hele tatt noen som faktisk har klart å hoste opp reele tall en faktisk kan bruke til å diskutere dette seriøst? Har prøvd å etterlyse både her, Røde Kors og Redningselskapet, med ikke så mye som et pip til svar. Jeg føler det litt som at de ikke vet, og driver propaganda uvisst på feil grunnlag. Eller at de vet, og dermed vet at de driver propaganda på feil grunnlag? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Sydvesten Svart 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 (redigert) 27 av de 34 som druknet i fjor fra fritidsbåt hadde ikke vest, men kun 31 av disse 34 var menn.. Så det er liten tvil om flest menn har treskaller.... Det er nok derav navnet Severin Suveren kommer fra.. Jeg er også ganske så sikker på at disse 27 som druknet og ikke hadde vest også mente at de selv var i stand til å bedømme om det var nødvendig å bruke vest, på samme måte som de her på forumet som mener de besitter denne "gudegaven".. Men dessverre så feilet disse 27 i denne vurderingen, som ikke er overraskende på meg. Det finnes jo ikke et eneste vettugt sikkerhetsmessing argument for å ikke bruke flytevest ombord i en åpen fritidsbåt... Vær smart bruk vest Redigert 26.Mars.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jan E. Svart 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 (redigert) Så om jeg sier at av disse 82 prosentene som ikke brukte vest så døde: 24% av ulovlig rus (personer som mest sannsynlig uansett ikke vil bruke vest) 31% påvirket av alkohol, når båten lå til kai. 15% påvirket av alkohol, men havnet ikke engang i vannet. 4% svømmende eller i kano/kayak som ble kjørt over av fritidsbåt. 6% edruelig, og havnet heller ikke i vannet. 5% påvirket av alkohol når båten var i drift, men døde momentant i treffet. 9% uten alkohol, men døde momentant i treffet. 4% av illebefinnende inne i båten. 2% var mord. Grunn til å påby vest? Det finnes jo ikke et eneste vettugt sikkerhetsmessing argument for å ikke bruke flytevest ombord i en åpen fritidsbåt... Det er nok de fleste enige i. Og ikke noe å argumentere mot. Men om det viser seg at ingen av de som dør faktisk kan reddes ved et påbud. Er det da grunn til å påby, eller bør en se på andre løsninger? Det beste argumentet jeg klarer å se (pga manglende fakta) for et eventuelt påbud er for å lette letingen etter de døde som har falt i vannet. Jobben min innebærer det å søke etter savnede i vannet. Og selv ikke jeg klarer å se hvorfor vi skal påby bruk av vest. Redigert 26.Mars.2014 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
S/Y Emma Svart 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 (redigert) Såkalte nullvisjoner er håpløst. Man må bare akseptere at enkelte stryker med i samfunnet av andre årsaker enn alderdom. Det er litt av risikoen ved å leve. Så kan man selv vurdere hvilken risiko man tør utsette seg selv for. Alternativt kan man la pappa Stat ta alle avgjøreselene for seg. Skal man ha nullvisjoner for alt, er man nødt til å forby basehopping, fallskjermhopping, skiturer i bratte fjell, sykling og annet. For ikke å snakke om den største dødsårsaken av de alle: hjerte- og karsykdommer! Forby sukker og fett! Og i alle fall sigaretter. Ett dødsfall er jo ett for mye, eller? Bare treskaller spiser smør på skiva eller unner seg en sjokolade for mye i ne og ny. Jeg lever et skikkelig risikofylt liv, da jeg stort sett sitter på et kontor eller i godstolen. Det er faktisk det farligeste man kan gjøre i dagens samfunn. Redigert 26.Mars.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sydvesten Svart 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 (redigert) En nullvisjon er ikke håpløst.. Det vil alltid være målet for samfunnet.. Det at det er vanskelig på oppnå er en annen sak, men man har alltid en nullvisjon om at folk skal bli drept i ulykker, enten det er på jobb eller i samfunnet... Dette kan oppnåes med en kombinasjon er påbud, forbud og holdningsskapende arbeid.. En kan ikke oppnå forbedring med kun en av delene.. Det er noe alle skjønner.. Det er en grunn til at det har blitt påbudt med vest til alle ombord, det har ført til at flere benytter vest.. Et påbud vil uten tvil føre til at flere bruker vest... men alle vil ikke bruke vest.. Derfor må det en holdningsendring til, og en må bli kvitt alle Severin Suveren menneskene, som tror de vet best og er i stand til vurdere best.. De er ikke det, de er rett og slett inkompetente om de hevder det.. Selv mener jeg en må ha en nullvisjon med tanke på drepte i ulykker, enten til sjøs, på jobben og ute i samfunnet.. En ulykke hender ikke av seg selv, den forårsakes og tett opp til 100% så er årsaken menneskeskapt.. Det er viktig at en jobber forebyggende her, og er proaktiv med å se på hva som vil kunne hjelpe på antall drepte i ulykker.. og for de til sjøs så er det viktig å se hvordan man kan lette søket etter de som forulykker på grunn av menneskelig svikt Vær smart bruk vest Redigert 26.Mars.