Jump to content

Påbud om å ha vesten på i fritidsbåt.


HiMi

Recommended Posts

34 druknet fra fritidsbåt i fjor, og 27 brukte ikke uten vest... rett og slett imponerende at ikke flere skjønner at vesten må være på.. Her må det nok kraftigere lut til.. Vestpåbud er nok den eneste veien å gå, om en skal kunne få treskallene til å bruke vest.. :nonod:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

34 druknet fra fritidsbåt i fjor, og 27 brukte ikke uten vest... rett og slett imponerende at ikke flere skjønner at vesten må være på.. Her må det nok kraftigere lut til.. Vestpåbud er nok den eneste veien å gå, om en skal kunne få treskallene til å bruke vest.. :nonod:

Nå, man skal være forsiktig med å trekke konklusjoner ut fra tallgrunnlaget, det er langt fra gitt at 27 menneskeliv kunne vært spart med vestpåbud.

 

Jeg er noe agnostisk til vestpåbud ... det er kanskje nødvendig for å påvirke holdninger, men det blir en utfordring å utforme lovteksten slik at man slipper å bruke vest f.eks. under solbading på dekk mens båten er oppankret, bading fra badeplattformen mens båten er oppankret, innombords, når man sover, når man gjør arbeid på båten mens den er i vinteropplag, ombord på en passasjerferge, det er delte meninger om det er nødvendig mens man har på seg sikkerhetssele, etc, etc. Ja, og i steike solskinn og rolig vær synes jeg det er greit å kunne nyte tilværelsen i cockpit i bar overkropp. Hvor mange av de 27 over mistet livet i steike solskinn og rolig vær?

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen som har statistikk over hvor mange av de som dreper seg på sjøen hvert år ikke har vest? På veien er det 40% av de drepte som ikke bruker sele. Det er ganske store tall.

Særlig sett i sammenheng med at de aller fleste bruker belte.

 

Dersom 9/10 bruker belte, og 4/10 drepte ikke brukte belte, kan det være fristende å konkludere med at dødsrisikoen øker veldig mye dersom man slutter å bruke bilbelte, men det er ikke sikkert årsak-virkning-forholdet er så åpenbart. De som velger bort bilbeltet befinner seg ofte allerede i en risikogruppe og ville hatt en langt høyere risiko for å dø i trafikken (pga fart, alkohol, risikofylte forbikjøringer, etc) selv om de hadde brukt belte.

 

Slik er det på sjøen også; noen er villige til å eksponere seg selv for mye større risikoer enn andre, og disse bruker sjeldent vest.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Påbud med vest i åpen båt i fart, i tiden flagget skal være nede.(er vel i denne tiden ulykker skjer oftest vel)

 

Påbud med vest i åpen båt til enhver tid under fart.

 

Eventuelt begrense det til potensielt hurtigående båter over x antall knop.

 

Angående liv som kunne vært reddet så er ikke det sikkert at alle hadde levd idag med vest!men noen hadde overlevd!

 

Men familiene kunne vært spart for mye belastning under søkeoperasjoner og redselen for at deres kjære aldri blir funnet!

Og vi kan ta med det økonomiske oppi dette.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Det finner ikke ett eneste vettugt argument for at en ikke skal bruke vest under gange i en åpen småbåt slik som forslaget fra arbeidsgruppen som ble satt ned foreslo.. Har sett argumentet som at en blir svett, får sol skille osv.. men dette er ikke vettuge argumenter i det hele tatt, men hjernedøde argumenter.. Innfør vestpåbud i åpne småbåter og kraftige bøter er veien å gå slik jeg ser det.. Sett bøtene til rundt. 10.000 kroner per skalle som ikke bruker vest, så vil en kunne finansiere økt bemanning på politibåtene relativt greit .. Det må da gå an å få et skikkelig straffenivå her i Norge, det som vi har i dag er jo en vits..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hva er en småbåt da? 12 fot? 14? 25?

 

Heldigvis ikke politi på sjøen i Trondheim.. Så kan vi kjøre rolig på havblikk uten å ta på vesten. Bruker den så klart under transportetapper og i litt ruskete vær..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg stemmer for vestpåbud i "åpen småbåt under gange", hvor begrepene "åpen", "småbåt" og "gange" antageligvis bør utdypes og avgrenses noe. Jeg bruker alltid vest i jolla.

