MaSa Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 (redigert) Takk Jori, vi er spente her hjemme nå. Jeg er bare redd for og gå på en smell,men samtidig så kan man like gjerne gå på en smell med en 2006 modell båt/motor. Prisen er vi forsåvidt enige om, er litt usikker på prisantydningen på denne båten ligger over eller under der den normalt sett burde vært. Men blir vi fornøyde begge 2 så må vi vel være fornøyde :) Så lenge motorene er bra og trygge så skal vi nok få til småtteriet selv får vi håpe. Mener noen nevnte en svakhet ved disse motorene var at det ikke var montert zink? jeg vet ikke hva det er eller hva den gjør engang, men nevnte det for selger og han sa at det var ettermontert og skiftet. PS hvis noen har peil på hva jeg må betale for og få ferdigmontert en ankervinsj på denne båten sånn ca pris så hadde det vært fint for slik vårt båtliv er så er vi ganske avhengig av det Redigert 1.August.2013 av srs (see edit history) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
VannTro Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 (redigert) Hei srs, Det var jeg som nevnte det med zink, eller offeranode som det også kalles. Hensikten med zink er at den skal "offre seg" slik at den tæres bort i stedet for metallet i motoren. Det er alltid korrosjon på metall i kontakt med fukt og spesielt da metall som er i kontakt med saltvann. En båtmotor benytter som kjent saltvannet som kjølemedie når den går. Dette vannet går gjennom en varmeveksler(varmeveksler er som en varmtvannsbereder, men der varmeelementet er i en bereder går saltvannet i en varmeveksler om du henger med på den) hvor motorens kjølevæske går i rør som bader i saltvannet. På den måten kjøles kjølevæsken av det kaldere saltvannet. Det er i denne varmeveksleren det ikke sitter zink originalt og hvor man da får tæring på metallet. I denne tråden kan du se en som har ettermontert zink i varmeveksleren(medlemet "navid"): https://baatplassen.no/i/topic/97111-vedlikehold-av-tamd61a/?p=1464181 Det kan godt være at det er zink andre steder i motoren som er i kontakt med saltvannet, men det er viktig at det også er det i varmeveksleren. Som du ser av tråden til navid er det ikke vanskelig å ettermontere, bare forsikre deg om at det faktisk er gjort. Zink, enten det er i forbindelse med motoren eller utvendig(trimflaps/propellaksjing/ror bør skiftes når de er tæret halvveis opp eller litt tidligere. Normalt hvert eller annet hvert år avhengig av om du ligger på sjøen hele året eller bare på sommeren. Ellers synes jeg som Jori at dette er en båt med meget moderne linjer, alderen tatt i betraktning. Masse plass og den ser pent brukt ut. Lykke til ! Redigert 2.August.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
MaSa Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Takk VannTro Da ble man litt klokere i dag også, da skal jeg undersøke litt videre angående zink, uansett så lar det seg ettermonterte på en enkel måte virket det som.. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
MaSa Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 Nå skal det planlegges en tur til hitra for og se på båten om ca 14 dager, siden eier er avgårde på jobb i 2 uker nå. Men hvordan er det med muligheter for og leie båtmekaniker i området til og bli med og kikke, eventuelt reise bort på forhånd for og avgjøre om det er nødvendig og dra opp i det hele tatt? Noen som har kontaktet mekanikere på den måten før? Ser også at knbf har en tjeneste hvor man kan betale for og ha med en godkjent person til og kontrollere båt. Men er det KUN egen båt eller kan man bruke dem når man skal handle båt også? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Chiefengineer Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 Båten ser absolutt bra ut, alderen tatt i betraktning. Ser ut som om at det er en pertentlig eier som har tatt godt vare på skuta. Jeg kikker ofte etter detaljer som skitt i lensebrønnene/spanterom, oljelekkasjer, generell orden etc. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 Selger bør med sin lokalkunnskap hjelpe å skaffe båtvandt mekaniker som kan attestere ANTATT tilstand synest eg. Det er fin trygghet ved salget for begge parter, dersom det utføres oljetest og kompressjonstest/sylinderlekkasjetest. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
