Jump to content

4 väckor på Bästkusten med Trudelutt.


Lars H.

Recommended Posts

Ja, så var fruen Trude, skipshunden Max og "kapteinen" Lars i gang med årets båtferie som vi som vi har gjort de siste 15 årene,

nedover svenskekysten. Hvor langt vi kommer før vi snur hjemmover, avhenger av været. Men vi pleier å snu litt før Göteborg.

Første etappe gikk fra hjemmehavnen Son til Skjærhalden på Hvaler mandag morgen før vi dro til Tanumstrand der vi lå over pga. kraftig vind. Egentlig hadde
vi tenkt oss til Grebbestad eller Fjällbacka for å komme oss forbi Gule humpen før drittværet kom, men i Grebbestad var det smekk fullt
og da var det nok like fult i Fjälbacka regnet vi med. Så dermed ble det å forsøke Tanumstrand for første gang.Turen nedover gikk i vindstille
og flatt vann både i Kosterfjorden og over Gule Humpen.I Tanumstrand var det godt med plasser, men det ble etter hvert helt fullt.
Der ble vi liggende to netter før vi igjen i omtrent flatt vann ankom Hunnebostrand i går og her tenker vi at vi ligger et par dager.

Da vi passerte Humparne, gikk vi på innsiden av Munkholmen for å korte av strekket der det kan stå godt på. I går var det imidlertid ikke mer enn 1m sjø,
bortsett fra hekkbølgene fra de større båtene. Så Trudelutt fikk likevel kastet litt på seg. Men en vestlandsbåt som Saga27 er bygget for røffe forhold.

Her noen bilder fra turen så langt.

bilde

 

Jeg fikk også en hyggelig prat med et annet BP medlem, baatsman


bilde

 

 

Mer bilder kommer etter hvert, nå ble jeg så tørr i halsen at jeg må finne meg en svensk lettøl.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som sagt, var det bare finvær og godt med plasser i Hunnebostrand da vi ankom i går.

 

bilde

Her er det bare å velge og vrake i bøyer for akterfortøying.

 

 

bilde

Her bilde inn mot bryggen.

 

 

bilde

Her et oversiktsbilde over havnen like før solen gikk ned bak Göransö.

 

 

bilde

Og her et bilde som vel viser at en Saga27 (dersom dere ser den der pilen peker) nok er blant de aller minste båtene nå. Og den ble reklamert med som stor, rommelig familiebåt da den kom på markedet i 1969.

 

 

bilde

Her et bilde fra Göransö hvor oversiktsbildet av selve Hunnebostrand ble tatt fra.

 

 

Lars H.

pt. Hunnebostrand

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Veldig fine bilder Lars!

Hvis alt går etter planen så bor jeg i Oslo neste år.

Kanskje jeg blir nødt til å legge neste ferie i nabolandet jeg og. :sailing:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder, Lars. Samme erfaringen mtp å være minst i gjestehavnene hadde vi og med vår Saga 27 når vi hadde den (til 2010) her på sørvestlandet. Men det er ikke størrelsen det kommer an på, det er den gode opplevelsen og kosen med å være på sjøen:-) Fortsatt god ferie:-)

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder Lars! for meg som har hytte og båt ved trøndelagskysten så er det jo utenkelig å feriere i Sverige, selv om vi har masse skjergård vi også da! Da jeg var i Marinen var vi en svipptur innom Gøteborg og fikk oppleve lit av den vakkre Bohuslenkysten ihvertfal.. Uansett er det ikke båtstørrelsen som er avgjørende hvorvidt man har det trivelig og fint på tur!! Tviler på at dem rundt deg har like mye peiling på båt elektronikk og sjømannskap som deg uansett Lars!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg likte veldig godt de bakre fortøyningsbøyene. Har den vanlige typen på hytta, og de er litt vel lave for en moderne båt med høyt fribord. Noen som vet hva slike koster og hvor man får tak i dem?