 

Jeg minnes at jeg ikke alltid var like nøye med vest da jeg hadde en tifots pionerjolle (første båten min - den kjøpte jeg et par år før jeg skaffet meg seilbåt) - en av tankene mine dengangda var at det ikke spilte så stor rolle om jeg druknet eller frøs ihjel - dersom jeg først falt i vannet ville jeg nok ikke overleve uansett (Nord-Norge, brukte jolla året rundt). Nå er det noen som hevder at kostnaden med å finne den omkomne er veldig mye større dersom man ikke bruker redningsvest; personlig mener jeg at når det ikke er håp om å berge liv bør man ikke bruke offentlige midler på å søke etter lik - en sjøgrav er også en grav.

Link to post
Share on other sites

Fra rapporten som ble laget for ett par år siden er denne definisjon brukt som et eksempel.. Men hvor grensen skal gå for hva som eventuelt vil rammes av et vestpåbud bruk, blir nok opp til de som skal se på lovteksten om/når dette blir et faktum.. Men forslaget fra arbeidsgruppen gikk ut på åpen båt skulle ha påbudt bruk, men det regner lukket eller delvis lukket ikke har bruks påbud.. Jeg tror nok et bruks påbud vil fremtvinge seg før eller senere, enten en vil eller ikke.. Selv ønsker jeg det velkommen

bilde

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette med åpen båt, saktegående, solskinnsdag etc etc. Det er vel ikke sånn at det kun er en egen uvørenhet som forårsaker ulykke? Egen fart og landkjenning som gjør at du kastes ut av båten.

 

Sett at du er ute med daycruiseren i mørket, du går i 5 knop og alle ombord er uten vest. Så kommer en hurtiggående båt, pløyer gjennom båten din, klemmer ungen din til døde i sammenstøtet, kona kastes overbord, besvimt, og du selv får store skader og dør du også.

 

Det handler jo ikke bare om egen fart... Loven må utformes til å dekke mange typer scenario. Ikke bare stereotypen om høy egen fart etc.

 

Vestpåbud, skrekkelige bøter og mva-fritak for de gode vestene med lys og skikkelig utløsermekanisme.

Link to post
Share on other sites

Enkelt og greit:

 

Påbud i åpne båter i tidspunktet der flagget skal være nede!

 

Det er oftest i den mørkeste tiden og den tiden flest kjører i beruset tilstand!

Samt at dette er den vanskeligste tiden og lete etter folk!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Dette med åpen båt, saktegående, solskinnsdag etc etc. Det er vel ikke sånn at det kun er en egen uvørenhet som forårsaker ulykke? Egen fart og landkjenning som gjør at du kastes ut av båten.

 

Sett at du er ute med daycruiseren i mørket, du går i 5 knop og alle ombord er uten vest. Så kommer en hurtiggående båt, pløyer gjennom båten din, klemmer ungen din til døde i sammenstøtet, kona kastes overbord, besvimt, og du selv får store skader og dør du også.

Analogt burde alle som beveger seg til fots langs bilveiene være utstyrt med hjelm og luftputevest, i tilfelle de blir nedkjørt av en bil - og bilbeltet må selvfølgelig brukes også i parkerte biler, i tilfelle kollisjon.

 

Det er selvfølgelig ironisk ment. Jeg synes det er veldig trasig at man skal være nødt til å true en "uskyldig" tredjepart for bøter på sjøen fordi det finnes idioter i daycruisere der ute. I det øyeblikket slike hendelser blir statistisk signifikante, synes jeg heller man må innføre generelt forbud mot høy fart innaskjærs og ha skyhøye bøter for overtredelser.

 

(Parallellt, jeg synes det fokuseres alt for mye på sikkerhet i bil - resultatet er at det som virkelig er farlig er å oppholder seg utenfor bilen. Skrekkeksempelet er når foreldre kjører barna sine til skolen, fordi det er for farlig for barna å gå dit)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er jeg alene om - av og til - kjre rndt uten sikkerhetsbelte, bare fordi det er forbudt?

Og det er i bil hvor fartsgrensa er 80.

Båten min gjør 5 knop, og da vil jeg bestemme sjøl hvordan jeg vil innrette meg ombord.

Er det grov sjø tar jeg på vest, men det er fordi jeg selv finner det for godt.

