Jump to content

Bavaria før og etter "masseproduksjon"


faraway

Recommended Posts

Hallberg Rassy har nettopp ansatt flere for å etterkomme den økte etterspørselen. Vær litt forsiktig før enkelte av trådkommentarene spår at de går konkurs ;-)

Man trenger ikke store krystallkulen for å se at de går konkurs, ikke lenge siden de permiterte og sa opp folk. De er færre ansatte nå enn tidligere.

 

Den nye generasjonen seilere med mye penger, anser HR som gubbebåt. HR kunder er en utdøende rase :-)

 

Brukte veteran HR båter vil bli omsatt til folk på 50+ når de har falt nok i pris til at de er tilgjengelige for folk med normal økonomi. Bare ta en titt på eierne av HR 312/352, så ser du at de er overrepresentert av folk på 50-70 år

 

Ikke noe galt med det, hyggelig at de får realisert en gammel drøm om å eie en Hallberg Rassy :-)

TMS

Link to post
Share on other sites

 

 

iflg. bedriftsdatabasen.no så har de tapt mye penger siden 2007.

Det har vel de fleste båt forhandlere og produsenter i verden gjort

 

Najad, Sweeden yacht og Regina Yacht har jo ikke akkurat gjort det skarpt de siste årene.. Ei heller HR har gjort det spesielt bra etter 2007... De fleste her har fått med "krakket" i økonomien som kom på våren 2008, og satte bremsene på for fritidsbåtsalget stort sett over hele kjølen (fjøla)

 

Kan du vise til en stor fritidsbåtprodusent som har økt omsetningen og hatt vekst i årene fra 2007 til 2012??? Siden du er opptatt av dette så regner jeg med at du viser til minst en stor produsent

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

En ting som har forundret meg siden jeg kjøpte min første Bavaria i 1998 er at folk vil gjøre seg så små at de rakker ned på andres båtvalg for å fremheve sin egen båt/båtvalg.

 

Er det ikke mulig å si at Hallberg Rassy er en bra båt uten samtidig også å måtte rakke ned på Bavaria. Skyldes dette et desperat behov for å få anerkjennelse ?

TMS

Link to post
Share on other sites

Helt enig med TMS.

 

Folk må få lov til å velge den båten de føler er riktig for sin bruk, smak og økonomi, uten å til stadighet måtte få høre at de har kjøpt et produkt som andre mener ikke holder mål. Vet om flere som har forlatt BP fordi de ble lei slik hets. Dessuten medfører det at folk blir forsiktige med å komme med nyttig og viktig informasjon i frykt for å bli mobbet for båtvalget.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

En ting som har forundret meg siden jeg kjøpte min første Bavaria i 1998 er at folk vil gjøre seg så små at de rakker ned på andres båtvalg for å fremheve sin egen båt/båtvalg.

 

Er det ikke mulig å si at Hallberg Rassy er en bra båt uten samtidig også å måtte rakke ned på Bavaria. Skyldes dette et desperat behov for å få anerkjennelse ?

Det er nok dessverre ikke mulig.. Det er viktig for Orustbåteierne å rekke ned på andre for å rettferdiggjøre sitt eget båt valg.. Slik har det alltid vært og vil nok forbli slik..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Her serveres mye synsing og han sa ditt og datt. Plast og skrogstyrke er basert på bedre beregninger og kunnskap i dag enn tidligere og er uten tvil helt ok. Ulikheten ligger mest i innredning fra eng. herreklubbstil ((HR) til fransk modernisme og tysk mellomting. Utstyr kan selvfølgelig påkostes ekstra. Når det gjelder Bavaria av eldre årgang hadde de tydelig likhet med Swan i skrog og virket nokså påkostet med teakdekk m.m.

Link to post
Share on other sites

Bavaria holder nok i massevis for de fleste. Og før denne debatten skeier ut i en diskusjon om Bavaria er god kvalitet eller ikke, kan man se på hvor mange som har reist på langtur med Bavaria. Her er listen over norske bavariaer på langtur:

Finner ikke All Linn her, heller ikke Verbena som begge er bavariaer som har vært på langtur siste året, båter vi har seilt sammen med.

 

Nå er det vel neppe store forskjellen på bav,bene,jean,dufour,hanse så de får vi vel skjære under en litt bred kam og si det er så små forskjeller at det ikke er verdt å nevne.

