Jump to content

Større båt, hvor mye dyrere blir det faktiske regnestykket?


Bateman

Recommended Posts

3 000kr pr motor i service kan umulig være en skikkelig utført service. Høres ut som en typisk service der man kun tar det man tar på alle motorer.

Som sagt så har jeg aldri hatt drev, men jeg fant liste over hva servicerer koster (se under). 10-12 000 inkl. avmontere og lagre drev. Jeg regner med at det tilkommer noe materialkostnader, uten at jeg har peiling på hvor mye det koster. Det vet kanskje noen andre her inne?

 

Hva betyr "kun tar det man tar på alle motorer"? Det er vel ikke overhaling hvert år? Det er vel servicepunkter som sjekkes og dersom noe er galt bytter man disse bruksdelene (filter, reim m.m.)

 

 

Service av innenbordsmotor omfatter:

Smøring av samtlige smørepunkter i henhold til instruksjonsbok

Bytte olje på motor

Bytte smøreoljefilter

Kontroll/bytte av åndefilter og luftfilter

Kontroll av olje på drev/gear

Kontroll av kjølevæskenivå og frostbestandighet

Kontroll/rengjøring av sjøvannsfilter

Kontroll/rengjøring av vakumventil (seilbåt)

Kontroll og stramming av reimer. (Sprukne reimer byttes og debiteres ekstra)

Kontroll av batteritilstand og lading.

Kompresjonsprøve etter avtale.

Kontroll av stifter, plugger og tenning (ved bytte debiteres dette ekstra)

Kontroll/justering av tomgang/rusturtall.

Diesel/bensinfilter byttes.

Konservering av saltvannskjølesystem

Inspeksjon for oljelekkasje etc. Mindre feil rettes. OBS: Større feil avmerkes og kunden underettes.

Frostvæske og konserveringsmidler debiteres ekstra.

 

Service av drev omfatter:

Grovrengjøring av dren for groer

Bytte olje

Trykkteste for lekkasjer.

Kontroll/smøring av bakkhake (280/290 drev)

Kontroll/smøring av svingarm

Kontroll av kryss

Kontroll av klaring på mutter i øvre veksel min. 0.1/max 0.5. Gjelder ikke DPH/DPR

Kontroll av klaring på mutter i øvre veksel min. 0.2/max 0.8. Gjelder DPH/DPR

Bytte anoder

Kontroll for utvendige skader

Bytte impeller Alpha one

Link to post
Share on other sites

Ser jeg jobber i feil bransje. Kanskje jeg burde konvertert fra bil til båt. En 100 000 service på en stor lastebil med 13 l motor koster ca 20 000 kr eks mva. Det er da en hel dag på verksted med skifte av alle filtre.motorolje.girolje.diffolje.navolje etc. Går totalt med ca 70 liter av forskjellige oljer. Når dere presterer å betale de hinsides prisene for service på en båtmotor. Lurer jeg nesten på hvilken planet dere bor på. Selv kjører jeg bensinmotor med alpha drev. Og på de 3 årene jeg har hatt denne båten tror jeg kanskje at jeg har brukt 5000 kr på vedlikehold av motor og drev. De har fått ny olje hvert år. Alle filtre har blitt skiftett andre settet med anoder nå. En ny propell. Nye tennplugger osv.

Som en annen skrev i denne tråden. Kjøp bensinmotor!!

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke legger til kapitalkostnader, renter og verditap, så lurer man seg selv, men på den annen side; legger man inn disse kostnadene også så ender man kanskje opp uten båt så dette er en vanskelig "avveining".

 

Inne på noe her.

(Eksempel fra vår 20' daycruiser, 115hk 4t outboard)

Renter av båtens verdi: lånerente, eller tapte renteinntekter (250k, 4% => 10k)

Verdifall: (370k - 250k / 8 år => 15k, (4-6% / år)

Service, opplag, transport (5k) (hagebåt på vinteren)

Bensin (5k)

Forsikring (4k)

Div uforutsett (5k)

Årlige båtkostnader ca 45 - 50kNOK / år.

