Janniz Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Så flott att du fortsetter Lars! :-) Har fulgt tråden din fra starten og setter stor pris på både bilder og txt! :-) mvh Janniz. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 I vårt mangslungne samfunn er det alltid noen få som finner personlig glede i å legge hindre for andre. Man kan bare ikke slutte å gjøre noe positivt - da har det lille mindretall fått litt for mye å si. Fortsett å spre glede uansett! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 (redigert) Har nettopp hatt meg en tur med skipshunden helt nord på Hermanö til Krabben. Der har en god oversikt ned mot badeplassen (der det var heller lite folk), og også Islandsberg der det alltid står på med sjø som slår tilbake fra fjellet. Målestasjonen litt utenfor i skjærene viser litt sjø der akkurat nå. Lars H. webcam fra båten Jeg glemte i forrige innlegg et par bilder jeg tok vestover og nordvestover fra utsiden av Härmanö med kraftig tele. Ute der ville ikke jeg vært nå! Og ikke tror jeg at de to andre motorbåtene som ligger her eller de 30 seilbåtene som også har "parkert" her til vinden løyer har tenkt seg heller. Lars H. mitt wbcam fra båten Redigert 12.August.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 12.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Noen som trodde det ble tomt for stoff fra Gullholmen? Nei da, i ettermiddag (før jeg hadde meg en god dusj i rene og pene dusjlokaler), klarte jeg å surre meg ned en smal sti tvers over flytebryggen inne på Hermanö. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tom Rør Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Fine bilder igjen Lars Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 12.August.2013 Link til dette innlegget Svart 12.August.2013 Hyggelig å følge deg på tur Lars. "Museet" du var på har i lang tid vært tilsalgs - vet ikke om det nå er solgt. Om jeg ikke husker feil var ønsket pris 23 mill! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2013 (redigert) Så har vi forflyttet oss nordover, til Bohus Malmön. Havnen er nesten tom. Vi ligger kailangs på flytebryggen sammen med 6 andre båter pluss 2 kailangs innenfor moloen. Det var rufset utenfor Islandsberg, vind ikke mer enn 8m/s, men de største sjøene var nok 1,5 - 2 meter. Fra Lysekil holdt vi oss innafor og østafor øyene nordover og gikk mot Malmön nord om Lindholmen og "Lumpan" etter å ha gått sundet nord for Saltö. Slik slapp vi unna mesteparten av Malmöfjorden. Ellers er solen fraværende i dag og det er ikke mer enn 17gr. Inne fra land har vi hørt at det har tordnet en del. Lars H. Redigert 13.August.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 13.August.2013 Link til dette innlegget Svart 13.August.2013 Dette svarer ikke Lars på, og det vet du. Hva gjør du fortsatt i denne tråden ?? Føler du deg virkelig velkommen ? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.August.2013 Link til dette innlegget Svart 13.August.2013 (redigert) Har aldri klart å tre båten min inn på eksosrøret til naboen, men jeg er sikker på det stinker like ille etter 07:00 som før, når naboen starter. I de fleste gjestehavner skal det være ro etter 23:00. I hvilken grad det faktisk er det kan diskuteres. Det er selvfølgelig meget praktisk å kunne ankomme en gjestehavn etter 23:00 hvis man har seilt langt eller vinden har løyet, legge seg stille og rolig på en ledig plass, og være i køya på 1-2-3 fremfor å prøve å finne en naturhavn, knote med anker, kiler, dybde, værmelding osv. Greit nok om man er lokalkjent, men det er man jo ikke over alt. Redigert 13.August.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.August.2013 Link til dette innlegget Svart 13.August.2013 De fleste som følger denne flotte tråden leser den for å høre hva trådstarter har å gi oss av opplevelser. De kommenterer vi gjerne. Tipper Lars sitter med en god vin, dieselvarmer på og bikkja på fanget.. Ugla har sakt sitt i denne tråden synes jeg og mange andre ! Sitér dette innlegget Link to post
KAT Svart 13.August.2013 Link til dette innlegget Svart 13.August.2013 Ikke er jeg troll eller andre ting og jeg følger med på denne tråden med iver siden vi hadde omtrent samme turen tidligere i sommer. Men jeg syns ikke vi skal ta det så ille opp at det endelig har dukket opp noen, han kaller seg "Svensk", her på BP som ordner opp i alt det gale vi andre finner på iblant. Det har vi liksom manglet før. Lykke til skal du ha. Til Lars H. vil jeg si at fortsett som du stevner :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2013 Heisan.I dag har værmeldingen bommet fælt for området her. Det skulle skifte fra frisk sønnavind til frisk nordavind i eftermidag, men nå er det vindstille. Et lite drag er det nok i mastetoppene slik at jeg kan si at vindexene viser nordadrag. Dagen har vært strålende med sol mesteparten av dagen, men også et par regnbyger, og så har det tordnet inne i landet. Men dette er den desidert kjøligste kvelden med kun 13gr. Da er det godt med landstrøm og en nesten lydløs vifteovn. Nå er det ennå færre båter her, vi er kun 7 stykker. Den siste, en seilbåt la seg med baug inn og akterfortøying i bøye, men da kom havneverten ut til dem og sa at de så gjerne kunne legge seg kailangs! Og det rådet tok de i mot med glede. Jeg var en tur bortom den gamle havnen (fiskehavnen) i eftermiddag, og der var det faktisk 1 båt mer enn her. Jeg regner med at vi ligger over en dag her før vi tusler oss videre nordover, så jeg kommer med mer pluss at jeg vel får ta noen bilder fra havnen og området rundt i morgen. Nå er det natti natti. Lars H. pt Bobus Malmön Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
