Jump to content

4 väckor på Bästkusten med Trudelutt.

Lars H.

Recommended Posts

Smaken er som baken vet du... ellers er det viktig at det ikke blir konflikt med opprinnelig bebyggelse, dersom den er noe å ta vare på.

Lars H - på bilde her http://trudelutt.com/forum/malmon/idyll1.jpg hvaslags panel er det egentlig på huset til venstre? Ser du ikke har tatt med noen eksempler på hus som har vært oppusset på 70-tallet med disse asbest-platene som var så populære da. Syns ærlig talt det er langt værre, og slike eksempler er det nok av. Vet ikke hvor disse bildene er tatt, men du har jo postet fra f.eks. Gullholmen også, der er bebyggelsen noe for seg selv.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Dessverre er det mange hus her nede som har disse (værbestandige) eternitt/asbest-platene på veggene. På en del av husene på Käringön som står helt på toppen, er det mye av dette. Når det gjelder byggeskikker her nede, må jeg melde pass. Men panelet på det gule huset du viser til, har i hvert fall en type panel som går mye igjen her nede.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Fram till ca 1970 låg en hermetikk fabrik för sill,sardiner och musslor där stugorna ligger (Lars bilder). Sedan stog detta och delvis förföll under många år. Det kan alltid diskuteras vikket som är värst.

Har gått igenom alla hamnflrordbingar jag kan hitta och det står inget om senast ankomst och tidigast avresa så de som önskar detta får hålla sig till camping.

Det gule huset ser sånn passelig ut, det er neppe i original stand, jeg tenkte mer på huset til venstre, i forhold til det synes jeg nybygg av den typen du viste til tar seg bedre ut. Det er fortsatt et rugekasse-konsept, men trangt er det uansett.

Tenkte mitt i Grebbestad da jeg gikk forbi ferieboligene som ligger sydligst i havna der, de er ikke spesielt vakre. Men så gikk jeg innover i byen, så etter en butikk med litt mer båtutstyr enn det jernvarehandelen (Hedströms?) har, og rota meg da bort på "värvet", og tror du ikke det var ferieboliger der også, med parkeringsplass på ene siden og balkong vendt ut mot opplagstomta på andre siden, vekk fra sjøen. Så ikke akkurat trivelig ut...

Gunga Din skrev On 14.8.2013 at 16.19:

eternitten kom på 40-50 tallet, idag lurer man på o bevare en del sånne hus

http://www.gp.se/bostad/1.1001821-eternit-en-fasad-att-bevara

Bra man fikk pussa opp nærsenteret hjemme før det ble antikvarisk, det hadde nemlig alle de mest uheldige elementene fra 70- 80- og 90-tallet tatt opp i seg. Antagelig landets styggeste bygg. Gitt 20 år til ville antagelig den arkitekturhistoriske verdien vært uvurderlig, men nå er det heldigvis ihvertfall pakka inn i plater som gir nogenlunde enhetlig utseende. Kommer vel engang en riksantikvar og pakker ut for å restaurere det til "former glory" ...

Redigert av quantumduck (see edit history)

Jeg var nettopp en tur langs bryggekanten og glodde ned i det krystallklare vannet her, og inn under bryggen var det noen flotte "koraller". Men å ta bilde? Kun refleks av himmelen på første forsøk fra båten

bilde

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

for de som er intressert i Bohuslænsk arkitektur,

så finnes 2 typer av hus som er veldi typiske....

enkelhus

notere; vinkel på taklutning, og bristen på tømmer gjorde att man ikke byggde full

højde på etasjen (min fars hus hadde ca 1,85 i underetasjen og 1,5 i mitten på overetasjen!)

bilde

og Dubbelhus

de som hadde råd bygget disse, men her sparte man også på tømmer

det blev små vinduer på overetasjen på långsidene, ofte bodde det opp til 3 familjer

i disse 2 under og en i overetasjen, ikke uvanlig heller att man sommertid flytte ned i kjellern o leide ut leiligheten

bilde

http://www.utgangspunkten.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePage.aspx?id=3572

S/Y Gunga Din

quantumduck skrev On 14.8.2013 at 16.25:

Det gule huset ser sånn passelig ut, det er neppe i original stand, jeg tenkte mer på huset til venstre, i forhold til det synes jeg nybygg av den typen du viste til tar seg bedre ut.