MaSa Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Kan selvfølgelig forhøre meg med selger angående det. Men som nevnt burde det kanskje være i begges interesse! Bare ikke hans lokale folk er kjentfolk og garanterer litt for bra:) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Brigg Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Men hvordan er det med muligheter for og leie båtmekaniker i området til og bli med og kikke, eventuelt reise bort på forhånd for og avgjøre om det er nødvendig og dra opp i det hele tatt Det er en bedrift på Fjellværøya bare noen km unna som driver med vinteropplag og service, jeg antar at de har kompetente mekaniker. Ellers driver Faxvaag på Kvenvær på andre siden av Hitra med båtvedlikehold. Videre er Kongensvoll Marina i Snillfjord gode på VP. Hør med selger om hvem som har utført service på motorene og ta en tlf til vedkommende. Dette burde kunne gi en pekepinn på om det er verdt å ta turen til Hitra. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gabi Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Det er selvsagt noen ting du kan sjekke selv også selv om du ikke er motor-ekspert. Motorene skal feks ligge på ca samme temp ved ulikt turtall. Du skal også klare å dra båt opp i maks fart og følgelig maks turtall. Oljetrykk skalvære likt på begge motorer. De skal starte lett. Hvis du starter motoren og lar en gå på tomgang og tar av påfyllingslokket til oljen skal det ikke "blåse" mye luft det, kun sive litt. Oljen skal være svart og ikke grå eller gråhvit da det kan skyldes lekkasje på kjølevann. Du bør også sjekke eksosanlegget så godt det lar seg gjøre inklusiv lydpotte. Skifte kan koste 5000-15000 per motor. Jeg tok full service hos VP-firma på min motor det første kwg gjorde når jeg kjøpte båten. Dette kan du også vurdere. Få de til å skifte alt av reimer, impeller, væsker og filtre. Justere ventiler. Skifte kjølevæske. Det koster sikkert rundt 10-15000 per motor. Men da er du garantert at den har fått en skikkelig service og du kan være mer trygg på at starter og går. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Min erfaring er at kostnadene i denne tråden er for lave i forhold til hva som faktisk går med i mange av postene. 61 motorene er gode. Om det er skiftet eksosbend, startere og turboer er det fint for deg. Hvis ikke bør du ta høyde for 2 eksosbend, og kanskje en av hver av de andre. Dette med sink er omdiskutert. Sinkstaver som løsner tetter kjølere, med konsekvenser som heller ikke er gratis. Sjekk også aksling for tæring og stor slitasje ved f. Eks dårlig opprettede motorer. Jeg ville også tappet av grov filtrene under visning og sett om det kom mye grums i koppen. Det koster lite å sende olje og kjølevannsprøver til Norsk Oljelab, så det er et rimelig alternativ for å få noen svar. Sender årlig kjølevannsprøver dit selv, sånn i tilfelle sjøvann inn i kretsen. Lykke til - du er i en morsom fase nå! Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Min erfaring er at kostnadene i denne tråden er for lave i forhold til hva som faktisk går med i mange av postene. 61 motorene er gode. Om det er skiftet eksosbend, startere og turboer er det fint for deg. Hvis ikke bør du ta høyde for 2 eksosbend, og kanskje en av hver av de andre. Dette med sink er omdiskutert. Sinkstaver som løsner tetter kjølere, med konsekvenser som heller ikke er gratis. Mye riktig som NF 27 kommenterer her. 1. Det går hele tiden med litt ekstra til eldre båter, alltid noe som skal oppdateres 2. Synes kjøper kan kalkulere inn en slik kostnad på sikt, da dette gjelder for alle motorer og båter, men å dømme de som gående og at de trenger byttes er vel litt drastisk uten å inspisere? 3. Dette erfarer jeg faktisk selv, da sinken sveller ut, og er ikke nok tæret bort, så skrur man av sinklumpen samtidig som man skrur ut pluggen den er montert på (skyldes at sinpluggen da er for stor hullet den skal ut av). Skjedde meg med den ene motoren i år, og måtte opp med varmeveksleren for å få ut klumpen som satt igjen. Kommer derfor til å la disse stavene gå to sesonger nå, så får jeg se da hvordan de ser ut. