Jump to content

Bavaria før og etter "masseproduksjon"


faraway

Recommended Posts

Kan ikke vi drepe denne diskusjonen?

 

Kan ikke se at en eneste av dere har spurt trådstarter hva han skal bruke båten til. Om han skal være med i ta sjansen kan det være godt nok for han med en båt i papp...

 

Forstår ikke hvorfor folk skal være så vanvittig kritiske til det ene eller det andre. Hva som er bra eller ikke, er avhengig av hva det skal brukes til.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Enig i at diskusjonen bør stanses. Dette er Baatplassen på det verste; kjekling om det er mora eller dattra som er best. Eller om glasset er halvfullt eller halvtomt. Jeg ønsket å vite hvor "viktig" det er å ha dobbeltlaminert skrog, men det får jeg visst ta i en annen tråd.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

...Jeg har lest litt rundt Bavaria og forstått det slik at rundt 1998 eller deromkring begynte de med en masseproduksjon og derfor ikke produserte like solide og forseggjorte båter. Er det noen som kan fortelle meg hva forskjellen på før og etter er?

 

 

Trådstarter har ikke kommentert noen av innleggende og diskusjonen har til tider sporet av. Tenkte det derfor kunne være greit å ta opp de to spørsmålene som opprinnelig ble stilt, og svare konkret på disse:

 

 

1) Er Bavaria like solide etter 1998?

 

Hvordan måle det ? økt antall skader på skrog og rigg pga underdimensjonering ? - i såfall er det lite som tyder på at Bavaria har flere slike skader enn andre fabrikater eller eldre Bavaria. Hvis det kunne dokumenteres statistikk som viser at Bavaria generelt er mindre solide, kan du være sikker på at det er mange som ville bidratt til at det ble gjordt godt kjent.

 

 

 

2) Er Bavaria like forseggjorte etter 1998?

 

Hvis du med forseggjort mener finish, så er har det variert litt over tid. Før 1998, var det f.eks "fyllingsdører" og penere trearbeid. Før 1998 var det f.eks forferdelig styggt og tynt gråblomstret møbellstoff. Fra 1998 og en periode var det kvalitetsvelour ala Orust. Så kom en periode med bl.a. "jallaskinn". Før 1998 hadde de to serier; Holiday og Exclusive. Exclusive var ment for privatmarkedet, typisk med ett toalett, 2 sovekabiner, blykjøl m.m. Holiday serien var rimeligere og var beregnet for chartermarkedet, jernkjøl, flere kabiner, 2 toaletter. Det viste seg imidlertid at også privatkunder foretrakk Holiday serien. Exclusive serien ble etterhvert erstattet av centercockpit modeller som var mer forseggjorte (Ocean), disse ble heller ikke en suksess, og raskt tatt ut av produksjon.

Enig i at diskusjonen bør stanses. Dette er Baatplassen på det verste; kjekling om det er mora eller dattra som er best. Eller om glasset er halvfullt eller halvtomt. Jeg ønsket å vite hvor "viktig" det er å ha dobbeltlaminert skrog, men det får jeg visst ta i en annen tråd.

 

 

Jeg mener ikke det er viktig. Fordeler og ulemper med begge. Swan bruker enkeltlaminat og Hallberg Rassy dobbelt, det sier jo litt :-)

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke at Ocean-serien ikke ble mer ettertraktet. Var om bord i en Bavaria 38 Ocean tidligere i sommer. Det er noe av det mest fornuftige jeg har sett i sin størrelse. Løsningene var jo svært smarte.

 

bilde

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I lilla Bommen i Gøteborg var det stadig seilbåter som hekta ankerlinene og blåste longside inn i de andre båtene. HR var overrepresentert - virket som de ikke skjønte noe av dette med baug eller hekk inn i vind - sto bare å klødde seg i hodet. Det var mest dansker og tyskere som gjorde dette, mulig de ikke er godt trent til trange havner og ferdige ankerliner.

For å ha nevnt det til dere som evt. ikke har prøvd/kjenner til det. Langkjølte båter er ofte "umulige" å bakke presist i vanskelige forhold. (svært vanskelig selv om man har god fart, har satt opp ca. retning ved å gå fremover, er øvet osv. ift. en båt med spadreror og vanlig kjøl.)