Link to post
Share on other sites

Dette har vært omtalt i mange tråder og svarene spriker stort...Ser at jeg de siste tiår ( i følge lingefan) har spart nærmere en mill på og etterse & skifte filtere på motorene selv( såkalt service ) samt hundrevis av tusen på opplag, stoffing og polering.. Skal inn til byen og feire dette i kveld. klikk.

Link to post
Share on other sites

Startet ett innlegg med kostnaddene jeg har i løpet av året.

så crashet nettet og alt forsvant.

gidder ikke å sette det opp en gang til.

 

Med

Oljeskift,

filterskift,

anode skift,

Impellerskift.

opp/ut og en uke på land,

sommerhavn,

vinterhavn,

strøm på vinteren,

forsikring,

bunnstoff,

olje,

lakk,

rubbing,

polish,

wax

+20000,- i snitt årlige utskiftning og rep av utstyr.

endte jeg opp med 52000,- i årlige utgifter.

Utfører normal service selv.

Gammal 41a motor med strak aksel.

Settes alt bort og vinterlagring inne i varm hall, forstår jeg at utgiftene kan ganges med både 2 og 3

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Takker mye for engasjement og svar!

 

Mye sprik og mye like antakelser her!

 

Men mtp de to båtene jeg linket til tidligere her, hva er fordelen ulempene med disse? Hva må man passe på og hva må man sjekke?

 

Jeg er nysgjerrig pga det er 2 flotte båter, kanskje ikle det vi havner med. Men det finnes en mulighet!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

De er vel ganske like, men jeg anbefaler å ta en tur å oppleve de selv. Da ser man lettere hvordan løsninger er og hvordan man vil trives om bord.

 

Kanskje noen her på forumet har båter som er interssante båttyper og kan stille sine båter som " visningsbåt "? Da vil du få førstehåndsinformasjon om båtens plasser og minuser også :-)

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Forbruket kan være relevant å tenke på også. Eksempel:

Windy37:60 liter i timen i 27-29 knop

NordWest 420: 115 liter i timen i 27-29 knop

 

Med dagens dieselpriser og store tanker er det ko litt forskjell.

 

Vi betaler i dag rundt 8000 kr pr tanking, og det går 5-6 tanker i en normalsesong.

Link to post
Share on other sites

Ha en ting med i betrakningen når du skal velge ny eller brukt. Kapitalkostnaden/avbetalingen.

Dersom du låner så vil nedbetalingstiden avhenge hvor ny båten er.

Er båten helt ny kan du faktisk få så lang tid på nedbetalingen at det vil være samme månedlige utgiftene som på en feks 7 år gammel båt. Skattefradraget må også taes hensyn til.

Er du ikke fortrolig med disse beregningene, bruk en amortiseringstabell i Excel, ellers så kan bankene svare deg på alternativer.

Husk også å investere i en båt som har god restverdi når trefotsyken melder seg igjen...

 

Ser ellers de andre kommentarene, men etter et år med ny båt ser jeg at totalkostnadene kan stemme inntil 10% på kjøpsverdi.

Uansett, tiden er vel inne får en del avslag i forhandling ... det også har betydning for kostnaden det også. :-) Lykke til med valget.

:seeya::flag:

Redigert av Rolf A.G. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan også være lurt å kjøpe en ett år gammel demobåt som kun har få timer på telleren. Båtforhandlere pleier å stelle godt med båtene og de utstyrer de som regel maks for å vise. Det er vanskelig å selge de videre og vi fikk tilbud på en Marex 270 Estremo med D4 300 i fjor som kun hadde 8-9 timer fullt utstyrt (lik den jeg har nå). Nypris 1 250 000, kunne få den til kr 900 000 med et gratis opplag.

Vi kjøpte i stedet vår båt med D6 350 (svært få Estremoer med slik motor) til en meget lav pris, men pga alle vedlikeholdskostnadene har man faktisk bare spart litt over 100 000kr i forhold til å velge den nesten nye båten.

