Jump to content

Bavaria før og etter "masseproduksjon"


faraway

Recommended Posts

Er som mange her på jakt etter min første seilbåt. Som følge av det sitter jeg pal ved pcen når jeg har tid å leser blogger og ser på finn.no

Jeg har lest litt rundt Bavaria og forstått det slik at rundt 1998 eller deromkring begynte de med en masseproduksjon og derfor ikke produserte like solide og forseggjorte båter. Er det noen som kan fortelle meg hva forskjellen på før og etter er?

Link to post
Share on other sites

Hei faraway, spennende prosess du holder på med. :-)

Vi var i samme posisjon ifjor, og endte opp med en fransk Jeanneau. Kikket mye på Bavaria, mange fine båter. ;-)

Et tips kan være å stille samme spørsmål du stiller her, til medlemmene i Bavariaklubben. De er kanskje mindre troende til å komme med fjasesvar...

www.bavariaklubben.no

Link to post
Share on other sites

de har så vidt jeg vet aldri vært så veldig forseggjorte men som en del av masseproduksjon ble tynt gods, og kjipt treverk, stoff, dårlig/lite behandling av glassfiber, mindre dimensjoner på vinsjer osv. var så vidt jeg vet en del av sparetiltakene som ble iverksatt for å få ned prisen til et nivå det store markedet ville ha. Store volum gjorde at de kunne presse priser til sine leverandører og leverandører svarte til tider med anbud på produkter som ikke var av kvalitet som tidligere men alikevel "gjorde nytten".

at en ny båt hadde lekkasje i vinduer/rekkestøtter var vel en stund mer regelen enn unntaket på 2000 tallet.

 

vil du ha noe ekstra solid, koselig seilbåt/hytte på sjøen med sjel så er veien kort til Orust (og tilsvarende dyp i lommeboka).

 

jeanneau osv. forsøker å legge seg på en linje som er litt bedre enn bavaria og ikke for mye dyrere.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes vel ingen båtprodusenter som ikke har eller har hatt kvalitetsproblemer fra tid til annen. Om Orust-modeller er så solide er ikke sikkert. Her er en historie om Hallberg-Rassy der det advares mot å kjøpe modeller som er produsert etter 2007: http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=115636

 

En nyere Bavaria er en god og rimelig båt som du helt sikkert blir fornøyd med. Både som nybegynner og når du får litt mer erfaring. Å spørre Bavaria-klubben for konkrete råd om modell var et meget godt tips.

Link to post
Share on other sites

Bavaria har vel hele tiden kjørt IKEA konseptet. De har vel etter hvert fått mye erfaring på området. Det er vel snarere slik at nyere modeller har bedre kvalitet enn eldre. Ved at de har funnet rimelige metoder for å forseglet med gelcoat der de lot bli tidligere og lakk på treverk der det manglet tidligere.

 

Bavaria har vel fortsatt som mål og lage båter i IKEA segmentet. - og det ser ut til å fungere bedre og bedre . Enkelt og godt nok.

 

- i min første Bavaria fra 2000 var det problemer med lekkasjer her og der. Den jeg har nå er på tredje sesongen og nå har vi ikke hatt noen lekkasje eller andre vesentlige problemer.( min 3. Bavaria forøvrig)

Redigert av Ex-pert (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes vel ingen båtprodusenter som ikke har eller har hatt kvalitetsproblemer fra tid til annen. Om Orust-modeller er så solide er ikke sikkert. Her er en historie om Hallberg-Rassy der det advares mot å kjøpe modeller som er produsert etter 2007: http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=115636

 

Har noen sagt at ikke andre har det? Ja, alle kan gjøre feil og kanskje HR gjør flere prosentvise grove feil for det jeg vet, men jeg fremhevet typiske sparetiltak hos Bavaria ifm. masseproduksjon etter 1998 som han spurte om.

 

En nyere Bavaria er en god og rimelig båt som du helt sikkert blir fornøyd med. Både som nybegynner og når du får litt mer erfaring. Å spørre Bavaria-klubben for konkrete råd om modell var et meget godt tips.