Link to post
Share on other sites

Fordelen med enkeltlaminat er vel at man sparer vekt (og penger), mens på en ren turbåt vil det gi bedre komfort med dobbeltlaminat i dekk. Enig med Steinsvik ved Ocean. Tror mote har mye å si for mange båtkjøpere. I mangel på egne erfaringer velger man det alle andre har kjøpt...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Flott sending på NRK. Ny rekord av antall båter (6-700båter og flere tusen mennesker sies det) som følger sommerbåten, inn til Lillesand i flott vær.

Men hvor er Bavariaene?


Fordelen med enkeltlaminat er vel at man sparer vekt (og penger), mens på en ren turbåt vil det gi bedre komfort med dobbeltlaminat i dekk. Enig med Steinsvik ved Ocean. Tror mote har mye å si for mange båtkjøpere. I mangel på egne erfaringer velger man det alle andre har kjøpt...

Typiske charterbåter bør ikke ha sandwich da vedlikeholdet blir vel omstendelig ved frekvente småkrasj osv. er det noen som mener.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstår ikke at Ocean-serien ikke ble mer ettertraktet. Var om bord i en Bavaria 38 Ocean tidligere i sommer. Det er noe av det mest fornuftige jeg har sett i sin størrelse. Løsningene var jo svært smarte.

 

 

 

Åsakene var nok en kombinasjon av pris og ønske om flere kabiner. Centercockpit blir også veldig små i båter av denne størrelsen. Hallberg Rassy har også kuttet ut de minste centercockpit modellene sine.

TMS

Link to post
Share on other sites

For å ha nevnt det til dere som evt. ikke har prøvd/kjenner til det. Langkjølte båter er ofte "umulige" å bakke presist i vanskelige forhold. (svært vanskelig selv om man har god fart, har satt opp ca. retning ved å gå fremover, er øvet osv. ift. en båt med spadreror og vanlig kjøl.)

 

 

Nå er det vel mer enn 20 år siden Hallberg Rassy gikk bort fra å lage langkjølte båter ?

TMS

Link to post
Share on other sites

Jeg blir helt slapp av denne diskusjonen. Jeg har en 36 år gammel Hallberg Rassy (langkjølt) som forsåvidt er vanskelig å bakke, men med litt trening så mestrer man de fleste forhold også med disse båtene. Det er utfordrende i trange havnet, men tar jeg det rolig så går det alltid fint. I sommer fikk jeg mange kommentarer på hvor flott båten fortsatt ser ut, blank i gelcoat, innredningen ser ut som den er ny etc. Selv mener jeg at jeg har en fin båt og at det finnes lite som er så flott som en Hallberg Rassy.

 

Jeg syntes også Bavariane er fine båter og det er flott at de produserer båter rimelig slik at flere kan få glede av båtlivet. Faktisk kunne jeg tenke meg en nyere Bavaria selv, men blir overrasket over trådene her, er det virkelig slik at folk hater de som ikke har samme båt som en selv? Stigmatisering, misunnelse, skittkasting og annet oppgulp har jeg sjelden sett maken til. Jantelovet på sitt beste.

 

Jeg mener at folk som har behov for å rakke ned på andre på denne måten kommer fra et særdeles umøblert hjem!

 

Fint om det er Bavaria som diskuteres videre, jeg har også interesse av dette.

Link to post
Share on other sites

Enig med YNWA her. Hver gang ordet "Bavaria" er nevnt i en trådtittel, bryter helvete løs. De jeg kjenner som har Bavaria er strålende fornøyd med båtene sine, og det er vel det viktigeste. Vurderte selv en Bavaria 38 før vi tilfeldigvis kom over en rimelig Beneteau. Med Bavaria virker det som man får veldig mye båt til en akseptabel pris for de fleste. Om man ønsker å bruke dobbelt så mye penger på en svensk håndlaget båt, får man heller gjøre det. Det store antallet Bavaria-båter langs kysten og på langtur viser uansett at de er like sjødyktige som andre båter, selv om kanskje ikke alt om bord er plukket fra øverste hylle.

 

La folk få ha de båtene de vil ha, med mindre de er direkte farlige eller av så dårlig kvalitet at de bør frarådes. Bavaria er ingen av delene. Å kalle de "havets brunsnegler" og annet hører ikke hjemme noe sted.

 

Om man har Swan, Hallberg-Rassy, Bavaria eller trefæring spiller vel ingen rolle for andre enn eieren...