 

Fordelen med ny båt er garantier osv hvis noe går galt, og hyggen med at du er første som sover i den osv.

Men ulempen er første riper. Jeg er dyktig på tillegging og er svært nøye med å fendre osv før jeg legger til kai (ser mange ikke bryr seg om sånt). Hater enhver liten gniss i brygger eller annet. Likevel er det umulig å unngå uhell. Da er det fint med en båt som likvel ikke er strøken i gelcoaten, men som har hatt sin første ripe. Da blir det mer en bruksbåt og man blir ikke like hysterisk redd for den, noe jeg synes er behagelig i seg selv.

 

Kostnadene vi har hatt er nok kun et unntaksår på vår båt. Vi hadde følgende kostnader på vår 270 Estremo om vi ser bort fra verditapskostnad:

Kasko forsikring: ca 7 000kr

Opplag innendørs inkl krybbe og heisekran ut og inn, samt konserveringspakke: ca kr 12500
Båtplass: kr 7 000

Drivstoff 100 timer i fjor med ca 8 liter i timen i snitt (kjørte så mye vi orket så da er det ikke verst!): ca kr 10 000

Stoffing: Kr 4 000

 

I tillegg skal drevservice inkl. avmontering ligge på ca 6-7 000kr og motorservice ca kr 15 000 årlig.

Da tar jeg polering og teak selv.

 

Så et normal-år uten ekstra uventede kostnader vil sannsynligvis lande på kr 62-63000.

Man må regne med 20-30 000kr i forebyggende delebytter på slike båtmotorer/drev. Jeg velger i alle fall å gjøre det, men nå regner jeg med at våre unntakskostnader deler seg på 4-5 år fremover, og da blir det 30 000kr i året. Altså rundt 90 000kr i året er ikke så altfor galt. Selvsagt pluss verditap, men med såpass rimelig kjøp som vi hadde regner jeg ikke det som en veldig stor faktor, spesielt ikke etter så omfattende oppgradering av teknisk stand.

 

Det neste som kommer nå på vår båt er å bytte batterier, spenningen på forbruksbatteriet er på 12,5, noe som er for dårlig. Fremfor å flikke på de gamle liker jeg å skifte til nye. Så da blir det sikkert fort 3-4-5 000kr for 3 store batterier.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Hvis det er så dyrt som du legger fram her lingefan. Så klarer jeg ikke helt å se hvem som tar seg råd til å ha båt i denne klassen. Vi snakker fort en 5-6000 kr i mnd bare i vedlikehold. Så kommer bruk og lån oppe på dette.

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Som jeg nevnte over så har AB Marine helt andre priser enn Lingfan refererer på service av motor og drev. Mulig han bruker firmaer som har fantasipriser...?

 

Service på motorer og drev x2 koster 8000,- hos ABMarine

http://abmarine.no/priser/

 

Jeg regner ikke med at nyere motorer/drev trenger deler til kr 12-13 000 kr hver høst...?

 

At han bruker nesten 20 000 på båtplass og opplag kan mange komme seg langt billigere unna.

 

Om man oppgraderer mye av utstyret og legger til nye ting så er sikkert 30 000 i året riktig, men om man kjøper en båt med det meste installert så vil jeg tro at man kommer langt billigere unna. Men er man uheldig og fått mye motorfeil f.eks så stemmer sikkert prisene til Lingefan.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Man må huske på at service som man tenker på også kan omhandle vinterkonservering, skifte av kjøleveske annet hvert år etc. På en kamd43p motor av 98mod er standard servicepris i Tønsberg firma på 6000kr pluss deler. Tillegg for service på gir. Tillegg for deler. Bare impeller er jo nesten 500kr, reimer 3stk langt over tusenlappen. Gjør man service selv blir det så billig som det får blitt, men velger man å sette bort all jobb blir det ikke langt unna 7000-15000kr per år, avhengig av om det er en stor eller liten service.