Link to post
Share on other sites

Det burde være en selvfølge å ta på seg vesten i nærheten av vann, og helt uhørt uvettig å gå ut på en brygge og opp i en båt uten egnet flytemiddel på kroppen.

 

Jeg hadde en veldig flott opplevelse på Koster.

 

Et foreldrepar syklet rundt med to små barn i slike tilhengere med tett telt over. Det var nydelig vær og veldig godt og varmt. Inni satt barna trygt og godt, spent godt fast med seler innenfor bøylene med både redningsvest og hjelmer på seg. Jeg kjenner jeg blir ordentlig rørt av omsorgen disse hadde for barna sine. De hadde jo syklene helt ute ved bryggene.

 

Skulle bare mangle at vi ikke hadde solide flyteplagg på oss når vi tøffer gjennom Hankø-sundet en vakker sommerkveld. Så slipper vi å søle vin og mat på sommerkjoler og finere tøy.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har fått med meg, så snakker man om båter underveis. I henhold til gjeldende regelverk, så er det når man ikke er fortøyd eller oppankret. Satt på spissen, så gjelder altså vestpåbudet når man ligger og driver midtfjords i havblikk for å ta seg et bad. Da må vesten ligge klar på badeplattformen når man kommer opp igjen. Jeg kan heller ikke se annet av forslaget enn at en typisk 30-foter med åpen cocpit er å betrakte som delvis lukket, og dermed gjelder påbudet også for store båter. Når vi får påbud som strider mot alminnelig sunn fornuft, da skaper vi lovbrytere av folk som normalt bestreber seg på å gå den smale veg. I tillegg er jeg helt overbevist om at dette ikke følges opp med mer ressurser til politiet, så da blir vi vel praiet av kystvaktskip som brenner av flere tonn drivstoff i døgnet for å jage småbåteiere.

Link to post
Share on other sites

Googlet litt om "åpen" båt og tidligere snublet over noen skisser på nettet som viste at f.eks små daycruisere/cabincruisere er "åpne"...men andre ord vil et flyteplaggpåbud i åpen båt innebære at man må ha på flyteplagg om man sover inne i en cabincruiser hvis båten kjører i dorgefart.

Nordisk Båt Standard:

1.4

Åpen båt: Båt beregnet for anvendelse i beskyttet farvann, og som kan være delvis

overbygget eller åpen båt.

 

Ellers kan det jo bli en pussig om folk blir bøtlagt for å sitte under tak i "åpne" båter, mens folk lovlig kan fjase rundt omkring uten redningsvest utensdørs på "lukkede" båter i stor fart......

 

Det grunnleggendfe problemet er vel at premissen er vi er uten egen dømmekraft. At bedreviterne vil gjøre det forbudt å sole seg på dekk i 3 knop uten redningsvest er jo bare helt vilt.

 

Dog er nok reguleringiveren til sjøss noe på hell så det spørs om det blir noe vestpåbud. For ca 10 år dukket det opp en stemningsbølge hvor "alle" mente at man burde kneble friheten til sjøss, men jeg tror nok det har sunket inn en vissthet hos mange om at nok er nok.....papirbestemmelser og paragrafer kan ikke erstatte sunt bondevett......og god sjømannskap tilpasset situasjonen.

Link to post
Share on other sites

Kjernen av problemet er vel at det er mange som ikke bare er opptatt av egen og familiens sikkerhet...men er rørende opptatt av alt andre båtfolk også driver med. Når man legger storbyen bak seg for en tur i marka kan man man oppleve som i vinter at Røde kors sterkt advarte mot å gå på ski fra Ringkollen til Oslo pga snø og vinkast og oppleve at man blir sterkt advart av en tilfeldig fremmed å kose seg sola innover i marka i "påske"-sola fordi det er så farlig å gå alene når det det skarpt føre i skyggepartiene. Tilsvarende er det åpenbart mange på fjorden som gjerne vil være fadder for resten av båtflåten og aplauderer flere statlige paragrafer.

Link to post
Share on other sites

Båten min gjør 5 knop, og da vil jeg bestemme sjøl hvordan jeg vil innrette meg ombord.

Er det grov sjø tar jeg på vest, men det er fordi jeg selv finner det for godt.

Det var veldig mange som tenkte slik om bilen også - det er min bil, mitt liv, jeg som bestemmer. Motstanden mot selepåbudet var i sin tid stort. I dag er setepåbudet noe man tar for gitt. Jeg er ganske sikker på at et påbud har hatt stor "allmennoppdragende" verdi, og det kan det ha på sjøen også.