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Jeg syntes også Bavariane er fine båter og det er flott at de produserer båter rimelig slik at flere kan få glede av båtlivet. Faktisk kunne jeg tenke meg en nyere Bavaria selv, men blir overrasket over trådene her, er det virkelig slik at folk hater de som ikke har samme båt som en selv? Stigmatisering, misunnelse, skittkasting og annet oppgulp har jeg sjelden sett maken til. Jantelovet på sitt beste.

 

Slik har det alltid vært, og det vil alltid være,, Selv om de var mest negativ til Bavaria for noen år siden stort sett har tatt til fornuft i de siste årene.. men det kommer jo alltid til noen unge broilere uten kunnskaper som fortsatt er negative..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

La folk få ha de båtene de vil ha, med mindre de er direkte farlige eller av så dårlig kvalitet at de bør frarådes. Bavaria er ingen av delene. Å kalle de "havets brunsnegler" og annet hører ikke hjemme noe sted.

 

Om man har Swan, Hallberg-Rassy, Bavaria eller trefæring spiller vel ingen rolle for andre enn eieren...

for de som betrakter havet som sin private hage synes jeg det er et privilegie å få være en irriterende brunsnegle :) glad i øl er de også, det er hva man bruker som åte i sneglesnarer.

 

men tilbake til tema, når byggekvaliteten er oppe på akseptabelt nivå så vil en del begynne å vurdere andre egensakper isteden, mens noen vil fortsette å prioritere 1 cru byggekvalitet. kjøper man en håndbygd ur-bavaria så er kanskje skroget mint, men hva med resten? kanskje det er bedre å kjøpe en nyere serieprodusert hvor alt er mindre slitt?

 

og hva med generell design og funksjon? er ikke det mye viktigere å tenke på når byggekvaliteten er oppe på greit nivå?

Link to post
Share on other sites

Tror mange båtfolk er litt bortskjemte!

 

Her sitter mange og kritiserer lekre båter i 40 fotsklassen for å være billige og dårlige.. Jaja.. Jeg blir fortsatt rammet av 11 forsyken når jeg ser en ny/nypolert bavaria 32 sport på våren! Flotte båter! Håper jeg får råd til en sånn i løpet av livet!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vel, sorry altså, men jeg hater ikke bavariaeiere. Tonen i tråden her ble svært løssluppen etter hvert, og, igjen, sorry, men av og til er slik småkjekling båteiere imellom ganske underholdende. Faren er selvfølgelige at ironi og påstander som ikke er ment som annet enn sleivspark har lettere for å bli forstått riktig når man sitter over ei øl og krangler om hvem som har lengst... bom.

 

Altså, jeg forstår det om ikke alle ser humoren i dette, men ikke kom å påstå at det ligger noe ondsinnet bak!

Link to post
Share on other sites

Selv om de var mest negativ til Bavaria for noen år siden stort sett har tatt til fornuft i de siste årene..

Ja det har de. De fant at det var fullstendig hensiktsløst. Ethvert tilløp til debatt drukna i brøl fra skyttergrava.

Slike som: "Å ha snora til revelina i dreneringa til rekkestøttene er mye bedre enn å la de gå i blokker på rekka" og "å ha løygangen på hyttetaket er mye bedre enn å ha den i sittebrønnen". Og sånne som: "å ha alle skjøter utenfor rekkevidde av rormann er mye bedre enn å ha de innen rekkevidde" og "den teleskopiske ombordstigningsleideren som trekkes ut og svinges ned er mye bedre enn de som svinger ned etter et rykk i et tau". Kan jo også ta med "et storseil som sveives inn med makt er mye bedre enn et som detter ned i lazybagen av seg selv".

Jeg er helt klar på hva jeg mener om Bavaria.

Og Najad, Malø, eldre H-R, Comfortina, Faurby, CR, Linjett og Arcona.

Trenger ikke noen debatt.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser underholdningsverdien. I diskusjonen selv jeg.. ;) ellers hadde jeg ikke lest den..

 

Men for oss vanlige dødelige så er tillogmed en bavaria en våt drøm;)

 

hr er kanskje en peni.... Ehh.. Bomforlenger i forhold til bavaria? Så eeegentlig har bavariaeiere lengre... Bom?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Men for oss vanlige dødelige så er tillogmed en bavaria en våt drøm

 

Jeg er HR-eier fordi jeg har prioritert vekk alt annet, og bor i båten. Og så koster nå skuta mi det samme som en Bavaria som er bare en tredel av alderen til denne, det fikk meg fortsatt ikke til å vurdere Bavaria.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...