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Eksosbend lever ikke evig. Byttet et i år når det røk. Og et i fjor da det røk. Kompis byttet 2 stk for 2 år siden. Det er normalt, og påregnelig. Enten bytter man gamle bend når det passer deg, eller venter til de ryker og håper at det passer da. Jeg hadde heldigvis et i reservedelslageret om bord når det siste røk i ferien da jeg vurderte dette som påregnelig og sannsynlig. Skiftet en starter på ferietur i fjor. Hastelevering er dyrt. Kommer nok til å ha en ekstra i lageret om bord til neste år :-). Kanskje jeg nå får kjøpt en vesentlig billigere enn ekspresslevering til brygga. Jeg mener ikke å skremme noen, men det er påregnelig at visse komponenter og deler må skiftes og vedlikeholdes. Dette skjer jo bare en gang i blandt. Men i en stor båt er det alltid en slik sak fordi det er mange ting som har en slik engangiblandtintetvall. Og da er det ofte en sånn. Det er min erfaring, men min båt er enda eldre enn den som ble linket fra 92. Min erfaring med sinkene er at de "smelter", og dette sklir over en del av røråpningene i rørkjølerne. Mulig jeg er uheldig, men slik har det sett ut i alle kjølere jeg har åpnet opp. På Bowman kjølere anbefaler Bowman å ikke ha sinker, men heller nytte messingpluggene/ lokkene når de er tæret. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 SRS: Holder med i at det er veldig ok å få noen til å se på båten og gi en status. Kongensvoll er nevnt. Det er Terje. Han er meget god på alt av Volvo. En venn har en båt med 2 x 61 Terje kjører vedlikehold på, så det kan han. Samme har du med Sigbjørn på Hitra Marine. De ligger på Dolmøya - og maks 40 min kjøring fra alle punkter på Hitra. Sigbjørn kjører alt vedlikehold av mine 2 volvo d6 - og er flink med lang erfaring tilsier mine erfaringer med ham. Det eneste som er viktig - er å avtale en pris på forhånd for oppdraget. Dette er trolig et dagsoppdrag med rapport etc. Send meg IM om du ønsker nummer til begge. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 (redigert) Min erfaring med sinkene er at de "smelter", og dette sklir over en del av røråpningene i rørkjølerne. Mulig jeg er uheldig, men slik har det sett ut i alle kjølere jeg har åpnet opp. På Bowman kjølere anbefaler Bowman å ikke ha sinker, men heller nytte messingpluggene/ lokkene når de er tæret. Må bare spørre siden du nevner Bowmankjølere. (Jeg har det.) Jeg satt i en slik messingplugg med sink i. Da jeg skrudde den opp igjen for å bytte den smuldret sinken opp og mesteparten havnet nede i kjøleren. Tror forresten det må være oljekjøleren. Mitt spørsmål blir da om det var dumt for kjølingen at sinken havnet nede i kjøleren? Mener du at jeg ikke burde hatt sink i det hele tatt? Redigert 6.August.2013 av finnmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 "Trådstarter: Gjør du noe selv på båten? På min Laguna 1150 har jeg tatt service selv iår. Skiftet alle filtre, oljer og anoder. På Eurofritid betale jeg ca 5000 for alt jeg trengte til mine to Mercruisere 4,2 diesler med Bravo 1X drev. Noen timer og jobben var gjort, ikke noe avansert og enkelt og lære hvis man aldri har gjort det før. Mine motorer har hydrauliske ventilløftere og trenger ingen ventiljusteringer som enkelte motorer skal ha jevnlig. Har heller ikke registerreim som må skiftes, tror det koster endel kroner. Lange intervaller på mansjetter i drev, 5 - 7 år. Enkelte motorer er dyrere enn andre å drifte servicemessig så det bør du se litt på. Dieselforbruket ligger mellom 40 - 50 liter i timen med marsjfart mellom 25 - 30 knop, mye lavere selvfølgelig i snekkefart. Hadde tidligere en Fjord 27 med 180 hk Ford. På samme strekning Bergen Espevær bruker båtene omtrent samme antall liter diesel men tidsbruken er halvparten med Lagunaen! Har båten liggende på Finn hvis du vil se hvilke type båt det er". Selv har jeg en Nordic Oceancraft 38, med 2x320HP Mercruiser Cummins, og bruker 45-50 liter