Jump to content

Bavaria før og etter "masseproduksjon"


faraway

Recommended Posts

Jeg har selv en 1997 Bavaria 32 Holiday og mitt inntrykk etter å ha vært ombord i Bavaria som er levert fra nye verftet med større grad av serieproduksjon er at det er mindre treverk og mer finer i de nyere. Finish har nok også blitt noe svakere fra det nye verftet pga mer serieproduksjon. En annen forskjell er at de nyere seriene har mer volum i bredde og høyde. Dette gir mer bovolum, men går etter min mening ut over design (utseende) og seilegenskaper. Skroget har nok blitt tynnere, men dette skyldes mer at veftet har blitt bedre på beregninger og dermed treffer bedre på det det er behov for. Alt utstyr på både eldre og nyere er levert av anerkjente produsenter.

 

Eneste på min som måtte byttes da det var "brukt opp" var rullessystemet til Genoa levert av Furlex. Årsaken var at Furlex brukte mye kompositt tidligere og dette tålte ikke UV stråler spesielt godt.

 

Har også sett på en del andre båter og synes det samme gjelder den andre større tyske og franske verftene også. Forskjellen er at disse gikk over til mer serieproduksjon noe senere.

 

Min båt kommer på Finn en av de nærmeste dagene da vi skal ha noe større. Etter erfaringene med den vi har kan det godt bli et velholdt eksemplar fra Bavaria fra samme tid. Alternativet fra Bavaria for oss er nok en 38 AC da den går for å seile godt og vi synes den har et OK utseende. De nyeste Bruce Farr konstruksjonene går også for å seile bra, men en 40 foter ligger over vårt budsjett.

 

Ingen grunn til å bekymre se over regnskaper som leveres innen fristen.

Link to post
Share on other sites

Har hatt Bavaria 32 fra 2002 som vi seilte mye og noen ganger i ganske røff sjø. Den var helt utmerket. En rask og god sjøbåt tør jeg mene.

Teknisk meget bra. Mast, rigg og øvrig hardware av beste merke.. Selden, Ronstan og Harken. Innredmingen var grei nok. Selv om jeg ikke likte

konseptet med vippe-luker/skap langs hele skipslengden var det solid og bra.

 

Vi gikk opp noen fot til en Bavaria38Ocean fra 1998. Båten er klart mer konservativ mht. innredning og løsninger. Masse bra stuerom,

stor og god bysse. Baderom og dusjrom. Kvalitet og finnsh er veldig bra. For meg var det aldri aktuellt å bruke dobbelt så mye penger

for en HR av samme størrelse/modell.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Innleveringsfristen er 1.september ved elektronisk innlevering. Jeg har grunn til å tro at flere revisorer velger det elektroniske alternativet. Dersom man er bekymret for båtforhandlernes økonomi, er det vel bedre å bestille en foretaksanalyse fra et kredittopplysningsselskap? Da vil man få et ganske detaljert bilde av situasjonen; med regnskap, finansiell situasjon og anmerkninger. Det må da være et langt bedre alternativ enn å spekulere og synse?

Ja det er bedre enn å spekulere og synse men også dyrere. (og for meg er synsing fra BDB godt nok) Det blir jo uansett synsing når 2012 regnskapet ikke er levert og man ikke vet 2013 tallene. (som et kredittopplysningsselskap heller ikke vet om det ikke er levert) Tallene fra BDB de siste år sier jo ganske klart at det generelt er elendig. Om de har betalingsanmerkninger vet jeg ikke men det blir uansett synsing om tilstanden er god nok til å overleve, om de har anmerkninger eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Er enig der HR, og siden fristen er om nesten 4 uker så er det vel ennå god tid... Så vil tiden vise hvordan salget gikk i 2012...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sent innlevert regnskap henger ofte sammen med dårlig regnskap, uenighet om vurdering av varelager, muligheter for fortsatt drift osv.

Ja det blir litt søkt spekulasjon fra min side og sikkert ikke så viktig. Jeg tviler og på at verken HR, Bavaria eller Lunde Båt går konkurs de første årene.

Det var som du sikkert skjønner mer et hint om at man ikke bør skyte ifra glasshus.

 

Nå vet ikke jeg hvilket glasshus du snakker om eller hvem du anser å sitte inni dette, men for egen del ville jeg ikke bekymre meg hverken for Lunde Båt AS eller eierinnen bak da begge er økonomisk sett i rimelig god "shape" markedet tatt i betraktning. Etter at det amerikanske investeringsselskapet som i sin tid kjøpte Bavaria for 10 milliarder i cash (!) også har nylig kjøpt Dufour og Grand Soleil så har Lunde Båt også fått agenturet på disse merkene og har nok trimmet sin organisasjon i tilstrekkelig grad for å kunne møte morgendagen.