 

Mange liker å uttale seg om forskjellige merker men det er ikke alle som har seilt/eid de forskjellige og faktisk kan gi en uttalelse fra erfaring istedet for jeg har hørt osv

Link to post
Share on other sites

@HR312MK1: det er mer til det en prisen på selve trappen :-) Men det vet du sikkert når du fåt tenkt deg om.

Mhp båt har jeg eid Skarpnes 9100 og Joda310. Fordi jeg kan strøm ganske godt har jeg skrudd/sett på Skibsplast, Tresfjord, Alicraft, Cranchi,Scand Baltic/Adriatic, Sunseeker osv.

Mhp min kritikk av mangel på stueplass, gjelder det min egen BMB. Og det samme med lydisolering..

 

Ønsker trådstarter lykke til med søk av båt. Det er en morsom og frustrerende aktivitet :-)

 

Mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Man trenger ikke store krystallkulen for å se at de går konkurs, ikke lenge siden de permiterte og sa opp folk. De er færre ansatte nå enn tidligere.

 

Den nye generasjonen seilere med mye penger, anser HR som gubbebåt. HR kunder er en utdøende rase :-)

 

Brukte veteran HR båter vil bli omsatt til folk på 50+ når de har falt nok i pris til at de er tilgjengelige for folk med normal økonomi. Bare ta en titt på eierne av HR 312/352, så ser du at de er overrepresentert av folk på 50-70 år

 

Ikke noe galt med det, hyggelig at de får realisert en gammel drøm om å eie en Hallberg Rassy :-)

Ja nettopp, å realisere drømmer er viktig. Selv om alle jeg møtte i 312 i sommer var under 50 år.

@HR312MK1: det er mer til det en prisen på selve trappen :-) Men det vet du sikkert når du fåt tenkt deg om.

Mhp båt har jeg eid Skarpnes 9100 og Joda310. Fordi jeg kan strøm ganske godt har jeg skrudd/sett på Skibsplast, Tresfjord, Alicraft, Cranchi,Scand Baltic/Adriatic, Sunseeker osv.

Mhp min kritikk av mangel på stueplass, gjelder det min egen BMB. Og det samme med lydisolering..

 

Ønsker trådstarter lykke til med søk av båt. Det er en morsom og frustrerende aktivitet :-)

 

Mvh

Bavaria32sport

Hva mer tenker du på? hvor tjener Bavaria mer enn 5% ift. en noe mindre leverandør på distribusjonsmarginene?

Her serveres mye synsing og han sa ditt og datt. Plast og skrogstyrke er basert på bedre beregninger og kunnskap i dag enn tidligere og er uten tvil helt ok. Ulikheten ligger mest i innredning fra eng. herreklubbstil ((HR) til fransk modernisme og tysk mellomting. Utstyr kan selvfølgelig påkostes ekstra. Når det gjelder Bavaria av eldre årgang hadde de tydelig likhet med Swan i skrog og virket nokså påkostet med teakdekk m.m.

;)

Link to post
Share on other sites

 

Hvordan står det til med egenkapitalen i Lunde Båt nå i 2013?

Ble det positive tall i 2012? Regnskapet forsinket?

 

 

iflg. bedriftsdatabasen.no så har de tapt mye penger siden 2007.

 

Nå er vel ikke Lunde Båt produsent, men en norsk forhandler av Bavariabåter så ser ikke helt poenget å sammenligne disse med produsenter av båter?

 

Forøvrig så er vel regnskapene mottatt og godkjent i slutten av august ( i følge kunngjøringene) for de senere år så muligens vil det skje også i år i slutten av august?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er nok dessverre ikke mulig.. Det er viktig for Orustbåteierne å rekke ned på andre for å rettferdiggjøre sitt eget båt valg.. Slik har det alltid vært og vil nok forbli slik..

Tja, nå har jeg for tiden ikke Orustbåt men det er likevel et faktum at Orustbåter er mer forseggjort og generelt mer solid bygget enn Bavaria. (selv om Bavariakjøpere synes Bavaria er godt nok)

Forøvrig var kjøper av min siste båt (Orustbåt) under 50 år i likhet med meg.

Link to post
Share on other sites

Det har vel de fleste båt forhandlere og produsenter i verden gjort

Ja det er sant men HR som det hevdes av en Bavariaeier som slik sett virker høy på pæra, skal gå konkurs har ihvertfall tjent penger og øket salget i motsetning til Lunde Båt som trendmessig nå vil være konkurs om de ikke har bedret trenden fra tallene som er tilgjengelige.

