Bitteliten Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Grovt sett har kostnadene omtrent doblet seg for hvert båtbytte hos oss Vi har gått fra 17 til 23 til 30 til 37 til 43 Da ikke medregnet tap/gevinst ved bytte Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Hei Har vel vært litt i samme "båt" som deg og tenkte litt mer mot nyest mulig båt, litt pga vedlikeholdet. Personlig hadde jeg gått for nyere båt i samme prisklasse og heller dratt av et par fot. Vet av erfaring hva som kommer.... http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43088987 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42275663 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42137973 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41124693 det er hva jeg hadde gjort Lykke til videre og morro å følge med på! Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Veldig enig med kire her. Risikoen for en utgiftsbombe er stor på gammel båt med 2 motorer. Samt de virker tungsolgte Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Ikke så veldig enig, men skjønner litt:-) Er selv frelst på åpen båt med targa og kalesje. Ligger mye i uthavn, når det blåser opp er det båter ala flem mm som sliter, gjelder også når de skal legge til i litt vind. Men smaken er som baken:-) Kjent merke, gode motorer, kjøp eldre bruktbåt. Kjøpe nyere båt som er litt ukurant, dyre i drift, dårlig andrehåndsverdi og de er så gamle at motorer og lignenede går fløyten like vel. Mn mening, ikke skyt fra hofta nå:-) MvhTerje Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Nyere båt som er dyrere i drift??? Forklar Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Ble litt feil å si dyrere i drift, men service på d motorer å lignende blir mye dyrere en en eldre volvo eller merc motor. Båtene som ble foreslått, spesielt den med merc 7.3 liter er dyre i drift pr nm, ikke hvis du kjører sakte, men skal du holde disse i plan så koster det mer en f eks wgm. Vil påstå at kad 43 er den mest driftsikre motoren til vp og den rimeligste med tanke på service, snakker nå vp med kompressor, og nyere. Windy fra 1996 ligger langt over disse båtene som Kire viser til i kvalitet, Nimbusen er nok på samme nivå. Men man får masse båt for pengene, der er jeg helt enig med Kire.. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Nimbus er etter min mening ikke på kvalitetsnivå med Windy. Hverken sjøegenskaper eller byggekvalitet Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Windys byggekvalitet er etter min mening godt oppskrytt. Spesiellt de senere år. På endel båter er mye montert uten at det er ofret en tanke på at det en gang må kommes til eller byttes. Materialvalget imponerer heller ikke. Tynn og myk teak på glassfibeplater som kan være kasabelt etter 5 år om det ikke er passet på osv. Gelcoaten er tynn, og båter kan se matte ut etter 3-4 år om de ikke er passet på. Det ser man ikke på en Princess f.eks. Sier ikke at de er dårligere enn andre, men heller ikke over de andre norske som Marex f.eks. Prøv å komme til varmer, septikkpumpe eller bytt gearvaiere på en 35 khamsin f,eks. Vaierslangene ligger godt stripset opp bak motorene, og man når ikke dit med en lillefinger en gang. Sikkert greit når overbygget ligger opp-ned ved siden av båten på fabrikken. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Oteren Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Ble litt feil å si dyrere i drift, men service på d motorer å lignende blir mye dyrere en en eldre volvo eller merc motor. Hva er mye dyrere på d motorene av vanlige slitedeler, eller hvor mye er differansen? Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Har nå fått en båt til som jeg skal se på til helgen. Hva er fasiten på viksund st cruZ 35 da? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=42167056&ov=m&trel=user_sendmail_request Skal nok avgårde etterhvert og se på princessen også, men syntes viksund er en flott båt, og i tillegg har den 3 cabiner.? Jeg er så spent på hva vi ender opp med, og kona er meget irritert på all båtpraten nå.. Spennende dette her! Glad det er mye erfaring på forumet som kan bistå når det trengs:) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
