Jump to content

4 väckor på Bästkusten med Trudelutt.


Lars H.

Recommended Posts

Gluppö er fint i allslags vær, kanskje vi skulle prøve å lage en tråd med tilsvarende "nødhavner" nedover Bohuslän, alltid greit å ha i bakhånd hvis man må "søke dekning".

 

Fine bilder fra Lars også, er på vei oppover i siste av fire uker, hadde en fin seilas fra Lerkil til Lysekil i går/natt med badepause på Vinga. Väderöarna er definitivt et av målene i dagene framover. For de som er lei av mellanölet kan jeg tipse om et lite men eksklusivt utvalg av cognac i restauranten på vandrerhjemmet :o)

Link to post
Share on other sites

 

 

Den vindmåler`n din....minner mistenkelig om noe brettsurfer gutten på anleggsverkstedet mekka sammen for noen tiår siden :thumbsup:

 

Jeg har sett vindmåleren med selvsyn. 8 august 2003 lå vi side om side ved Kærringø. Den gang hadde han ei lita hvit jolle på slep. Jeg fikk selvsagt omvisning i båten og forklaring på alle duppedittene. Det ble ingen cognac på brygga med det får bli neste gang. Alt bra men vel mye hundehår i sovekabinen foran. :lol:

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser slike båter tenker jeg ofte tanken stakkars folk som har havnet opp i ett slikt uføre og kjøpt seg stor båt.

Din omsorg for disse "stakkarene" med Princess,Fairline o.l er rørende, men med all respekt det reneste vås. Tror du disse folka har kjøpt båt i blinde? Tror du disse folka til alt overmål får sjokk når de "finner ut" hvor dyrt det er å ha disse båtene? Jeg vil anta at de aller fleste har god nok råd til å ta de omkostningene som måtte komme.

Og når det gjeldr Volvo, så har de laget en håndfull motorer, så reinspikka møkk kan det vel ikke være. Det finnes sikkert grinebitere som syns du er en nisse som har kjøpt sååå stor båt som 32 fot også.

 

Beklager til Lars for at jeg brukte tråden din til dette :pray:

Link to post
Share on other sites

Ja ja, så var det igang igjen med alt annet enn det tittelen på tråden antyder skulle være innholdet i denne tråden. Jeg forlot tråden om status på Svenskekysten av samme grunn, og nå tror jeg at jeg kanskje gir blaffen i å rapportere videre herfra. Kommentarer er jo greit, men diskusjoner om uthavn kontra gjestehavn, om Volvo er greie motorer osv, var ikke intensjonen med denne tråden. Webkameraet mitt fra båten tror jeg ikke kommer opp igjen da hoved-PC'n ser ut til å ha tatt kvelden. Så nå er jeg på reserveløsning med en gammel liten Packard Bell PC (som jeg trolig nok tok med som reserve). På den er det ikke installert opplegg for webkamera, og mye annet savnes også.

 

Ha en god dag, og drep gjerne gode intensjoner om å fortelle hvordan det er på Svenskekysten fremover fra min side. Kos dere fremfor PC'n på jobben!

 

Lars H. :thumbsdown:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg tok del av "tullpratet" på tråden din, og jeg foreslår at folk holder seg til det tråden var ment for. Vi ser helst at du ikke slenger inn håndledet Lars, men fortsetter som du startet :thumbsup: .

Når det gjelder svenskekysten, så blåser det skikkelig her nede mot Gøteborg. Dere hadde fått midtskill på Kallö Knippla nå :giggle:

Link to post
Share on other sites

Beklagelsen din er fin Tom, men jeg forventer ikke det samme av andre.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan se, er Lars H. av de mest produktive bidragsyterne i BP, som gjør det til et interessant og lærerikt forum for mange medlemmer! Det er veldig synd om noen få kranglefanter skal få ødelegge dette..

 

Enig med Tom Rør, la oss holde oss til temaet til disse trådene, så får heller andre medlemmer som føler trangen opprette egne tråder for diverse utgaver av polemikk og gjensidig skittkasting...

Føyer meg for øvrig inn i rekken av de som takker Lars H. for flotte stemningsfulle bilder og skildringene over!

 

Hilsen JørgenB

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Nå har vi hatt et utrolig tøft vær inn på havnen. Det har blåst 10 - 15m/s inn fra SW, himmelen har vært svart, det har tordnet og lynt og regnet har bøttet ned. Temperaturen sank fra 28 til 22gr. Sjøreddningen sendte stadig ut meldinger om dette der de ba flk ta vare på hverandre. Men nå har regnet gitt seg, og det er vindstille!