Jeanneau importøren, Heitmann Marin, har og gode tall. Normar Yachts sliter mer, men trenden er kanskje marginalt bedre enn hos Lunde Båt litt avh. av hvordan du ser det.

 

Najad, Sweeden yacht og Regina Yacht har jo ikke akkurat gjort det skarpt de siste årene.. Ei heller HR har gjort det spesielt bra etter 2007... De fleste her har fått med "krakket" i økonomien som kom på våren 2008, og satte bremsene på for fritidsbåtsalget stort sett over hele kjølen (fjøla)

 

Kan du vise til en stor fritidsbåtprodusent som har økt omsetningen og hatt vekst i årene fra 2007 til 2012??? Siden du er opptatt av dette så regner jeg med at du viser til minst en stor produsent

Vet ikke om Galeon er stor nok for deg, men ja jeg vet det var bedre tider 2000-2007 men Bavariaeieren som hevded at HRs omsetning var synkende skjøt vel slik sett ifra glasshus?) Spesielt siden Lunde Båt ser ut til å gå konkurs om ikke trenden blir gjort noe med. (mens bavariaeieren mente at HR lå tynt an uten noe dokumentasjon)

Link to post
Share on other sites

Forseggjort og forseggjort. Jeg har sett noen foreta nødvendig utskifting av tanker i en HR da kvaliteten på disse var vel knapt på høyde med andre. Det var nå så bortsett fra at svært mye innredning måtte ned , en kostbar fornøyelse. Jeg har i 6 år seilt sammen med flere Orhustbåter og har nok kom fra dette med betydelig færre tekniske problemer og mindre kostnader med min gamle franske madam. Tilfeldig? Tviler.

Link to post
Share on other sites

 

Nå er vel ikke Lunde Båt produsent, men en norsk forhandler av Bavariabåter så ser ikke helt poenget å sammenligne disse med produsenter av båter?

 

Forøvrig så er vel regnskapene mottatt og godkjent i slutten av august ( i følge kunngjøringene) for de senere år så muligens vil det skje også i år i slutten av august?

Jo når Bavariaeieren fremhevet at Orustbåteiere var en utdøende rase så ser du vel poenget? I tillegg er det interessant i seg selv om de vil overleve. Spesielt for de som vurderer å kjøpe dette merket og ikke minst alle de som nylig har kjøpt mht. reklamasjoner osv. Det har jo vært en av Bavarias sterke sider at flere vanlige feil har blitt utbedret til godt nok. Men du ser det fortsatt ikke? Kanskje han som skrev dette ikke klarer å være stolt over Bavariaen sin uten å rakke ned på andre som gubbe og utdøende rase? Mulig det oppfattes som å rakke ned på Bavaria hva jeg sier om Bavaria kvalitet. Jeg synes imidlertid de er svært flinke på mange områder. De har truffet markedet godt og spesielt forhandleren i Norge har gjort en særdeles god jobb. Men når soliditet og flott håndtverk blir trukket frem av en som lurer på dette spesifikt for Bavaria, må det være lov å informere/mene at Bavaria ikke er best på det området uten at man skal "bli hetset" selv om noen mener at det er godt nok og bedre enn en båt de har hatt før?

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man trenger ikke store krystallkulen for å se at de går konkurs, ikke lenge siden de permiterte og sa opp folk. De er færre ansatte nå enn tidligere.

 

Den nye generasjonen seilere med mye penger, anser HR som gubbebåt. HR kunder er en utdøende rase :-)

 

Brukte veteran HR båter vil bli omsatt til folk på 50+ når de har falt nok i pris til at de er tilgjengelige for folk med normal økonomi. Bare ta en titt på eierne av HR 312/352, så ser du at de er overrepresentert av folk på 50-70 år

 

Ikke noe galt med det, hyggelig at de får realisert en gammel drøm om å eie en Hallberg Rassy :-)

 

Det kan jo ha noe å gjøre med at min over tredve år gamle HR352 koster like mye som en like stor ti år gammel bav, de fleste har ikke råd til å kjøpe HR før de passerer 50. Skal du fortelle meg at Jaguar og Aston Martin er gubbebiler av samme grunn, nå?

Redigert av grawis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Forøvrig så er vel regnskapene mottatt og godkjent i slutten av august ( i følge kunngjøringene) for de senere år så muligens vil det skje også i år i slutten av august?

Heitmann Marin, HR, med flere sine regnskap er allerede på plass.

