Jump to content

Påbud om å ha vesten på i fritidsbåt.


HiMi

Recommended Posts

Jeg mener vel strengt tatt motsatt av alt jeg har hevdet her :wink: .

 

Men alkohol burde ha like regler. Og i en liten åpen båt er det galskap å sitte uten vest når man seiler eller er i fart.

Særlig barn!

 

Men paret jeg fortalte om på Koster, med redningsvest og hjelm INNI sykkelhengeren kunne jeg kvalt sakte. Stakkars unger skrek av varme og ukomfortabel terror.

 

Jeg hadde fulgt med noen timer og irritert meg. I vannkanten satt noen foreldre med småbarn som fisket krabber - UTEN vest. De lå på magen, frydet seg over å få tak i krabben. De gled litt og falt ned fra steinen de lå på. Ble plukket pent opp av foreldrene som koste seg over alt barnet lærte.

 

Men hva skjedde med barna til de som var så j.... korrekte? De hadde store vester - var jo ved vann må skjønne! De ble klønete av vestene, ramlet styggere og slo seg - men druknet jo ikke. Jeg synes altfor mange sterke meninger er altfor preget av politisk korrekthet.

 

Jeg innrømmer at jeg kjører min hurtiggående mahognybåt både fort og sakte UTEN vest. Med V8-er i full speed.

Så politisk ukorrekt er jeg.

 

Men er det det minste sjø, urolig, eller har små barn om bord, DA bruker jeg vest!. Det handler om å være voksen, vise ansvar, for det jeg gjør skriker langt høyere enn det jeg sier til de små.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor den politiske korrektheten skal overstyre sunn fornuft og voksen vurderingsevne.

 

De mannfolka som dauer av fart og alkohol, hvorfor skal vi tro at de kjører med lovlig vest når de likevel bryter alle fornuftens og andre lover ved å drikke OG kjøre båt? Kan påbudet gi grunnlag for å bøtelegge liket?

 

Innaskjærs, stille farvann, en snekke som tøffer fram, helt åpen med fornuftige folk om bord... særlig smart å pålegge politiet å forfølge dette kan det da ikke være?

Link to post
Share on other sites

Jeg mener vel strengt tatt motsatt av alt jeg har hevdet her :wink:

Nei, jøss, det hadde jeg aldri forestilt meg.

 

Men alkohol burde ha like regler.

Jeg synes reglene er behagelig slik de er - når man ferdes i 5 knop er det ikke samme krav til kontinuerlig konsentrasjon som når man sitter bak rattet. Menja - det er en annen debatt, og jeg ser at det er mange argumenter som taler for strengere regulering av alkohol i båt. Da jeg skrev artikkelserien om sikkerhet i båtwiki'en var det forbausende mange artikler hvor jeg fant ut at "vær forsiktig med alkohol" er et viktig forebyggende moment.

 

 

Men paret jeg fortalte om på Koster, med redningsvest og hjelm INNI sykkelhengeren kunne jeg kvalt sakte. Stakkars unger skrek av varme og ukomfortabel terror.

Det var min første tanke også; men du sa dem var fastspent inni sykkelhengeren - dersom sykkelhengeren først faller i vannet så hjelper det vel ikke så mye med redningsvest?

 

Jeg hadde fulgt med noen timer og irritert meg. I vannkanten satt noen foreldre med småbarn som fisket krabber - UTEN vest. De lå på magen, frydet seg over å få tak i krabben. De gled litt og falt ned fra steinen de lå på. Ble plukket pent opp av foreldrene som koste seg over alt barnet lærte.

 

Men hva skjedde med barna til de som var så j.... korrekte? De hadde store vester - var jo ved vann må skjønne! De ble klønete av vestene, ramlet styggere og slo seg - men druknet jo ikke. Jeg synes altfor mange sterke meninger er altfor preget av politisk korrekthet.