 

Nei det er ikke helt sikkert at han blir fornøyd. Spesielt ikke om han er spesielt opptatt av solide og forseggjorte båter som var temaet han spurte om.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror det bare er tull at båtene fra før 1998 er bedre enn de nye. Ingenting som tyder på det, egentlig. Eneste er at ocean serien var noe bedre og dyrere.

 

Tror at dagens bav'er er de beste som har vært. Men ville ikke hatt en selv...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Må si jeg undrer litt. Etter vel 4 uker på div holmer og havner rundt skagerak registrerer jeg at nær halvparten av alle seilbåter jeg har sett er Bavaria fra de siste 10-12 år. Hvem eier disse båtene? Her på forumet får jeg intrykk av at ingen vedkjenne seg å eier dem?

 

Mulig de med Bavaria seilbåt styrer unna skitkast her og heller bruker båten til det den er laget for?

 

Selv er jeg lykelig eier av Bavaria 37 fot motorbåt på 3 sessongen og opplever bare positive ord om den når jeg snakker rundt.

 

For folk flest som er optatt av funksjonalitet i en bruksbåt så tror jeg Bavaria holder i masse vis.

 

For egen del hadde jeg aldri kjøpt Skoda jeg sverger for BMW men Skoda holder i massevis for folk flest til det de trenger bil til, jeg er villig til å legge mer i potten for å få BMW.

 

Spørsmålet blir hvor stor er lommeboken og hvor viktig er det med finich og type treverk, teknisk sett er innhold stort sett det samme på de fleste båter med sammenlignbar størrelse osv. Min båt hadde kostet over 1 mill mer ny hvis det hadde vært en Windy eller Marex men motor og andre dulpeditter hadde uansett vært stort sett det samme.

 

Lykke til med valg av båt uansett hva du ender opp med.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Bavaria Ocean 38 (og noen 40?) med sentercocpit er ikke laget i så stort antall. Jeg har hørt at de med den modellen skulle ta opp konkurransen med båter type HR, men at det ikke var så lett å selge dem. Ocean-båtene er, etter det jeg har forstått, kraftigere og med bedre finish. Men de som ville ha type HR-båter, ville ha nettopp det, og ikke en Bavaria... Kjenner en som har en 98 mod ocean 38 og jeg synes en er kanonfin og holder seg veldig godt.

 

KK

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

selv synes jeg det er motsatt .. nok skryt av kvaliteten til Bavaria både på forumet og i denne tråden og langt ifra halvparten av båtene på fjorden er bavaria

 

ellers er jeg skeptisk til at ocean/cc serien fra bavaria er så mye kraftigere og med bedre finish enn andre bavaria båter i så stor størrelse. Høres ut som et salgstriks fra en som eier/selger en slik båt og ikke noe offisielt faktum fra Bavaria/virkeligheten. Når det er sagt er det noen som foretrekker løsningene ombord og villige til å betale ekstra for dette.

ellers var det jo ganske vanlig at cc båter kom langkjølte og med aksling før i tiden så slik sett er bavaria cc kjekk når den kom om man foretrekker finnekjøl og seildrev.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tynt skrog?

Her er mitt Bavaria 32sport skrog fra 2004. Den tykkeste delen er utvendig.

1375733681.jpg

 

Tynt? Neppe..

Bavaria sparer mye på masseproduksjon, samme deler i mange modeller (vi har en trapp som også brukes i seilbåt). F.eks en Windy fra 2004 i samme size som vår koster 700' mer enn vår.. Og for oss er valget lett siden jeg ikke har 700' liggende :-)

Bavaria er mye båt for pengene, her og der er det spart inn for å oppnå lav pris.

Mitt inntrykk i bår båt er bedre kabling enn noe norskt jeg har hatt, skaien i setene har vi byttet etter 8 år, en utbredt mangel på utnyttelse av tomme rom (under seter osv), dårlig lydisolering fra motorrom.

