Jump to content

Større båt, hvor mye dyrere blir det faktiske regnestykket?

Bateman

Recommended Posts

Jada, jeg erter litt ;-) Å gå på en av to motorer er absolutt et godt alternativ enten du har drev eller aksling. Ikke trenger du binde opp akslingen heller om ddu har hydraulisk gearkasse. Bare la propellen følge med rundt. Problemer kan oppstå hvis du går så fort at det oppstår varmgang i den kassa som passivt henger med. Da snakker vi om oppmot 100 grader, noe som i praksis ikke vil skje om du loffer agårde på en 6-8 kn.

Har vel hørt om seilbåter som kan få problemer når de blir tauet av redningsselskapet eller andre i høyere hastigheter enn båten er satt opp for.

I manualen til mine Twin Disc kasser står det at du bør kjøre motoren en 5-10 min. hver 8. time eller så for å smøre gearet. Vi går ofte for en motor når forholdene ligger tilrette for det, les i fint vær og vindstille. Da kan vi fort gå lengre strekk ala 6-8 timer. Jeg pleier imidlertid altid å skifte på motorene innimellom. Litt for å varme varmtvannet en times tid før vi er framme, og litt for at begge motorene skal vise omlag det samme på tellerene

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Så er det vel også en forutsetning, om man har vannkjøling fra motorene til akseltetning, at begge motorer sørger for vann til begge aksler(en split) slik at ikke motsatt akslingen går varm når bare en motor benyttes.......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 2 uker senere...

Valgets tid er inne

Jeg bare lurer litt her nå, jeg prøver og finne litt info angående Gobbi 345 på nettet men finner lite, finner lite om Gobbi generelt sett.

Men det jeg finner sier jo at dette er kvalitet, stemmer det? Eller er det Italias svar på billig båter?

Nå må dere for all evighet tie eller stå frem og overbevis meg om at jeg gjør noe dumt

Valget er skrumpet inn til 2 båter nå.

Gobbi 345, 2003 modell

Eller

Nordic Oceancraft 38 2007 modell

NO38 tilfredstiller egentlig alle våre krav til hva vi ønsker i en båt, men prisen er opp i mot hva jeg ønsker og ut med max.

Mens Gobbi345 er en båt som trenger en del oppshining må nok regne med 100.000kr på den igjennom vinteren på interiør, Gulv,bord, setetrekk i hovedsak.

Alikevel så vil det bli en hyggelig pris på Gobbien.

Men er det noen som har noen råd? hvorfor skal jeg ikke velge den ene eller andre?

Vår favoritt pr nå er NO38, vi ser på den som en drømmebåt, men jeg vil ikke overse/se meg blind på en båt bare pga utseende hvis det er mangler ved den

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Magefølelsen sier mye synes jeg. Tenk også på at du skal være fornøyd en stund fremover også (viktig) ikke like enkelt i dagens marked å endre på.

Siden denne Gobbi'n må påkostes endel, er den velholdt ellers, utvendig, motorer osv.

Så er det den drømmebåten da! NO38, viktig å realisere drømmer noen ganger også da, men ikke sprenge budsjettet ditt.

Blir spennende. Har du ikke noen linker da

Gobbien er velholdt utvendig og motorer er godt holdt papirer på jevnlige servicer av merkeverksted så 600timer gangtid på den.

Hvis ikke noen sier at NO er en elendig båt kvalitetsmessig (dokumentert selvfølgelig) og at gobbi er kvalitet tvers igjennom osv så velger vi nok og legge ca 350.000mer på drømmen.

På gobbien så må jeg rive gulvteppe inne i båten (stygt), Kun den vite ruglete gelcoaten ute i cockpit, der vil jeg ha en form for flexiteak, duradeck e.l

samt ett nytt bord og nytt trekk på seter ute i båten, har sjekket priser på dette samt en ankervinsj pris på alt ca 100.000

Linker kan komme etterhvert, da båtene er borte fra finn nå

Det må vel finnes noen her på forumet som har en NO i samme størrelse som kan si noe om sjøegenskapene?

Forøvrig skal man ikke kimse av hva kona mener om båtvalget. Hos oss med nykjøpt gammel Baltic er hun så fornøyd at hun smiler hele tiden og alt er bare morsomt. Og går noe i stykker så er det bare "å løpe og kjøpe og fikse".

Min nabobåt på brygga har en NO38 med en D-6 motorog han er veldig fornøyd med motoralternativet og skrog og hvordan den er i sjøen, totalt sett så er han meget fornøyd med den. det er en 2005 modell han eier.

Så stor båt ville eg helt klart gått for 2 motorer. Er ikke så store ugiftene ekstra, og tror personlig at over tid vil man spare det inn igjen på mindre slitasje.

Som nevnt over så virker det som denne båten driftes mer enn godt nok av en motor, den går også visstnok veldig billig. i følge eier av båten jeg kanskje kjøper så nevnte han ett forburk på ca 33-35 l/t i marsjfart ca 22-25 knop.

Min båtnabo oppga 30-35 l/t med samme fart så det må vel være forholdsvis rimelig.

Et annet ting en bør også tenke på ved kjøp av båt hvilken er lettest å selge igjen . En kan jo få lyst til å bytte etterhvert.

Dette er en av mine bekymringer, NO føler jeg er en grei omsettelig båt.

Men ser Gobbi ligger lenge ute for salg. og prisene går ofte mye ned!

Derfor lurer jeg litt på statuspå Gobbi kvalitiet ol er det noen gode båter eller billig båter?

God venn av meg kjøpte en Gobbi 345 i fjor, med 2 KAD 43. Han stod faktisk mellom den og en NO som lå i Soon, men med 2 D4.