 

Disse bøyene er ganske vanlige her nedover svenskekysten, men hvor en får kjøpt slike, aner jeg ikke. Her forresten et bilde fra sommeren 2010 da vi også var her i Hunnebostrand. Da var det ekstremt høyvann, og bøyene var ikke like lete å få tak i dersom en hadde høyt fribord.

 

bilde

 

Lars H.

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal prøve å være litt flinkere til å ta bilder under veis, ikke bare fra havnene. Og så skal jeg forsøke å få webkameraet til å være operativt også. Akkurat nå peker det akterover fra båten og viser den andre flytebryggen. Det finnes på adressen trudelutt.zapto.org:8888

 

Lars H. :flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Utrolig flott Lars! Kjekt med slike bilder, spesielt for oss som er ferdige med ferien og bare lever på minnene.... :smiley:

I år har vi hatt noen fine uker på sørvestlandet også. Kanskje jeg også skal legge ut noen bilder fra turen vår i Ryfylke, og vise at det hender faktisk at vi også har oppholdsvær innimellom. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hyggelig du lager en egen tråd Lars H. Ligger for øvrig i din hjemmehavn i dag, en nydelig kveld her. Har vært litt overskyet før i dag, ellers er det fult i gjestehavnen her nå, mulig noe plass i gamle delen.

Kommer til å følge din tråd med glede, nå som min ferie er over til søndag.

Link to post
Share on other sites

I dag har det vært i varmeste laget her. Nå klokken 2100 er det mer behagelig kun 24gr. Men tidligere var det oppe i 31,8gr, null vind og 80% luftfuktighet. Da gikk det med en god del lettøl!

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vindmålerboksen er også selvdesignet. Selve "propellen" fikk jeg på jobben en gang de de skulle ha et nytt målesystem. Propellen driver en liten generator, og i boksen er det en IC som omgjør frekvens til spenning, økende etter hvor fort den roterer og altså da gir høyere frekvens.

 

bilde

 

Lars H. :flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg knapt vært på havet i år siden jeg driver med et stort påbyggingsprosjekt i fritidsboligen.Nå er snart grunnmuren ferdig og det har vært mye jobbing

 

Det er derfor godt at vi har slike tråder så vi får en liten smakebit av sjølivet på svenskekysten. Spesielt trivelig å se livet i gjestehavnene og alle de fine bildene. Stå på Lars H.

Link to post
Share on other sites

Ser att det blir nevnt i noen innlegg att en Saga27 er ofte den minste båten i gjestehavnen og dette er nok dessverre Rigtig. Vil påstå att dette med størrelse på fritidsbåter har tatt av i en usunn retning.Jeg har hatt fritidsbåt i 30 år og ser att havnene er stort sett de samme som da jeg begynte med båt så problemet blir da hvor skal en gjøre av disse store båtene når en ankommer gjestehavn . Selv har jeg en båt på 32 fot og kan ikke tenke meg en båt som er større. Lurer også litt på hva som foregår i hodene på enkelte som kjøper store båter av merkene princess Fairline og andre med 2 motorer og bortimot 800 hk og mer og er motorene av merket Volvo i tillegg så har de definitivt ikke lagt gullegget . Dette kan fort koste mye mer en det smaker og mange av disse båtene lukter det trøbbel av lang vei. Når jeg ser slike båter tenker jeg ofte tanken stakkars folk som har havnet opp i ett slikt uføre og kjøpt seg stor båt.

Link to post
Share on other sites

Har gått Asker, Son, Engelsviken, Hvaler, Koster, Havstensund, rett forbi Smögen til Malmön (anbefales!!), rundt Orust (mye strøm og fint i i trange løp, ellers masse skog og skog...), til Kärringön hvor vi er nå (anbefales!!). I dag seiler vi i retning Väderöarna. Men det er lørdag og sikkert mye båter der, så vi får se. Kanskje innom Hvaler igjen før Færder og Tjøme. Ungene mønstrer av i Son, og kjæresten på. Så er det 11 dager til med Västkusten, kanskje Læsø og Skagen hvis været duger til det.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...