 

All min erfaring er fra motorbåt serien til BMB.

 

Mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Skal ikkje engasjere meg mykje i denne diskusjonen, men berre eit lite innspel. Låg i Kalvåg i sommar då det kom inn ein Bavaria motorbåt på ca 32-33 fot som hadde passert Stad og Frøysjøen i litt vind. Eigaren konkluderte slik: Romsleg og grei båt, men vestlandsbåt er det ikkje. Båten h

adde etter kva han sa vore ei skikkeleg "skranglekasse" når sjøen vart ruskete.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha sett på en del båter ifbm. kjøp så er miitt inntrykk er at det ble brukt mer plast i interiørdetaljer i de nyere modellene. Mindre pent tre innvendig, det er ikke tatt hensyn til mønster som passer sammen. Rusfrie detaljer utvendig ruster. Dette var saker som fantes på de fleste vi kikket på både Bavaria og Franske båter.

 

Jeg tror ikke du skal være bekymret for hva fabrikken har funnet på. Hold heller et våkent øye med det som er gjort etter at den forlot fabrikken, der vi du finne mye Reodor Felgen løsninger som vil svikte lenge før båten. Det er det mange som har gjort flotte forbedringer også.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er preferansene dine at treverket innvendig skal ha Steinway & Sons finish, skynd deg å kjøp Hallberg Rassy før de, som Najad, Sweden Yacht, Storebro, Nord West m.fl. går konkurs. Deres kunder er en utdøende art. :-)

 

Hvis preferansene dine er 15 fot større båt for samme pris, mer bokomfort og du kan leve med at båten ikke har Steinway finish, kjøp Fransk eller Tysk båt. :-)

 

Alle har vist seg å være mer enn solide nok for jordmseiling og det holder for de fleste :-)

TMS

Link to post
Share on other sites

Blandt seilende campingvogner synes jeg valget av Bavaria er bra. Du får en nyere båt til en hyggelig pris. Skroget er sterkt, blandt de sterkeste(kanskje det sterkeste ) av de rimelige båtene. Ikke forvent deg møbelfinish, men det er bra nok. Kjøper du Jeanneau, Benetau blir du sikkert like fornøyd. Bedre seilegenskaper, da er Hanse løsningen. Førøvrig Har vi vår andre Bavaria. Med dårlig opplevd kvalitet, hadde ikke vi gått for vår andre.

 

Når det gjelder det estetiske, synes jeg pr dd at Jeanneau er fremst. Men teknisk finner jeg ikke større forskjeller. Men nå er ikke jeg en ekspert heller :)

 

Uansett prat med eiere, les på Bav klubben, Jeanneau klubben og dann deg et bilde

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Og erfaringen var at motorene stoppet eller andre ting som som ikke hadde med selve skroget å gjøre sluttet å fungere?

 

Spøk til side - de 3 forrige båtene jeg har hatt var alle norske "kvalitetsbåter" - nå har jeg en Bavaria 32 Sport. Jeg har vært rundt Sletta, Boknafjorden, Jæren, Lista og Lindesnes i dårlig vær - også svenskekysten. Jeg er ikke i tvil om hvem av båtene jeg har hatt/har som fungerer best når det drar seg til.

 

I sommer ferierte vi blandt annet med en flott Windy Grand Mistral - gjett hvem som sprakk targabøylen i hardt vær? Jeg hadde en flott Scand Dynamic 9200 engang - der falt interiøret fra hverandre utenfor Filtvedt fyr når det dro seg til - hele en meter bølger.

 

Jeg ser ikke på antall lag med lakk når jeg kjøper båt - heller på hvordan de er skrudd sammen og hvordan installasjonen av varmer, toalett, autopilot, elektrisk, motor m.m. er utført. Poenget er at man får mye båt for pengene og utstyret som puttes inn er bra. Mange dyrere båter ser finere ut men man kan ikke si at Bavaria er dårlig uten å vite en dritt om hva man snakker om.