På kveldsturen med skipshunden tok jeg en nærmere kikk på de to hvite husene på hver side av det gule huset. Og på begge husene er det profilerte plastplater som er kledningen! Dette, pluss en del eternitt/asbest gikk også igjen i en del av de husene som er beboelseshus og ikke ferieboliger.

Nå er vi kommet oss en bit nordover og ligger i Hunnebostrand etter en fin tur oppover. Det blåste rundt 8m/s noen steder, men leia er jo godt beskyttet. her i Hunnebostrand er det ikke akkurat overfylt slik at en kan ligge kailangs. Da vi passerte etter broen ved Kungshamn, fikk vi vinket til medlemmet Svensk som sto på bryggen utenfor der han jobbet og vinket og tok bilder av oss. Får vi disse bildene på forumet Svensk? I dag fyller skipshunden vår Max 3 år, så selv om det er irrelevant for tråden, våger jeg å legge ved et bilde av ham tatt i dag.

bilde

bilde

bilde

Lars H.

Lars H. skrev On 14.8.2013 at 19.36:

På kveldsturen med skipshunden tok jeg en nærmere kikk på de to hvite husene på hver side av det gule huset. Og på begge husene er det profilerte plastplater som er kledningen! Dette, pluss en del eternitt/asbest gikk også igjen i en del av de husene som er beboelseshus og ikke ferieboliger.

Gratulerer med dagen til Max :) Ja, det er nok resultat av oppussing og ikke nybygging. Men jeg er nå engang sånn at jeg synes kopier av eldre hus ofte ikke ser helt vellykka ut, bedre med en ny stil som likevel kan passe inn i gammelt miljø. Fuglekassene (aha, det var vel derfor jeg falt for dem) kunne passet like godt på Hafjell for den saks skyld, men jeg syns nå engang de så ok ut. Ikke dermed sagt det er beste måte å feriere på ...

Hei,

Koselig å følge tråden. Ser at flere har skrevet at bare man holder seg unna i juli, er alt bare fryd og glede. Jeg har også feriert hvertår siden år 2000 og vi har ofte vært både 3 og 4 båter sammen og jeg tror ikke vi har opplevd at ikke alle har fått plass i samme havn. Ofte har vi faktisk fått ligge side om side. Selv synes jeg det er litt stille på denne tiden, og liker stemningen av "litt feriebråk" (Mange båter og underholdning).

Årets høydepunkt i år var i Hamburgsund gjestehavn. Noen pensjonister hadde bespisning og loddsalg for "Vederøarnes båtvenner" eller noe sånt. Der var et eldre band, ingen var yngre en 70 og noen hadde problemer med å gå selv med stokk. Det var ikke alltid fingrene fulgte med på gitarstrengene, men blues stemmer det hadde de. Topp underholdning og selvfølgelig gratis. Så var det grilltalerken (Skikkelig god mat) til Kr.50,- og toppfylte rødvinsglass til Kr. 20,-. Joda vi har noe å lære av svenskene!

Vi var nedover på samme strekningen i Juli, og hadde en knall fin tur.

Har spesielt falt for Bohus Malmøen og fiskerhavnen der. Fantastisk plass til gjestehavn å være.

Ellers er Bästkusten super, - også i juli.

Med litt smidighet og noe tolmodighet kan man finne de flotteste plasser, også i gjestehavnene rundt omkring.

Så lenge en synes det er hyggelig med litt liv rundt seg.

Vi reiser på tur med 2 barn, 4 1/2 og 8 år, og søker gjerne etter sandstrender, og vi har storkost oss i hele ferien.

Deilig å få en oppfriskning av disse minnene Lars H, fortsett med fine bilder og reiseskildringer, kjenner jeg er litt missunnelig på dere og skulle gjerne vært nedover igjen... :-)

God tur videre!

