Jump to content

4 väckor på Bästkusten med Trudelutt.

Lars H.

Recommended Posts

Vi traff på "Blåmann" på Alvøen i sommer. Da hadde han med seg tre geiter, og de hadde en koselig picknick på øya.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Tromb/Torndo

Lördag kväll ca kl 21.30 kom det en tromb in över Bohus-Malmön.

De n traff en ca 55 fot segelbåt som var nära att hamna uppe på pontonbrygga. Segelbåten luta ce 45gr på bara riggen. Har sett mycket under mina 45 år längs kusten men aldtig när fendrar och båtshakar stiger i skyn.

Alla som såg detta är fortfarande lite i chock.

Mycket otrevligt.

Tyvärr inga bilder. Har i dag snackat med ägaren till båten (Najad 511) och krängningen var 60 grader under 4 - 5 sekunder.

Det tog flera timmar att röja upp i båten.

När vi satt i vår båt såg detta helt overkligt ut.

Allt som låg löst på däck är borta

Vi har det bare bra der vi ligger i Hunnebo. I formiddag bøttet regnet ned og vinden ulte, men ikke så mye vind som nå i kveld. Vindmåleren vår (3m over havet) slår stadig opp i 12m/s. Men regnet er det slutt på, og i eftermiddag har vi hatt sol fra skyfri himmel og 20gr. Nå er det lettskyet og måneskinn og temperaturen helt nede på 16gr.

Vi ligger kailangs på den innerste bryggen på lesiden av bryggen slik at fenderne bare så vidt tutcher bryggen og er fortøyd med akter og baugfortøying pluss spring. Det er selvfølgelig hele tiden bevegelse i båten, men ikke noe rykk og napp eller store bevegelser.

Vi hadde planer om å forsere Humparne i morgen, men etter at jeg var litt oppe i høyden og så hvordan det bryter utpå, legger nok ikke sjøen seg så mye i morgen at det blir noen trivelig tur, selv med mindre vind. Så vi blir nok liggende videre. Her har vi det imidlertid helt utmerket i tett/tørr og varm båt med god mat og drikke.

Dersom jeg ikke husker feil, starter vel uke 34 i morgen? Og da går havneleien ned, he he.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi hadde planer om å forsere Humparne i morgen, men etter at jeg var litt oppe i høyden og så hvordan det bryter utpå, legger nok ikke sjøen seg så mye i morgen at det blir noen trivelig tur, selv med mindre vind. Så vi blir nok liggende videre. Her har vi det imidlertid helt utmerket i tett/tørr og varm båt med god mat og drikke.

Nå håper jeg du ikke lever på svenska kjøttbullar. Det er rene drepen. Ja det grenser til hundemat ?

Som en erfaren båtmann vet du vel at etter 20 august og fram til 1 sept blir det nesten uten untak en godsværperiode . Det slår nesten aldri feil. Det slo til ifjor, som mange år tidligere

Jeg tror det var sommeren 1986 . Vi var på sjøen den 29 august 1986 . Det var varmt, vindstille og man kunne sitte ute hele natta uten å fryse. Badevannet holdt over 20 grader.

Det er håp i hengande snøre larser'n.

Takk for positive meldinger. og de svenske köttbullarne, hoder vi oss langt unna. Butikkene har heldigvis mye annen god mat. Og du har helt rett Ugla angående været her nede uti august. Det er også vår erfaring etter at hvi har vært nedover her hvert år de siste 15 årene i august. Riktignok er temperaturen i vannet nede på 18,5gr. nå, men det har jo vært litt ruskevær desiste dagene.