 

NB - Jeg har ikke peilig på pinnebåter og har kun erfaringer med motorbåter

Link to post
Share on other sites

Bavaria holder nok i massevis for de fleste. Og før denne debatten skeier ut i en diskusjon om Bavaria er god kvalitet eller ikke, kan man se på hvor mange som har reist på langtur med Bavaria. Her er listen over norske bavariaer på langtur:

 

Amor Fati - Bavaria 46 på tur til Karibia og tilbake.

Aries - Bavaria 42C på tur til Karibia og tilbake.

Atlantis - Bavaria 38 ac på tur til Karibia og tilbake.

Aurora - Bavaria 39C på langtur til Middelhavet.

Caspara - Bavaria 47 Cruiser på tur til Karibia og tilbake

Coulant - Bavaria 42C på tur til Karibia og tibake.

Dory - Bavaria 47 AC. Seiler ARC 2013 + videre på jordomseiling

El Mar - Bavaria 46C på tur til Karibia og tilbake.

Emblem - Bavaria 44 ac på tur til Karibia og tilbake.

Empire - Bavaria 42 på jordomseiling.

Escape - Bavaria 42C på tur til Karibia og tilbake.

Flow Travel - Bavaria 40 på langtur.

Goffy - Bavaria 37C på tur til Middelhavet og tilbake.

Harmonia - Bavaria 38 ac på tur til Karibia.

Harry Z - Bavaria 38 AC på tur til Karibia og tilbake.

Hilde - Bavaria 42C på jordomseiling.

Hisimama - Bavaria 38 Cruiser på tur til Middelhavet

Kepasa - Bavaria 44 AC på tur til Karibia og tilbake.

Mango - Bavaria 44 på tur til Karibia og tilbake.

Memento - Bavaria 38C, ARC2012, Karibia og hjem

Minerva - Bavaria 42C på tur til Karibia og tilbake.

Oda - Bavaria 40 Ocean på seiltur til Karibia

Pingvin36 - Bavaria 36C på tur til Karibia og tilbake.

Rikaros - Bavaria 46 Cruiser på tur til Karibia og tilbake.

Saga Tiba - Bavaria 49 på tur til Karibia og tilbake.

Seafarer - Bavaria Vision 44 på tur til Karibia og tilbake.

Tempest - Bavaria 36 på tur til Karibia og tilbake.

Tomba - Bavaria 36 på tur til Karibia og tilbake.

Trixi - Bavaria 42, Nordatlanteren rundt

Vision1 - Bavaria 41 Holiday på tur til Karibia og tilbake.

Waltzing Matilda - Bavaria 34 på tur til Middelhavet gjennom kanalene i Europa.

Wavedance - Bavaria 42C på fra Norge til Thailand.

Link to post
Share on other sites


Bavaria sparer mye på masseproduksjon, samme deler i mange modeller (vi har en trapp som også brukes i seilbåt).

ja Bavaria er flinke til mye, bla. å markedsføre hvor mye man sparer på slikt. men hvor mye tror du de har spart på trappen? tipper distributøren tjener ca. 15% ved salg av 100 trapper til en mindre kunde. Så da tjener de kanskje 10%. ved å selge 1000 til Bavaria? Mao. om trappen koster 2000 så blir det 100kr. spart. På en båt til 2 millioner utgjør i så tilfelle 5% om man ser for seg at de har tjent tilsvarende fra alle distributører. Totalt 100.000 så de helt store besparelsene ligger vel ikke akkurat der ift. hovedkonkurrentene som sannsynligvis betaler omtrent det samme.