 

De som har stor båt prioriterer å ha råd til det. Man kan også velge å feks bestemme seg for å betale bare renter i en periode. Mange muligheter.

Link to post
Share on other sites

Prisene til AB Marine er helt klart lave, men standard for basis arbeid. I tillegg kommer deler, oljer og timepriser for å skifte evt. deler. På 2 x D4/D6 (som jeg har hatt på 3 ulike båter siste 8 år), skal det godt gjøres å komme under 20.000 per år på et autorisert VP verksted. Jeg har brukt Vallø, Røed, og Drammen Båtservice. Sistnevnte er noen ordentlige luringer som skriver faktura med gaffel, og jeg dro aldri tilbake dit igjen. I tillegg til å være ekstra dyre fakturerte de meg for deler som helt klart ville vært dekket av VP under garanti, men de gadd ikke å gjøre papirarbeidet for meg. Dette selskapet ville jeg styrt unna.

Men ellers er det noe med VP motorene hvert eneste år. Mine båter har vært helt nye eller ett år gamle, og hvert eneste år er det ting som må byttes og mye diskusjon med forhandlere om å søke om refusjon.

Redigert av Kristina III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prisene til ABmarine var lave (altfor lave??). Det er sikkert en del delepriser og annet i tillegg.

 

Jeg tok service på motor på Slippen Marina i Kragerø, ba de gjøre alt, og betalte bare kr 6 600, noe som var en hyggelig pris tilsynelatende. Da heiste de også opp båten og så over drev. De tok full service på motoren, byttet litt løpehjul etc.

I følge VP-mekanikeren kan de ikke ha vært helt edru under en slik service og samtidig si at man kan kjøre båten til Danmark om jeg ville.

 

Beskjeden til verkstedet var å gå over båten i tillegg til å ta full service. Båten hadde 2 måneder og 30 timer senere i vinteropplag både mangelfullt eksosbend (VP-feilen hvor den kunne sunket), en impeller som var oppsmuldret, drev med for tykk olje, gammelt sjøvannsfilter som lakk, rust på svinghjul, og i tillegg fikk jeg ingen anbefalinger om hva som burde oppgraderes.

Han server taxibåtene i Kragerø og derfor måtte han vel være flink? Det var han altså ikke.

 

Jeg ville aldri spart på kostnaden og valgt billigste service igjen etter slike opplevelser. Det kan bli dyrt (eller båten kan stoppe - eller synke!) med feil råd. Jeg tar heller dyre gode råd og har en trygg og sikker båt som er i orden, enn billigste servicer og kaster stein i glasshus.

 

Alternativet er å kjøre uten servicer til det stuper og bare skifte olje, impeller og reimer, og kjøpe ny motor og drev når det slukner... men det er trolig dyrere, selv om det skulle skje etter 10-12 år.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Trådstarter: Gjør du noe selv på båten? På min Laguna 1150 har jeg tatt service selv iår. Skiftet alle filtre, oljer og anoder. På Eurofritid betale jeg ca 5000 for alt jeg trengte til mine to Mercruisere 4,2 diesler med Bravo 1X drev. Noen timer og jobben var gjort, ikke noe avansert og enkelt og lære hvis man aldri har gjort det før. Mine motorer har hydrauliske ventilløftere og trenger ingen ventiljusteringer som enkelte motorer skal ha jevnlig. Har heller ikke registerreim som må skiftes, tror det koster endel kroner. Lange intervaller på mansjetter i drev, 5 - 7 år. Enkelte motorer er dyrere enn andre å drifte servicemessig så det bør du se litt på. Dieselforbruket ligger mellom 40 - 50 liter i timen med marsjfart mellom 25 - 30 knop, mye lavere selvfølgelig i snekkefart. Hadde tidligere en Fjord 27 med 180 hk Ford. På samme strekning Bergen Espevær bruker båtene omtrent samme antall liter diesel men tidsbruken er halvparten med Lagunaen! Har båten liggende på Finn hvis du vil se hvilke type båt det er.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg ville aldri spart på kostnaden og valgt billigste service igjen etter slike opplevelser. Det kan bli dyrt (eller båten kan stoppe - eller synke!) med feil råd. Jeg tar heller dyre gode råd og har en trygg og sikker båt som er i orden, enn billigste servicer og kaster stein i glasshus.