Nå kunne vi fint gått nordover i dag, men vi drøyer likevel til i morgen, så passer værmeldingene ennå bedre. Klokken 0900 i morges blåste det fremdeles SW 11m/s på Väderörna. Lenger syd har bølgene lagt seg betraktelig ved Islandsberg. I går hadde det ikke vært noe trivelig sted å være med en Saga27 med bølgene inn på tvers.

bilde

Når vi drar i morgen tirsdag på formiddagen, drar vi nytte at det har vært rolig vind en stund til, og at den har dreiet fra SW til NW.

bilde

I Grebbestad tror jeg vi ligger over en dag før vi tar Gule humpen og Kosterfjorden til Strömstad eller Skjærhalden på torsdag. Da burde det være svært rolig sjø på hele turen.

bilde

Dermed blir det vel Hankø på fredag og hjem lørdag, fremdeles med fint vær (dersom prognosene holder så langt). Så blir det å tømme båten for ferieutstyr, fruen har vel mye klær å vaske før vi er klar for helgetur (Oscarsborg?) helgen etter.

bilde

Lars H. :flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Regner med å gå over fjorden tirsdag.

Kommer ikke avgårde før etter 12 Tirsdag. Skal blåse noe Tirsdag ettermiddag, om det fortsatt er mye sjø legger jeg meg på Verdens ende eller Bolærne og roern frem til Onsdag

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Nei, for all del, de skal han slippe å plages med! Men at han skemmes bort med biff, svinefilet, kylling osv. fra "de rikes bord" som det heter, er helt sant!

Ser att du kommit dig till Fjällbacka Lars och snart lägger till

Har du haft en fin tur innamför Munkholmen och genom Hamburgsund?

Så du følger med på AIS'n fra oss?

Egentlig hadde vi jo tenkt å ligge en dag til i Hunnebo, men det ble for stusslig der med kun måker på bryggen og en tysk etterlatt seilbåt (eieren ble tidligere hentet på båre og kjørt til sykehus), så vi tok sjansen på at Humparne ikke ble så ille og gikk mot Fjällbacka.

hunnebo_fjallbacka1.jpg

Men først måtte jeg vente på at Trude og Max kom tilbake etter en liten tur i land.

hunnebo_fjallbacka2.jpg

Men så var det bare å komme seg nordover fra en omtrent tom havn.

hunnebo_fjallbacka3.jpg

hunnebo_fjallbacka4.jpg

hunnebo_fjallbacka5.jpg

Lars H.

Följer in hela tide men någon kik om dagen blir det. I dag när jag tittade var ni på väg in i Fjällbacka. Kanonväder torsdag fredag och lördag så ni får en fin tur hem.

:wflag: måtte bare

Det är mycket som går att äta utan att vara delikatess.

Raspeballar,smalahåve, tröndersådd, rakörret, rökt sälkött, lunne fågel är inga favoriter men komle är gott (ursäkta stavningen)

Hjemmelagede köttbuller er sikkert utmerket, men de frosne det er bilde av ovenfor, gjorde at jeg måtte en tur på toa'n og kaste opp. Men nok om det.

Veien hit fra Hunnebostrand gjennom Taresund, førte oss raskt ut på Humparna. Men de gikk som en drøm! De var riktignok på 1 - 1,5m, men vi var alene der uten hekksjøgeneraler som kunne forkludre styringen opp/mot/med bølgene. Og det var helt greit å slippe den siste biten og å gå inn bak Munkholmen.

Så var det tid for at 3. styrmann fikk overta forbi Dannemark mot Hamburgsund.

hunnebo_fjallbacka6.jpg

I Hamburgsund møtte vi ikke en eneste båt, og linfärgan holdt seg i ro.

hunnebo_fjallbacka7.jpg

hunnebo_fjallbacka8.jpg

hunnebo_fjallbacka9.jpg

En slik ordning for båten, skulle nok mange ønsket seg.

hunnebo_fjallbacka10a.jpg

hunnebo_fjallbacka10b.jpg

hunnebo_fjallbacka10c.jpg

Men så blinket Fjällbäcka i det fjerne, og Trudelutt ble vel fortøyd.

hunnebo_fjallbacka11.jpg

hunnebo_fjallbacka12.jpg

Lars H.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...