Ekstremt lite aktivitet på HR Marinplast i Kungshamn, ref lokal innbygger. Mange oppsigelser. Intet godt tegn.

Mhv

Bavaria32sport

Kan du da spørre når de siste oppsigelsene kom og evt. om dette er sesongbasert?

Helt enig med TMS.

 

Folk må få lov til å velge den båten de føler er riktig for sin bruk, smak og økonomi, uten å til stadighet måtte få høre at de har kjøpt et produkt som andre mener ikke holder mål. Vet om flere som har forlatt BP fordi de ble lei slik hets. Dessuten medfører det at folk blir forsiktige med å komme med nyttig og viktig informasjon i frykt for å bli mobbet for båtvalget.

Det er vel ingen som sier at båten ikke holder mål for den som har kjøpt den? Man skal ihvertfall være rimelig sår om man tar til seg hets i den retning om man selv vet at båten er god nok til eget bruk. Ja man blir forsiktig andre veien og .. i redsel for å bli kalt hetser om man forklarer faktum at til tross for at Bavaria er den rimeligste båten på markedet og god nok for mange så er den ikke best på alt selv om Bavariaeiere stadig fremhever dette ved både feilaktige opplysninger og "hetsing" av oss som foretrekker Orustbåter.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sent innlevert regnskap henger ofte sammen med dårlig regnskap, uenighet om vurdering av varelager, muligheter for fortsatt drift osv.

Ja det blir litt søkt spekulasjon fra min side og sikkert ikke så viktig. Jeg tviler og på at verken HR, Bavaria eller Lunde Båt går konkurs de første årene.

Det var som du sikkert skjønner mer et hint om at man ikke bør skyte ifra glasshus.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En liten kommentar når Bavaria sammenliknes med de franske produsentene. Bavaria bruker sandwich i skroget over vannlinjen. Dette gir bedre isolert og stivere skrog.

De nye Bavaria seilbåtene konstruert av Farr har også fått utrolig mye skryt for konstruksjonen.

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Forøvrig så er vel regnskapene mottatt og godkjent i slutten av august ( i følge kunngjøringene) for de senere år så muligens vil det skje også i år i slutten av august?

 

 

Heitmann Marin, HR, med flere sine regnskap er allerede på plass.

 

Innleveringsfristen er 1.september ved elektronisk innlevering. Jeg har grunn til å tro at flere revisorer velger det elektroniske alternativet.

Dersom man er bekymret for båtforhandlernes økonomi, er det vel bedre å bestille en foretaksanalyse fra et kredittopplysningsselskap? Da vil man få et ganske detaljert bilde av situasjonen; med regnskap, finansiell situasjon og anmerkninger. Det må da være et langt bedre alternativ enn å spekulere og synse?

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Jeg har leid Bavaria i middelhavet som regel litt eldre siden prisen er lavere, 5-6 år gamle. Må si jeg ikke kan klage på holdbarheten i utførelsen. Klart ting er slitt, men dette er båter som brukes konstant i flere måneder i året. Det er selvsagt innredet og satt opp som flytende campingsvogner, men det er jo omtrent det man trenger på båtcharter. Min erfaring er at det er godt nok.

 

Bilindustrien bygger jo biler på denne måten så hvorfor er det så galt å bygge båter på samme måte. Klart det forskjell på en masseprodusert båt og en håndverksmessig laget båt, tenk på hvor mange dyre svenske arbeidstimer som går med.

 

Har seilt noen tusen NM ombord i en kinesisk båt, både plast, tre og stålarbeid var av utmerket kvalitet. Om ikke lenge kommer masseproduserte kinesiske / koreanske seilbåter til å underby Bavaria og de andre. Orust båter i vår normale størrelse forsvinner, ingen vanlige folk vil til å betale 3-4 mill for en 37-40', det går nok som med Nautor Swan - store luksusyachter på 80' og opp. Der er det betalingsvillighet !

 

Jeg er nok enig at det nok er en utdøende rase som investerer i gamle Orust båter, selv jeg som har passert 50 opplever at det stort sett er tilårskomne i slike båter. Småbarnsfamilier seiler gjerne nye masseproduserte båter, i det utstrekning det er småbarnsfamilier på sjøen her lengre. I Middelhavet derimot er det mange av dem, tror de sier farvel til vedlikehold og styr og leier de to ukene det er seilferie. Det er noe eget når du kommer ombord i en nyvasket båt og det ligger rent sengetøy og håndklær på salongbordet.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...