 

Angående setebeltepåbudet, inngrepet i den personlige frihet er relativt lite sammenlignet med den store samfunnsmessige gevinsten. Dagens vestpåbud (altså at man skal ha med seg redningsvest) gir også en akseptabel reduksjon i folks frihet sammenlignet med samfunnsgevinsten. Jeg har også sansen for MaSa sitt forslag - påbud ved bruk i åpen båt etter solnedgang.

 

Bilbeltepåbudet synes jeg er på sin plass - men allikevel, jeg er som sagt litt betenkt mtp for mye fokus på sikkerhet inne i bilen ... en kamerat sa på fleip: "man burde forby bilbelte for sjåføren, og påby et skarpt spett fastmontert på rattet - da hadde kanskje folk kjørt forsiktig!". :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er veldig viktig at menn over 40 år skal benytte vest uansett båt. Det er tross alt de som drukner!!!

 

Kvinner drukner ikke like ofte, og dessuten er det upraktisk å skjule brystene bak en slik vest. Ødelegger både fysikken estetikken og brunfargen.

Link to post
Share on other sites

Det var veldig mange som tenkte slik om bilen også - det er min bil, mitt liv,

 

At mange formynderne tror man kan dra bilformynderiet over til sjøen er en kortslutning som er tragisk. Å sammenligne en bil i trafikk men en svær båt som duver på fjorden er bare en umulighet.

Link to post
Share on other sites

At mange formynderne tror man kan dra bilformynderiet over til sjøen er en kortslutning som er tragisk. Å sammenligne en bil i trafikk men en svær båt som duver på fjorden er bare en umulighet.

Nå snakker vi juss, psykologi, risikovilje og samfunnsregnskap - da er det irrelevant om det er asfalt under dekkene eller vann under skuta, det er samme avveining som gjøres: enkeltindividets personlige frihet vs samfunnsøkonomiske kostnader. Det høres kanskje kynisk ut å regne dødsfall som en samfunnsøkonomisk kostnad - men det må man nesten dersom man skal trekke rasjonelle politiske beslutninger. (De som skriker "bare ett liv er spart, så er det verd det!" har kanskje en skjult agenda - aksjer i en redningsvestprodusent, kanskje?)

 

Sammenlignet med veien har man behagelig få regler, forskrifter, påbud og forbud å forholde seg til når man er på sjøen. Som tredjegenerasjons landkrabbe som plutselig kjøpte båt fant jeg det litt merkelig, men mest deilig og behagelig, det må jeg innrømme.

 

Jeg tror nok at risikoen for dødsfall pr reiste kilometer i fritidsbåt er langt høyere enn når man kjører bil (men risiko pr reiste time er kanskje lavere?). Dette er samfunnsøkonomisk akseptabelt fordi det er en nisjeaktivitet, det totale antall dødsfall er såpass lavt at det ikke er samfunnsøkonomisk akseptabelt å prøve å redusere risikoen gjennom masse forskrifter. I det øyeblikket antall dødsfall blir signifikant, så må og bør politikerene ta affære.

 

Er antall dødsfall med fritidsbåt ifht befolkningsmengde et økende eller synkende tall? (antall drepte i biltrafikken har vært synkende i mange år tror jeg)

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor det er forskjell på land og sjø? Når det skal være bilbelte i bussen så bør vi vel ha på vest på ferga?

 

For ikke å snakke om hvor skummelt det er å kjøre bil over lange broer altså! Der er jeg faktisk usikker på om ikke redningsvest burde være riktigere enn bilbelte.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor det er forskjell på land og sjø? Når det skal være bilbelte i bussen så bør vi vel ha på vest på ferga?

 

 

Er enig her, det bør ikke være forskjell.. derfor er jeg enig meg Miss her om fritidsbåter, senk promillegrense til 0,2, innfør obligatorisk båtførerbevis for alle, med forskjellige klasser etter størrelse på båt.. Der en teoretisk og en praktisk opplæring, og eksamen må avlegges er påkrevd, sikkerhetskurs påkrevd.. Påbud bruk av vest for alle typer fritidsbåter... osv.. Da er vi ganske lik landjorden, så jeg synes forslaget til Miss er meget bra

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...