VannTro Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Viksund er en fin båt, men denne har 3 punkter jeg selv ikke liker. 1. Drev er en utgiftspost jeg ville styrk unna 2. Denne Viksunden mangler separat dusjkabinett slik nyere modeller har(men da mister du en kabin). 2. Køya i baugen bør være midtstilt slik at den ene ikke må vekke den andre om man må på toalettet om natta. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
nor star 290.. Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Fordelen med viksund er at alle har utsikt under gange:) Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Har nå fått en båt til som jeg skal se på til helgen. Hva er fasiten på viksund st cruZ 35 da? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=42167056&ov=m&trel=user_sendmail_request Skal nok avgårde etterhvert og se på princessen også, men syntes viksund er en flott båt, og i tillegg har den 3 cabiner.? Jeg er så spent på hva vi ender opp med, og kona er meget irritert på all båtpraten nå.. Spennende dette her! Glad det er mye erfaring på forumet som kan bistå når det trengs:) Hei Lå ved siden av en slik nå i ferien et par dager. Har alltid syns at dette er fine båter og vurderte samme modell for 2 år siden, men endte opp med en Sealine F34 med samme motorer som den du linker til. Viksund er jo safe det vettu, men for meg som har hatt noen båter, så reagerer jeg på enkelte "Norske" trauste løsninger, som sikkert er bagateller, men men for meg er slikt veldig viktige ting. Det tror jeg kanskje det vil være for dere også når du får hatt båten en stund. Skal du ha Flybridge båt, så VELG båt med salongen på gulvet og ikke et trinn opp. Du får garantert mye mere stue følelse (jeg vet) Ser jo du er fra Telemark og det er jeg også og da kjenner du nok sikkert til Formo Marin på Nenset!? Jeg ville rådet deg til følgende: Reis og se på den Viksund`n, men så burde du da etterpå dra å se på den Sealine F34`n de har der nede, så vil du se hva jeg mener (tror jeg) Den Sealinen er jo en dyrere båt, men tenker da mest på at du kan få sett en slik for å se løsninger på ting i litt forskjellige båter. Om du ikke øsnker å bry de, så kan jeg ordne at du får se en annen slik privat når som helst Send meg gjerne en IM om ønskelig Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Er årlige kostnader et vesentlig moment så gå for aksel og en motor. 2 motorer med drev er ca 3 ganger så dyrt..Forbruket øker også med 2 motorer. Manglende manuvreringsevne kompanseres med baug & hekkthruster. Ellers er ikke filtere, olje, reimer etc. dyrere på D motorer enn andre. Vil tro KAD 300 er dyrere grunnet hyppige ventiljusteringer. Selv vil jeg ikke ha common rail motor grunnet sårbarheten til CR mht mye elektronikk & renhetskrav på diesel ( hvem har vel ikke fått vann i dieselen under bunkring..) Var selv vitne til en D motor fikk CR systemet ødelagt etter dieselfylling. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 10.August.2013 Link til dette innlegget Svart 10.August.2013 Nå har jeg vært og sett på 3 båter, Viksund 350 St cruz: 2*AD41 1600timer. Meget velholdt og pen båt, så relativt strøken ut. Ble litt skuffet da jeg syntes den var trangere enn jeg hadde forestilt meg, men e pen og aktuell båt. Gobbi345: 2*Kad43 ca 500timer. båten hadde lite utstyr, men var hel og fin. Båten er aktuell pga pris og vi ser at vi kan gjøre den realtivt mye penere for en billig penge. Oceancraft 38 D-6 350/400hk 480timer. Strøken båt, oppfyller alle ønskene våre og de fleste kravene. Det eneste vi ikke får med denne båten er flybridge og det var ikke ett krav. Så nå begynner den store jobben med og bestemme seg og få til en handel. Det er drev på alle båtene men 1 motor i oceancraften som jeg så på som en fordel, og selvfølgelig at den oppfyller alle ønsker og krav. Det eneste er prisen som skiller disse båtene, må finne ut hva som vil være den beste totale handelen for oss over tid. Krysser fingrene. Merker at det nærmer seg noe nå iallefall. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Kjetil1 Svart 10.August.2013 Link til dette innlegget Svart 10.August.2013 Du sier at du ser det som en fordel med en motor i Ocean Craften, men hvordan har en motor og ett drev det når en 38 foter skal skyves opp og frem? Hvordan blir slitasjen på ett drev som skal skyve 6-8 tonn i forhold til to drev som skal skyve 35 fot og 6-7 tonn? Jeg har selv sett på diverse båter (kunne tenkt meg hardtop/flybridge) men er skeptisk til store båter med en motor og drev. Da er det bedre med aksling føler jeg. Og før du bestemmer deg, se på slik båt jeg har. De er billige for tiden og meget romslige oppi... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
MaSa Svart 10.August.2013 Link til dette innlegget Svart 10.August.2013 jeg har ikke noe grunnlag for og sammenlikne med. Jeg tenker på en motor kontra 2 er halvparten så billig i service/vedlikehold og bare halvparten av sjansen for og ødelegge noe eller ekstra utgifter. Men naboen min på båtplassen og som forøvrig er naboen til min mor har en oceancraft 38 med en d-6 motor og det er overhodet ikke noe problem i det hele tatt. Jeg har vært med i den båten og prøvd den osv, jeg mener det er nok kraft i massevis i den ene motoren til den båten. For øvrig marsjer båten veldig lett i fra 19-28 knop og har i 22-24 knop ett forbruk på ca 33-38 liter timen Om jeg tenker feil eller riktigvet jeg ikke, jeg sitter ikke på fasiten :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Key Freak Svart 10.August.2013 Link til dette innlegget Svart 10.August.2013 (redigert) Jeg har Viksund 350, og er veldig fornøyd med den. Grunnen til at det ble denne båten er at vi for øyeblikket vil ha tre lugarer. Det begrenser utvalget noe. Da skjer det også noe med planløsningen, selvsagt. Som bl.a. VannTro var inne på; ingen egen dusjnisje på badet, og hovedlugaren fremme blir litt kortere. Dermed må køya sidestilles, mens midtstilt køye selvsagt er å foretrekke. En Sealine F34 oppleves romsligere i salongen, men da blir det to lugarer. Jeg har en motor med aksling, og vil helst ha det. Sidepropeller bak og foran er fine hjelpemidler. Flybrigden er fin som utvendig styreposisjon, men noe oppholdsrom i havn er den ikke for oss. Den er litt sparsomt møblert, men det kan man selvsagt gjøre noe med. Men flybrigde på en båt på 40 fot+ blir nok adskillig mer brukt som ekstra uteareal når man ligger i havn. Redigert 10.August.2013 av Key Freak (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
MaSa Svart 10.August.2013 Link til dette innlegget Svart 10.August.2013 Ikke noe vondt om viksund båten, den var utrolig pen og velholdt... Men jeg syntes det ble litt trangt oppe i oppholdsrommet, og slik jeg så det var det 3 cabiner og og 4 soveplasser ikke 6 soveplasser! Syntes det var litt små senger i midtcabinene i forhold til forventninger :/ Men det kan fort ende opp med denne båten :) Jeg hadde vært stolt av og komme inn med den, det var ett flott eksemplar :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Kire Svart 10.August.2013 Link til dette innlegget Svart 10.August.2013 Ser ikke noe feil i en motor i den Ocean Craften. Det er en lettdreven båt. Har flere bekjente med en motor i tilsvarende båt og det funker meget bra. Veldig fin båt. Når det gjelder flybridge båt, så er det som jeg sa, du må se på en båt i samme størrelse, men som har salongen på "gulvet" da ville dere ikke fått opplevelsen, trangt. Spennende videre nå Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 10.August.2013 Link til dette innlegget Svart 10.August.2013 I vår Viksund har vi køyesenger i den ene lugaren og en bred enkeltseng i stikklugaren, pluss dobbeltseng framme. Så vi har 5 sengeplasser. Men sikkert litt ulike løsninger rundt omkring. Uansett; lykke til med båtjakten. Spennende! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Jori Svart 11.August.2013 Link til dette innlegget Svart 11.August.2013 srs, følger med i tråden uten at jeg kommenterer så mye lengre. Vil bare påpeke en ting med en motor versus 2 motorer. Med så store båter som dette er det ett vist sikkerhetsaspekt med 2 motorer. Bortsett fra problemer med dieselen, så vil du ikke få havari på begge motorer samtidig. Det er en veldig god trygghet å ha med seg når man legger ut på turer som går utenskjærs, i litt hard vind etc. For meg betyr det mye i valget og ville derfor ikke hatt så stor båt med en motor. Veldig mange prater om at de cruiser mellom 20-29 knop. Mitt båtbruk tilsier at noe mellom 70-80% av tiden foregår i 6-9 knops fart, og da er forbruket ubetydelig i forhold til de andre hastighetene. Dessuten kan man da med drevmotorer velge å gå bare på en motor. Kan du å montere drev av og på selv, så blir heller ikke kostnaden ved drevene så høye. Dog er det nok riktig at sjansen er større for at det skjer noe med drevene enn med girkassen på fast akslinger, selv om også der forekommer det havarier. Lykke til igjen, nå som du snevrer inn utvalget av båtene. P.S. kjerringene blir lei all båtpraten "åkke som", får stadig høre at det er utrolig det går an å bruke så mye tid på Båtplassen Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 11.August.2013 Link til dette innlegget Svart 11.August.2013 (redigert) Må du ha drev for å gå for en motor Jori? Det viste jeg ikke. Jeg går for en motor rett som det er og har aksling. Fungerer aldeles utmerket, og jeg går omlag 30% rimeligere enn med begge innkoplet. Forbruk litt over 6l/timen @6kn. Redigert 11.August.2013 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Jori Svart 11.August.2013 Link til dette innlegget Svart 11.August.2013 Må du ha drev for å gå for en motor Jori? Det viste jeg ikke. Jeg går for en motor rett som det er og har aksling. Fungerer aldeles utmerket, og jeg går omlag 30% rimeligere enn med begge innkoplet. Forbruk litt over 6l/timen @6kn. REM, regner med at du erter litt. Mente man måtte surre fast akslingen på den motoren man ikke bruker, da den ellers vil lage rotasjon for gearkassen. Mulig jeg tar feil? Dette slipper man hvertfall med drev, da drevet bare kan henge dødt med. Poenget mitt er anyway at en motor på rolig fart er ett godt alternativ har man to motorer. Drev er etter min mening en ok løsning på båter opp mot 40 fot. Men da man begynner å passere motorer som har 350 hk+, og høye momenter er nok gearkasse og fast aksling en mer robust løsning (føler jeg), behøver ikke å være slik da. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 11.August.2013 Link til dette innlegget Svart 11.August.2013 Ser ikke noe feil i en motor i den Ocean Craften. Det er en lettdreven båt. Har flere bekjente med en motor i tilsvarende båt og det funker meget bra. Veldig fin båt. Det jeg prøvde å si var at jeg synes det virker verre for et drev som må alene skyve en båt på 6-8 tonn avgårde. Motoren innenfor klarer det fint. Den står jo bare og lager kraft enten den er alene eller har en til ved siden av. Og jeg mener at på så tunge båter har to drev det bedre da de deler på å skyve den vekta fram. Synes jeg ser oftere i annonser for båter med singelinstallasjon at det står omtalt nytt drev eller nylig byttet drev. Det må vel være en grunn til at man skifter drev oftere på store båter med singelinstallasjon enn på de med dobbel... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.