 

Forøvrig er Bavaria et båtmerke jeg aldri hadde kjøpt hverken som motorbåt med seil eller uten da det rett og slett er for mange av dem og har selv telt opp at det var mer enn 50% av seilbåtene som var Bavaria i Lillesand i sommer.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har leid Bavaria i middelhavet som regel litt eldre siden prisen er lavere, 5-6 år gamle. Må si jeg ikke kan klage på holdbarheten i utførelsen. Klart ting er slitt, men dette er båter som brukes konstant i flere måneder i året. Det er selvsagt innredet og satt opp som flytende campingsvogner, men det er jo omtrent det man trenger på båtcharter. Min erfaring er at det er godt nok.

Min erfaring er at det ikke er godt nok.

Bilindustrien bygger jo biler på denne måten så hvorfor er det så galt å bygge båter på samme måte. Klart det forskjell på en masseprodusert båt og en håndverksmessig laget båt, tenk på hvor mange dyre svenske arbeidstimer som går med.

Ja tenk på det du .. hvorfor ikke bare spise pølser så slipper vi å gjøre ting skikkelig på kjøkkenet og.

 

Har seilt noen tusen NM ombord i en kinesisk båt, både plast, tre og stålarbeid var av utmerket kvalitet. Om ikke lenge kommer masseproduserte kinesiske / koreanske seilbåter til å underby Bavaria og de andre. Orust båter i vår normale størrelse forsvinner, ingen vanlige folk vil til å betale 3-4 mill for en 37-40', det går nok som med Nautor Swan - store luksusyachter på 80' og opp. Der er det betalingsvillighet ! Ikke lenge? Neste år? 5 år? 10 år? Eller?

 

Jeg er nok enig at det nok er en utdøende rase som investerer i gamle Orust båter, selv jeg som har passert 50 opplever at det stort sett er tilårskomne i slike båter. Småbarnsfamilier seiler gjerne nye masseproduserte båter, i det utstrekning det er småbarnsfamilier på sjøen her lengre. I Middelhavet derimot er det mange av dem, tror de sier farvel til vedlikehold og styr og leier de to ukene det er seilferie. Det er noe eget når du kommer ombord i en nyvasket båt og det ligger rent sengetøy og håndklær på salongbordet. Det er noe eget når man kommer til sin egen flotte båt i eget sengetøy med alle flotte detaljer og gjennomførte solide håndtverk og. Faktisk det beste som finnes og som nesten ikke kan måles i penger ;)

 

Nå vet ikke jeg hvilket glasshus du snakker om eller hvem du anser å sitte inni dette, men for egen del ville jeg ikke bekymre meg hverken for Lunde Båt AS eller eierinnen bak da begge er økonomisk sett i rimelig god "shape" markedet tatt i betraktning. Etter at det amerikanske investeringsselskapet som i sin tid kjøpte Bavaria for 10 milliarder i cash (!) også har nylig kjøpt Dufour og Grand Soleil så har Lunde Båt også fått agenturet på disse merkene og har nok trimmet sin organisasjon i tilstrekkelig grad for å kunne møte morgendagen.

Jeg skrev jo at de som rakker ned på HR sin økonomi fremfor Lunde båt sin økonomi ser ut til å sitte i glasshus basert på de faktiske tallene.

Har du noen andre tall enn BDB siden du kan si dette? Ja jeg vet at Fru Stensaker kjører flotte biler (selv om Skoda er godt nok) og tjente mye penger før. Men jeg ser og at hun har tapt mye penger de siste årene. Hva status er nå vet jeg ikke men du kan kanskje opplyse oss med noen tall siden du vet at hun er i rimelig god shape?

Hvor mange Grand Soleil har de solgt i Norge siden de overtok agenturet? Er det virkelig et agentur som du mener skal bidra noe særlig til å få Lunde Båt på rett kjøl/møte morgendagen? Jeg tror en hovedfaktor til at Lunde Båt har gjort det så bra som de har har vært at de har spisset seg på det de kan .. Bavaria.

(litt i likhet med Ryan Air som har spisset seg på 737-800 og low cost ops. Best på det og godt nok for de store massene).

 

Forøvrig er Bavaria et båtmerke jeg aldri hadde kjøpt hverken som motorbåt med seil eller uten da det rett og slett er for mange av dem og har selv telt opp at det var mer enn 50% av seilbåtene som var Bavaria i Lillesand i sommer.

Så mange Bavaria som det så jeg ikke de gangene jeg var i Lillesand i sommer. Mulig jeg overså dem for noe mer spennende ;)

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er og blir sjøens brunsnegle, sammen med Scan Baltic ! :giggle:

Fikk ikke blunket engang, i Skagen i sommer, før det lå 5 Bav'er på utsiden med Norsk flagg ! :eek:

 

Hver gang jeg skulle hjelpe en Bav inn, så fikk jeg streng beskjed om å ikke ta i rekka eller rekkestøttene.... :boxing:

Link to post
Share on other sites

Hver gang jeg skulle hjelpe en Bav inn, så fikk jeg streng beskjed om å ikke ta i rekka eller rekkestøttene.... :boxing:

Å dra i rekkewireen er én ting, der fordeles krafta fint utover, men å dra i rekkestøttene mener jeg man aldri skal gjøre, uansett hvilken båt man har.