Jeg tror vi er veldig enig - jeg tenker ikke "politisk korrekthet" som sådan, men prinsippet om "sikkerhet fremfor alt annet". Bullshit! Det er alltid en avveining. Påbud om beltebruk har en lav "kostnad" og en relativt "høy" gevinst, så greit nok - men strekker man ut tanken om "sikkerhet fremfor alt annet", så blir konsekvensene absurde! Eksempelvis, sikkerheten er nok størst under dyna - man kan ikke tillate folk å forlate senga! Det er en utrolig tragedie å miste et barn - men allikevel, det skjer fra tid til annen, det er helt naturlig og ikke til å unngå. Barn dør, selv om man polstrer hele samfunnet - vi kan ikke ha en så høy risikoaversjon at vi ikke tillater barn å l

eke og utfolde seg! Barn har ellers godt av å slå seg litt fra tid til annen - hvordan skal de ellers lære seg å være forsiktige?

 

De mannfolka som dauer av fart og alkohol, hvorfor skal vi tro at de kjører med lovlig vest når de likevel bryter alle fornuftens og andre lover ved å drikke OG kjøre båt?

Akkurat. Statistikken vil alltid vise til at dødsraten er større blandt de som aldri bruker hverken vest, hjelm eller bilbelte, men så det er ikke nødvendigvis bare derfor.

 

Innaskjærs, stille farvann, en snekke som tøffer fram, helt åpen med fornuftige folk om bord... særlig smart å pålegge politiet å forfølge dette kan det da ikke være?

Nei, og politiet er da generelt sett sannelig en knapphetsressurs ...

Link to post
Share on other sites

En annen ting, jeg vil jo helst oppdra mine barn med at "vi bruker vest når vi er i båt fordi det er smart" og ikke "vi bruker vest når vi er i båt, for ellers kan vi få bot".

Helt enig, men det er det jo ikke alle som forstår, er jo allerede forslag på 10,000 i bot i tråden her... :nonod:

Link to post
Share on other sites

En annen ting, jeg vil jo helst oppdra mine barn med at "vi bruker vest når vi er i båt fordi det er smart" og ikke "vi bruker vest når vi er i båt, for ellers kan vi få bot".

Nå bruke jo alle smarte vest fordi det er smart, det samme gjelder sikkerhetsbelte i bil, hjelm på mc, sykkelhjelm når de sykler, hjelm i slalåmbakken osv... Det er ingen smarte mennesker som ikke bruker vest på sjøen når de ferdes i en åpen fritidsbåt, derimot finnes det en rekke mindre smarte mennesker som ikke bruker vest på sjøen, og 27 av disse druknet dessverre i fjor.. Dog er det nok fremdeles en betydelig andel mindre smarte mennesker igjen, men noen av disse vil selvsagt drukne i når også.. Så andelen mindre smarte mennesker kan være synkende om tilveksten er mindre enn bortfallet .. Det at disse mindre smarte mennesker selv ikke evner å se at det fornuftig å bruke vest, og dermed vil drukne så påfører dette samfunnet enorme utgifter. Dermed må et smart samfunn lage systemer for at også de mindre smarte skjønner at de må bruke sikkerhetsutstyr..

 

Ser en på industrien, og bruken av PPE, så er jeg nok ganske trygg på bruken av vernebriller, hjelm, sko og heldekkende arbeidstøy ville vært mindre om dette var valgfritt.. Men siden ikke bruk av dette bil få konsekvenser, så bruker også de mindre smarte dette på jobben..

 

Vær smart bruk vest !

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er snakk om åpne båter underveis, dette står å lese i rapporten fra arbeidsgruppen.. men om dette eventuelt blir utfallet når/om et lovforslag kommer er opp til de styrende nasjonale myndigheter å avgjøre.. og folket kan nok uttale seg seg i høringen av lovforslaget, sa da har vi nok mulighet til å uttale oss og påvirke. . Dette fungerte utmerket i høringen til "vannscooterloven" . Det som var litt synd er at vi nok var svært få som faktisk sendte inn kommentarer. De fleste velger å sutre her, men de bidrar dessverre ikke til løsninger.. uvisst av hvilken årsak... selv om en selvsagt har sine mistanker..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da er jo den saken grei, da blir det ikke noe påbud

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

. Det er ingen smarte mennesker som ikke bruker vest på sjøen når de ferdes i en åpen fritidsbåt, derimot finnes det en rekke mindre smarte mennesker som ikke bruker vest på sjøen, og 27 av disse druknet dessverre i fjor.. Dog er det nok fremdeles en betydelig andel mindre smarte mennesker igjen, men noen av disse vil selvsagt drukne i når også.. Så andelen mindre smarte mennesker kan være synkende om tilveksten er mindre enn bortfallet .. Det at disse mindre smarte mennesker selv ikke evner å se at det fornuftig å bruke vest, og dermed vil drukne så påfører dette samfunnet enorme utgifter. Dermed må et smart samfunn lage systemer for at også de mindre smarte skjønner at de må bruke sikkerhetsutstyr..