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 (redigert) Så om jeg sier at av disse 82 prosentene som ikke brukte vest så døde: 24% av ulovlig rus (personer som mest sannsynlig uansett ikke vil bruke vest) 31% påvirket av alkohol, når båten lå til kai. 15% påvirket av alkohol, men havnet ikke engang i vannet. 4% svømmende eller i kano/kayak som ble kjørt over av fritidsbåt. 6% edruelig, og havnet heller ikke i vannet. 5% påvirket av alkohol når båten var i drift, men døde momentant i treffet. 9% uten alkohol, men døde momentant i treffet. 4% av illebefinnende inne i båten. 2% var mord. Grunn til å påby vest? Har du en link til tallmateriale slik at jeg kan lese meg litt opp, siden dette er ukjente tall for meg .,. Jeg vil gjerne debattere dette, men trenger som sagt fakta slik at en ikke tror det er noe som du har konstruert i ditt eget hode.. Er det ikke dokumenterbare tall, så regner jeg med at dette tallmateriale utelukkende er postet i den hensikt å fremprovosere debatten, eller i beste fall spore debatten bort fra fakta.. Så jeg venter på linken som underbygger tallmaterialet ditt Vær smart bruk vest Redigert 26.Mars.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
S/Y Emma Svart 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 Er du like pragmatisk når det gjelder påbud/forbud mot alt annet folk dør av i samfunnet, eller gjelder det bare flytevester? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Jan E. Svart 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 Sydvesten, Ikke ment å fremprovosere. Men en debatt bør være basert på fakta. Så hvor er fullstendig fakta fra de som kommer med ønske om påbud? Det enkle spørsmålet mitt bør være rimelig enkelt å svare på ut i fra kriteriene gitt. Høres ikke ut som du har funnet tall å støtte deg bak? Så hvorfor støtte seg til andre artikler og utsagn som ikke kan henvise til fullstendig fakta? _____ -I fjor regnet det alle dagene jeg hadde klesvask hengende ute. Konklusjonen er at det regnet de fleste dager i fjor. Jeg vil påstå at den konklusjonen er feil, og tatt for raskt. Selv uten å referere til noe som helst fakta. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
tobixen Svart 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 Omkommet i fritidsbåt i januar og februar i Norge kan vel svært gjerne skyldes at de døde pga kulde heller enn pga drukning? Med vest får man jo redusert antall drukningsulykker, da de som har frosset ihjel kanskje er å finne på andre statistikker? :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sydvesten Svart 26.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2014 (redigert) Sydvesten, Ikke ment å fremprovosere. Men en debatt bør være basert på fakta. Så hvor er fullstendig fakta fra de som kommer med ønske om påbud? Det enkle spørsmålet mitt bør være rimelig enkelt å svare på ut i fra kriteriene gitt. Høres ikke ut som du har funnet tall å støtte deg bak? Så hvorfor støtte seg til andre artikler og utsagn som ikke kan henvise til fullstendig fakta? Det ante meg at det var noe du hadde kokt i hop i ditt eget hode og dermed ikke fakta.. Alle mine referanser og påstander i denne tråden er selvsagt dokumenterbare og basert på fakta.. Det at 27 av de 34 som druknet fra fritidsbåt i 2013 var uten vest er fakta.. Tallmaterialet fra årets 2 første måneder er fakta, det samme er tallmateriale fra 2013..Så jeg støtter alle mine tall som er fremsatt på fakta, og trenger ikke røre i hop noe fiktivt.. for prediksjonen for 2014, så er det brukt lineær tilnærming i det spesifikke innlegget (fakta tallet for 1/6 av året er multiplisert opp til helt år) Antall druknede kan finnes hos norsk folkehjelp Jeg bruker fakta, så kan de som er uenig med meg lage sine egne fiktive sammenhenger som passer bedre inn i deres bilde enn fakta. Redigert 26.Mars.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.