 

bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Her får du virkelig smaken av salt sjø. Prøv å legg deg i kanalen utenfor selve øya. Helt rått.

 

Hvis været blir dårlig er det dessuten kort vei inn til Gluppø. Her er det plass okke som. ( på svai,eventuelt)

 

Du tenker på Strømsundet, ikke sant? Vi lå der noen netter nylig og det var helt fantastisk, kan absolutt anbefales! Vi fikk noen fantastiske dager med havblikk, krystallklart vann og god badetemperatur. Det er også det stedet på turen vår at vi møtte flest hjelpsomme og hensynsfulle folk! Da de meldte mer vind enn vi likte gjorde vi som du sa og trakk inn til Gluppø, alltid le å finne der.

 

Bare pass på at sundet er smalt, så hold godt styrbord i leia :wink:

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Solnedgang til ankerdrammen på Kärringön i går kveld.

 

Nydelig varm morgen i dag, og etterhvert blåste det opp sørfra så vi forbederedte seilas. I det vi gikk ut meldtes det om en grunnstøtt Folkebåt nær Kärringön. Redningsskøyta satte kurs men var et stykke unna, så jeg beveget meg i retning havaristen (knekt ror). Jeg ser han, men været er tøft. Så jeg ville nok ikke reist ut dit med 4 barn ombord. Redningsskøyta passerte meg heldigvis akkurat i det jeg grublet som verst.

Har nå søkt le innenfor Guldholmen. Jeg vet det blåser hardt når blysleden min marsjer 8,1 knop for motor, med jolle på slep...

Det meldte vindbyger på 30 m/sek lokalt på VHF...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Ja ja, så var det igang igjen med alt annet enn det tittelen på tråden antyder skulle være innholdet i denne tråden. Jeg forlot tråden om status på Svenskekysten av samme grunn, og nå tror jeg at jeg kanskje gir blaffen i å rapportere videre herfra.

Fortsätt och rapportera vi är många svenskar som läser din inlägg och ser dina bilder med stort intresse.

Skit i sur Uggla han kan dra till Björnöya eller någon annan avlägsen plats där det är lämpligt flr en sur Uggla

Link to post
Share on other sites

Ha en fin tur alle tre nedover Lars, vi følger med dere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå er vi snart klar for neste etappe, frokosten med egg og bacon er fortært, skipshunden er luftet og vann fylt opp. Den etappen blir ikke lang. Vi går nedover Sotekanalen og stopper i Kungshamn slik at vi kan få bunkret litt rødt i morgen tidlig før vi fortsetter. Litt stusslig med bare lettøl til middagene. Hvor det blir, får vi se på. Alternativene er Grundsund, Gullholmen eller Käringön.

 

Lars H. :flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Pilgrimen er et fint uthavnalternativ til Gullhlmn. Lars. Bare en kort svipptur opp med jolla også om dere skal handle ea.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jollen kvittet vi oss med for mange år siden, den var bare i veien og til bry. Men takk for tipset.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

.....og Vassholmerna utenfor Grunnsund. Et eldorado i fint vær og vindstille som det er nå. Fortsatt god tur nedover

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Og så var vi vel fortøyd i Kungshamn etter den lange turen på 5,8Nm! Så i morgen blir det å ta sekken på ryggen og finne Systembolaget og få med seg noen dunker rødt.



bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, Max er en super skipshund og ser ut til å stortrives ombord der han har både mamma og pappe nært hele tiden. Og med stadig nye steder i land, er det alltid mye å snuse på og nye hunder å treffe. Og ja, det virker som om det er hund ombord i nesten hver båt.

Ruslet litt rundt her i havnen tidligere i dag, og som vanlig ligger ungene på magen på kaikanten og fisker krabbe. Mer her hadde jentungen fått med seg pappa'n i litt spesielt plassert.

krabbefiske.jpg

Lars H. :flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har fulgt deg gjennom mange år her på BP, Lars. Alltid behjelpelig og alltid formidler av båtlivets gleder. En fryd å få med seg!

 

Svea er fint. Kom hjem i forrige uke etter en sinnsyk 14-dagers periode i Båhuslenskjærgården, toppet med L:Kornø!

 

Er innom her på BP bare sporadisk, mulig du har det jeg vil anbefale!

 

Ifjor kjøpte jeg meg en liten sykkel som jeg har plass til 'brettet sammen'. Den har utvidet båtlivet betraktelig! Nå skal det sies at jeg tidvis har ryggproblemer, der gåing er aller verst. Sykler alltid ellers, men ikke, inntil ifjor, på båttur!

 

Hvis du har plass, i den fine båten, din, så er en liten sykkel kult 'Horisontutvidende'.

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...