i timen om jeg marsjer i 28-30 knop. Det stemmer godt med Laguna eiere"s svar overfor. snittforbruk pr time i fjor var 17liter, når man går i snekkefart bruker man utrolig lite selv med store motorer. Hvor mye det koster å ha "stor" båt er altså avhengig av deg selv, og ikke minst forrige eier Altså, kjøp bruktbåt av noen som har vært veldig nøye med vedlikeholdet, ikke noe problem om det er en eier som har gjort det meste selv bare han har peiling på det han gjør. Verkstedhåndbok,Scantool for Mercruiser eller Volvo(Hendig elektronisk "koffert" som man kan sjekke feilkoder/resette feil og teste komponenter i motor/drev med) alt verktøy man kan trenge og reservedeler såsom filter/reimer/impeller osv ombord - samt kvitteringer på alt som har vært gjort er et godt tegn:-) Med scantool kan man også se om det har vært alarmer/feil på motor tidligere, og også sjekke faktisk gangtid på de fleste motorer. Jeg bruker i snitt 9000 pr år på vedlikehold av motorer og drev, og da kjøper jeg orginaltilbehør/olje/filter/anoder/belger osv. Gjør alt selv-om du er normalt nevenyttig klarer man dette vha verkstedhånbok, selv tok jeg første service på verksted og var med som håndtlanger slik at jeg også fikk sett hvordan de gjør det, og har senere funnet ut at jeg er mer nøye enn verksted var Vask/polering/bunnstoff/olje av teak koster meg 5500 pr år-bruker bare det beste.... Lagring inn koster meg 11500 pr år. Forsikring med motorforsikring koster 6200 pr år (1,2mill) Båtplass 4500 pr år Diverse konto for kjekt å ha er desverre 15000 prår, men dette er jo ikke "nødvendig" Løfte båt ut/inn er 5000 pr år Jeg bruker altså 41000 pr år uten å spare på kvalitet-og bruker 18000 i drivstoff- så 60.000 om året holder i massevis til å holde båten like fin. Er nok billigere deler til Mercruiser Cummins enn til Volvo, og jeg selv vil ikke ha Volvo av de nye typene...... Kunne nok klart meg med 50.000 på båt driftskonto om jeg handlet uorginale komponenter, men velger å ikke gjøre det. Summene som Windy eier og andre har lagt ut her virker skyhøye for meg, men om man ikke kan gjøre noe selv blir det dyrt Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Forsikring med motorforsikring koster 6200 pr år (1,2mill) Det var rimelig, hvor har du den forsikret? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.August.2013 Link til dette innlegget Svart 6.August.2013 Finnmarken, jeg hadde bowman kjølere på forrige båt, og var bekymret for at det ikke var sink i dem. Da sa bowman tydelig i fra at det skulle ikke være sink i dem, og jeg burde heller ikke sette det inn. Derimot skulle jeg være obs på et par lokk eller plugger i messing som ville ofres over tid. Det ble spesielt nevnt belegg på kjølerørene og redusert effekt som en uheleig konsekvens for disse kjølerne. Jeg satt derfor aldri inn sink i dem Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Jeg bruker Norwgian Broker - har egenandel på ca.25.000 :-) Atlantica var omtrent samme pris. Har også startsperre/alarm. Sitér dette innlegget Link to post
jutul Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 (redigert) Det var da utrolige summer man legger til grunn her. Har en 32 fot fra 2008 med drev og 2 D3, ligger i båtforening så kostnadene her med plasss, løft og opplag er ca kr 5000 i året og forsikring med motor og drev havari inkludert er kr 5900, svir av ca kr 15000 i diesel. Vinterkonservering av motorer og drev er med olje og filterskift samt belg osv ligger dette på ca kr 10000. Da er jeg oppe i kr 35000 så er det ting som går adundas i løpet av en sesong, men mer en kr 45000-50000 pr år bruker jeg ikke. Nå skal det sies at jeg ikke tar med kapitalkostnader, men båten er gjeldsfri så alternativet har vært penger i banken eller kjøpt øl for dem. Det skal også nevnes til slutt at utgiftene fort blir høye om noe går galt, da tikker tusenlappene fort ut, kjøper du en gammel båt, selv om den virker velhold så er det bare å krysse fingrene å håpe. Er du handyman så blir det naturlivis billigere. Redigert 7.August.2013 av jutul (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Nå skal det sies at jeg ikke tar