Jump to content

4 väckor på Bästkusten med Trudelutt.


Lars H.

Recommended Posts

Vad jag förstår är du pentionär. Om du vill börja arbeta igen så ta jobbet som fotograf på en båttidning. Jag drog upp bilderna till 56 tum på vår tv och de är av fantastisn kvalitet.

Du är en fantastisk fotograf Lars.

Får man ta en bild och göra planch av till eget bruk? (andra bilden)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vel, jeg er vel godt fornøyd med bildene mine, men det er motivet som gjør et bilde godt. Jeg bare trykker på utløseren. Teknisk er de vel ikke så ille, men de er jo både nedskalert fra 4000×3000px til 1200×900px pluss at de stort sett er komprimert 20 - 30%. Og bildene er stort sett tatt med et lite kompaktkamera, Canon iXUS 100iS. Litt farge/lys/kontrast-justering har jeg imidlertid foretatt. Er det bilder du er interessert i til eget bruk, er det bare å si ifra så kan du få bildet i høyoppløsning. Er det bildet av rekeboksen fra egen bedrift du tenker på, he he?

 

Lars H. :flag_sw:

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her skjer det ikke så mye der vi fremdeles ligger og koser oss i solskinn og 22gr. i Skärhamn. Det foregår svensk mesterskap i seiling i smaragdklassen utenfor her, og kompissen i nabobåten var uheldig og fikk spjæret storseilet i dag. Det er nå i Göteborg til rep, slik at han håper å kunne delta på siste dagen i morgen.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra Skärhamn i formiddag, og ligger nå på Gullholmen der havnen nå er temmelig full etter en rolig og fin tur innaskjærs. Ingen båter går, og ingen kommer. Det har vært noen kraftige regnskyll med torden den siste timen. I morgen er det meldt mye vind her i området, så vi blir i hvert fall liggende over en dag eller to. For Käringön uti her er det meldt stiv kuling, 15 m/s fra vest-sørvest.

Lars H. :flag_sw:
webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Som sagt, ligger vi nå på Gulholmen og koser oss. Det er blikk stille og fullstendig tyst i havnen, ikke en lyd fra noen av båtene, kun dempet gladjazz fra krogen.

Her noen bilder fra tidligere i dag, og til slutt et tatt nå nylig. Det er forresten ny ferge som går her, kanskje Hättan er på verksted?

bilde

webcam fra båten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg ved er Hättan taget ud af drift og erstattet med en ny. Dette i sammenhæng med at der er bygget helt ny færgeterminal overfor Gullholmen, hvorfra der nu går færger til både Gullholmen og Käringön.

 

Herlige billeder fra Gullholmen! Har du været oppe på Kvarnberget? Hvis ikke, så er et besøg i Lysthuset på toppen udflugten værd, synes jeg.

 

Edit: nogle af billederne er måske netop taget fra Kvarnberget...?

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Herlige billeder fra Gullholmen! Har du været oppe på Kvarnberget? Hvis ikke, så er et besøg i Lysthuset på toppen udflugten værd, synes jeg.

 

Utsiktsbildene er tatt fra toppen med losuutkikken og masten der værsymboler ble hengt opp i gamle dager.

 

bilde

 

 

Nå er det forresten tid for litt kos for skipshunden.

 

bilde

 

 

 

Lars H. :flag_sw:

webcam fra båten

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

So.m vaanligt gott att läsa o se.

Inga stora sentationer

 

Sensasjoner? Nei, å være på båtferie betyr for oss å leve langsomt, langsomt, langsomt . . . . . .

 

Lars H. :flag_sw:

webcam fra båten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er godt å lese Lars. Båtferie er en sedat handling. Det vet vi i trawlermiljøet. Fortsatt god ferie til alle tre.

 

Har aldri skjønt de som kommer i 20 - 30 mils fart nedover i skjærgården for å rekke neste havn.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Takk for det Astor. her på Gullholmen skinner solen, det er godt og varmt, men blåser ganske så friskt. Vannet her inne i havnen er krystallklart og 20gr. varmt, så dermed følte jeg behov for en avkjøling. Litt skeptisk før jeg kom uti det våte element, men herlig var det. Fikk også inspisert propellen, og der talte jeg 7 - 8 rur!

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Tråden er ryddet pga trolling.

I'm back!

Nei, den surugla skal ikke stoppe meg etter at jeg har fått så mange positive tilbakemeldinger fra dere andre. Det eneste som kan stoppe meg er bølger og vind slik at vi blir liggende her på Gullholmen til langt på høsten.

I dag er det igjen sommer og sol fra en skyfri himmel og 22gr. Men det uler fælt i mastetoppene på seilbåtene. Totalt er det nå ca. 30 båter i indre havn. Her vi ligger i bøye ved krogen, er vi nok kommet i en tysk koloni. Her er det 4 tyske seilbåter, 2 svenske seilbåter og så vi i vår norske Saga27. Og tyskerne som er her på denne tiden er virkelig ordentlige seilere som en kan ha en hyggelig prat med (på norsk/svensk/engelsk/tysk/kaudervelsk).

tysk1.jpg

tysk2.jpg


Tidligere i dag var jeg en tur ut på moloen og fikk et bilde av Mohawk II som har ligget et par dager før hun gikk nordover. Fint å tenke på at en så flott skute ble hevet etter havariet i den engelske kanalen og nå seiler igjen.

mohawk.jpg


Lars H.
pt. Gullholmen Sverige

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Flott tråd Lars.H! Alltid hyggelig med gode reiseskildringer. Håper vinden detter ut etter hvert og at dere kommer dere videre oppover!

Var moro med telefon fra en ardrenalinhøy 12 åring på telefon i går kveld som kunne fortelle at det var litt sjø og kuling når de kom opp med Mohawk II!

 

Kos dere videre på tur! Ingen grunn til å stresse, her oppe er det buldrevær!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Håper jeg nå har fått opp webkameraet mitt igjen etter at PC'n nok en gang plutselig slo seg av og et hel . . . es strev med å få liv i Windows igjen. trudelutt.zapto.org:8888

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...