 

Ser en på industrien, og bruken av PPE, så er jeg nok ganske trygg på bruken av vernebriller, hjelm, sko og heldekkende arbeidstøy ville vært mindre om dette var valgfritt.. Men siden ikke bruk av dette bil få konsekvenser, så bruker også de mindre smarte dette på jobben..

 

Vær smart bruk vest !

Dessverre så ser det ut at du feil, ser en på denne Drukningsstatistikk (Statistikk 12- 2013)

Andelen av "mindre smarte mennesker" har nesten TRE 3 dobblet seg fra 2012 til 13.

 

Så bruk vest

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Svaret er som forventet fra en politiker, rett og slett tåkeprat og svada uten en eneste konkret handling for å redusere antall drukninger eller for å få flere til bruke vest..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Synes det er helt naturlig at ministeren sa nei til påbud. Dette klarer folk utmerket godt å styre selv. Det er deilig at vi nå endelig har fått noen i regjering som ikke skal tre påbud og forbud ned over hodet på folk til enhver tid. Hun har helt sikkert sett pollen her. :thumbsup:

 

Hvor mange av de 27 du nevnte som druknet i båt var under fart Sydvesten ?

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hun har helt sikkert sett pollen her. :thumbsup:

Åh, så det var derfor hun sa nei. Det skulle man ikke tro ;-) Menja, det er vel naturlig at en høyrestatsråd sier "nei" til et slikt påbud. Jeg tipper at høyre var i mot bilsetepåbud også i sin tid. Jeg tipper at høyre har snudd i denne saken. ;-)

 

Dersom pollen er representativt for båtfolket som helhet, er det altså 50% som er imot et påbud. Det er ikke akkurat oppsiktsvekkende. Båtfolket må bære størsteparten av "kostnaden" med et slikt påbud, men dette er et samfunnsspørsmål, det angår fler enn bare båtfolket. Som båtbruker er jeg litt glad for at det ikke blir noen lovendringer i denne omgangen, men jeg tror et påbud kan gi mening for samfunnet som helhet.

 

Tallenes tale er langt fra klar, det er ganske usikkert hvor mange liv som kunne vært spart med påbud. Jeg undres på om statsråden har gjort noen faglig vurdering på dette, eller om statrådens svar kommer rett fra levra.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel snarere slik at kun 24 % mener det er en god ide. :giggle:

 

Derfor spurte jeg også Sydvesten om de 27 drukningene. Om det var båt under ferdsel, (ikke kajakk,kano). Sågar kan en kanskje lure på om noen kan ha druknet fra flytebrygge eller fra flybridge i påvirket tilstand under anker :giggle:

 

Om det ikke er båt under ferdsel blir det vel meningsløst med påbud under ferdsel ? Da er nok reglene helt greie slik det er i dag etter mitt syn.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Kanskje best å ikke spekulere i hvor mange som druknet mens båten ikke var under ferdsel - før du vet ordet av det er det noen som ivrer for vestpåbud også når båten er ankret opp, samt ved bading fra båt ;-)

 

27 drukningsulykker hvor den forulykkede ikke brukte vest. Her er noen momenter:

 

* Noen av disse druknet kanskje mens båten ikke var under ferdsel

* En god del av disse ville omkommet selv om de brukte vest (f.eks. frosset ihjel - men da havner man kanskje ikke på drukningsstatistikken?)

* Noen av disse ville ikke brukt vest selv om det hadde vært påbudt

* Noen av disse satt ikke i åpen båt

 

Andre momenter?