baatsman Svart 13.August.2013 Link til dette innlegget Svart 13.August.2013 Det er flott på Malmøen. Du skulle hatt med jolle og tatt en tur igjennom fiskehavnen og ut i lagunen. Flott tur Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Lars H. Svart 13.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2013 Joda, jeg har ligget mange ganger i den meget trivelige fiskehavnen, også med jolle som ble brukt til å utforske området. Her noen gamle bilder jeg en gang tok der. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Oteren Svart 13.August.2013 Link til dette innlegget Svart 13.August.2013 Lars H formidler det båtlivet handler om for de fleste av oss. Jakt på gode opplevelser. Treffe hyggelige mennesker. Gode naturopplevelser. Surugler er et nytt begrep som er oppstått her på baatplassen som illustreres best ved å søke kos med misnøye. Egentlig bare et latterlig fenomen som er veldig forutsigbart, men uten snev av empatiske følelser. Grenser godt over til trolling. Egentlig hadde det vært best om Lars H hadde fulgt tradisjonen sin om å skrive innlegg i "svensketråden", denne tråden har vært en av favorittene mine gjennom mange år. En svært positiv tråd med et oppkomme av positivitet, fine bilder, tips til ruter å ta nedover kysten, situasjonsrapporter, værobservasjoner, med mye mer. Igjen Lars H all honnør til deg og dine bidrag på bp! Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Hyggelig reportasje fra "4 veckor på Bästkusten", Lars! Ser fram til liknende båtliv når pensjonisttilværelsen slår inn for fullt :) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Jens_P Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Herlige bilder og skildringer Lars H. ! Du strekker sommeren for en stakkar som har vendt tilbake til stri-skjorte og havrelefse. (Er nesten så jeg håper du får mye vind og må bli der nede å rapportere noen uker ekstra. ) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Figaro Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Med stor fare for å bli " uglesett" av det gode selskap, må jeg si meg enig i at Uglesett også stiller noen relevante spørsmål. Det er vel snarere måten han stiller dem på---- kverulerende og tilspisset. ALT er vel ikke bare fryd og gammen langs våre og våre naboers kyster. Når det er sagt, er det IKKE ok at han blander seg inn med sine synspunkter i en tråd som kun er en reisebeskrivelse, og en god sådan.Opprett en egen tråd, hvor vi kan diskutere disse relevante spørsmål, burugle:))Og Lars, unnskyld at jeg bruker din tråd, men det er jo her burugla herjer:) Kommentar fra moderator: Postingen til Uglesett er slettet. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Svensk Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Forstår ikke hva du mener. Du har tross alt bare vært medlem i drøye 3 måneder og kan ikke ha lest alle innleggene, Svensk. Men over til tråden til Lars. Jeg ligger en sjelden gang i gjestehavner. På campingplasser har man regler på at porten stenges mellom kl 23 og kl 0700. Da får ingen gjester kjøre i området. Jeg hadde en episode for 1 år siden . Jeg lå i gjestehavnen og kl 0515 startet nabobåten (seilbåt) opp motoren og skulle gå. Motoren pumpet eksos inn i de åpne vinduene i skutesida og fylte båten med eksos. Vi måtte stå opp og lufte. Det er ikke bare råtne fortøyningstolper i gjestehavnene som du nevner . Er det noen regler for når man kan komme og gå i gjestehavnene Lars H? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 God middag kjære båtvenner.Så var det en ny dag som begynte med litt kjølig gråvær, men nå er det sol og T-skjortevær igjen. Her på Bohus Malmön er det like stille og fredelig som i går. Jeg ruslet litt rundt i nærområdet og tok noen bilder. Da vi var her for første gang for mange år siden, var det et stort åpent kaiområde der sjøhusene dominerte og de som bodde/var på ferie i idylliske hus litt innenfor hadde flott utsikt til sjøen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
VannTro Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Hei Lars, Takker for dine fine bilder og reiseskildring(som altid) ! For en som aldri har forsøkt Vestküsten så er det veldig kjekt å få en "omvisning" av en som kjenner den som sin egen bukselomme. Det blir helt klart en tur for oss etter hvert for å prøve noen nytt også, men jeg sitter igjen med et inntrykk av at denne kystlinjen i Juli fordrer at man bruker uthavn så fremt været tillater det. Skal man ligge i gjestehavner, som selvfølgelig er et must om man skal få med seg litt av kulturen, så lønner det seg etter hva jeg kan forstå å legge turen nedover i Juni eller August. Fortsett å dokumentere du, for oss "landkrabber" er det en skikkelig humør-kicker å følge med ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
quantumduck Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 (redigert) Syns ikke det så så halvgalt ut jeg, men kanskje ikke som feriebolig, og kanskje ikke helt i stil med resten av bebyggelsen? Syns ofte nybygg som prøver å se helt klassiske ut faller veldig igjennom. Redigert 14.August.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Syns ikke det så så halvgalt ut jeg, Tykker det ser for jævlig ut jeg ! det skulle ikke vart lov ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
MajorAndy Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Byggeriet minder mig lidt om det der ligger på Käringön lige øst for havnen. Det er heller ikke særlig inspirerede og det var halvfærdigt sidste år og var det stadig i år. Måske en god tanke, men trist udført. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Er det noen som er interessert i "sommarstugu" på kaien, så er en av enhetene til salgs! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.