Link to post
Share on other sites

De har truffet markedet godt og spesielt forhandleren i Norge har gjort en særdeles god jobb. Men når soliditet og flott håndtverk blir trukket frem av en som lurer på dette spesifikt for Bavaria, må det være lov å informere/mene at Bavaria ikke er best på det området uten at man skal "bli hetset" selv om noen mener at det er godt nok og bedre enn en båt de har hatt før?

 

Lunde har utvilsomt fulgt riktig strategi her. Match-serien er et ekstremt eksempel - spesielt 42' - livsfarlige båter med seriøs konstruksjonsfeil/produksjonsfeil i bunn/kjølinnfesting. Lunde bekostet solid utbedring av alle (tror jeg) norske Match, i hvertfall 38 og 42, Bavaria benektet problemstillingen og saksøkte omtrent alle som prøvde å omtale problemet (seilmagasiner osv), dette hadde dog neppe skjedd i dag med nytt eierskap (får vi håpe). Har aldri hørt om tilsvarende alvorlige problemer med cruiserne men også der har vel Lunde vært flinke til å rydde opp i ymse produksjonsrusk. I sum ender man da opp med en enkel og grei båt, etter min mening. Ikke vanskelig å se at produksjonen har gått fort når man titter inn i skott og hulrom, men om man synes det ikke er til å leve med kan man velge noe mer eksklusivt.

Link to post
Share on other sites

Ja det er bedre enn å spekulere og synse men også dyrere. (og for meg er synsing fra BDB godt nok) Det blir jo uansett synsing når 2012 regnskapet ikke er levert og man ikke vet 2013 tallene. (som et kredittopplysningsselskap heller ikke vet om det ikke er levert) Tallene fra BDB de siste år sier jo ganske klart at det generelt er elendig. Om de har betalingsanmerkninger vet jeg ikke men det blir uansett synsing om tilstanden er god nok til å overleve, om de har anmerkninger eller ikke.

 

Lunde Båt er et datterselskap, morselskapet har betydelig egenkapital. Hvordan ståa er i 2012 må vi bare vente i spenning på :-)

Motorbåt- delen har tjent penger i flere år, men eierforholdene (og navnet) ble endret i 2012.

Link to post
Share on other sites

[...]Match-serien er et ekstremt eksempel - spesielt 42' - livsfarlige båter med seriøs konstruksjonsfeil/produksjonsfeil i bunn/kjølinnfesting.[...] Har aldri hørt om tilsvarende alvorlige problemer med cruiserne [...]

Var det ikke en Cruiser 39 som fikk slått av kjølen, uten at eieren merket det, for noen år siden?

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Hver gang jeg skulle hjelpe en Bav inn, så fikk jeg streng beskjed om å ikke ta i rekka eller rekkestøttene.... :boxing:

 

Du kan komme og dra så mye du vil i mine :o)

 

På Åstol traff jeg en splitter ny Salona 35 som ikke tålte tre båter utenpå i laber bris og beskyttet havn. I Horten lå vi 16 stk. utenpå en Nova tror jeg det var, i mye mer vind, klarte seg helt fint den, go figure ...

Link to post
Share on other sites

Lunde Båt er et datterselskap, morselskapet har betydelig egenkapital. Hvordan ståa er i 2012 må vi bare vente i spenning på :-)

Motorbåt- delen har tjent penger i flere år, men eierforholdene (og navnet) ble endret i 2012.

 

Hvilke navn er det snakk om som har denne betydelige egenkapitalen?

Om du tenker på Lunde Båt Holding så har de 31/12 2011 mindre egenkapital enn Lunde Båts tap i 2011.

 

Du kan komme og dra så mye du vil i mine :o)

 

På Åstol traff jeg en splitter ny Salona 35 som ikke tålte tre båter utenpå i laber bris og beskyttet havn. I Horten lå vi 16 stk. utenpå en Nova tror jeg det var, i mye mer vind, klarte seg helt fint den, go figure ...

Om man har en ny flott båt som det er lagt mye arbeid ned i å få flott, så skjønner jeg eier av Salonaen godt.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var det ikke en Cruiser 39 som fikk slått av kjølen, uten at eieren merket det, for noen år siden?

 

Christian 8-)

 

jo jeg tror jeg har hørt om det, men det vil jeg nok ikke si er akkurat det samme som å løsne helt på eget initiativ. det fins sikkert mange modeller med mer solid bunnkonstruksjon en bav cruiser. eksempelvis de norske bavaria match'ene ;-)

 

Om man har en ny flott båt som det er lagt mye arbeid ned i å få flott, så skjønner jeg eier av Salonaen godt.

 

oki, ante ikke at det var så ekstremt skjøre båter eller at finishen var så dårlig fra fabrikken. høres knapt sjødyktig ut.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...