 

Alternativet er å kjøre uten servicer til det stuper og bare skifte olje, impeller og reimer, og kjøpe ny motor og drev når det slukner... men det er trolig dyrere, selv om det skulle skje etter 10-12 år.

Jeg er helt enig med deg her. Det er oftest en sammenheng mellom pris og kvalitet

 

Motorpakka mi koster veil ca 1,6 mill med drev. Må nok kjøre noen fler år for at regnestykket ditt skal gå opp :eek::smiley: servicekostnadene på mine motorer og ips drev er vel omtrent som på din ene d6 med drev. Drev servicen er betydelig rimeligere

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi er inne i en "viktig" avgjørelse i våres økonomiske liv akkurat nå.

 

Vi har i dag en 27 fots cabincruiser som vi har vært fornøyde med.

Men kona og jeg er begge enige i at så lenge vi bruker båten så ofte/mye som vi gjør så kunne vi tenke oss mer plass og bedre komfort!

Også med tanke på at begge barna blir ikke mindre med årene har vi merket!

Trefotssyken eller tifotssyken?

 

Jeg er blir bare mer og mer glad i båten vi har i dag (29 fots gammel seilbåt), men barna øker både i størrelse og antall, så det begynner å bli litt trangt ombord ja.. Jeg har kapital på sparekonto til å kjøpe ny båt, men jeg er bekymret over "bæredyktigheten" - større båt betyr mer som kan gå galt, mer arbeid med stoffing etc, mer forbruk av drivstoff (skjønt, akkurat dét bekymrer meg ikke nevneverdig - dette utgår en ganske insignifikant andel av kostnadene i dag, og kan justeres ytterligere nedover).

 

Jeg har konkludert med at jeg prøver å få plass i denne båten i noen år til :-)

Link to post
Share on other sites

Ser også at mange her er opptatt av båten må være under 5 år i forhold til reklamasjon/garanti, men skal du selge igjen da når båten blir over 5 år da?

Det er et godt poeng. Jeg har også hørt folk bruke garantien som argument for å kjøpe splitter ny bil - men det er jo i realiteten en temmelig dyr "forsikring". Prisfallet er temmelig stort i løpet av de første fem årene etter at en bil eller båt er helt ny. Er disse avskrivingskostnadene virkelig verd den ekstra forsikringen om at en forhandler kanskje kan rette feil?

 

Av og til er garantien til og med en hemsko. Dersom noe er feil, så er mitt perspektiv at man bør få løst problemet på ett eller annet vis, og dersom det er et akutt problem bør det løses så raskt som mulig. Selv om forhandler er forpliktet til å rette opp feil kan det fort ta dagesvis, og kanskje båten må fraktes til forhandler. Dersom problemet blir observert fredag etter kl 15 og man har planlagt tur for helga, så er den opplagte løsningen å selv finne frem verktøyet - begynner man først å fikle på ting selv, så er garantien verdiløs. Dersom man ikke har garanti, står man helt fritt til å bestemme både hvor og hvordan problemet skal løses.

 

Har man garanti, er det også en viss risiko for at man ender opp med å krangle om hvorvidt et problem er garantiberettiget eller ikke (feil bruk, beregnelig vedlikeholdskostnad, etc).

Link to post
Share on other sites

Vaskemiddel og bunnstoff til 20 000??? Er det forbudt for de med windy å gjøre noe selv...? ;-)

Jeg stusset også litt - men tenk tre ganger over det - hvor mye er tiden din verd?

 

Jeg har så langt gjort alt selv på båten, men det "koster" meg mye, og det er fortsatt mange ganske så viktige ting på lista mi som jeg ikke har rukket å komme over enda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...