med kapitalkostnader, men båten er gjeldsfri så alternativet har vært penger i banken eller kjøpt øl for dem. Eller et annet fritids objekt på land som kanskje hadde steget i verdi med 20% i stedet for å falle med 40% i den samme perioden? Tar man da utgangspunkt i en investering på to millioner så hadde man i dag sittet med en verdigjenstand/objekt på 2,4 millioner i stedet for 1,2 millioner? Underveis hadde renteutgiftene vært de samme, men driftsutgiftene på en hytte er nok lavere enn for mange båter så regnestykket blir enda verre, men for all del; folk må få gjøre hva de vil med sine penger og hvis intet annet fungerer så trøster man seg med at verdien av båtlivet er ubeskrivelig og ubegrenset og har ingen pris. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
WGM36 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Ta en titt på 36 Grand mistral, ligger en fin en på finn. Vi har hvert på grensa til Tyskland i år, stort sett bare kjørt i plan, forbruk 2.56 pr nm. Meget gode sjøegenskaper, båt som er meget godt sammenskrud og i mine øyne en sprek båt. Finner du en båt med vedlikeholdte kad 42 eller aller helst 43 motorer, ja da har du gode motorer som er rimelige å holde i live. Gjør du litt selv og er litt om deg når du kjøper slitedeler og olje, da koster service på begge motorene ca 5000 kr. Har kad 42 selv, har aldri likt vp men må nok inrømme at jeg har tatt feil av de motorene. Båten koster meg ca 30000 i året, drivstoff ikke medregnet. Hvis du kjøper en båt litt under maks pris av hva du har tenkt å betale, så har du litt å bruke på oppgradering. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Har ikke Thor R. Nilsen en slik båt tilsalgs a? Er jo på Skjerkøya i Telemark vettu, men vet ikke hva de tar av innbytte.? Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Tenkte på den som Aaby marine har til salgs, får den sikkert for 990000 muligens litt lavere. Virker som en godt holdt båt. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Mouche har jo selvsagt rett i sine vurderinger. Men: Båt=hobby. Hobby=moro. Moro=greit å bruke penger på. Som man sier: " Det koster å værra kar, og kar ska'n værra!" Dessuten-ingen som gidder å sitte på gamlehjem og skryte av hvor fornuftige de har vært med pengesekken...Da er det bedre å sitte å mimre over pengeproblemer, båtgleder, hekkesjøgeneraler, nestenhavarier og "alle" de flotte og fine dagene man hadde på sjøen! Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Eller et annet fritids objekt på land som kanskje hadde steget i verdi med 20% i stedet for å falle med 40% i den samme perioden? Tar man da utgangspunkt i en investering på to millioner så hadde man i dag sittet med en verdigjenstand/objekt på 2,4 millioner i stedet for 1,2 millioner? Underveis hadde renteutgiftene vært de samme, men driftsutgiftene på en hytte er nok lavere enn for mange båter så regnestykket blir enda verre, men for all del; folk må få gjøre hva de vil med sine penger og hvis intet annet fungerer så trøster man seg med at verdien av båtlivet er ubeskrivelig og ubegrenset og har ingen pris. Pleier å være enig med deg i det aller meste Mouche, men her er min erfaring annerledes. Hytta vår er gammel og forholdsvis stor og det preger selvsagt utgiftsbildet, men hvis jeg summerer mine årlige utgifter for vedlikehold + alle de offentlige avgiftene (eiendomskatt, vann, renovasjon) og strøm så slår det meg at jeg kunne hatt ganske stor båt til samme pris. Hadde vi hatt en ny hytte (og mindre tomt/brygger) så ville nok regnestykket for vedlikeholdsutgifter sett hyggeligere ut, men da hadde kapitalkostnadene vært enda større.. Hvis badet på hytta skal pusses opp (og det MÅ det innimellom) eller taket skiftes så går det friskt med hytte-penger. Dette skjer ikke hvert år, men midler jeg mine rene driftsutgifter så tipper jeg at de ligger rundt 60-80 000 /år. Kommer ikke til å tørre å regne mer nøyaktig i fall det blir enda verre. Men vi enes selvsagt om siste setning: Verdien av båtliv (og hytteliv) måles ikke i pengene vi bruker på det men gleden det gir oss. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.