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Lars H. skrev On 15.8.2013 at 13.49:

Nå er vi kommet oss en bit nordover og ligger i Hunnebostrand etter en fin tur oppover. Det blåste rundt 8m/s noen steder, men leia er jo godt beskyttet. her i Hunnebostrand er det ikke akkurat overfylt slik at en kan ligge kailangs. Da vi passerte etter broen ved Kungshamn, fikk vi vinket til medlemmet Svensk som sto på bryggen utenfor der han jobbet og vinket og tok bilder av oss. Får vi disse bildene på forumet Svensk? I dag fyller skipshunden vår Max 3 år, så selv om det er irrelevant for tråden, våger jeg å legge ved et bilde av ham tatt i dag.

bilde

bilde

bilde

Lars H.

Lars H. skrev On 15.8.2013 at 13.49:

bilde

bilde

bilde

Lars H.

Ber om ursäkt Lars.

Problem med sladd och bilder

Återkommer

Hvis du blåser bort så fant vi at Ellös var en lun og rolig havn. Det var 15 m/sek fra sydvest ute, men hos oss var det stilt. Fint turområde også. Var innom Kärringön på første runden for to uker siden. Flott, men værutsatt.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Og så var vi, som i mange tidligere år inneblåst i Hunnebostrand. Her auler vinden og regnet bøtter ned. Men vi ligger godt fortøyd kailangs og har det tørt og varmt om bord og har ferie til neste helg.

Lars H. :smiley: :smiley:

:flag_sw:

Takk for det. Men et er ikke snakk om å holde ut, vi har det utmerket og koser oss selv om vi i dag har fått en rufsete dag. Hunnebo er en utmerket havn der vi ligger godt med landstrøm, vann på bryggen og butikk med alt vi måtte trenge av mat. Havnevertene er også stadig utpå bryggene og sjekker at al er i orden. I dag måtte de skaffe lege til en mann i en tysk seilbåt som ikke var bra. Hva som feilte ham, vet jeg ikke. Han ble hentet på båre og kjørt vekk med sykebil.

Det var forresten en som fleipet med at det er mulig å få kjøpt juletre om vi skulle bli liggende så lenge. Det eneste som irriterer meg er at laptop'n stadig kutter ut og må startes i diverse "reparasjonsmodus". Sist gang nyttet ikke det heller, så nå er jeg på en eldre laptop som jeg tok med som reserve, - heldigvis! ICE fungerer greit med hastigheter på 2 - 3Mbps her, men Tele2 er hakket bedre her med 3G og 4 - 5Mbps, så det kjører jeg på nå. Tok et abonnement hos dem for å tese ut, gratis dongle, 5Gb og kr.149,- pr.md.

Lars H. :flag_sw:

Grattis med Max og fortsett å kose dere !

En ting jeg husker fra båtlivet nå jeg var liten, var at det å kunne putte hånden i vannet fra ripa. Det var viktig. "Vannfølelese" kalte fatter`n det.

Du illlustrerer nettop dette supert med bildene av korallene, livet i fjæra ! Ikke så rent lite konstruktivt med polaroidbriller forran linsa, det ble bra ! :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Lars H. skrev On 16.8.2013 at 21.30:

Sist gang nyttet ikke det heller, så nå er jeg på en eldre laptop som jeg tok med som reserve, - heldigvis! ICE fungerer greit med hastigheter på 2 - 3Mbps her, men Tele2 er hakket bedre her med 3G og 4 - 5Mbps.

Du har ikke vært inne på tanken om et nettbrett da Lars........

Selvfølgelig har jeg nok vært inne på tanken, men jeg har så pass mange installerte programmer på PC som jeg ikke aner om kan kjøres på slikke brett. Og hvordan internett fungerer på brett, vet jeg faktisk ikke noe om. Med ICE eller Tele2 er det veldig greit når en ferierer i Sverige. En har alltid dekning, og det koster ikke noe ekstra å bruke her i Sverige.

Nå skinner forresten solen, men det blåser fremdeles. Vi blir her en stund til. På mandag ser det roligere ut, så bommer ikke meteorologene helt, får vi kommet oss forbi Humparne og Gule Humpen da.

Hjemme i Norge har vi en gammel båttype som kalles geitbåt, men her i Hunnebostrand får ordet en litt annen betydning når mannen med geitene tøffer rundt. Jeg har også tidligere møtt ham når han lufter gjetene i bånd rundt i gatene her.

bilde

Lars H.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...