 

Det værste som kan skje er at vi får et påbud som har klare begrensinger, men som blir stadig utvidet etterhvert som politikerene ser at påbudet ikke hjelper ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er barskt å bruke vest når forholdene tilsier det. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å etterleve et påbud, men synes samtidig dette bør bli opp til den enkelte båtfører å vurdere under hvilke forhold han beordrer sitt mannskap til å bære flyteplagg. :sailing: Vi kan ikke ha et påbud mot alt som kan være "farlig" for oss. Da kan man tilbakekalle Norges lover og erstatte lovsamlingen med et hefte hvor det er punktet opp hva vi faktisk får lov til :giggle:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Oi! Dette handler ikke om sikkerhet alene, men det psykologiske over å bo i Norge som land.

Vi har noe som kalles trivselfaktor, den handler om bla å kunne ha egne valg, og ikke bli tredd nedover hodet en masse påbud/forbud.

Jeg begynner å bli mektig lei av alle som har erfaring etter uhell, skal dele med seg å påtvinge andre, kanskje være seg, om atte...

Ikke kjøpe øl i butikk etter 18.00 på lørdag, eller 20.00 på en hverdag fordi noen i oppveksten opplevde vonde ting, eller fordi statisk sett så kan 11% av oss være latent til alkoholisme...

En liten historie på sidelinjen: det er påbudt å ha på sikkerhetsbelte i bil. Jeg kjører i bysentrum, 30 sone. Jeg blir stoppet av samme politimann andre gangen på samme sted påunder en uke. Det står SYV politifolk, to i sivil høyere opp i gata og to UP-biler gjømt bak hushjørnet. Kjemperessurs for å passe på at jeg bruker bilbeltet i 30-sona. Ja det er forbudt å kjøre uten, men den har ingen betydning i den farta. Alikevel velger Norge A/S å sette alle disse ressursene inn i bysentra. Det var bare beltekontroll de hadde???

Hadde jeg skræva over motorsyklen, hadde det holdt med bare hjelmen. Og om jeg ville kaste meg ut av ett fly eller fjell, holder det med en skjerm i tillegg til hjelm.

Unskyld, bare ett frihetskneblingsoppgulp...

Vi ligger faktisk statistisk på 29. plass i trivsel i verden, og det tror jeg bare bunner i den lovpåtvingelsen vi blir tredd nedover hodet. Innsnevring av frihet.

 

Uansett, det er selvfølgelig lurt å bruke vest i småbåt, men jeg vil velge det selv.

 

PS: pollen har helt feil vinkling for å være reel... Du har to valg som vipper mot Ja, og "strålende" er mye mer posetivt ladet en "idioti". Altså en poll som er vinklet veldig mot valget til trådstarter.

 

Hadde vært artig å høre med trådstarter om intensjon av å påtvinge alle med ett påbud, og ikke friheten med å velge selv. Er det prektighet, morsfølelse, tror alle andre er idioter, eller no sånt?

Fantastisk , som jeg skulle sagt det. selv. Er mektig lei av alle forbud og spesielt påbud som om alle var like og alle gikk . Nei Friheten til å velge , om det er bilbelte eller redingsvest. Ikke dumt å bruke, men se situasjonen ann. Det er forskjell på situasjoner, vær ,fart, sjø,antall båter antall folk I båten ,Erfaring med sjø, osv. Noen bedrifter har på hjelmpåbud på steder hvor det eneste man kan få I hoder er en lyspære vis den skulle være så uheldig å skru seg ut av seg selv..Men det ser greit ut I HMS boka..Nå etter 15 år med dette har de funnet ut at det kanskje ikke er nødvendig med hjelmpåbud I dette område...De hadde flere skader (nakker) pga hjelmbruken..Det er veldig mange HMS , sikkerhets prosedyrer og pålegg som er lurt å benytte seg av , men det har tatt helt av de senere år. Dokumentering, opp og I mente. Det som skjer er at folk blir så dritt lei av dette at det igjen kan føre til uheldige situasjoner og ulykker.

Link to post
Share on other sites

Et annet moment, førsteposten linket til en Røde Kors-artikkel hvor det ble foreslått "Påbud om bruk av vest i fritidsbåt som er i bevegelse". Dét synes jeg er renspikket idioti (man må kunne oppholde seg i salongen uten vest), og derfor stemte jeg også slik. Etterhvert har diskusjonen glidd mot "påbud om bruk av vest i åpen båt under ferdsel". Det er noe litt annet, og kan kanskje ha noe for seg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...