Han utelukket NO etter prøvekjøring, føltes spinkelt, samt at ved bruk av feks baugpropell blinket alle lys som i en gammel Iveco. Strømopplegget var ikke imponerende. I tillegg føltes den trang pga av liten bredde og mørkt treverk nede.

Gobbi virker "tryggere" med god bredde og tyngde. Cabinen virker større da den er åpen frem i baugen, og det lyse farger. Vi hentet båten i Bergen, og kom helt til Blindleia før den ene motoren havarerte - men det er en annen historie. Men utrolig greit med 2 motorer da...

Selv har jeg Bavaria 35 og er strålende fornøyd. Ville ikke byttet med noen av de to andre. Og jeg har prøvd de.

Smak og følelse er subjektivt, men jeg foretrekker to motorer. De gir økt sikkerhet ved havari/stopp. Og de går såpass mye mer uanstrengt at forbruket ikke blir rare forskjellen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gobbien virker utrolig romslig det vil jeg si, men inntrykket mitt er at gobbien virket veldig dårlig for seg gjort!

Virket som billig båt hvor linjer var viktigere enn resten.

Har ikke prøvd en gobbi ennå.

Men vært oppi en liten tur i naboen sin NO og den virket veldig godt bygd. Og den gikk fint i sjøen.

Den vi ligger an til og handle nå er strøken, og det virker som en mye mer gjennomført og gjennomtenkt bygd båt med fokus på praktiske løsninger!

Det jeg ser på som store mangelen på NO er bredden den burde vært minst 20cm bredere.

Men hadde vært utrolig flott om det fantes noen gode tester av gobbi som forteller det meste om båten! For syntes det et en lekker båt til en gunstig penge :) jeg er nysgjerrig på gobbi! Om det er noen i Telemark/Vestfold som har en gobbi og som ville gitt en time av livet sitt til meg og kona så hadde det vært utrolig flott. Slik at vi kunne snakket med noen som har en og IKKE skal selge så vi kan få noen ærlige svar også :)

Ut i fra det inntrykket jeg har fått når jeg har vært ombord i disse båtene (kun på messer/i havn, ikke på sjøen), så er mitt inntrykk at Gobbi går LANGT utenpå Nordic Oceancraft rent kvalitetsmessig.

Mens andre opplever det helt motsatt. Så det blir veldig subjektivt, åpenbart.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Har nok samme intrykk som Key Freak, men som tidligere taler sier det er vel subjektivt.

Det første året de var på den flytende utstillingen i Sandvika var jeg om bord i NO 38 og jeg satt igjen med et intrykk av at dette var en overpriset knøttliten 38 foter.

Om det er tilfellet er en annen ting, men det festet seg i hvert fall i bakhodet.

Nå er ikke jeg noen stor fan av Gobbi heller, men det grunnes at jeg anser de som solbåter som passer best i Middelhavet, samt designet.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Grunnen til at vi har landet der vi har er vel pga mulighetene for innbytte, samt at kona virkelig ELSKER NO38 det er hennes drømmebåt.
Den har absolutt alt Kona vil ha i en båt( og hun bestemmer mye), 3 cabiner, salong ned og oppe, stort bad, kjøkken ute oppe, fint dollbord, stor badeplattform og den ser utrolig pen ut, både design og interiørmessig.

Gobbi var en billigere båt, men Kona syntes kun prisen var bedre med den båten, pga hun fikk jo alt hun ville i NO38 !

Det eneste hun ikke fikk var flybridge men det kunne hun leve uten.

De 20 cm er liksom ikke noe jeg skal sette for stort fokus på, da båten vi har feriert fast i siste 3 årene er 26-27 fot og KUN 249 bred. Så alt vil bli en betydelig oppgradering for oss.

Nå er vel NO38 kun 35 fot båt og 3 fot badeplattform

samme som gobbi 345 er 34,5fot med 2,5 fot badeplattform

Uansett ikke noe valg er tatt ennå, hadde det vært gjort så hadde jeg ikke ønsket tips og tilbakemeldigner på gobbi.

Som nevnt jeg har vært borti NO38 og fornøyd emed det så langt, men vet ikke en DRITT om Gobbi ennå...Finnes det noen gode båttester av denne.Fant en gd båttest av NO38 som ikke skremte meg akkurat, heller støttet oppunder hva jeg vet og mener om denne.

Fant ikke noe der heller.

Men jeg tok opp ett spm i en annen tråd, men kan stille det til dere som følger denne tråden også.

Finansene er ordnet så det er ikke noe problem, men min lokale bank mellom 20 år vil ikke ta pant i båten, selv om den er registrert i skipsregistret.
Det gjorde dem kun med yrkesbåter.

Hvordan er dette rundtom mtp banker? Er det noe de fleste godtar eller er det kun disse dyre lånene som santander,elcon,norwegian,finansas osv som gjør?

Jeg har fått ett tilbud ifra en annen "normal" bank men dem ville da også ha meg som full kunde overføre lønnskontoer, sparekontoer og huslån osv, Det igjen er kanskje ikke så dumt da det kanskje er en mulighet for og "tjene" på det når det angår rentene. Hørt om flere som har spart tusenvi av korner på og bytte bank.

Noen her som er i skandiabanken? hvordan fungerer det mtp kundeservice og behandlingstid samt hvordan er lånemuligheter der med pant i båten?

OG dere gjør valget vanskligere for oss, Hvis flertallet av dere mener gobbi er mer båt enn NO.... Vi er blitt forelsket i utseende og alle praktiske løsninger og interiør osv i NO38 og anser det som en perfekt båt.... Men hvis gobbi er en bedre båt og 350.000 billigere så blir det verre og gå for drømmen.... men gobbi er også 4-5 år eldre enn NO

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...