F.eks en Windy fra 2004 i samme size som vår koster 700' mer enn vår.. Og for oss er valget lett siden jeg ikke har 700' liggende :-)

Ja vi vet de fleste synes prisforskjellen blir for stor men heldigvis har noen alikevel råd til å oppfylle sine drømmer om Windy og annet enn Bavaria om de ønsker det.
Bavaria er mye båt for pengene, her og der er det spart inn for å oppnå lav pris. Siste del er jeg enig i ;) Det har vært diskutert hundre ganger før men det er ikke alle som drømmer om mest mulig stueplass og fot for pengene. Gutte-og jentedrømmer er så mangt. Det er tross alt for mange verdifull ferie og fritid og mange ønsker da også optimal materialistisk trivselfaktor som grunnlag og da er det for noen det stikk motsatte av kjip plastikk og slett håndtverk man ser etter. Da skjønner du kanskje at Bavaria faller igjennom om man kan velge noe friere økonomisk eller gå på kompromiss med størrelse? Selv om Bavaria gir mye fot og en del utstyr for pengene?
Mitt inntrykk i bår båt er bedre kabling enn noe norskt jeg har hatt, skaien i setene har vi byttet etter 8 år, en utbredt mangel på utnyttelse av tomme rom (under seter osv), dårlig lydisolering fra motorrom.

Ja men så har du tilsynelatende ikke hatt en like moderne og stor norsk båt heller da?

All min erfaring er fra motorbåt serien til BMB.

OK ;)
Mvh
Bavaria32sport


Dette er en komplett liste? Vet du hvor mange av dem som er ute akkurat nå?

 

Amor Fati - Bavaria 46 på tur til Karibia og tilbake.

Aries - Bavaria 42C på tur til Karibia og tilbake.

Atlantis - Bavaria 38 ac på tur til Karibia og tilbake.

Aurora - Bavaria 39C på langtur til Middelhavet.

Caspara - Bavaria 47 Cruiser på tur til Karibia og tilbake

Coulant - Bavaria 42C på tur til Karibia og tibake.

Dory - Bavaria 47 AC. Seiler ARC 2013 + videre på jordomseiling

El Mar - Bavaria 46C på tur til Karibia og tilbake.

Emblem - Bavaria 44 ac på tur til Karibia og tilbake.

Empire - Bavaria 42 på jordomseiling.

Escape - Bavaria 42C på tur til Karibia og tilbake.

Flow Travel - Bavaria 40 på langtur.

Goffy - Bavaria 37C på tur til Middelhavet og tilbake.

Harmonia - Bavaria 38 ac på tur til Karibia.

Harry Z - Bavaria 38 AC på tur til Karibia og tilbake.

Hilde - Bavaria 42C på jordomseiling.

Hisimama - Bavaria 38 Cruiser på tur til Middelhavet

Kepasa - Bavaria 44 AC på tur til Karibia og tilbake.

Mango - Bavaria 44 på tur til Karibia og tilbake.

Memento - Bavaria 38C, ARC2012, Karibia og hjem

Minerva - Bavaria 42C på tur til Karibia og tilbake.

Oda - Bavaria 40 Ocean på seiltur til Karibia

Pingvin36 - Bavaria 36C på tur til Karibia og tilbake.

Rikaros - Bavaria 46 Cruiser på tur til Karibia og tilbake.

Saga Tiba - Bavaria 49 på tur til Karibia og tilbake.

Seafarer - Bavaria Vision 44 på tur til Karibia og tilbake.

Tempest - Bavaria 36 på tur til Karibia og tilbake.

Tomba - Bavaria 36 på tur til Karibia og tilbake.

Trixi - Bavaria 42, Nordatlanteren rundt

Vision1 - Bavaria 41 Holiday på tur til Karibia og tilbake.

Waltzing Matilda - Bavaria 34 på tur til Middelhavet gjennom kanalene i Europa.

Wavedance - Bavaria 42C på fra Norge til Thailand.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hallberg Rassy har nettopp ansatt flere for å etterkomme den økte etterspørselen. Vær litt forsiktig før enkelte av trådkommentarene spår at de går konkurs ;-)

 

Hvordan står det til med egenkapitalen i Lunde Båt nå i 2013?

Ble det positive tall i 2012? Regnskapet forsinket?

 

 

iflg. bedriftsdatabasen.no så har de tapt mye penger siden 2007.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...